Svensk rollspelshistoria efter Äventyrsspel - vad hände?

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Nu kanske ditt fokus @Magnus Seter är den svenska produktionen och utgivningen, men något jag tycker inte bör missas är att den utländska utgivningen höll liv i hobbyn när produktionen här i Sverige var liten.
På slutet av 90-talet och början av 00-talet var White Wolf-spelen en jättegrej. Jag vet också att jag hört folk ge Vampire cred för att ha lockat in fler tjejer i hobbyn.
Under 00-talet växte D20-spelen till ett monster i hobbyn. Ett tag skulle det finnas en D20-version av varenda setting nästan. Jag kände en viss lättnad när D20-crazen tog slut.

Visst gick hela hobbyn på sparlåga ett tag. Jämfört med idag i alla fall. Men de av oss som aldrig slutade spela hade ständig tillgång på nya grejor även om de inte var på svenska.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Nu kanske ditt fokus @Magnus Seter är den svenska produktionen och utgivningen.
Jättebra att du tar upp det!

Mitt fokus är egentligen inte vad som gavs ut, utan vad som hände som gjort att vi idag är där vi är. Visst är utgivning intressant och en stor del av det, men Vampire-vågen är absolut superintressant!

Vad har hänt som gjort att vi ger ut internationellt belönade rollspel idag? Varför är Sverige bland de ledande? Vad har gjort oss så bra?

Och självklart kommer det att nämnas en massa personer och förlag och produkter också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jättebra att du tar upp det!

Mitt fokus är egentligen inte vad som gavs ut, utan vad som hände som gjort att vi idag är där vi är. Visst är utgivning intressant och en stor del av det, men Vampire-vågen är absolut superintressant!

Vad har hänt som gjort att vi ger ut internationellt belönade rollspel idag? Varför är Sverige bland de ledande? Vad har gjort oss så bra?

Och självklart kommer det att nämnas en massa personer och förlag och produkter också.
Det gör rätt stor skillnad tycker jag, för den där rollspelsdöden sammanföll exempelvis med när Apocalypse World peakade. Och det kändes ju som allt annat än död. Eller visst, i spel var det kanske lite geggigt och så...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Det gör rätt stor skillnad tycker jag, för den där rollspelsdöden sammanföll exempelvis med när Apocalypse World peakade. Och det kändes ju som allt annat än död. Eller visst, i spel var det kanske lite geggigt och så...
Det verkar som att det finns lite olika spår att titta närmare på.

- Inhemsk produktion
- Uthemsk produktion
- Vad spelade vi?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det verkar som att det finns lite olika spår att titta närmare på.

- Inhemsk produktion
- Uthemsk produktion
- Vad spelade vi?
Är din tanke att faktiskt skriva en artikel (till Fenix ?) eller vill du mer brainstorma i grupp för att det är något intressant att göra på ett forum som detta? Sett till spår finns det förstås fler att följa.

Att det finns många amerikanska influenser i svenska rollspel är uppenbart, men det intressanta är kanske VILKA amerikanska spel och idéer som får fäste här. För det är ju inte allt. Självklart kan man också reflektera över vad det innebär att utländskt i de här sammanhangen nästan alltid betyder amerikanskt.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Angående termen ”rollspelsdöden” så tror jag att det är väldigt få som menar det bokstavligen. Det är en olycklig term då den lite automatiskt misskrediterar alla som gjorde balla grejer under den tiden. Men termer som förklarar tidsperioder är ju väldigt ofta missvisande. Medeltiden, romantiken, renässansen är ju egentligen alla på sitt sätt missvisande. Jag tror att den absoluta merparten som använder termen ”rollspelsdöden” inte menar ”tiden då rollspelen dog” utan typ ”tiden från att Äventyrsspel lade ner tills att Mutant: År Noll kom”. Eller har jag helt fel i detta?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
OMG! Samlarsjukan i mig blir helt galen och vill ta hem och titta på allt på den där sidan...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jo, jag håller med. Den har spelat en viktig roll som en generell rollspelshistoria, som inte är bunden till ett företags eller spelmärkes bana.
Synd att den är ur tryck, annars hade jag nog rekommenderat den för alla som uttryckte intresse i rollspel eller deras historia här i riket.
Håller också med. Den generella rollspelshistorien är minst lika intressant och hur rollspel har växt fram till vad det är idag. Äventyrsspel är en avgörande pusselbit, men långt ifrån hela pusslet.

Jag pratade med Anna-Karin Linder som är en av författarna när jag försökte få tag på boken och hon menade att det ligger hos förlaget att besluta om ett nytryck så det är dem man får lyfta önskemålet till isf. Precis som nämnts tidigare har hon gjort en del inom lajv/larp och friform.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Mitt fokus är egentligen inte vad som gavs ut, utan vad som hände som gjort att vi idag är där vi är.
För mig som slutade spela rollspel sent 90tal ungefär samtidigt som Äventyrsspel gick under så började inte intresset direkt med rollspel igen utan med något annat närbesläktat.
Visserligen fortsatte jag och köpa och läsa rollspel men vi höll inte igång spelgruppen. Vår "rollspelsdöd" sammanföll även med tiden då vi som spelade som mest började skaffa jobb, gå på krogen, få andra intressen och splittras upp med nya bekantskaper osv.
Sedan en dag strax efter 2010 så ville en kompis samlas för att spela brädspel som var inne i och väl fortfarande är inne i en guldålder. Spelet blev Talisman och därefter köptes och spelades en del andra nyare brädspel fram tills jag tog upp frågan igen om att spela gamla Drakar och Demoner. Vi 4 som höll ihop mest och spelade roll och brädspel backade sedan samtliga Mutant år Noll och så har det fortsatt och blivit betydligt mer rollspel än brädspel för oss de senaste åren.

Misstänker att det är fler än jag där inkörsporten till rollspelens nuvarande guldålder var brädspel?
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Indie-spelen, den strömningen? Vad har hänt där som är viktigt för svenska rollspel?
Själva spelen och de forum där de diskuterades blev aldrig större än att det var en subgrupp av specialintresserade rollspelare som höll på med dem, men the Forge mfl utvecklade sina tankar kring rollspelsdesign på ett sätt som lyfte utvecklingen och jag är rätt säker på att många av dagens spel, även de större, har några procent Forge-DNA i sig även om nästan ingen pratar om det längre.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ett sidospår kan kanske vara hur de som designat, utvecklat och producerat rollspel (under en tid eller helt) skiftat sitt fokus till andra spelutvecklingsområden när marknaden verkade svag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Är din tanke att faktiskt skriva en artikel (till Fenix ?) eller vill du mer brainstorma i grupp mest för att det är något intressant att göra på ett forum som detta?
Jag planerar att skriva en text riktad till engelsk publik som förklarar varför Sverige är så bra på rollspel.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Har glömt, men visst är Paradox Interactive-kapitlet med i Äspelboken? Annars kanske de turerna kan nämnas?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag planerar att skriva en text riktad till engelsk publik som förklarar varför Sverige är så bra på rollspel.
Det vore kanske intressant att även ha med Danmark i jämförelse som har en liknande stark tradition men som inte alls producerar kommersiellt i samma utsträckning. Brukar hänvisa till Kristoffer Apollos artikel om dansk friform som bäst i världen.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Mycket har nämnts redan, men min bild är så här. Väldigt översiktligt

slutet 90/början 00: Neogames kör på. Riotminds och Järnringen dyker upp. Flera andra är ute och nosar efter Äventrysspels position. Från och med 2001 är D&D 3e är det spel som säljer mest i Sverige.

mitten/slutet 00: Ingen aktör lyckas ta äspels dominerande plats. hobbyn fragmenteras. Flera aktörer ger ur fler rollspel (snapshot från 2009). Bloggar och sociala medier gör att rollspel diskuteras mycket mer, synligare och bredare än tidigare. Print on demand revolutionerar utgivning/distribution.

början/mitten 10: crowdfunding och utbredd nostalgivåg boostar hobbyn något jävulskt. Fria ligan hamrar fast sin position som mover-and-shaker. Helmgast och Eon sveper in.

Slutet 10: Poddar, Stranger Things och internationell rollspelsvåg ökar intresset även i Sverige. Massor av spel crowdfundas. Fortfarande mycket nostalgi.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Utan att jämföra framgångar är väl Supergänget det Kaleidoskopspel med indiegrund som haft störst spridning och dessutom översattes av andra till franska. (Annars hade vi en kort men intensiv period mellan 2008-2010 då vi släppte Supergänget, Terone, Nostalgi, Haragada, Magneter & Mirakel och 7 små rollspel. Fyra av dem arbetas väl på uppföljare till i någon mån fortfarande. 😅)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Mycket har nämnts redan, men min bild är så här. Väldigt översiktligt

slutet 90/början 00: Neogames kör på. Riotminds och Järnringen dyker upp. Flera andra är ute och nosar efter Äventrysspels position. Från och med 2001 är D&D 3e är det spel som säljer mest i Sverige.

mitten/slutet 00: Ingen aktör lyckas ta äspels dominerande plats. hobbyn fragmenteras. Flera aktörer ger ur fler rollspel (snapshot från 2009). Bloggar och sociala medier gör att rollspel diskuteras mycket mer, synligare och bredare än tidigare. Print on demand revolutionerar utgivning/distribution.

början/mitten 10: crowdfunding och utbredd nostalgivåg boostar hobbyn något jävulskt. Fria ligan hamrar fast sin position som mover-and-shaker. Helmgast och Eon sveper in.

Slutet 10: Poddar, Stranger Things och internationell rollspelsvåg ökar intresset även i Sverige. Massor av spel crowdfundas. Fortfarande mycket nostalgi.
Några mer generella punkter:
Hög tillgång till datorer och bra internet har sannolikt varit kritiskt, när så mycket av rollspelsskapandet blev digitalt.

Äldre svenska rollspelare som sitter på bra positioner i näringslivet har kunnat stötta nya initiativ från yngre förmågor.

Relativt lätt (sett internationellt) att köpa eller få licens till varumärken.

Relaterat: rollspelsverige är en liten värld. Alla känner alla. Lätt att förmedla kontakter och uppdrag. Vanligt med samarbeten.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
hobbyn fragmenteras
Jag fastnade för den här meningen. På 90-talet spelade "alla" DoD eller Mutant. Det fanns massa små amatörmässiga hemsidor med äventyr och egenskaper raser och grejer. Du kunde väcka vem som helst mitt i natten och säga Hynsolge och alla visste exakt vad det var för något.

Nu kan man gå till Sveriges största rollspelsforum, skriva om ett rollspel utgivet av ett stort förlag och knappt få respons eftersom våra 200 aktiva postare spelar 173 (proffsigt gjorda) olika spel.

(Författaren av inlägget tar inget ansvar för eventuella överdrifter eller missförstånd av tredje part...)
 
Top