Nekromanti Svensk fantasy för vuxna

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
När jag var barn läste jag Niklas Krogs böcker (En krigares... hjärta? En magikers styrka? En härskares själ? Jag minns inte i vilken ordning krigare, magiker, härskare och styrka, hjärta och själ kom i, men något sådant) och de var verkligen tråkiga, så jag bedömde att de nog var fantasy för vuxna. Mamma gillade dem, och hon var ju faktiskt vuxen redan då!

Senaste svenska fantasyn jag läste var Selma Lagerlöfs Den löwensköldska ringen. Jättebra svensk low fantasy blandad med historisk fiktion (redan historisk fiktion när den skrevs - handlingen är inte samtida med Lagerlöf).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Xhakhal;n291947 said:
Senaste svenska fantasyn jag läste var Selma Lagerlöfs Den löwensköldska ringen. Jättebra svensk low fantasy blandad med historisk fiktion (redan historisk fiktion när den skrevs - handlingen är inte samtida med Lagerlöf).
Den där var ju riktigt bra ju! Instämmer i rekommendationen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Jocke;n291942 said:
Jag tycker att den svenska översättningen på Den sista önskningen och Ödets svärd, alltså novellsamlingarna om Häxkarlen är långt bättre än den engelska av de senare Witcher-romanerna. Antar att du inte kan polska och därför inte har originalspråk som val :)
Jag och flickvännen är redan påväg genom ljudböckerna så kan inte läsa i förväg :( Men Häxkarl är en amazing titel och borde stjälas av någon :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Per Lagerkvists Dvärgen är visserligen inte fantasy, men det är en fantastisk bok och om man förställer sig dvärgen som en fantasydvärg så blir den nästan bättre! :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,114
Om man får kisa lite vad gäller "genre" och kanske "skönlitteratur" så kan man kanske rekommendera Johan Egerkrans "nordiska gudar" samt "nordiska väsen".

Två sjukt snyggt illustrerade konstböcker med lite lagom populärvetskaplig text om asatro/folktro.

Båda böckerna innehåller troll, drakar, dvärgar och alver. Jag blir alltid lika sugen på en fantasyvariant av svenskt 1600-1700 tal med nordiska väsen som monsterbok.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det hade ju varit kul om det fanns svensk fantasy ala Howard, Smith, Leiber, Vance et al.

Men sånt får man väl inte skriva i det här jävla landet. Eller snarare är det kanske inte så himla många som vill läsa sånt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Xhakhal;n291947 said:
När jag var barn läste jag Niklas Krogs böcker (En krigares... hjärta? En magikers styrka? En härskares själ? Jag minns inte i vilken ordning krigare, magiker, härskare och styrka, hjärta och själ kom i, men något sådant) och de var verkligen tråkiga, så jag bedömde att de nog var fantasy för vuxna. Mamma gillade dem, och hon var ju faktiskt vuxen redan då!

Senaste svenska fantasyn jag läste var Selma Lagerlöfs Den löwensköldska ringen. Jättebra svensk low fantasy blandad med historisk fiktion (redan historisk fiktion när den skrevs - handlingen är inte samtida med Lagerlöf).
Niklas krogs böcker är bra, men riktar sig nog till en yngre målgrupp. Typ de som idag läser YA, även om begreppet inte var så stort då.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det stora problemet är att kultursverige ger tummen ner för fantasy och tummen upp för diskbänksrealism.

Här orerar t.ex. Göran Greider om att den "medeltidsinspirerade fiktionen" står honom upp i halsen och det enda bra han sett har varit karaktären Bilbo från Hobbit-filmerna som han anser vara en anti-hjälte och vars agerande nästan känns som diskbänksrealism, den genre som Greider tycker bäst om.

https://www.metro.se/artikel/befria-oss-från-medeltiden-xr

Så länge vi har sådana skribenter blir det svårt för svenska fantasyverk att komma fram.
 

Örnie

Veteran
Joined
5 Jun 2017
Messages
11
Går urban fantasy bra? "Udda verklighet" av Nene Ormes i så fall.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
terje;n291969 said:
Det hade ju varit kul om det fanns svensk fantasy ala Howard, Smith, Leiber, Vance et al.

Men sånt får man väl inte skriva i det här jävla landet. Eller snarare är det kanske inte så himla många som vill läsa sånt.
Ja fan, fattar inte varför det inte skrivs sånt. Det jag kan komma på som är åt det hållet är väl Karl Kämpe.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gamla böcker: Vattenfolkets land och Fodams uppdrag, av Eric Leijonhufvud var rätt ok på sin tid. [h=1][/h]
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag gillade de gamla historiska romanerna om Västgöta Rytteri. Följer en tropp från när Karl IX sparkar ut Sigismund genom nästan hela stormaktstiden. Inte fantasy, men kanske läsvärt ändå?

I låga ryttartorpet heter den första.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Det finns en fantasyförfattarinna som heter Lovisa Wistrand som släppt två svenska fantasyböcker, drakviskaren och demonviskaren eller något sådant. Dyker upp på min facebooksida titt som tätt (kanske jag likeat hennes sida eller så) och verkar fått rätt bra recensioner samt är high-fantasy. I övrigt har jag ingen aning om det är bra.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Khan;n291974 said:
Niklas krogs böcker är bra, men riktar sig nog till en yngre målgrupp. Typ de som idag läser YA, även om begreppet inte var så stort då.

Jag tror dig på ditt ord där. Jag minns at jag tyckte de var jättetråkiga när jag var målgruppen i sådana fall, men eftersom det är hela min basis för antagandet "de är nog för vuxna" så har jag inte nog mycket för ett faktiskt argument för min 'sak' xD
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
terje;n291969 said:
Det hade ju varit kul om det fanns svensk fantasy ala Howard, Smith, Leiber, Vance et al.

Men sånt får man väl inte skriva i det här jävla landet. Eller snarare är det kanske inte så himla många som vill läsa sånt.
Fast fasen, med alla rollspelsnostalgiker borde det väl finnas en bred marknad för det där? Kolla på hur bra Äventyrsspels-boken gick, t.ex.? Sen känns det som det uppväxande släktet inte har nåt emot fantasy heller.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
zonk;n292091 said:
Fast fasen, med alla rollspelsnostalgiker borde det väl finnas en bred marknad för det där? Kolla på hur bra Äventyrsspels-boken gick, t.ex.? Sen känns det som det uppväxande släktet inte har nåt emot fantasy heller.
Men är det sån fantasy de vill ha? Det är ju rätt jäkla långt från harry potter och dylikt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
terje;n292092 said:
Men är det sån fantasy de vill ha? Det är ju rätt jäkla långt från harry potter och dylikt.
Ahja. Missade din specifiering, läste bara "fantasy som inte är YA" där. Nej det har du nog rätt i, sånt finns det nog ingen marknad för alls.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Opoopo;n292061 said:
Det finns en fantasyförfattarinna som heter Lovisa Wistrand som släppt två svenska fantasyböcker, drakviskaren och demonviskaren eller något sådant. Dyker upp på min facebooksida titt som tätt (kanske jag likeat hennes sida eller så) och verkar fått rätt bra recensioner samt är high-fantasy. I övrigt har jag ingen aning om det är bra.
Har läst den första, gillade den. Hon är bra på dialog.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Khan;n291925 said:
Jag bara måste tipsa om Andreas Romans böcker som utspelar sig i Eons värld. Eftersom det är just du som frågar. ;)

De är härliga! Även Dan Hörnings böcker till Eon är schyssta.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
terje;n291969 said:
Det hade ju varit kul om det fanns svensk fantasy ala Howard, Smith, Leiber, Vance et al.

Men sånt får man väl inte skriva i det här jävla landet. Eller snarare är det kanske inte så himla många som vill läsa sånt.
Jag vill absolut läsa sånt, förutsatt att det håller måttet, och om jag kunde skulle jag skriva själv men jag har inte lyckats åstadkomma mer än en tämligen blek fantasynovell för sådär 20 år sedan.
 
Top