Nekromanti Svavelvinter: Skuggspelet

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Svavelvinter har ett intressant spelsystem och särskilt finner jag Skuggspelet fascinerande. Vad har ny själva för erfarenheter av det? Jag ser potentialen i att använda det till andra spelvärldar och spelsystem också, är det något som ni prövat på?
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag har spellett en kortare kampanj i Svavelvinter (sex spelmöten) där vi körde med skuggspel.

Vi fick det aldrig att lyfta och det kändes mest i vägen. Som spelledare var det svårt att använda skuggspelet för ändamålet; dvs att levandegöra spelvärlden.

Vi använde oss mestadels av Skuggmakterna som spelledarpersoner rakt av.

Jag tror det kan funka bra men det är väldigt viktigt att spelarna/karaktärerna är investerade i skuggmakterna och att de känns naturliga. Det låter kanske enkelt men för oss var det svårt att få till. Allt häftigt hände redan i karaktärsspelet så skuggspelet behövdes aldrig och kom mest i vägen.

Skuggspelet går nog att överföra men i så fall till andra rollspel som har samma karaktärsdriv och fokus på berättelsen. Jag tror dock det måste göras med omsorg men det kanske helt enkelt är för nytt som koncept (för mig).
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Har nyligen testat att använda skuggspelet till en kampanj i Drakar och Demoner Trudvang. Där använder vi helt enkelt skuggspelet och Trudvangs regler som två separata system, inget av dem påverkar den andre förutom i storyn. En så länge har vi endast haft ett speltillfälle men jag tror det kommer funka som det ska.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
bladerunner_35 said:
Vi fick det aldrig att lyfta och det kändes mest i vägen. Som spelledare var det svårt att använda skuggspelet för ändamålet; dvs att levandegöra spelvärlden.
Vi använde oss mestadels av Skuggmakterna som spelledarpersoner rakt av.
Jag tror det kan funka bra men det är väldigt viktigt att spelarna/karaktärerna är investerade i skuggmakterna och att de känns naturliga. Det låter kanske enkelt men för oss var det svårt att få till. Allt häftigt hände redan i karaktärsspelet så skuggspelet behövdes aldrig och kom mest i vägen.
Skuggspelet går nog att överföra men i så fall till andra rollspel som har samma karaktärsdriv och fokus på berättelsen. Jag tror dock det måste göras med omsorg men det kanske helt enkelt är för nytt som koncept (för mig).
Delar av Skuggspelets resultat fick direkt bäring på äventyret vi spelade och det är ett sätt att visa att världen lever vidare bortom vår lilla grupps aktiviteter :gremsmile: Skuggspelet tar bort mycket av det traditionella spelledandet och spelandet och ger samtidigt spelarna många möjligheter att medskapa storyn tillsammans med spelledaren. Jag vet inte hur väl jag själv med min spelledarstil skulle anpassa mig till sådant här spel :gremsmile:
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Tarr said:
Har nyligen testat att använda skuggspelet till en kampanj i Drakar och Demoner Trudvang. Där använder vi helt enkelt skuggspelet och Trudvangs regler som två separata system, inget av dem påverkar den andre förutom i storyn. En så länge har vi endast haft ett speltillfälle men jag tror det kommer funka som det ska.
Intressant. Jag ser fram emot en uppdatering när ni spelar vidare :gremsmile:
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Jag har för mig att IcarusDream har använt skuggspelet till sin Enordienkampanj, kanske har han erfarenheter att förmedla. :gremsmile:
Skuggspelet passar till Trakorien och det är därför det finns med i Svavelvinterspelet, men det finns inget i mekaniken som hindrar att man använder det i en annan setting.

Min erfarenhet är att skuggspelet funkar som bäst när det spelas på en "mellanstor" skala - t ex i en provins, ett mindre land eller på en av de trakoriska öarna. I liten skala - t ex i en stad - finns risk att skuggspelet krockar och trängs med karaktärsspelet. I väldigt stor skala - en hel kontinent, eller hela den trakoriska övärlden - finns risk att avståndet mellan karaktärerna och skuggspelet blir för stort, och att skuggspelets intriger känns allt för avlägsna.

Tanken är att skuggspelet främst ska bilda en levande fond för karaktärsspelet.
Det ger stoff för berättaren (SL) att plocka av till karaktärsspelet, och det ger spelarna en chans att påverka spelvärlden på ett annat sätt än bara genom sina karaktärer, vilket kan vara kul i sig. :gremsmile:
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Chrille83 said:
Delar av Skuggspelets resultat fick direkt bäring på äventyret vi spelade och det är ett sätt att visa att världen lever vidare bortom vår lilla grupps aktiviteter :gremsmile:
Spännande! Berätta gärna mer. :gremsmile:
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Okej, IcarusDream har varit i farten där med, det ska jag kolla :gremsmile: Lyssnade på andra avsnittet av hans spelledarskola idag.
Trakorien vet jag inte så mycket om, intensivläste rollspelsboken igår och har läst några artiklar/äventyr i Fenix innan bara :gremsmile:
Vår kampanj utspelas på Saphyna och det känns nu som det är ett lagom stort område och det spelas rätt konkreta skuggmakter enligt mitt tycke :gremsmile: Det var intressant att i grundboken se att Skuggspelet kan spelas på så pass olika nivåer, från ett hushåll till hela världen.

Hos oss gav första rundan i Skuggspelet bra stoff för att få karaktärerna till en plats där bland annat Storkrämarens (Skuggmakt) lakej försvunnit som ett resultat av Rebellens (Skuggmakt) uppgvigling.
Min karaktär tjänar Storkrämaren och skulle undersöka försvinnandet och andra i gruppen var kanske mer intresserade av några bönders försvinnande därefter :gremsmile:
Böndernas försvinnanden och att några av dom senare dök upp döda hade inget uppenbart att göra med Skuggspelets aktioner, visade det sig senare.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Har aldrig använt det till en annan spelvärld, men har haft ett par riktigt episka kampanjer där skuggspelet fungerat riktigt väl. En kampanj där jag, som spelade en liten demonbesvärjande föräldralös flicka, började gå emot min egen skuggmakt, och konspirera i hemlighet mot honom (en stor ful demon, min karaktär tröttnade på att vara hans hantlangare, och bestämde sig för att genomföra en kupp. skulle bli ett awesome Battle of the Planeswalkers)
En av spelarna blev typ besatt vid min karaktär, och hans karaktär ville bli min hantlangare, och hade det gått längre hade han typ fått lära sig demonmagi av henne. Tyvärr spelade vi bara ett spelmöte med den kampanjen. Vilket var synd, för jag hade kul.

Men skuggspelet måste vara väldigt inblandat i karaktärsspelet för att det ska vara intressant. Skuggmakterna måste vara personer av exceptionellt intresse för karaktärernas målsättningar. Då kan de börja konkurera med varandra på ett helt annat sätt, och bli en viktig och intressant del av storyn.
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Är det lätt att ta bort skuggspelet ur Svavelvinter om man inte är bekväm mer det, eller är det för integrerat i spelsystemet att det skulle bli bökigt?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
oolaa said:
Är det lätt att ta bort skuggspelet ur Svavelvinter om man inte är bekväm mer det, eller är det för integrerat i spelsystemet att det skulle bli bökigt?
De två gånger vi speltestat (improviserade oneshots) har vi kört utan skuggspel, utan att några problem har märkts. Det kan kanske bli annorlunda under en längre kampanj -- när rollpersonernas Ödestyngd ökar (det vill säga när de blir bättre) finns vissa regler som knyter an till skuggspelet, men de är nog inte nödvändiga.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Det är bara att plocka bort. Se det som en bonus, som ger spelarna, och igenom dem rp, mer påverkan på spelvärlden. Jag funderar själv på att plocka bort det, då mina spelare inte har spelat Svavelvinter innan, och jag vill fokusera på reglerna, men mest på karaktärerna första gången.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag använder Svavelvinters regelsystem till Enordien och då var Skuggspelet ett viktig del i kampanjen.

Det som hände i Skuggspelet skapade ringar på vattnet i kampanjen, saker som hände under Skuggspelet reflekterades i rykten och händelser i spelet.

Det fungerade väldigt bra måste jag säga.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
oolaa said:
Är det lätt att ta bort skuggspelet ur Svavelvinter om man inte är bekväm mer det, eller är det för integrerat i spelsystemet att det skulle bli bökigt?
Om du är bekant med systemet vet du vad jag menar när jag säger att det blir svårare att samla på sig ödestärningar, vilket kan göra spelet lite trögare. Men det är absolut inget måste för att spelet ska fungera. Det går aldeles utmärkt att spela helt utan skuggmakter.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Bassejr said:
Har aldrig använt det till en annan spelvärld, men har haft ett par riktigt episka kampanjer där skuggspelet fungerat riktigt väl. En kampanj där jag, som spelade en liten demonbesvärjande föräldralös flicka, började gå emot min egen skuggmakt, och konspirera i hemlighet mot honom (en stor ful demon, min karaktär tröttnade på att vara hans hantlangare, och bestämde sig för att genomföra en kupp. skulle bli ett awesome Battle of the Planeswalkers)
En av spelarna blev typ besatt vid min karaktär, och hans karaktär ville bli min hantlangare, och hade det gått längre hade han typ fått lära sig demonmagi av henne. Tyvärr spelade vi bara ett spelmöte med den kampanjen. Vilket var synd, för jag hade kul.

Men skuggspelet måste vara väldigt inblandat i karaktärsspelet för att det ska vara intressant. Skuggmakterna måste vara personer av exceptionellt intresse för karaktärernas målsättningar. Då kan de börja konkurera med varandra på ett helt annat sätt, och bli en viktig och intressant del av storyn.
Intressant :gremsmile: Hade Skuggmakten någon hållhake på din karaktär? Man måste ju inte älska sin skuggmakt, man kan ju vara tvingad på något sätt :gremsmile: Hann ni med mer än en runda av Skuggspelet då ni bara spelade en rollspelssession?
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Svarte faraonen said:
oolaa said:
Är det lätt att ta bort skuggspelet ur Svavelvinter om man inte är bekväm mer det, eller är det för integrerat i spelsystemet att det skulle bli bökigt?
De två gånger vi speltestat (improviserade oneshots) har vi kört utan skuggspel, utan att några problem har märkts. Det kan kanske bli annorlunda under en längre kampanj -- när rollpersonernas Ödestyngd ökar (det vill säga när de blir bättre) finns vissa regler som knyter an till skuggspelet, men de är nog inte nödvändiga.
Vi har kört två hela rollspelspass hittills i kampanjen och ingen av oss har ens kunnat stryka att vi använt några Erfarenheter, så vi är långt ifrån att gå upp i ödestyngd :gremsmile:
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Börnmo said:
Det är bara att plocka bort. Se det som en bonus, som ger spelarna, och igenom dem rp, mer påverkan på spelvärlden. Jag funderar själv på att plocka bort det, då mina spelare inte har spelat Svavelvinter innan, och jag vill fokusera på reglerna, men mest på karaktärerna första gången.
Jag är ovan med den här graden av samskapande rollspel, men det är kul att pröva på nya saker :gremsmile:
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
IcarusDream said:
Jag använder Svavelvinters regelsystem till Enordien och då var Skuggspelet ett viktig del i kampanjen.

Det som hände i Skuggspelet skapade ringar på vattnet i kampanjen, saker som hände under Skuggspelet reflekterades i rykten och händelser i spelet.

Det fungerade väldigt bra måste jag säga.
Intressant :gremsmile: Du kanske får in det i Spelledarskolan, skulle vara kul att allmänt höra hur folk inkorpererat element från andra spel i sina och hur det har gått.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Bassejr said:
oolaa said:
Är det lätt att ta bort skuggspelet ur Svavelvinter om man inte är bekväm mer det, eller är det för integrerat i spelsystemet att det skulle bli bökigt?
Om du är bekant med systemet vet du vad jag menar när jag säger att det blir svårare att samla på sig ödestärningar, vilket kan göra spelet lite trögare. Men det är absolut inget måste för att spelet ska fungera. Det går aldeles utmärkt att spela helt utan skuggmakter.
Brist på ÖT kan bli ett problem, jag brände tre ÖT på första Skuggspelsrundan och började karaktärsspelet helt utan ÖT :gremsmile:
 
Top