Nekromanti Svenskt öl

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Säkra kort på Bolaget:
Bedarö Bitter - alltid god
Oppigårds säsongsöl - Oppigårds gör alltid riktigt goda säsongsöl; sommarölet har varit en favorit den senaste tiden
Nils Oscar India Ale - stabil och god

Favoriter på krogen:
Oppigårds India Tribute - fantastisk!!!
Dugges Bollox! - amerikansk öl i svensk tappning, en riktig humlebomb
Indianviken Pale Ale - när man vill ha en Bedarö som smakar lite mer
Pickla Pils - jag föredrar den framför Landsort Lager
Närke - minst 50% av deras öl är asgoda, men jag har inte riktigt lyckats lägga titlarna på minnet utan brukar be om smakprov

Svensk öl tycker jag är helt OK i förhållande till annan öl som går att få tag på i Sverige. De enda som slår oss hårt och konsekvent är amerikanerna. Tjeckerna är gör utmärkt lager (t.ex. Urquell) och belgarna är med all sannolikhet bäst på belgoöl (som jag dock är rätt trött på...). När det gäller Ale är britterna givetvis ledande, även om de gör rätt många blaskiga sorter. Fuller's ESB och IPA är dock lysande och skottska Punk Dog gillar jag också. Om jag skulle bedöma min fördelning av länder jag konsumerar öl från skulle jag tippa att det hamnar ungefär på 35% Sverige, 40% USA, 10% Tjeckien (i princip bara Urquell) och 10% Storbritannien och 5% övrigt.
 
G

Guest

Guest
Jag tycker inte svenskt öl e så gott oftast... de öltyper jag gillar brukar i svensk tappning vara syrliga eller rent av sura... något jag verkligen inte uppskattar...

Men man ska väl endock säga något så jag säger en 47 graders pripps blå... det var den som lärde mig dricka öl och den ger verkligen fina minnen.

/Zorbeltuss
 
Top