Svensk rollspelshistoria efter Äventyrsspel - vad hände?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Indie-spelen, den strömningen? Vad har hänt där som är viktigt för svenska rollspel? @Genesis kanske kan ge lite pointers?
Det här beror ju på vad man vill skriva om. Vi hade en kort indievåg på WRNU under 2010-talet eller så (EDIT: Var kanske tidigare? 2007+, typ? Jag skrev Utpost 2008, tror jag), men den dog sedan, och de flesta som var med i den (@Mogger, Kaleidioskop) gick vidare till annat, speciellt när OSR kom. Det finns en handfull spel på svenska i den traditionen, men ingenting som fått någon reell påverkan på resten av rollspelssverige, såvitt jag vet. Inget som är "viktigt för svenska rollspel". Indiespelen i stort har såklart haft påverkan, men det är mer de amerikanska spelen som påverkade den svenska traditionen, snarare än någon svensk tradition. Så även om det finns en del man kan säga om "min del av hobbyn" så upplever jag lite att det är en separat hobby utan större interaktion med resten, och i princip obetydlig i jämförelse med den. Finns väl några svenskar som skrivit indielir på engelska (@wilper, @Rickard och Bläckfiskarna?), men dessa spel har jag väldigt lite koll på, då jag genrerellt inte läser spel på engelska. Men generellt tror jag att den svenska indietraditionen är obetydlig i sammanhanget, tyvärr.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Mutant Undergångens Arvtagare / Järnringen. I mitt tycke det bästa Mutant av de som utspelar sig i skandinavien. För mig som spelade väldigt lite utländska rollspel så höjde även Järnringen standarden på den fysiska produkten (ihop med Riotminds) med rejäla hårdpärmsböcker i större format. Även deras forum blev ju viktigt för framtiden då Fria Ligan skapades där om jag inte har helt fel. Har en helt fantastisk kampanj. Har gjorts hyllningslåtar, kortfilmer, lajv, graffiti mm tillägnat MUA.

Neogames. Har många gånger genom åren funderat på att köpa Eon men blev aldrig av. Omslagen såg riktigt häftiga ut men tidsbrist och även begränsad ekonomi när jag var yngre gjorde att det aldrig blev några köp. Har dock alltid varit nyfiken på Eon så hade varit riktigt kul att läsa mer om det spelet.

Nu kanske jag fuskar lite som tar upp ett spel som släpptes av Target Games och var med lite i Fandrake´s böcker men jag skulle vilja läsa mer om Mutant Chronicles. Jag tyckte det här har ett galet intressant världsbygge. Blev kortspel, brädspel, miniatyrspel, film, tvspel mm. Har även undrat varför ett nefarithuvud var med i filmen Ghosts of Mars. Var nära att MC kom ut igen innan det lades ner och Modiphius gav ut det på Engelska. Hade varit kul att se mer material om det finns från version Cog games (var det väl?) skulle ge ut, jag fattade det som de kom rätt långt innan det lades ner.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,977
Håller med väldigt många om väldigt mycket här. Ska försöka komma med några fler enligt mig viktiga rollspelshändelser som jag inte tror nämnts i tråden.

För mig var Sveroks Scenariobank väldigt viktigt. Vi körde fortfarande Äventyrsspels Drakar och Demoner och scenariobanken var ett av få ställen där det kom nytt material till spelet. Att materialet inte var officiellt gjorde oss ingenting. Många bra grejer fanns där, faktiskt ibland lika bra som det som Äventyrsspel själva gav ut. Exempel på riktigt bra material som fanns där är trilogin Allt är guld som glimmar, trilogin Eldgryning och äventyrsserien Det solunska ödet av @Robert Jonsson

Medusa Games var en sida som på tidigt 2000-tal satte en helt ny standard vad gäller layout och innehåll på hemgjorda äventyr. Det kom främst material till DoD6 och det var sidan man satte sin förhoppning till när Riotminds var sega med utgivningen. Jag skrev själv några alster till sidan med väldigt varierande resultat.

Jag tycker att man verkligen inte ska underskatta spelet Västmark av Krister Sundelin. Det var det första spelet som jag kände till där en person verkligen gjort allt själv och gav ut det via eget förlag. Att det överhuvudtaget gick var något som var väldigt häftigt då!

Sen har vi ju såklart den layout som @Dante låg bakom, främst till Riotminds, och som satte en helt ny standard för rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det finns en handfull spel på svenska i den traditionen, men ingenting som fått någon reell påverkan på resten av rollspelssverige, såvitt jag vet. Inget som är "viktigt för svenska rollspel". Indiespelen i stort har såklart haft påverkan, men det är mer de amerikanska spelen som påverkade den svenska traditionen, snarare än någon svensk tradition.
Jag nämnde ju Noir innan, vars kapitel om hur man spelar, skapar äventyr etc i princip var Sorcerer o.dyl på svenska, skrivet av Jonas Ferry (eller om han har bytt namn?). Det var väl iaf en hyfsat engagerad indieprofil som släppte en drös spel. De fick som sagt inte så stort genomslag här. Men allt detta sammantaget har ju ändå påverkat. Fria Ligans År Noll-motor hade inte sett ut som den gör idag utan dessa influenser. Men det är väldigt svårt att peka på något enskilt. Det var mest generella tankar och diskussioner som influerade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag nämnde ju Noir innan, vars kapitel om hur man spelar, skapar äventyr etc i princip var Sorcerer o.dyl på svenska, skrivet av Jonas Ferry (eller om han har bytt namn?). Det var väl iaf en hyfsat engagerad indieprofil som släppte en drös spel. De fick som sagt inte så stort genomslag här. Men allt detta sammantaget har ju ändå påverkat. Fria Ligans År Noll-motor hade inte sett ut som den gör idag utan dessa influenser. Men det är väldigt svårt att peka på något enskilt. Det var mest generella tankar och diskussioner som influerade.
Ja, men som sagt, Noir var väl influerat mer av de amerikanska indiespelen, som Sorcerer. Vi kan såklart hamna i definitionsdiskussioner i huruvida man ska räkna Noir som ett "indiespel", men det är i alla fall början till "neotrad"-spelen, känns det som, och fick influenser åt det hållet. Det är inte i samma tradition som spel som Berättelser från Staden, Pookafiktum, Cadillac Crazy Cillers, Haragada, Nostalgi, Oskrivna blad och liknande spel som jag tänker på som den kortvariga svenska indievågen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
erebaltor.se ska inte underskattas. Tobbe som grundade sidan blev FL:s kartmakare, diskussioner kring Trakorien/Svavelvinter fördes där och Kopparhavets hjältar/Ereb Altor är en direkt följd av den
Ja, men som sagt, Noir var väl influerat mer av de amerikanska indiespelen, som Sorcerer. Vi kan såklart hamna i definitionsdiskussioner i huruvida man ska räkna Noir som ett "indiespel", men det är i alla fall början till "neotrad"-spelen, känns det som, och fick influenser åt det hållet. Det är inte i samma tradition som spel som Berättelser från Staden, Pookafiktum, Cadillac Crazy Cillers, Haragada, Nostalgi, Oskrivna blad och liknande spel som jag tänker på som den kortvariga svenska indievågen.
Ja, jag tänkte alltså på Jonas egna spel här. Tyvärr minns jag inte vad de hette men de var "riktiga" indiespel :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Ett annat spår, som jag faktiskt inte tror har nämnts alls (?) hittills i tråden, är illustratörerna. En del var med redan på Äventyrsspels tid, men många nya har också tillkommit senare. Om jag ska nämna två som varit särskilt framträdande post-Äventyrsspel, så blir det Alvaro Tapia och Peter Bergting. Det är dock fullt möjligt att göra listan betydligt längre. Ronja Melin är en av dem som har tillkommit ganska nyligen. Det är svårt att tänka sig Troubleshooters utan hennes bilder.

Edit: Precis när jag postade detta dök inlägget ovan upp. Så jag var inte först med att skriva om illustratörer här. Kartritare är för övrigt ett intressant och möjligen förbisett spår! Jag tycker att svenska rollspel ofta är riktigt starka på just den punkten (eller kanske snarare allt grafiskt).
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Ett annat spår, som jag faktiskt inte tror har nämnts alls (?) hittills i tråden, är illustratörerna. En del var med redan på Äventyrsspels tid, men många nya har också tillkommit. Om jag ska nämna två som varit särskilt framträdande post-Äventyrsspel, så blir det Alvaro Tapia och Peter Bergting. Det är dock enkelt att göra listan betydligt längre. Ronja Melin är i mina ögon en av de bästa som har kommit fram de senaste åren.

Edit: Precis när jag postade detta dök inlägget ovan upp. Så jag var inte först med att skriva om illustratörer här. Kartritare är för övrigt ett intressant och möjligen förbisett spår! Jag tycker att svenska rollspel ofta är riktigt starka på just den punkten (egentligen allt grafiskt).
Det här tycker jag är bra! Inte alls bara för att jag själv ritar : ) Bilder sätter ofta tonen för spel och hela spelserier.

Jag minns när jag stod och fingrade på DoD 6 första gången på SF-bokhandeln. Illustrationer, grafisk form och helhetsintrycket var många snäpp upp från min bild av rollspelsböcker. Jag tänker också på illustratörerna i Western och Järn/Hjältarnas tid. Även Mutant UA satte ribban högt och, mycket senare, Oktoberlandet och så klart Fria Ligans böcker.

Jag tycker att illustrationer/illustratörer kan få ett helt eget kapitel.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag läste alldeles nyligen igenom Finna Dolda Ting och en hel del av förslagen i tråden är saker som nämns där. Finna Dolda Ting och Fandrakes Drakar och Demoner-bok överbryggar också varandra en hel del i de första kapitlen (vilket är ganska naturligt eftersom den generella historian om DnD och hur rollspelen kom till Sverige är vad den är). Även Riotminds skrivs en del om i båda böckerna. Tror även Lancelot Games nämns i DoD-boken, men definitivt i Finna Dolta Ting. Även Noir skrivs om i Finna Dolda Ting samt Fria Ligan i ett tidigt skede.

Daniel Lenneér har jag förövrigt varit i kontakt med tidigare för att få ok på hans konventsscenarion till Svenil.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
One can have her, var dess namn.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag läste alldeles nyligen igenom Finna Dolda Ting och en hel del av förslagen i tråden är saker som nämns där. Finna Dolda Ting och Fandrakes Drakar och Demoner-bok överbryggar också varandra en hel del i de första kapitlen (vilket är ganska naturligt eftersom den generella historian om DnD och hur rollspelen kom till Sverige är vad den är). Även Riotminds skrivs en del om i båda böckerna. Tror även Lancelot Games nämns i DoD-boken, men definitivt i Finna Dolta Ting. Även Noir skrivs om i Finna Dolda Ting samt Fria Ligan i ett tidigt skede.

Daniel Lenneér har jag förövrigt varit i kontakt med tidigare för att få ok på hans konventsscenarion till Svenil.
Finna Dolda Ting är en bok jag tycker blev lite orättvist förbisedd, kanske för att den hamnade i skymundan när den mer visuellt spektakulära boken om Äventyrsspel släpptes i samma vända. En av författarna har ju också sina rötter mer i friform och lajv, så den sidan belyses avsevärt mer.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Finna Dolda Ting är en bok jag tycker blev lite orättvist förbisedd, kanske för att den hamnade i skymundan när den mer visuellt spektakulära boken om Äventyrsspel släpptes i samma vända. En av författarna har ju också sina rötter mer i friform och lajv, så den sidan belyses avsevärt mer.
Jo, jag håller med. Den har spelat en viktig roll som en generell rollspelshistoria, som inte är bunden till ett företags eller spelmärkes bana.
Synd att den är ur tryck, annars hade jag nog rekommenderat den för alla som uttryckte intresse i rollspel eller deras historia här i riket.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
För egen del skulle jag även lyfta fram Svavelvinter-romanen och det forum som uppstod runt som @Brior drev. (Jag minns inte vad det hette men det såg ut som Järnringens forum, hängde de ihop eller var det bara samma lösning?). För mig underhöll det ganska mycket intresse runt 2006-2007.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,856
Location
Off grid
Var rollspelen på topp 2008? Antagligen inte :) Men det är kanske bättre att prata om nedgång för försäljning snarare än ett narrativ där branschen som sådan höll på att gå under.
Tror att det var ganska mycket de större bolagens försäljning som gick ner. Hobbyn som sådan däremot upplevde jag var alive and kicking i övrigt.
Både Indie- och andra mindre utgivare var nog ganska aktiva.

T.ex. tycker jag den här tråden andas ganska mycket optimism och framtidstro.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Tror att det var ganska mycket de större bolagens försäljning som gick ner. Hobbyn som sådan däremot upplevde jag var alive and kicking i övrigt.
Både Indie- och andra mindre utgivare var nog ganska aktiva.

T.ex. tycker jag den här tråden andas ganska mycket optimism och framtidstro.
Ja, sökte lite på "rollspelsdöden" och liknande igår och även om vi var fullt medvetna om att försäljningen inte var på topp så verkade inte forumet direkt nedslaget. Naturligvis var det rätt trist att vara ett befintligt förlag med ambitioner just då, precis som att rätt många branscher lider just nu.
 
Top