Nekromanti Svensk fantasy för vuxna

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Opoopo;n292061 said:
Det finns en fantasyförfattarinna som heter Lovisa Wistrand som släppt två svenska fantasyböcker, drakviskaren och demonviskaren eller något sådant. Dyker upp på min facebooksida titt som tätt (kanske jag likeat hennes sida eller så) och verkar fått rätt bra recensioner samt är high-fantasy. I övrigt har jag ingen aning om det är bra.
Exakt samma för mig, folk verkar ju gilla men när jag läser om boken så verkar den så tråkig. Kan det vara fel.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Big Marco;n292236 said:
De är härliga! Även Dan Hörnings böcker till Eon är schyssta.

Tyvärr så blev ju aldrig fortsättningen på Stormens Vandrare publicerad. Skulle varit en trilogi, men han splittade bok 2 till 2 delar, och skrev aldrig färdigt bok 4 vad jag minns. Jag var korrläsare på Stormens Vandrare och den bok som splittades upp.

/Ulfgeir
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Hans E Magnusson;n292287 said:
Exakt samma för mig, folk verkar ju gilla men när jag läser om boken så verkar den så tråkig. Kan det vara fel.
Arfert verkar gilla. Kanske värt att läsa faktiskt. Är ju sjukt ovanligt med svensk fantasy som den här tråden visar och känns kul att stödja de projekt som finns.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag har funderat på att läsa ”Stallo” & ”Stalpi” av Stefan Spjut. Vet dock inte om dom passar in under det du söker. Handlar typ om barn som kidnappas av samiska trollväsen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Känns som att det finns fler svenska fantasyrollspel än -romaner. Ska det vara på det här viset? Om man slog ihop alla stämningstexter till svenska rollspel, hur många romaner hade man kunnat få ihop istället?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Två författare som min son kollade in i bokhandeln:
Henrik Larsson, Krigarhjärta o.s.v.
Johan Theorin, Slaget om Sajalak
Kan inte recensera någon av dem men Theorin är ju väletablerad i andra genre.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Johanne Hildebrandts Sagan om Valhalla-serie borde kvala in under svensk fantasy för vuxna. Ursprungligen en trilogi (Freja, Idun, Saga) som utspelade sig i mytisk bronsålder och nu har det kommit två ytterligare delar som handlar om tiden vid Sveriges kristnande (Sigrid och Estrid). Jag läste halva Freja men fastnade inte riktigt. Johan Ehrenberg skrev en roman vid namn Aileme – befrielsens tid som jag inte läst men som enligt beskrivningen verkar vara liknande typ av fantasy som Hildebrandts.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
avatarex;n292576 said:
Johanne Hildebrandts Sagan om Valhalla-serie borde kvala in under svensk fantasy för vuxna. Ursprungligen en trilogi (Freja, Idun, Saga) som utspelade sig i mytisk bronsålder och nu har det kommit två ytterligare delar som handlar om tiden vid Sveriges kristnande (Sigrid och Estrid).
Du missade inget som lade av efter halva första. Det var bara den som var något att ha, och knappt det. Saga i synnerhet, men även Idun, var rent anskrämliga.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,122
Brynolf;n292562 said:
Känns som att det finns fler svenska fantasyrollspel än -romaner. Ska det vara på det här viset? Om man slog ihop alla stämningstexter till svenska rollspel, hur många romaner hade man kunnat få ihop istället?
Jag är kanske en fanboy, men jag köpte svavelvinters världsbok, och kommer troligen att köpa ärans väg/svärdets sång enbart för att läsa stämningstexter signerade Erik Granström.
 
Top