Nekromanti Surfplatta

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Är nästan helt 100 att vi snackat om surfplattor tidigare, men jag kan banne mig inte hitta vart. Jag har en slant över och funderar på att köpa en surfplatta att ha till musik, surf, filmer o mail nu när jag flyttar hela min arbetsplats till en egen lokal.
Jag tänkte skaffa en Google Nexus 7.
Är det någon som har något bra tips på andra plattor eller som själva har en Nexus-platta och kan komma med lite åsikter?

Ha det!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Har kamrater som gillar Nexus-sjuan.

Jag äger just nu en Samsung Galaxy Tab 10.1; eftersom jag läser mycket serier och rollspelsböcker på plattan är det viktigt att den är stor, och 10" är ungefär lagom. 7" är för litet för mig.

Jag har gillat Samsung som tillverkare, men har sämre koll på deras nyare grejer (jag har en Galaxy S2-mobil också).

Min nästa surfplatta blir nog en Asus PadFone A86. Anledningen är enkel: Surfplatta och telefon i ett. Man har alltså en (snabb och bra) telefon, som man kan stoppa in i en större skärm. Vips klarar man sig på ett abonnemang... Har hört mycket bra om PadFone-linjen överlag, så jag överger nog Samsung antingen i slutet av januari eller nån gång i April, lite beroende på om Telia låter mig "slutbetala" min nuvarande mobil i förtid eller ej.

Asus har jag ju dessutom tidigare väldigt goda erfarenheter av (gillade deras EEE-linje, och min nuvarande Asus-laptop är jag extremt nöjd med).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har både en Nexus 7 och en iPad Air.

Nexusen är smidig, bra att ha med sig och så. Gillar formatet, går ner i många jackfickor. För den som är brottsligt lagd är den lätt att tanka ner grejer på, som filmer och tvserier. Inte nåt jag uppmuntrar, men kan vara intressant som konsumentupplysning. Sen kör den bästa Androidversionen, googles egna, utan för mycket onödigt (som Samsung t.ex.) ...bra resepadda. Hyfsat snabb, bra bildkvalitet. Gillar den gummiaktiga baksidan, bra grepp.

iPaden är bättre på allt annat (utom möjligen bildkvalitet, smaksak). Snabbare, ber följsam touch, bättre app-utbud fortfarande (speciellt om man ritar, skriver eller håller på med musik). Överhuvudtaget mer kvalitetskänsla, som att sätta sig i en BMW efter att ha suttit i en SEAT. Men så är den dyrare.

Bra på olika saker alltså. Därför har jag båda.

Andra paddor? Asus Memo Pad 7 kanske (billig)... eller LG G PAD 8.3
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Håller med om att 7" är lite trångt för att läsa serier. Det går, absolut, jag läste genom hela Lone Wolf and Cub i nyårshelgen, men det blir jobbigt när rutor sträcker sig över dubbla sidor och sånt.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Har en Ipad 3 men önskar att jag köpt en Androidplatta istället. Väldigt seg, glömmer bort passwords hela tiden, tar år och dagar att backupa (och sedan när backuppen behövdes fanns det inte), många dåliga appar, etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
wilper said:
Håller med om att 7" är lite trångt för att läsa serier. Det går, absolut, jag läste genom hela Lone Wolf and Cub i nyårshelgen, men det blir jobbigt när rutor sträcker sig över dubbla sidor och sånt.
Än värre blir det om man t.ex. läser via Marvel DCU, där zoomfunktionen är trasig så man bara får större pixlar...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
WhiteWolf said:
Har en Ipad 3 men önskar att jag köpt en Androidplatta istället. Väldigt seg, glömmer bort passwords hela tiden, tar år och dagar att backupa (och sedan när backuppen behövdes fanns det inte), många dåliga appar, etc.
Låter som om det är nåt fel. Jag skulle lämna in den. Och om du inte gillar apparna, vänta då tills du hittar skiten på Google Play. Betydligt mer skräp.
Frugan har en iPad1 fortfarande, rullar på bra. Snabbare än Nexusen ofta. Som att bläddra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Vi har två Samsung Galaxy Tab 2 hushållet och är väldigt nöjda med dem. OK pris, tillräckliga prestanda, solid konstruktion, lätt att roota.

Skulle jag köpa en ny idag, så skulle jag nog gått på en Sony Experia Z, för den högre upplösningen, lite lägre vikten och vattentåligheten. Sonyn är en fin platta, riktigt fin, detta säger jag trots att jag älskar Samsung-produkter.

En annan platta jag kan rekommendera om man vill ha lite billigare och kan ta lite lägre skärmupplösning är Denvers plattor. Jag köpte en sådan åt min morsa, och var väldigt positivt överraskad. För typ halva priset av vilken annan platta som helst så får man en riktigt gedigen och genomtänkt platta. Jag funderar lite på att köpa ett 20-tal sådana (7-tumsvarianten kostar bara typ en femhundring) och montera på väggen som kontrollenheter för home automation istället för vanliga strömbrytare och fjärrkontroller... Kanhända köper jag en sjutummare bara för att ha en platta som passar i jackfickan också. Största nackdelen är att det är mindre tillbehörsmarknad om du gillar bling-bling-fodral och sånt.

Jag skulle personligen inte köpa en Äpplig proddukt. Jag har haft en, och vi kom inte alls överens, och det slutade med att jag gav bort den bara för att det störde mig att ens ha den i huset.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Arfert said:
Bra skit, jag skriver detta på min!
Och jag skriver detta på min, tjoho! Det är lite skumt att inte kunna logga ur gmail o känslan av att någon ev. kikar på när jag sitter o petar i näsan genom min Nexus. Hehe.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag vill minnas om att vi snackade om att köpa surfplatta på Ica Maxi för en billig penning och koncensus var att det var för lite surfplatta helt enkelt och därför nästan säkerligen skulle leda till besvikelse.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag köpte en kinesisk Cube K8GT-c med 7 tums skärm och Android 4. Den finns i senare och bättre (och mer slimmade) versioner nu, men är, trots sina tillkortakommanden antagligen det näst bästa köp jag gjort någonsin, mätt i nytta per krona. Den kostade 450 spänn.
 
Top