Svenska rollspel som folk glömde

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Pirater! 1.5 är dock slut i tryck och ska ersättas av en lätt uppdatering kallad Pirater! 1.6 framöver.
Det där var inte den avslutning jag ville ha på ett inlägg som gjorde mig sugen på att rollspela pirater. Jag läste för övrigt inlägget bara någon minut efter att jag sett det här klippet. Luktar det inte lite konspiration säg? :unsure:
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Det där var inte den avslutning jag ville ha på ett inlägg som gjorde mig sugen på att rollspela pirater. Jag läste för övrigt inlägget bara någon minut efter att jag sett det här klippet. Luktar det inte lite konspiration säg? :unsure:
Det är tyvärr en konspiration! (Kanske inte borde säga det?) =)

Pirater! 1.5 var aldrig menad att vara mer än en specialutgåva och trycktes bara i 30 ex, vilket är anledningen till att Pirater! 1.6 är under utveckling (är färdigt till 98%, fattas bara ett halvt kapitel om namngivna skepp och en anpassning av äventyrsgeneratorn). Pirater! 1 finns fortfarande på Lulu och PDF är gratis plus att det finns även en nedbantad gratisversion av Väsen kallad Folktrovarelser att ladda hem på MylingSpels gratismaterialsida. Pirater! 1.5 går att köpa som PDF och innehåller introäventyr och stort kapitel om det övernaturliga utöver det som finns i första utgåvan. Se gärna God45s recension.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag har ett minne av att det såldes på sf-bokhandeln, men jag är kanske fel ute då?
Nyckelringsrollspelet har absolut släppts, i alla fall den första versionen. Jag backade det på indiegogo, i vad som var kanske den första svenska crowdfunden, fick och har spelat det. Det exemplaret sålde jag dock bort för många år sedan. En snabb googling vill få fram att det har legat på SFboks topplista. Att det har glömts bort har väl att göra med att Åsa gjorde det själv och det därmed skedde i liten skala. Däremot vet jag inte om det någonsin blev någon andra utgåva av det?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Tråkigt att Götterdämerung/LexOccultum blev lite bortglömt, tycker att de är lite unika i sitt slag, har inte hittat några andra 1700 tals mysteriespel(eller andra spel med 1700 talet som tidsepok) och det hade varit kul med mer på den fronten. Jag minns att några vänner surrade om Götter, men jag fick aldrig möjlighet att spela det, så jag vet inte hur väl regler etc lyckades i praktiken.
Har inte Askhem som @Lemur skriver en mörk 1700-talskänsla även om det, såvitt jag förstår, utspelar sig i en fiktiv värld?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Däremot vet jag inte om det någonsin blev någon andra utgåva av det?
Jag var inte medveten om att det funnits en tidigare upplaga, men tydligen var det då den andra upplagan som jag backade på Kickstarter.

Den upplagan har släppts i en pdf-version, men inte mer.

Men det är långt ifrån det mest försenade av projekten jag backat... 🙄
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Det har skrivits många bra svenska rollspel. Vilka spel tycker ni har fått för lite uppmärksamhet? Vilka spel blev bortglömda men som faktiskt är värda att spela?
Tänkte på Gemini som verkar ha blivit bortglömt ganska snabbt efter release.
Jag har nog ingen relation till något av de andra spelen här, annat än att jag läste Gemini när det begav sig och tyckte det var snyggt och spännande, men uppenbarligen var mitt intresse inte stort nog för att försöka köra det.
Jag gillade settingen men kunde aldrig greppa hur det var tänkt att man skulle spela Gemini, och jag vet att jag inte är ensamt där.
Utöver det, enormt märkligt layoutat. Det är en rejäl röra helt enkelt.
Skulle älska att spela Gemini, men det lär troligtvis aldrig ske.
Och svårlästa, tyvärr. Gråflammig bakgrund till svarta bokstäver var något jag fixade förr, men har allt större problem med. Men det är ett ascoolt spel.
Gemini hade definitivt idéer med potential, men jag lyckades inte heller greppa helheten. Det som var coolt var grundidén med svårmodig medeltid typ Rosens Namn pch det eviga hoppet om ett stridssystem som var balanserat utan att kännas speligt. Det var ju bra många år sedan nu, men jag minns att jag redan vid genomläsning undrade om stridssystemets stensaxpåse verkligen skulle fungera i praktiken. Vad gäller världsbilden var det alltför mycket som lämnades odefinierat (än i dag kan jag inte svara på spelets alvers take på myror eller bisamhällen).

Vad gäller läsbarheten - det enda jag kan säga kräver preskription för gamla brott, dvs att det finns (eller iallafall fanns*) en torrent med scannade PDFer av allt material (dock har jag för mig Orschild-modulen räddades enbart på engelska). (Läsa gråmurrigt material är betydligt enklare på platta eller skärm, dels eftersom man kan förstora texten och dels på grund av själva teknologin - "pappret" lyser ju vilket ökar kontrasten)

Ska vi fortsätta denna diskussion måste jag nog gräva fram mina böcker (eller iallafall backupp-drajvar)... minns få andra detaljer.

*) hade ett svagt minne jag antytt detta tidigare, och jo, såhär diplomatiskt uttryckte jag mig då:

Internet har en gång i tiden uppfyllt rollen som arkivarie av Gemini.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag blev taggad på Berättelser från Staden. Finns det att tillgå/köpa någonstans?
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Fast nu har jag precis lyssnat på Fria Ligans Youtube-kanal. "Ad Astra" har text och bilder mer eller mindre klart, och kommer med mer information under 2021 (sorry för OT).
Coolt, vill gärna se en Ad Astra modul till Mutant :)

Har du en länk till video då lyssnade på? Försökte själv se efter den på tuben men det var ju inte lätt...

/Andreas
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Jag var inte medveten om att det funnits en tidigare upplaga, men tydligen var det då den andra upplagan som jag backade på Kickstarter.

Den upplagan har släppts i en pdf-version, men inte mer.

Men det är långt ifrån det mest försenade av projekten jag backat... 🙄

Nyckelringrollspelet finns i tre upplagor, varav två är släppta.

Den första versionen finns i fem exemplar och var handgjorda. Sedan kom en andra utgåva som producerades. Den tredje och sista upplagan gjordes det en Kickstarter på i Åskfågelns regi. Som jag förstår det så är allt klart, men den sitter fast i den proverbiala ketchupflaskan och kommer ut så småningom. ;)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Nyckelringrollspelet finns i tre upplagor, varav två är släppta.

Den första versionen finns i fem exemplar och var handgjorda. Sedan kom en andra utgåva som producerades. Den tredje och sista upplagan gjordes det en Kickstarter på i Åskfågelns regi. Som jag förstår det så är allt klart, men den sitter fast i den proverbiala ketchupflaskan och kommer ut så småningom. ;)
Den versionen jag har är andra tryckningen från September 2012. Inköpt på SF-bokhandeln i gbg om jag minns rätt..
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
På ett sätt för mig är Neotech Edge bortglömt. Grejen är, jag har i så många år drömt om att få ett Fenix Award, och med Neotech Edge kände jag att jag äntligen hade en god chans. Och jag såg så mycket fram emot att få visa upp spelet på Gothcon, få kommentarer om det från förbipasserande i butiken, få stå där och känna mig stolt över vad jag och resten av teamet åstadkommit efter ett årtiondes jobb. Men sedan kom corona, och Gothcon blev inställt, och Fenix Awards brann inne, och med det en stor del av bekräftelsen jag hoppats på (och kanske hade fått, kanske inte, det kan man givetvis inte veta). Att vara rollspelsförfattare kan kännas otacksamt ibland, men våren 2020, efter Neotechs release i december 2019, kändes det dubbelt så.
Ser att du skrev detta för ett bra tag sedan nu och hoppas den känslan gått över! Vi älskar Neotech Edge. Fem mycket upptagna herrar har lyckas samlas punktligt varannan vecka nu (i perioder varje vecka!) sedan December förra året. I allra högsta grad det minst bortglömda spelet i samlingen!
Hoppas vi får ett Gothcon nästa år, och att ni vinner en välförtjänt award (eller några)!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Coolt, vill gärna se en Ad Astra modul till Mutant :)

Har du en länk till video då lyssnade på? Försökte själv se efter den på tuben men det var ju inte lätt...

/Andreas
(ca 45:20 in i avsnittet)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag tycker att SagaGames Fantasy! uppmärksammades under en alldeles för kort period när det kom. OSR utan D20 men som ändå fångar Old School-känslan mycket väl.
Instämmer! När vi spelade Fantasy! var det första spelet på många år som gav oss den där känslan vi hade när vi spelade på 80-talet. En nystart (och inte i pocketformat tack!), och mer regelbunden support med nya kampanjer/äventyr/ettbladsscenarion skulle vara lysande! Men Arfert verkar inte ha tid numer om jag fattat saken rätt…
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag funderar på hur många rollspel som är bortglömda som bara släppte någon enstaka bok och sedan inte fick något stöd...
 
Top