Svensk översättning av AD&D (gratis! wee!)

Cyberhest

Veteran
Rickard;n331881 said:
Helt OK att göra så, men det är svårläst för att radhöjden är för låg. En på tok för låg radhöjd är övergripande genom hela dokumentet, tillsammans med för långa rader.

Det är massa andra layoutamatörmisstag i dokumentet också.
Du får jättegärna PM:a och tipsa om vilka övriga nybörjarmissar som finns och hur jag bäst åtgärdar dem!

Cyberhest

Veteran
Nu finns äntligen Häfte C: Besvärjelser uppladdat till http://standardregler.home.blog

Eller ja, i alla fall besvärjelsenivåerna 1-4. Dock måste du vara en rätt fet magiker för att kunna kasta kraftfullare formler än det, så detta bör räcka långt för nya spelkaraktärer i vart fall.

Som vanligt uppskattas feedback och konstruktiv kritik!

Attachments

Cyberhest

Veteran
Två NB:

1. I min första grovöversättning av besvärjelserna, som framförallt gjordes för mitt och mina vänners spelbord, utgick jag (av tidsskäl) väldigt mycket från besvärjelsebeskrivningarna i Svärd och Svartkonst. Jag har försökt rensa bort detta till denna publika version av dokumentet, men det kan finnas kvar enstaka formuleringar och passager här och där. Ber om ursäkt på förhand för det, i så fall, och vill understryka att det inte är min intention att planka andras översättningar (i alla fall inte utan tillbörlig attribution).

2. Vad gäller feedback så uppskattas även rena språkliga korrigeringar eller förslag till alternativa formuleringar. Enbart de fyra första besvärjelsenivåer som presenteras i detta dokument omfattar mer textmassa än hela spelkaraktärshäftet och är inte lika genomarbetat som häfte A.

Cyberhest

Veteran
Jag kan med glädje, stolthet och tillförsikt meddela att er väntan är över. Domarhäftet till Standardregler (Arild Hööks legendariska svenska översättning av Advanced Dungeons & Dragons 1) är nu här.

Visst, uppmärksamma spelfans kommer snabbt upptäcka att vissa relativt nödvändiga saknas (exempelvis regler för farsoter, belägringar samt utdelande av äventyrspoäng och regler för hur karaktärer går upp i rang), men jag tänkte att det ändå var bättre att släppa något än att släppa inget. Resten kommer så småningom.

Detta sker nästan på dagen ett år efter att jag först påbörjade Standardregler-projektet. Gudarna ska veta att färden stundtals varit mödosam, men det står bortom tvivel att det varit värt det. Tack till alla som stöttat under projektets gång!

Ladda ner Domarens handbok på www.standardregler.home.blog nu!

Attachments

Cyberhest

Veteran
Två tillägg till ovan:
  • Innehållsförteckningen finns på sid. 28 (baksidan av häftet).
  • Feedback, synpunkter, upphittade fel osv. tas tacksamt emot!

Cyberhest

Veteran
Så här ser upplägget för häftesserien ut just nu (men kan komma att ändras):

Färdigställandegraden avser inte nödvändigtvis hur mycket av någon viss originalkälla som översatts, utan mer vad jag anser vara en komplett produkt.

ProduktFärdig (%)Kommentar
Häfte A: Spelkaraktären99 %Publik version släppt (dock i behov av viss revidering
Häfte B: Mirakel 50 %Fyra av åtta mirakelnivåer översatta
Häfte C: Besvärjelser 80 %7 av 9 besvärjelsenivåer översatta. Publik version släppt för nivåerna 1-4.
Häfte D: Naturmirakel 05 %Knappt påbörjad
Häfte E: Illusionsformler 05 %Knappt påbörjad
Häfte F: Domarens handbok80 %Publik och fullt spelbar version släppt, men vissa tillägg kvarstår till slutversion
Häfte G: Magiska föremål 15 %Måste eventuellt delas upp i två häften
Häfte H: Bestiarium 65 %Exakt urval måste spikas. Därtill kvarstår översättning av rätt mycket text.

Theo

Veteran
Jag förstår inte grejen. Är det här alltså en översättning som ska föreställa vara gjord av en fiktiv person i ett alternativt 1979? Nån sorts althistory-grej?