Nekromanti Svensk fantasy för vuxna

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Vad är bra egentligen? Jag är inte så intresserad av Y.A. grejer. Men det enda jag har koll på för vuxna är Svavelvinter. Har ni några tips? Jag vill ha svärd och drakar och skit mest men konstigare grejer är också kul.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Björn Wärmedal;n291857 said:
Svärd och Svartkonst!
Fast jag menar skönlitteratur. S&S är dock ett coolt spel ??
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,125
Menar du enbart svenska författare, eller menar du något som finns i svensk översättning?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Tant Ragnar;n291865 said:
Menar du enbart svenska författare, eller menar du något som finns i svensk översättning?
Original språk svenska. Jag läser helst på original språk.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,125
Då blir det tunt med rekommendationer från min sida.

Om du letar efter fantasy på svenska, skriven av svensk författare, så kan jag bara rekommendera Granström.

Får man rucka lite på genren, eller rekommendera översatta böcker, så finns det några fler.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Jag tänker genast på Bertil Mårtensson, som med blandad framgång försökte lära mig logik vid Lunds universitet en gång i forntiden. Han är väl mest känd för sin Sci-Fi, men skrev också bla en fantasytrilogi.** Jag har tyvärr aldrig blivit färdig till att läsa någon av hans böcker* (mina fellow och mer insatta filosofistudenter - baskerfaktorn var hög - viskade hemlighetsfullt om Dr Mårtenssons skönlitterära gärning med samma tonfall som om han varit en sexförbrytare, vilket ju så klart gjorde mig extra nyfiken).

*utom Logik. En introduktion, då.
**som möjligen är YA, dock, men nu har jag beställt den från stadsbibblan så jag kan återkomma med en rapport om ett tag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Jag gillar Jan Guillous Arn-böcker, men där är det glest med drakar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Alltså det finns ju lite grann... Kolla in författarna som gör Fantastisk podd. Jag har dock bara strömlöst någon bok här och där så kan inte rekommendera något.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,316
Location
Kullavik
Björkelids svit ”Blodet’ kanske? Vet inte om den anses tillräckligt vuxen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,316
Location
Kullavik
Romanerna som utspelar sig i Symbaroum tycker jag också är bra och gamla klassikern blodsmak till MUA.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag bara måste tipsa om Andreas Romans böcker som utspelar sig i Eons värld. Eftersom det är just du som frågar. ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Khan;n291925 said:
Jag bara måste tipsa om Andreas Romans böcker som utspelar sig i Eons värld. Eftersom det är just du som frågar. ;)
Thank you. I hate it.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Då wikipediasidan om svenska fantasyförfattare bara innehåller 27 namn så blir det lite skralt.
Begränsar man sig så det inte blir SF, skräck, urbam fantasy eller young adults blir det i princip obefintligt.
Men jag bevakar den här tråden om något intressant skulle dyka upp.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag tycker att den svenska översättningen på Den sista önskningen och Ödets svärd, alltså novellsamlingarna om Häxkarlen är långt bättre än den engelska av de senare Witcher-romanerna. Antar att du inte kan polska och därför inte har originalspråk som val :)
 
Top