Nekromanti surrealistiskt rollspel vid tidens slut

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Tack

"Tack"
Varsågod.

"jag som faktiskt trodde att jag började knappa in på min lista på böcker jag ville läsa..."
Vad menar du?

Alltså, tyckte du om Den Nya Solens Bok så skulle du kunna lära dig tycka om de andra bok-serierna också...

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
rum och ljus

fler urkrafter:

Rum

Trots att rummets natur inte längre går att lite på, nu efter fluxen, så kan matemagiker som manipulerar med rummet utföra en hel del. Med avancerade, ofta magnetiska maskiner kan matemagikern böja eller kröka rymden så att han på ett ögonblick kan ta sig från en plats till en annan. Även om matemagins ursprung stammar från en tid då verkligheten var mycket enklare och mer lättbegriplig än vad den är nu, så har en del skickliga matemagiker lyckats tillämpa de gamla formlerna för att färdas genom olika verkligheter och på så vis nått både himmel och helvete.

Ljus

Ljuset består, enligt uråldrig matemagisk teori, av nästan-oändligt korta pulser av energi som kan bära enorma mängder värme och information. Det är denna egenskap som matemagikerna utnyttjar när de utför sina trollkonster. Ljusmatemagikerna arbetar med speglar, kristalliska prismor och glaslinser. De utnyttjar ljusets egenskap som informationsbärare för att framställa maskiner av kristall som kan lagra enorma mängder minne. Dessa fantastiska maskiner blir lika intelligenta som människor. Om en minneskristall innefattas i en konstjord kropp av något slag skapas en så kallad animata, en magisk robot. Enklare trick med ljus innefattar till exempel konsten att skapa illusioner, förmågan att göra sig osynlig genom att böja ljuset runt föremålet eller personen ifråga och kunskapen att förstärka och förändra ljuset så att det blir till ett vapen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Noveller

".."Short story" är ju vad vi kallar novell och styckena han skriver är ju för korta för att kallas novell (tycker jag iaf)."

Det finns inget minimikrav på novellers längd. Ett av de mest lysande exemplen är novellen "Nicholas was" av Neil Gaiman, som är ett hundra ord lång. Andra exempel är den en sida långa dikten "Why don't you ever call" i antologin "Don't forget your spacesuit, dear" (en antologi SF- och fantasynoveller som handlar om mamma).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Precis..

En A4. Men den är ju längre än verken sinisa har skrivit.

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: matemagin

Tja, man talar ju om fyra grundläggande naturkrafter: Gravitation, svag kärnkraft, elektromagnetism och stark kärnkraft. Elektromagnetism handlar väl snarare om elektriska bindingar på atomär nivå och elektromagnetisk strålning, än om magnetism som vi känniskor upplever den, så man kanske kan kalla den för "ljus" för att skilja dne fårn magnetism. Gravitation skulle kunna vara en rätt trevlig kraft. Jag vill minnas att jag själv en gång började spåna på en värld, där fyra mäktiga magiker kontrollerade var sin "makt", gravitationen, vädret, havet och vulkanismen. Genom kraften över dessa "makter" kunde de styra kontinenten som kampanjvärlden kretsade kring. Gravitationmagikern kunde då göra saker som att få enorma stenblock att sväva iväg, få folk att falla ut från gravitationscentra istället för mot dom (vilket fick hans offer att falla rätt upp i himlen) och dylikt.

Att kontrollera den starka kärnkraften vore någonting riktigt mäktigt. Eftersom det är den kraft som håller samman atomkärnor, så skulle kontroll över den ge upphov till riktigt explosiv magi.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Fri tolkning...

...men ack så rätt. Jag hade faktiskt inte så många böcker kvar som jag verkligen vill läsa så jag tänkte att jag skulle hinna ta en ny rusch med Terra Draconis och kanske läsa om någon riktigt bra bok och plötsligt hade jag åtta nya böcker att läsa... :gremsmile:

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Ha! (OT)

Jag har inte gjort någon sådan uppdelning i Terra Draconis på hur länge som helst så jag undrar om inte du snor den av mig till din nya värld. Du såg ju rakt in i min själ och förstod precis vad jag menade lite längre ned bland trådarna så du har säkert läst mina tankar eller nå´t
<font size=+2>:)</font>

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Short Stories.. [nt]

duktigt, du vet vad novell heter på engelska....

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Genialt!

Det här ser jag fram emot! Saga-rollspel BOKSTAVLIGT talat! MYCKET intressant!


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Sure...

Det låter mkt bra o så, men vad går det egentligen ut på ?

Detta borde vara den första frågeställningen enligt mig, även om inte jag heller följer den regeln i något av mina projekt. Så, kan du svara på vad ditt projekt går ut på ?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
chrono trigger

chrono trigger är ett rätt trevligt gammalt dator-rollspel av Squaresoft (Final Fantasy) där äventyrarna reser i tiden. Har sina mediokra punkter, men även härliga höjdpunkter som dark ages, (istid med flytande öar och kulturellt högstående. Dock omänskligt..) framtiden, och.. just det. Tidens slut, i form av en bit kullerstensgård som svävar i tidens väv, komplett med papperskorg, staket och gatlampa. Väldigt viktorianskt!


/Tidens slut _ska_ vara viktoriansk!
-Arvidos

(Så här i efterhand kom jag på att du borde nog kolla upp Chrono Trigger. Dom flytande öarna är bara såååå goa. Du kan nog få lite inspiration därifrån.. Enda risken är väl om du inte kan sluta spela det och inte kan fortsätta skriva.. /images/icons/wink.gif Det är ett gammal SNES-spel, så du får emulera det. Vilket jag tror är otillåtet. [vissel..]/images/icons/blush.gif Men man får ju äga ROM:sen som dom kallas i 24 timmar iallafall..)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ooh!

Jag gillar ljus!


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 
Top