Nekromanti Svavelvinter: Skuggspelet

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
För oss som inte har Svavelvinter, men tycker att diskussionen verkar väldigt intressant fast vi inte fattar ett smack av den, skulle man kunna få en mycket kort sammanfattning av vad 'skuggspelet' är?
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Troberg said:
För oss som inte har Svavelvinter, men tycker att diskussionen verkar väldigt intressant fast vi inte fattar ett smack av den, skulle man kunna få en mycket kort sammanfattning av vad 'skuggspelet' är?
Jag är fortfarande en novis, men Tomas från fria ligan eller någon av veteranerna kan säkert förklara
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Kan tillägga att Skuggspelet ger ibland en fond till rollspelet direkt, eller miljöer.

När vi spelade i Fontra Cilor skapade en demonisk skuggmakt en översvämning för att vinna inflytande över vissa stadsdelar längs floden. samtidigt startade en annan skuggmakt (Digeta Longa) ett agentkrig mot Mantikorerna.

I scenerna under själva spelmötet föröskte karaktärerna ta sig över floden mitt under regnstorm och med samtidiga upplopp relaterade till agentkriget - skuggspelets narrativ skapade miljön till det spelmötet - även om tanken emd de två händelserna i skuggspelet var att öka inflytande i sfärer eller respektive mörda en skuggmakt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Kosta: Det här låter som idealet för hur skuggspelet skall fungera. Har du några tips om hur man uppnår sådan återkoppling mellan skugg och karaktärspel? Handlar det om att uppmana spelarna att vara kreativa och konkreta i skuggspelets intriger?
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Det hjälper ju helt klart om spelarna gillar att berätta i detalj vad deras skuggmakter gör - samma mekanismer som ledde till översvämningen skulle ju i tråkiga fall kunnat hanteras med enstaka tärningsslag.

Sen är det nog lite slump vilka typer av resurser man valt - hur pass "lätta" de är att använda för att skapa historier och vilken typ av historia gruppen är inställd på att berätta.

I vår grupp upplevde de att det ibland krävdes mkt av spelarna i början av spelmötet, men när deras olika idéer och historier hade tagit fart kom det fortsatta scener lätt.

Vi spelade någon form av hybridstil med delvis spelardriv och delvis en bakgrundsplott som jag som SL hade hittat på.

TILLÄGG: Insåg att jag inte lämnade några tips... Om jag tänker efter så skulle en nyckel vara att alla spelarna och SL hade koll på varandras resurser och att de var lite beskrivna från början. tänk som man gör när man skapar aspekter i FATE. Bakom varje aspekt/resurs finns ett historia som man kan spela på när man väl använder resursen i spel.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Fate-mekanismen gillar jag, men har inte så mycket erfarenhet av det. Jag har bara spelat lite Dresden Files :gremsmile:

Det ska bli intressant att se om någon av Skuggmakterna får lite screen-time i karaktärsspelet också :gremsmile:
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Jag var med i den här kampanjen och jag vet inte om "det mest var ivägen" men jag håller med om att vi inte fick det att lyfta.

Nu kör jag en egen kampanj och har väl samma erfarenhet. Jag tycker det är svårt att få in det som händer i Skuggspelet i Karaktärsspelet på ett bra sätt. Det blir lätt "eftersom Praanz da K ökade sitt Inflytande i Tassemarken till 2 denna Skuggrundan med hjälp av Resursen Tiggarpojkar så ... ööh ... finns det många tiggare i Tassemarken just nu". Vad ska man göra med det? Visst kan man trakassera spelarna med tiggarpojkar om de rör sig i den här sfären, men hur kul blir det i längden?

Möjligen gör jag något "fel" men det blir inte mycket mer än en kuliss.

Skuggbefallingarna fungerar däremot jättebra, men eftersom det tar en tre fyra spelmöten mellan spelarna höjer sig i Ödestyngd så kommer de ganska sällan ...
 
Top