Nekromanti surrealistiskt rollspel vid tidens slut

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Hår låter detta?

Skrev ihop en bakgrund till världen som kanske kan funka ganska bra. Kommentarer, kritik och idéer mottages som vanligt tacksamt:


Vår

För eoner sedan, i en forntid som ingen längre minns, sägs det att människorna ensamma härskade över världen. De byggde farkoster som kunde segla till andra världar bland stjärnorna på natthimlen och de hade förmågan att skapa och forma liv efter eget tycke. De använde denna kraft för att skänka livets gnista till många förunderliga, konstgjorda varelser som sedan tjänade dem i allt vad de önskade. Men trots detta kunde de inte lösa sina inbördes konflikter och ohyggliga krig plågade ständigt den unga Jorden. Och i takt med att människornas kunskap ökade, så ökade också hennes förstörelseförmåga gentemot sin nästa: berg av bleka, sönderbrända kroppar tornade upp sig mot brinnande himlar, städer som slukades av själva planeten – världen var många gånger nära att förvandlas till ett svart klot av sot och aska. Milliarder flydde i sina stjärnbåtar till världar bortom himlen i en hela tiden pågående utvandring. De som blev kvar levde en alltmer borttynande tillvaro och glömde bort många av de gamla konsterna till förmån för det man behövde veta för att överleva dagen. Människorna återvände sakta till sina barbariska rötter och det krävdes årtusenden för henne att återkräva den kunskap hon en gång haft. Så blommade högkulturer upp och utvecklingen rasade framåt bara för att sedan åter kasta in människan i krig, barbari och glömska. Mönstret upprepade sig gång efter gång i ett ständigt vågspel. Och Jorden blev långsamt äldre.


Sommar

Vissa säger att det var änglarnas gud, han som man tillskriver världens födelse, som till slut tröttnade på människornas ständiga misslyckanden och drog sig tillbaka från världen för att gömma sig i sitt slott bortom tid och rum. Och när Guds medvetande, som hade varit det klister som hållit ihop verklighetens fibrer, försvann från världen fanns det inte längre något som hindrade andra, yttre gudar från att tränga in i världen. Gamla gudar som hade dyrkats i mänsklighetens primitiva, halv-djuriska urstadier och sedan förvisats ut i tomheten bortom verkligheten, demoner från andra, mörka planeter och namnlösa andar skapade av människans drömmar och hemligheter: dessa var de väsen som nu översvämmade världen. Himmel och helvete kollapsade till millioner fragment som smälte samman med världen. Revor i väven av Tid och Rum slukade hela städer och folkslag och kastade ut andra. Denna totala kollaps av verkligheten brukar kallas för fluxen. Men änglarnas gud vägrade tala med någon. Ett krig utbröt mellan änglarna, som ville skydda sin verklighet och gudomliga status, och de inkräktande gudarna. Människorna drogs ohjälpligt med i konflikten, på båda sidor.
Kriget varade länge. Hur länge? Ingen minns eller vet. Striderna tog slut först när den förrädiske guden Leviathan på något sätt lyckades komma inpå änglarnas gud, som sovande låg i sitt slott bortom tid och rum och drömde om andra, vackrare och mer lyckade verkligheter. Det var så Leviathan slog ihjäl och slukade Gud. Och då, äntligen, kom freden.

Men få av gudarna kunde njuta av sig seger; de hade nästan allihop fallit offer för krigets vindar. Kvar var fanns bara några lägre gudar som aldrig hade deltagit i striderna. Och även änglarnas led hade decimerats. De som var kvar var drabbade av vansinne och minnesförlust efter att deras Gud dött. De förde nu en tynande tillvaro undangömda från världen i gamla mörka ruinstäder. Sakta började de mänskliga kulturerna återhämta sig och anpassa sig.

Höst

Tusentals år har gått sedan fluxen och det stora kriget. Människorna har till viss del återerövrat sin gamla planet, som nu är nerslipad och ärrad av en galaktisk livstid av krig och härjningar. Jorden går sakta och obönhörligt mot sin död. Inom några tusen år kommer solen vara så försvagad att den tappar Jorden ut i världsrymden; då skall den eviga vintern och det eviga mörkret komma.

Världen vid tidens höst liknar inte någonting annat i dess historia. Det utmärglade landskapet är hem åt människor, änglar, demoner, ett myllrande djur- och växtliv och tusentals andra väsen som ligger någonstans mittemellan. De täta djunglerna och de ändlösa fälten av förunderliga blommor är ärrade av urgamla ruiner och gamla sönderslagna krigsmaskiner. Sedan fluxen är verkligheten inte att lita på. Tid och Rum kan på vissa platser smälta samman eller helt och hållet sättas ur spel. Den oförsiktige kan plötsligt kastas in i en alternativ verklighet. Ett oändligt myller av parallella verkligheter som en gång varit fragment av himmel eller helvete eller något annat, namnlöst existensplan, ligger överlagrade på den verklighet som gemene man uppfattar.
Människorna lever blygsamma, inskränkta liv utspridda i små byar under den stora stjärnhimlen. Här och där härskar en furste, en demon eller kanske en trollkarl som ännu minns några få av den gamla tidens dunkla hemligheter; matemagin. Det finns också den vilda magin, som bygger på själva verklighetens elastiska natur, men den är opålitlig och främmande för människan. Det här är världen vid tidens höst.


*

så ser det det ut.
/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
"Det slog mig att du säkert kan hitta en del intressanta uppslag på lite "wacky" äventyr i tex Linda och Valentin (kryllar av såna här bisarrheter), även om den serien kanske är lite off i övrigt."

Oj, den där serien hade jag helt glömt bort: jag fullkomligt älskade de där böckerna när jag var liten. Måste låna på bibban så fort som möjligt.


"Kanske du kan läsa lite i AMBER böckerna av Roger Zelazny. Alla 14-15 finns i ett fett band tillgängligt (såg den i SF bokhandeln). I dem är ju allt lite sådär flummigt."

Har läst ett par av de där böckerna och vissa delar funderar jag på att använda på något sätt, tex. när man kastas in i en överlagrad verklighet.


E"n till bok som slog mig är First and Last men av olaf stapledon. En klassiker från 20-30 talet som behandlar hela mänsklighetens historia från nu och typ 1 miljard år in i framtiden. Bisarr SF helt unik. Med i SF Masterworks serien."

Tack för tipset. ska kolla det.

"Frans Kafka kanske kan funka också *grin*"

Ja. kanske mer som en litterär förebild, dock, alltså i stil och ton.
okej. tack för feedbacken.

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Re: Förvisso..

"Varför kommer jag att tänka på Chrono Trigger?"

Jag vet inte. vad är chrono trigger?
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Re: Allmänna funderingar..

"Jag har själv haft lite idéer åt nått liknande håll, fast jag tänkte mig ett enskilt scenario snarare än ett helt spel.

Detta är de helt obearbetade minnesanteckningarna:"

Wow, det där var ju skitbra. gillar särkilt bilden av iskristaller som reser sig som en skog. Om du läser mitt nya inlägg längst uppe, om världshistorien, så känns det som om din grej skulle kunna utspela sig när vintern kommer.

/sinisa
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Wow...

...det låter absolut underbart. Fortsätt med stämningstexter - de du skrivit är suveräna.

--
Björn


"Kill the infidel! Sorry, I meant Welcome."
--Strowbridge
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Underbart bra!

Det här skulle passa alldeles utmärkt på egen hand, utan rollspelet alltså. Jag tycker du ska fortsätta att skriva sånt här - vad ska man kalla det? noveller är det ju inte...

//SlaskLiteTrött

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Hår låter detta?

Ja... Hur ska man säga... Jag tycker att stämningen är helt underbar, en skön kombination av allehanda fantastiska visioner, men frågan är om det här verkligen passar som rollspel. Risken är ju naturligtvis att du som spelledare har storslagna visioner av främmande landskap, medan de stackars spelarna bara blir förvirrade, inte greppar tillvarons mystik och övergår till hack'n'slash eller något liknande patetiskt.

Missförstå mig inte nu: jag tror mycket väl att spelarna kan göra sitt bästa, men miljön och stämningen är så egenartade att ett rollspel kanske inte är det allra mest lämpliga. I mitt tycke vore en novellsamling en långt mer passande uttrycksform för det du vill skapa. Du har ju talangen som krävs (skönlitterärt skrivande ställer betydligt högre krav på förmåga till skriftlig framställning än ett rollspel, i mitt tycke, även om det naturligtvis krävs andra saker när man skriver rollspel, också); "stämningsfragmenten" var bland det intressantaste jag har läst på mycket länge, och det kan mycket väl vara det bästa någonsin i rollspelssammanhang. Kanske med undantag av Trakorien, då, som ju är skönlitteratur, och en del annat som Granström har skrivit.

/Dimfrost
 

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
Re: Hår låter detta?

Det låter lävligt intressant, som en blandning an en seriösare och bra version av Mega Marvel och HP Lovecrafts Necronomicon.
Skulle vara kul att provspela.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Vet du vad du borde göra?

Du borde sätta dig ned, titta lite på dina fragment, skyffla runt lite i din kreativa lilla hjärna och skriva ihop en Kampanjmiljö (tm).

Med "kampanjmiljö" menar jag ett geografiskt område med dess invånare, härskare, små lustiga företéelser, näringar, monster, faror, värdshus, märkliga individer och, givetvis, massor av äventyrsuppslag. Det behöver inte vara något stort eller pampigt på något sätt; en liten dalgång med en by vid kusten räcker gott och väl, en liten mikrostudie där du skapar en omgivning för spelarna att interagera med.

Jag tror att det här skulle vara mycket bra för att lite mer definiera det som har kommit upp ett par gånger här, nämligen "Vad skall spelarna syssla med?" Skriver du ihop en liten trevlig miljö på det här sättet så blir du tvungen att besvara frågan på ett antal olika plan, och dessutom får du en chans att testa ganska många utav de olika idéerna du har. Kanske vaktas ett av passen in i dalgången utav en galen ängel, som bestämt hävdar att ingen får komma ut eller in i Lustgården... kanske har persikofarmaren som är en utav rollpersonernas släktingar ätit dom där speciella musslorna som man bara inte får äta, och minns något som kan leda till en klassisk skattjakt (för att inte tala om äventyrsuppslaget att faktiskt hitta ett botmedlel till stackaren).

Bor du i Göteborgsområdet så har du åtminstonde en speltestare redo... /images/icons/wink.gif

Vad tror du?

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
matemagin

Den urgamla vetenskapen har i min värld flutit samman med ren magi och kallas för matemagi. Vill bara höra lite idéer och åsikter om det jag skrev ihop igår natt:

De matemagiska urkrafterna

Matemagin var en gång den största av alla vetenskaper. Med dess hjälp kunde människan resa till fjärran världar, skapa och forma liv, böja tid och rum och utföra andra fantastiska saker. Men redan i sin barndom började människorna glömma bort sina största hemligheter och matemagin som existerar nu, vid tidens höst, är bara en vag skugga av det den en gång varit.

Matemagikerna räknar med ett antal urkrafter som de manipulerar med hjälp av olika maskiner och formler. Ofta är kunskapen om de gamla maskinerna och trollformlerna nedärvd i tusentals generationer och därmed förvanskad och fragmentarisk. Matemagikerna har glömt bort de gamla formlernas härledningar och maskinerna byggs efter tusentals år gamla ritningar som ingen förstår mer än till hälften. Ändå går det att göra förunderliga saker med matemagin. Att det finns flera olika skilda matemagiska urkrafter betyder inte att man måste arbeta med bara en: ofta är matemagikern kunnig i flera områden, och kan även lite vild magi. De matemagiska urkrafterna är följande:



Tid

Tiden är den mest svårgripbara och outforskade av de matemagiska urkrafterna. Matemagiker som arbetar med tid använder sig av avancerade klockverk för att böja och förvanska tiden. Ofta är de också kunniga i den urgamla konsten som kallas för hypnos. Matemagiker som arbetar med tid kan ställa profetior om framtiden eller se eoner bakåt i tiden
med hjälp av förunderliga ödesmaskiner. De kan också få tiden att gå fortare eller långsammare inom vissa, avskurna områden av verkligheten, vilket i vissa sällsynta fall har skänkt tidsmatemagiker vad som närmast måste kallas för evigt liv. Det viskas till och med om att vissa tidsmatemagiker har tillverkat maskiner som slungat dem ut ur själva tiden, bort in i urtiden eller framtiden.

Liv

Matemagikerna hävdar att allt levande besitter en ande eller en själ som bestämmer hur de kommer att utvecklas och växa. En människa blir till exempel inte längre än vad hon blir därför att det finns inskrivet i hennes ande att hon inte kan bli det. De trollkarlar som arbetar med livets kraft försöker med hjälp av alkemiska processer förändra en varelses ande, livets ritning, för att skapa helt nya former av liv. De kan också i stora badkar eller tankar med kemikalier odla fram varelser från nära nog ingenting. Mycket av kunskapen om hur man förändrar en levande varelses ande är bortglömd och de alkemiska processer som man använder sig av är urgamla: misslyckanden är med andra ord inte ovanliga. Vem vet hur många av den gamla Jordens monster och demoner som egentligen är misslyckade experiment av matemagiker?

Magnetism

Magnetismen är den kraft som styr själva kosmos: det är den som får jorden att kretsa kring sin gamla trötta sol, det är den som håller människorna fast förankrade vid jorden och den besitter även andra, mer mystiska krafter som kan påverka medvetandet och tanken och materiens innersta byggstenar.
De matemagiker som arbetar med magnetismen kallas för magnetisörer. Magnetisörerna bygger enorma maskiner och intrikata, abstrakta mobiler av de magnetiska metaller som finns djupt nere i den gamla Jordens bergskedjor. Med dessas hjälp manipulerar de sedan den magnetiska strömningen som finns i nästan alla föremål, levande som döda. Magnetisörer kan både förstärka och försvaga existerande magnetkrafter, vilket tillåter dem att utföra en mängd magiska dåd, bl.a. kan de med hjälp av sina maskiner flyga, försänka levande varelser i djup sömn eller göra dem sjuka, tillverka dansande svärd eller andra fantastiska metallföremål genom att förändra den magnetiska balansen i metallen samt göra en uppsjö andra förunderliga saker.

*

det finns naturligtvis en massa andra matemagiska urkrafter. Jag kan tänka mig Rum... hmmm... finns Liv så borde det ju finnas Död...förslag på andra? Vill försöka undvika typisk elementbaserad magi så eld, vatten och så vidare passar inte alls in som matemagiska urkrafter, främst därför att de inte är krafter utan just element. Kratfterna ska helst påminna om naturlagar, så fysiker får gärna komma med idéer.
okej, tack på förhand då.

/sinisa
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Allmänna funderingar..

"Jag har själv haft lite idéer åt nått liknande håll, fast jag tänkte mig ett enskilt scenario snarare än ett helt spel.
Detta är de helt obearbetade minnesanteckningarna:"

Wow, det där var ju skitbra. gillar särkilt bilden av iskristaller som reser sig som en skog. Om du läser mitt nya inlägg längst uppe, om världshistorien, så känns det som om din grej skulle kunna utspela sig när vintern kommer.

____

Tack. När jag skriver ned äventyret skulle jag kunna försöka väva in det i din värld. Det är ju kul om man har nån slags bakgrund att låta det utspelas mot och dina idéer känns passande.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Du är varmt välkommen ;)
Väntar med spänning på hur du kommer att utforma detta spel mer senare.
På tal om Amber kan jag rekommendera rollspelet om du lyckas hitta det. En hel del roliga koncept som du kanske finner inspirerande.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: matemagin

Kul! Det här låter lite grann som om man kunde småkika på ett par koncept i Necroscope serien av Brian Lumley (ruskigt brutal och bra skräckböcker med minst sagt "annorlunda" och faktiskt riktigt brutala o genomvidriga "vampyrer" och folk som kan prata med döda).

Hur som helst kan huvudpersonen i boken prata med döda (oftast på den plats där de vilar sin sista vila) och för att göra en lång historia kort pratar han med Moebius (ni vet han med strippen). Som under den tid han varit död fortsatt ägna sig åt matematiken och kommit VÄLDIGT långt vilket han lär ut. De får förmågan att "räkna" ut och på så sätt "frammmana" hål i verkligheten in i ett moebius continuum varvid man kan förflytta sig eller stanna och upptäcka en massa roliga saker som tex livslinjer för alla människor både historiskt och mot framtiden (vampyrerna har röda, människor ljusblå vilket ger onda föraningar när livslinjer slutar eller byter färg). Böckerna bör läsas för att ge detta rättvisa dock...
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: matemagin

Jag kan också tipsa om magin och magisystemet i MAGE från White Wolf. Har du inte kollat det så gör det. Läckraste högnivå magin i nåt rollspel jag hittat... mycket åt det här hållet.
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Nja, jag vet inte...

.."Short story" är ju vad vi kallar novell och styckena han skriver är ju för korta för att kallas novell (tycker jag iaf).

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 
Top