Svensk översättning av AD&D (gratis! wee!)

Status
Not open for further replies.

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Hej allesammans!

Det senaste dryga halvåret har jag lagt en alldeles för stor del av min fritid på att översätta första utgåvan av Advanced Dungeons & Dragons till svenska, under det fantasieggande namnet "STANDARDREGLER". Har framförallt använt det till min spelgrupps kampanj (efter konvertering från Svärd och Svartkonst).

Nu har jag skapat en enkel hemsida där man kan ladda ner det första häftet, Häfte A: Spelkaraktären (som innehåller allt man behöver för att skapa en spelkaraktär), gratis.

Jämfört med förlagan (Players Handbook) saknar ovan nämnda häfte samtliga formelbeskrivningar samt det rätt oanvändbara (och bitvis gravt missvisande) avsnittet om strid. Dock innehåller häftet en hel del grejer som inte finns med i PH, exempelvis regler och tabeller för ålder, längd och vikt, räddningsslag samt tidigare yrken.

Edit Nov 2020: Även Häfte B: Gudar och mirakel samt Häfte C: Besvärjelser finns nu att ladda ner! På hemsidan finns även gammal och inaktuell version av domarhäftet (med t.ex. regler för strid) som väl till nöds kan användas till dess att den nya, reviderade versionen är klar. Det finns även ett (bitvis inaktuellt) karaktärsblad som dock fortfarande kan användas hyfsat väl.

Huvudsakliga inspirationskällor för översättningarna har kommit från Mattias Närvä och Terje Nordin, med deras fantastiska rollspel Svärd & Svartkonst, samt självklart Mikael Börjesson, alias Oldtimer.

Layoutmässigt har jag prioriterat användbarhet på spelbordet framför att göra den lätt och behaglig att läsa från pärm till pärm. Illustrationer och omslag är stock art köpt på drivethrurpg. Känslan jag eftersträvat är "svartvit Conan-serie från 70-talet".

All form av feedback, konstruktiv kritik, et cetera, är välkommen!
 

Attachments

Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Whoa! Jävlar vilket projekt, som kollegan utbrast.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Laddade ner och läste förorden. Jag anar en massa spännande konflikter och intriger inom ADD-sällskapet när det begav sig på 80-talet!

/M
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Magnus Seter;n331798 said:
Laddade ner och läste förorden. Jag anar en massa spännande konflikter och intriger inom ADD-sällskapet när det begav sig på 80-talet!

/M
Ja, inte minst den psioniska fejden, som den kom att kallas, som pågick under hela första halvan av åttiotalet (egentligen fram till förbundsstämman 1985, då de båda parterna jämkade sig kring ett förslag till ett nytt system för psioniska krafter). Ylva Wrangel, som efterträdde Höök som riksrådets ordförande, beskrev denna konflikt utförligt i sitt förord till jubileumsutgåvan från 2004. Kanske inkluderar den texten i någon framtida version, men kände inte att det riktigt låg inom ramen för publiceringen den här gången.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Rymdhamster;n331801 said:
Utslagsfråga: Vad kommer du översätta "Mindflayer" till? =D
Ilithider,eller möjligtvis illithider. :)

Om de därtill ska ha något slags vardaglig benämning, det vill säga en motsvarighet till mind flayer, återstår att se. Har du något förslag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Cyberhest;n331802 said:
Ilithider,eller möjligtvis illithider. :)

Om de därtill ska ha något slags vardaglig benämning, det vill säga en motsvarighet till mind flayer, återstår att se. Har du något förslag?
Illithid är en av de få ordentligt copyrightade grejerna med D&D så det hade jag inte gjort.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
God45;n331803 said:
Illithid är en av de få ordentligt copyrightade grejerna med D&D så det hade jag inte gjort.
Aah, trodde det var mind flayer som var copyrightad men inte illithid. Nåväl. Får hitta något som ligger nära men tillräckligt långt bort för att vara safe. Vad gäller den mer vardagliga benämningen undrar jag om inte "själaslukare" skulle passa.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Skoj! Gillade detta även om jag är 0% insatt i AD&D. :)

Mindflayer - sinnesvrängare kanske? Annars är ju själaslukare bra tycker jag. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Cyberhest;n331802 said:
Har du något förslag?
En gammal DnD-översättning är "Hjärnruskare". Det uppstod het debatt i en grupp på Fejjan efter att översättnignen förekommit i Stranger Things. Tydligen var inte alla helt nöjda =D

Och ska jag vara ärlig tycker jag väl inte det är det bästa namnet, men de flesta andra förslag var ungefär lika bra =)

Jag tror allt för stor vikt lades till att försöka göra en faktisk översättning, snarare än en tolkning av namnet. Sinnesvrängare var inte helt dumt. Det låter som något en vanlig person skulle kunna använda i dagligt tal, tänker jag.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,146
Location
Göteborg
Annars brukar utslagsfrågan när det gäller AD&D alltid vara: Men hur gör du med turordningsreglerna (initiativ)?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Vad är grejen med att dela upp tabellresultaten i grupper om tre vita rader, tre grå rader, tre vita rader, osv? Det gör tabellerna extremt svårlästa, tycker jag. Men kanske finns en anledning till uppdelningen som jag missar?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,146
Location
Göteborg
kwarnberg;n331811 said:
Vad är grejen med att dela upp tabellresultaten i grupper om tre vita rader, tre grå rader, tre vita rader, osv? Det gör tabellerna extremt svårlästa, tycker jag. Men kanske finns en anledning till uppdelningen som jag missar?
För att det är Det Rätta Sättet! I alla fall enligt de som gjorde layouten för AD&D, så det är en väldigt klassisk markör.

Själv tycker jag att det gör tabellerna lättlästa, men så var också AD&D det som fick mig att börja med rollspel så jag är biased. Vilket jag antar att Cyberhest också är.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
olaberg;n331810 said:
Annars brukar utslagsfrågan när det gäller AD&D alltid vara: Men hur gör du med turordningsreglerna (initiativ)?
Typ så här: http://dynamic.2worthingtons.net/initiative.html

kwarnberg;n331811 said:
Vad är grejen med att dela upp tabellresultaten i grupper om tre vita rader, tre grå rader, tre vita rader, osv? Det gör tabellerna extremt svårlästa, tycker jag. Men kanske finns en anledning till uppdelningen som jag missar?
Det är till viss del för att följa förlagan, lite som olaberg är inne på (även om jag inte vuxit upp med AD&D), men framförallt har jag nog landat i att det är enklare att hålla reda på rätt rad med detta upplägg, jämfört med att ha varannan rad vit och varannan grå. Med så frekventa växlingar upplever jag att det är lättare att tappa bort raden man ska läsa av. Som ett sidospår kan nämnas att de ark jag skrivit ut för domarskärmen har olika bakgrundsfärger för varje tabell. Kan ta bild på det vid tillfälle (då det också ger lite hintar om vad som komma skall för SR).
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
olaberg;n331822 said:
Ungefär så som jag själv landade. DMG 61 är grunden, sedan kan man laborera med specialregler, framförallt från PHB (dels under Initiative och dels under vapenlängderna).
Japp. Det jag laborerar mest med vad gäller stridsreglerna är att försöka göra turordningen översiktlig. Det finns även några mindre luckor i Nagoras redogörelse, om man ska vara helt by-the-book. Fine att man för angripare i närstrid som förlorat initiativet bara behöver använda skillnaden-mellan-vapenhastighet-och-initiativtärning om vederbörandes anfall, direkt eller indirekt, har bäring på en formelkastares försök att kasta formler i tid, men egentligen vet man ju inte på förhand vem angriparen får slå sitt träffslag mot (eftersom det avgörs slumpmässigt, om han eller hon befinner sig inom närstridsavstånd, det vill säga tre meter, från mer än en fiende). Det jag lutar åt är att göra så att alla närstridskombattanter på den förlorande sidan får agera på det segment som motsvarar skillnaden mellan vapenhastighet och initiativtärning. Det innebär ju trots allt ändå att den vinnande sidan alltid får anfalla först.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Scratch det jag sa om Souvenir. Håller för närvarande på att göra om dokumentet och återinföra Futura. AD&D kräva detta typsnitt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
kwarnberg;n331811 said:
Vad är grejen med att dela upp tabellresultaten i grupper om tre vita rader, tre grå rader, tre vita rader, osv? Det gör tabellerna extremt svårlästa, tycker jag. Men kanske finns en anledning till uppdelningen som jag missar?
Helt OK att göra så, men det är svårläst för att radhöjden är för låg. En på tok för låg radhöjd är övergripande genom hela dokumentet, tillsammans med för långa rader.

Det är massa andra layoutamatörmisstag i dokumentet också.
 
Status
Not open for further replies.
Top