Svensk rollspelshistoria efter Äventyrsspel - vad hände?

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Jag fastnade för den här meningen. På 90-talet spelade "alla" DoD eller Mutant. Det fanns massa små amatörmässiga hemsidor med äventyr och egenskaper raser och grejer. Du kunde väcka vem som helst mitt i natten och säga Hynsolge och alla visste exakt vad det var för något.

Nu kan man gå till Sveriges största rollspelsforum, skriva om ett rollspel utgivet av ett stort förlag och knappt få respons eftersom våra 200 aktiva postare spelar 173 (proffsigt gjorda) olika spel.

(Författaren av inlägget tar inget ansvar för eventuella överdrifter eller missförstånd av tredje part...)
Den enda överdriften här är väl att 200 aktiva postare faktiskt spelar rollspel. Av 200 rollspelare så är hälften av dem "Jag köper alla rollspel som kommer ut på marknanden, har inte spelat sen hösten -97". Av de 100 återstående spelarna spelar de 173 (proffsigt gjorda) olika spel. Och ändå är det 5e som är störst.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Du menar 80-talet? På 90-talet skedde, åtminstone i mina kretsar, en tydlig förändring i rollspelandet. Det flitiga spelandet fortsatte men Äventyrsspels produkter fasades ut till förmån för framförallt amerikanska spel. DnD. Star Wars. WoD.
Nej jag menar 90-talet, men jag är förstås medveten om att min bubbla inte är allas bubblor. Före 1991 visste inte jag att rollspel fanns. :) (Född 1981)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,604
Nej jag menar 90-talet, men jag är förstås medveten om att min bubbla inte är allas bubblor. Före 1991 visste inte jag att rollspel fanns. :) (Född 1981)
Mm, gissar att åldern spelar in även om skillnaden mellan oss inte är så stor. Jag är född -75. Började spela rollspel -86 tror jag. Jag och mina rollspelsvänner/-bekanta övergav allt mer Äventysspels produkter efter -91. DoD -91 uppfattades inte som lika bra som EDD och fick därför begränsat med speltid. Nya Mutant (2089) hängde däremot med några år men prioriterades sedan bort till förmån för mer spännande amerikanska spel och diverse hemmabyggen. Det är möjligt att detta bara gällde i min bubbla men som jag minns det blev amerikanska spel allmänt mer framträdande, till exempel i svenska spelkataloger, så min känsla är att det var en bredare strömning.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag fastnade för den här meningen. På 90-talet spelade "alla" DoD eller Mutant. Det fanns massa små amatörmässiga hemsidor med äventyr och egenskaper raser och grejer. Du kunde väcka vem som helst mitt i natten och säga Hynsolge och alla visste exakt vad det var för något.

Nu kan man gå till Sveriges största rollspelsforum, skriva om ett rollspel utgivet av ett stort förlag och knappt få respons eftersom våra 200 aktiva postare spelar 173 (proffsigt gjorda) olika spel.

(Författaren av inlägget tar inget ansvar för eventuella överdrifter eller missförstånd av tredje part...)
Fast är det ett problem? Det är ju inte som att de här BARA spelar ett av de här 173 spelen, de spelar troligen 10-20 av dem.

Det där var en av de bästa sakerna när jag var med i en spelklubb i Borlänge, på den tiden dinosaurerna gick på jorden och snabbmat var att gå ut och klubba en mammut: Vi spelade så många olika spel. Man provade verkligen på allt. Drakar och Demoner, Paranoia, Delta Force, Laserburn, Pendragon, Cthulhu, Palladium, GURPS, Traveller, Judge Dredd, Star Wars och många andra jag inte kommer ihåg nu. Det vidgar ens vyer, och det gör att jag blir ledsen när man idag ser folk som enbart spelar tex D&D (bara ett exempel, men vanligaste exemplet på den här enkelspårigheten) och tror att det är hela hobbyn (Nu har jag iofs sett ett verkligt exempel på att alignments finns, jag skulle åka och tanka bilen, och lade i friläget för att koppla ur fyrhjulsdriften jag använt tidigare. På displayen talar den då om att den är "Low Fuel Neutral".).

Edit: Det är nog inte en slump att flera kända personer i rollspelssverige härstammar från den spelklubben.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,182
Mm, gissar att åldern spelar in även om skillnaden mellan oss inte är så stor. Jag är född -75. Började spela rollspel -86 tror jag. Jag och mina rollspelsvänner/-bekanta övergav allt mer Äventysspels produkter efter -91. DoD -91 uppfattades inte som lika bra som EDD och fick därför begränsat med speltid. Nya Mutant (2089) hängde däremot med några år men prioriterades sedan bort till förmån för mer spännande amerikanska spel och diverse hemmabyggen. Det är möjligt att detta bara gällde i min bubbla men som jag minns det blev amerikanska spel allmänt mer framträdande, till exempel i svenska spelkataloger, så min känsla är att det var en bredare strömning.
Olika bubblor tror jag. Det du skriver stämmer bra överens med min egen erfarenhet, men vi vet från tidigare diskussioner här på forumet att det var många som började sin rollspelsbana med DoD -91 och spelade det flitigt under 90-talet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,604
Olika bubblor tror jag. Det du skriver stämmer bra överens med min egen erfarenhet, men vi vet från tidigare diskussioner här på forumet att det var många som började sin rollspelsbana med DoD -91 och spelade det flitigt under 90-talet.
Ja, du har antagligen rätt. Jag försöker tänka ur ett bredare perspektiv - Vad spelade mina äldre vänner och bekanta? Vad spelade mina yngre vänner och bekanta? Vad spelade de i den lokala spelföreningen? Vad fanns i spelkatalogerna? Vad fanns i butikerna? - men det blir såklart ändå inte brett nog. Jag upplevde i alla fall 90-talet som en spännande period. På 80-talet spelade jag bara Äventyrsspels grejer. Stjärnornas krig-rollspelet ledde dock till att jag började köpa Star Wars D6 2nd ed. En polade köpte ADD 2nd ed., 2300AD och Palladium. Allt var kanske inte bra, Palladium minns jag till exempel som ospelbart, men det var kul med alla annorlunda regelsystem, världsbyggen och spelstilar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Själva spelen och de forum där de diskuterades blev aldrig större än att det var en subgrupp av specialintresserade rollspelare som höll på med dem, men the Forge mfl utvecklade sina tankar kring rollspelsdesign på ett sätt som lyfte utvecklingen och jag är rätt säker på att många av dagens spel, även de större, har några procent Forge-DNA i sig även om nästan ingen pratar om det längre.
Fria Ligan har massor av indie-DNA i sina spel. Allra tydligast i Svavelvinter men finns i alla deras spel. Det var också uttalat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Anekdotdags, alltså? Jag började nog spela andra halvan av 90-talet nån gång, 1996 misstänker jag. Jag drogs in i en Mutant Chronicles-grupp. Äventyrsspel… fanns, men alla jag träffade som spelade rollspel hade antingen övergivit dem eller aldrig spelet dem. De spel jag hörde att andra spelade var typ Eon och Vampire i första hand, tror jag…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Ja, du har antagligen rätt. Jag försöker tänka ur ett bredare perspektiv - Vad spelade mina äldre vänner och bekanta? Vad spelade mina yngre vänner och bekanta? Vad spelade de i den lokala spelföreningen? Vad fanns i spelkatalogerna? Vad fanns i butikerna? - men det blir såklart ändå inte brett nog. Jag upplevde i alla fall 90-talet som en spännande period. På 80-talet spelade jag bara Äventyrsspels grejer. Stjärnornas krig-rollspelet ledde dock till att jag började köpa Star Wars D6 2nd ed. En polade köpte ADD 2nd ed., 2300AD och Palladium. Allt var kanske inte bra, Palladium minns jag till exempel som ospelbart, men det var kul med alla annorlunda regelsystem, världsbyggen och spelstilar.
Tycker också 90-tal var mest utländskt. Vampire var ju en stor grej i Sverige. Det var dessutom en inkörsport för folk som gillade estetiken. Fanns väl knappt någon ort i Sverige där det inte arrangerades ett vampyrlajv eller liknande?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Du menar 80-talet? På 90-talet skedde, åtminstone i mina kretsar, en tydlig förändring i rollspelandet. Det flitiga spelandet fortsatte men Äventyrsspels produkter fasades ut till förmån för framförallt amerikanska spel. DnD. Star Wars. WoD.
Tittar man samtidigt på samtliga större svenska konventen under 80-talet (Bortsett Äventyrsspels egen Spelkongress) så dominerades de fullständigt av engelskspråkiga rollspel.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,573
Location
Stockholm
Drakar och Demoner, Paranoia, Delta Force, Laserburn, Pendragon, Cthulhu, Palladium, GURPS, Traveller, Judge Dredd, Star Wars och många andra jag inte kommer ihåg nu.
Skillnaden mot idag, var att på den tiden fanns det överskådligt många spel (som folk hade tillgång till). Det var extremt sällan som jag stötte på någon som spelade ett spel jag aldrig hört talats om (irl, via sinkadus/rubicon eller whatever)

Idag är utbudet så enormt. ”Du spelade vad sa du? Monster Ballroom Quest?”
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Fast är det ett problem? Det är ju inte som att de här BARA spelar ett av de här 173 spelen, de spelar troligen 10-20 av dem.

Det där var en av de bästa sakerna när jag var med i en spelklubb i Borlänge, på den tiden dinosaurerna gick på jorden och snabbmat var att gå ut och klubba en mammut: Vi spelade så många olika spel. Man provade verkligen på allt. Drakar och Demoner, Paranoia, Delta Force, Laserburn, Pendragon, Cthulhu, Palladium, GURPS, Traveller, Judge Dredd, Star Wars och många andra jag inte kommer ihåg nu. Det vidgar ens vyer, och det gör att jag blir ledsen när man idag ser folk som enbart spelar tex D&D (bara ett exempel, men vanligaste exemplet på den här enkelspårigheten) och tror att det är hela hobbyn (Nu har jag iofs sett ett verkligt exempel på att alignments finns, jag skulle åka och tanka bilen, och lade i friläget för att koppla ur fyrhjulsdriften jag använt tidigare. På displayen talar den då om att den är "Low Fuel Neutral".).

Edit: Det är nog inte en slump att flera kända personer i rollspelssverige härstammar från den spelklubben.
Nej det är inget problem, och jag har aldrig spelat så mycket olika spel som de senaste 3 åren, utan mer en reflektion till att mina rollspelsdiskussioner gått från "hur hanterade ni den här biten i Nidländska Reningen?" till "ok, det finns ingen annan som spelleder Trail of Cthulhu... då tar vi väl ett generellt inlägg om mysterielösande då".

Viss varning att jag går off toplic nu känner jag.
Det moderna svenska rollspelaparaplyet är stort och fint, men det är längre avstånd mellan de som står under det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Man provade verkligen på allt. Drakar och Demoner, Paranoia, Delta Force, Laserburn, Pendragon, Cthulhu, Palladium, GURPS, Traveller, Judge Dredd, Star Wars och många andra jag inte kommer ihåg nu.
Det där är nått att gräva vidare i! Vi kanske inte har samma monokultur som i amerikatt och det kan ha gjort oss mer varierat kreativa.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
205
Jag kastar in min anektodiska bubbla också.

Vi följde Äventyrsspel ganska troget fram till mitten av 90-talet eller så, även om det inte var det enda vi körde. Parallellt spelade vi en del engelskspråkiga spel där de mest frekventa såvitt jag minns var AD&D 2nd ed, WFRP1, Shadowrun och Earthdawn.

Så vi följde DoD-91 under produktlinjens första år men en bit in upplevde jag att Ä-spels grejor började stå sig sämre i den internationella konkurrensen.
(Har kunnat läsa i de välgjorda historieböcker som på senare tid gjorts om hobbyn under den här perioden att Ä-spels minskande resurser resulterade i mindre redaktionell bearbetning av materialet, som dessutom i högre utsträckning var skrivet av frilansande tonåringar. Några här på forumet var ju med så korrigera mig om det behövs.)
I de lokala spelgrupperna visste vi ju inte något om detta men det fick som konsekvens att vi nu började välja bort svenska spel. Undantaget var Chronopia som vi faktiskt hade mycket kul med tack vare @cogitare :s inspirerade spelledande i settingen.

Några har nämnt ålder här i tråden och det spelade nog också in. Vi var 70-talister hela gänget och gick under den här perioden från tonåringar till unga vuxna, det blev lättare för hela gruppen att tugga i sig långa texter på engelska.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,445
Location
Nirvana
Jag planerar att skriva en text riktad till engelsk publik som förklarar varför Sverige är så bra på rollspel.
Då tar jag mig an frågan och gör ett försök att svara mer specifikt. Det finns redan en rad olika svar utspridda i den här tråden, men alla handlar kanske inte riktigt om varför utan mer om hur (vilket inte är samma sak). Alltså: VARFÖR är Sverige bra på rollspel?

1. Early adapters
Sverige har sedan åtminstone andra världskrigets slut i hög grad varit öppet för amerikanska prylar, varumärken och idéer. Det kan också förklara varför Äventyrsspel med framgång kunde etablera sin verksamhet, som gjorde rollspelen kommersiellt gångbara i särskilt leksaksbutiker. Att Äventyrsspel fanns tidigt och nådde många har lagt grunden för flera generationer av svenska rollspelsskapare. Åtminstone tre (fyra?) generationer är just nu aktiva. Den samlade erfarenheten är rimligen en väsentlig framgångsfaktor. Alla generationerna har också - direkt eller indirekt - gemensamma amerikanska influenser. Drakar och Demoner är kanske det spel vars historia tydligast speglar den här långa utvecklingslinjen. Det bör, antar jag, skilja minst 30 år mellan de äldsta och de yngsta skaparna av detta spel.

2. Det visuella helhetsintrycket
Bläddrar man igenom åtminstone de internationellt framgångsrika svenska rollspelen, så är de (enligt min mening) ofta snyggare än sina utländska motsvarigheter. Jag syftar då inte bara på illustrationerna, utan i lika hög grad på den grafiska formgivningen. Att den ofta är välgjord hänger förmodligen delvis samman med mjukvarukompetens. Jag tror inte att de svenska rollspelen hade nått alls samma framgångar utan ett bra visuellt helhetsintryck. Det är påtagligt både i butik och i försäljning på nätet.

3. Internationellt gångbara amerikanska varumärken
Fria Ligan, som förmodligen är det förlag som åtminstone på senare år har dragit in mest pengar, har använt sig av redan välkända varumärken. Självklart är det en framgångsfaktor. Flera av deras senaste spel och andra tryckta produkter är både spel- och coffeetable-böcker, som är tydligt kopplade till välkända varumärken. Ett sätt att väsentligen vidga den möjliga kundkretsen.

4. Den lönsamma nostalgifaktorn
De senaste årens uppsving är ofta kopplad till antingen gamla rollspel eller andra varumärken som funnits sedan 70- och 80-tal. Det tror jag tilltalar köpstarka 70- och 80-talister. De (vi!) vill ha något de känner igen och gillar. Det här fenomenet finns i många länder, men har möjligen i särskilt hög grad tagits till vara av svenska spelskapare. Det är många gamla favoriter som går i mer eller mindre upphottad repris. Det nyskapande får smygas in i det välbekanta.

5. Den svenska spelindustrin i stort
I åtminstone 30 år (kanske mer än så?) har det gjorts många typer av spel i Sverige. Personer och därmed även kompetenser har rört sig mellan företag och olika typer av spel (datorspel, brädspel, rollspel och kanske kortspel). En del har sysslat med olika typer av spel. Det har naturligtvis också varit en framgångsfaktor. Spel är något det går att tjäna pengar på i Sverige - och så har det varit i årtionden.

Till sist: det här är förstås min personliga tolkning. Andra kan göra andra tolkningar. Avslutningsvis vill jag också lägga in en brasklapp: man kan (bör?) också fråga sig hur BRA vi svenskar verkligen är på rollspel. De kommersiella framgångarna kan åtminstone delvis bero på att vi är så amerikaniserade och därför tidigt tar till oss amerikanska tankesätt, varumärken och spelsystem. Jag är inte säker på att det som är kommersiellt gångbart nödvändigtvis också är bra. Kvalitet är subjektivt och därför svårt att mäta. Själv ser jag kvalitet som något som överlever tidens tand. Det tidsbundna tenderar däremot att glömmas bort snabbt när en viss tids ideal vittrar sönder…
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
gjorde rollspelen kommersiellt gångbara i … leksaksbutiker
Orsaken att vi blev ”Early adapters” är leksaksbutikernas förtjänst. Om de inte haft en avdelning för krigsspel, figurmålning och placerat rollspelen där så skulle jag som kommer från liten ort i norra Sverige missat starten helt. Istället så började vi med fyra olika spel/system och det växte snabbt.

Edit: räknar på det och det bör vara 86 jag köper spel i butik första gången, senast mars 87 …
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,445
Location
Nirvana
Orsaken att vi blev ”Early adapters” är leksaksbutikernas förtjänst. Om de inte haft en avdelning för krigsspel, figurmålning och placerat rollspelen där så skulle jag som kommer från liten ort i norra Sverige missat starten helt. Istället så började vi med fyra olika spel/system och det växte snabbt.
Ja, leksaksbutikerna var förmodligen helt avgörande för steget från marginell nördhobby i storstäderna till en bredare rörelse som även fanns på mindre orter. Jag bodde också i en liten stad (men i Småland). Det var där, på en skolresa till Halland och under mina få besök i Stockholm som jag köpte mina första rollspel. Mycket var svårt att få tag i om man, som jag, bodde i en småstad.

Jag tror också att nästa steg var väsentligt - alltså när rollspelen i stor utsträckning försvann från leksaksbutikerna. Hade inte detta med moralpaniken över Kult att göra? Att spelet förknippades med sex, mord och satanism? Inte riktigt sådan som rimmade med sådant som exempelvis Hem och skola stod för. Jag minns inte alls själv detta, utan har bara läst om det i efterhand. Hade vid det laget (ca 1990) helt bytt intressen.
 
Last edited:
Top