Nekromanti surrealistiskt rollspel vid tidens slut

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Over the Edge

Nedrans bra rollspel faktiskt, men surrealismen därifrån är betydligt mer förankrad i den nutida verkligheten än vad jag tror att du vill uppnå med ditt spel. Kan ju alltid vara bra som inspiration, dock... På flera sätt är det något utav en föregångare till Unknown Armies, men inte lika nischat.

-Gaxar, som börjar undra om någon får honom att nämna UA i varje inlägg...hm...dags att ta på foliehatten... /images/icons/cool.gif
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Allmänna funderingar..

Ja, jag måste väl även jag stämma in i jubelkören, låter jättebra det här. Har just läst Den döende jorden (kolla in rollspelet på www.dyingearth.com förresten. Ett annat boktipps är Huset vid världens kant av William Hope Hodgson, lite grann som Lovecraft meets Vance.
Nåväl, till poängen...

"Det finns ju faktiskt ett rollspel som sägs´vara surrealistiskt - On The Edge heter det, men jag vet tyvärr inte tillräckligt mycket om det för att kunna säga om det är värt att inneha eller inte.. (det gör säkert någon annan..) Värt att titta i kanske."

Känner till spelet, men har inte tittat i det. Det är ett ganska lustigt sammanträffande att du nämner spelet, för det är kraftigt inspirerat av boken "naked lunch" av William S. Burroughs. Den boken håller jag på och läser just nu på kvällarna och bla stilen i de korta prosastyckena som jag har skrivit är hämtad därifrån.

Jag vill verkligen rekomendera att du tittar närmare på OTE, reglerna skulle mycket väl kunna passa ditt spel.

Jag har själv haft lite idéer åt nått liknande håll, fast jag tänkte mig ett enskilt scenario snarare än ett helt spel.

Detta är de helt obearbetade minnesanteckningarna:

"Jorden är död. Solen har svällt, kastat av sig sin atmosfär och är nu endast ett sakta kallnande lik. I en ensam fästning lever de sista människorna i väntan på livets slut.

böcker fyllda med besvärjelser, nedtecknade för länge sedan när Solen fortfarande var röd och svullen
Den gamla magin var dock osäker och delvis oanvändbar då tidens tand till och med gjort de tjänsteandar som skapats av människan en gång i Jordens gröna forntid senila och opålitliga.

de sista tynande resterna av det fåtal som inte omfamnade döden när Solen i en sista dödspust släppte greppet om sin atmosfär

Palatsets livsuppehållande system har upphört att fungera, matreplikatorerna tillverkar oätlig föda och sällskapet inväntar sin sista stund.

Sällskapet sitter och filosoferar kring vad som gör livet värt att leva i skenet av allts förgänglighet. Inte sällan berättar de skrönor från gångna tider för att bättre illustrera sina funderingar. Framemot slutet av tillställningen faller så sakteligen mörkret, luften blir kallare och livets låga falnar.

höga spiror av iskristall reser sig som en skog mot skyn, den vita snön badar i den avlägsna solens svaga, blåaktiga, sken
utan intresse blickar kalla stjärnor ned från den svarta himlen"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vad gör man i denna surrealistiska värld? Det verkar väldigt annorlunda och inspirerad men var får man in spelarna? Kan de göra något annat än att vandra omkring och beundra SLs arbete?

Anledningen att jag frågar är litet negativa erfarenheter av In Nomines drömvärld. Vi hamnade mitt uppe i ett lapptäcke av olika mänskliga sagor (från Robin Hood till Ronja). Visst var det litet kul på något urflippat sätt att skjuta rumpnissar (fråga inte :gremsmile: men det blev _för_ urflippat. Det var svårt att agera på något rimligt vis (i en orimlig verklighet) och det blev oseriöst.

Så, var får man in en spelargrupp, hur håller man ihop dem och vad kan man ge dem för mål, medel och utmaningar?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Allmänna funderingar..

En kort kommentar bara: Huset vid världens kant är skriven av Lord Dunsany och ingen annan. Rekommenderas varmt, för övrigt.

/Dimfrost
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Jo!

Eftersom det är j-vligt dyrt att köpa serierna, förutsatt att du nu bara vill läsa dem och inte äga dem, föreslår jag att du går på biblioteket!
Om du nu bor i en någotsånär civiliserad stad så borde som inneha några eller alla ex, om de inte är utlånade allihop../images/icons/wink.gif

Om du vill äga dem finns det ett flertal serieantikvariat där de förmodligen har dem, eller på PressStop.

//MiDNiGHT. - som tycker om bibliotek.

 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Gene Wolfe

Jag hoppas att du inte har missat Gene Wolfes suveräna och surrealistiska böcker i en avlägsen framtid när solen håller på att dö. Lite fantasykänsla men ändå mer surrealistisk/regressionistisk med enorma portioner dekadens och bisarra men intressanta inslag.
Book of the New Sun heter första fyra böckerna (finns packade 2 om 2 och första heter Shadow & Claw har jag för mig). Snygga omslag har de också ;)
De skulle passa perfekt in i mycket av det du skrivit här.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Sandman (OT)

Har för mig att hela serien går att beställa på Alvglans.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Lord Dunsany

Dunsany är precis som Sandman: precis alla måste läsa honom. Det finns en bra pocketvolym med det mesta av Peganasviten som heter Time and the Gods (och som dessutom innehåller Huset på Världens Kant, om det är den novell jag tänker på); köp den!

Rådet riktas dock särskilt till sinisa; den drömska känslan i hans berättelser skulle säkert kunna inspirera, särskilt "Idle Days on the Yann"...

Feliath - hejdlös reklammakare
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Femte delen... [lite OT]

...heter Urth of the New Sun och är ej översatt till svenska. Den förklarar en massa och avslutar serien.

Gene Wolfe har skrivit andra bra böcker men kanske inte riktigt nån som passar den önskade känslan i spelet.

//Slasker som har Gene Wolfe som en av sina favoritförfattare

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: Instämmer, läs...

Helt rätt, tänkte inte på att de finns i Svensk utgåva också (undviker alltid översättningar). Torturers shadow, Claw of the Conciliator är samlade i en fin dubbelutgåva som heter Shadow & Claw. Övriga blir således Sword of the Lictor and Citadel of the Autarch som också finns i en dubbelutgåva som Sword & Citadel.
Jag rekommenderar verkligen att läsa dem på Engelska och även Urth of the New Sun som sagt. Sen finns 4 böcker till som är Book of the Long Sun och nu kommer ytterligare 4 som heter Book of the Short Sun som jag dock inte läst ännu...
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
vad gör man vid tidens slut?

"Så, var får man in en spelargrupp, hur håller man ihop dem och vad kan man ge dem för mål, medel och utmaningar?"

Jag måste helt ärldigt svara att jag har inte en enda aning. Å ena sidan skulle man kunna spela traditionell fantasy (äventyra i grottor, döda drakar, ungefär) i min värld, med skillnaden att miljön är helt annorlunda, men det spelet har jag ingen lust att göra. Jag har en liten idé om att varje karaktär i spelet ska ha ett "fel", gärna en svaghet eller en defekt som står i direkt motsättning till vad de sysslar med (till exempel det fega lejonet i trollkarlen från Oz), som på något sätt driver dem, men det där är helt baserat på en fix idé om lejonet, plåtmannen och fågelskrämman i trollkarlen från OZ och hur de letar efter trollkarlen som ska fixa deras defekter. Hur det ska översättas till spelets termer, förklaras logiskt och kunna fungera över lång sikt vet jag inte alls. Idéer mottas naturligtvis gärna.

"Kan de göra något annat än att vandra omkring och beundra SLs arbete?"

Vad jag skulle vilja göra för att motverka just detta är att på något sätt involvera spelarna i SL-processen. Exakt hur det ska göras och förklaras i världsliga termer vet jag inte. Det finns ett engelskspråkigt rollspel som handlar om varelser i en virtuell verklighet. Det är varelserna som själva skapar sin omgivning (i enlighet med vissa "naturlagar" inprogrammerade i datorn), sina egna intriger och äventyr etc, i en slags sagolik on-line-såpa, eller med andra ord, spelarna turas om att vara "SL" (gå in på www.memento-mori.com och leta upp spelet "idoru" om det låter intressant). Något liknande skulle vara intressant att experimentera med. Gärna enligt berättelse-drivna regler, dvs enligt tex. en mall baserad på den klassiska sagan. eller något - kort sagt, jag vet inte alls ännu.


/sinisa
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Instämmer, läs...

Vänta nu, har jag greppat det hela om jag tror att det finns en del fem till Nya Solens Bok och sedan två serier till om vardera fyra böcker, totalt sett 13 böcker. I så fall är de väldigt fristående eller är de väldigt nära kopplade till Nya Solens Bok eller har de överhuvudtraget med saken att göra?

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Jo!

Och om man inte bor i en civiliserad stad kan alla bibliotek alltid ta hem böckerna även om väntetiden kan vara väldigt lång.

Daniel "Warduke" Schenström
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
De andra serierna...

Den andra serien heter Book of the Long Sun och väldigt löst kopplad till Nya Solens bok (läsaren själv får göra kopplingen). Böckerna handlar om Silk, en munk (präst?) som får en vision från en gud kallad the Outsider (världen, the Whorl, är panteistisk). Hans kyrka blir hotad med nedläggning, och i försöket att rädda den så leder det ena till det andra och det blir revolution i staden där han bor (Viron) mot de korrumperade som styr. Serien är på fyra böcker: Nightside the Long Sun, Lake of the Long sun, Calde of the Long Sun, Exodus from the Long Sun. De två första har släppts i en samlings volym kallad Litany of the Long Sun, de två senare i Epiphany of the Long Sun.

Tredje serien Book of the Short Sun är en direkt fortsättning på Book of the Long SUn. Böckerna handlar om Horn, han som "skrev" the Book of the Long Sun som berättar om sitt äventyr som han upplevde när han får uppdraget att hämta Silk till sin stad New Viron, folket behöver en ledare som kan hålla samman dem. Uppdraget blir väldigt svårt... Serien är på tre böcker: On Blue´s Waters, In Green´s Jungles och Return to the Whorl.

Det var väl allt i stora drag.
//SlaskKlar

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Allmänna funderingar..

Förlåt. Det var "Huset vid avgrunden" jag syftade på. Dunsanys bok är förresten också mycket bra, väldigt mycket bättre än hans Pegana-historier...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: vad gör man vid tidens slut?

"Kan de göra något annat än att vandra omkring och beundra SLs arbete?"

Vad jag skulle vilja göra för att motverka just detta är att på något sätt involvera spelarna i SL-processen. Exakt hur det ska göras och förklaras i världsliga termer vet jag inte. Det finns ett engelskspråkigt rollspel som handlar om varelser i en virtuell verklighet. Det är varelserna som själva skapar sin omgivning (i enlighet med vissa "naturlagar" inprogrammerade i datorn), sina egna intriger och äventyr etc, i en slags sagolik on-line-såpa, eller med andra ord, spelarna turas om att vara "SL" (gå in på www.memento-mori.com och leta upp spelet "idoru" om det låter intressant). Något liknande skulle vara intressant att experimentera med. Gärna enligt berättelse-drivna regler, dvs enligt tex. en mall baserad på den klassiska sagan. eller något - kort sagt, jag vet inte alls ännu.

Jag köpte spelet Pantheon som går ut på att deltagarna gemensamt berättar en story där de alla har varsin huvudperson. Deltagarna turas om att göra inlägg enligt vissa regler.
Tyvärr hade spelet två stora brister.
1. Man ska sträva efter att uppfylla klichéer i den genre man valt och får poäng för detta enligt ett mycket klumpigt system.
2. Spelarna ska kämpa mot varandra, karaktärerna är automatiskt varandras fiender.

Jag blev dock inspirerad av detta spel och har filat på en bättre (IMHO) version av samma idé.

Spelarna har varsin huvudperson och utgår ifrån ett koncept man gemensamt kommit fram till. Konceptet bör allraminst omfatta 1. berättelsens miljö (din värld exempelvis) och 2. vilken stämning och grundläggande idé berättelsen handlar om (döda draken och heroism, eller skräck, eller religion och filosofi etc).
Spelarna turas om att lägga till nya delar av berättelsen, typ en scen var eller nått sånt.

Alla spelare har en uppsättning poäng. Dessa används för två saker.
1. Att utmana andra spelare om man inte gillar den scen de lägger in. Vem som vinner avgörs med hur många poäng man sattsat i duellen och nått slags tärningsslag. Kanske kan poängen hanteras med hjälp av spelkort.
2. Att ge poäng till andra spelare för bra inlägg i berättelsen.
Det är bäst att göra av med sina poäng på dueller och poängsättning av andra för när spelet är slut summerar du de poäng du fått av andra och subtraherar dina kvarvarande egna poäng från denna summa. Den med flest poäng "vinner".

Observera att dessa regler styr det kollektiva spelledandet. För att simulera strider etc kan man ju fortfaranda använda valfritt regelsystem, exempelvis tidigare nämnda Over The Edge.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Det slog mig att du säkert kan hitta en del intressanta uppslag på lite "wacky" äventyr i tex Linda och Valentin (kryllar av såna här bisarrheter), även om den serien kanske är lite off i övrigt.

Kanske du kan läsa lite i AMBER böckerna av Roger Zelazny. Alla 14-15 finns i ett fett band tillgängligt (såg den i SF bokhandeln). I dem är ju allt lite sådär flummigt.

En till bok som slog mig är First and Last men av olaf stapledon. En klassiker från 20-30 talet som behandlar hela mänsklighetens historia från nu och typ 1 miljard år in i framtiden. Bisarr SF helt unik. Med i SF Masterworks serien.

Frans Kafka kanske kan funka också *grin*
 
Top