Nekromanti Surfplatta

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Jag tror det var huvudpoängerna. Plus att de var skitsmå, men det kanske var mest jag som tyckte det var ett problem =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Arfert said:
Plattan Folmer köpte är liten den med... ynka 7 tum, men bra skärm.
Med hög upplösning kan ju en liten platta bli en stor platta; bara att hålla den närmare ögonen =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Jag är, som många andra, intresserad av något som är bra för tidningar, rapporter, serietidningar, rollspel och andra pdfer och liknande (har redan en Kindle Paperwhite för råtext och böcker).

Funderar på Kindle HD eller HDX 8.9. Men en såndär LG-platta kanske också är en ide. Tacksam för tips!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska jag läsa serier och tidningar så skulle jag välja en iPad Air eller möjligen en (om jag nu vore en Hata Apple-fanatiker™) en Asus MeMO Pad 10" som verkar rätt schysst. Samsungs grejer gillar jag inte alls, för kitchiga. Men de kommer visst med nya med snyggare gränssnitt snart, mer i stil med Microsofts plattor, fast android.

HDX verkar dock schysst, om man inte har några problem med amazon-kopplingen. Vem säljer den i Sverige?
http://blog.laptopmag.com/ipad-air-vs-fire-hdx

Men jag är tveksam till androidplatta med stor skärm, det dins för få appar optimerat för det. På Nexusen funkar standard "mobilappar" som de flesta är (skärmen är ju nästan som en stor telefon), men skulle bli galen på en större. iPad har ju de flesta appar anpassade till skärmstorleken från början. Stor skillnad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Rymdhamster said:
Jag vill minnas om att vi snackade om att köpa surfplatta på Ica Maxi för en billig penning och koncensus var att det var för lite surfplatta helt enkelt och därför nästan säkerligen skulle leda till besvikelse.
Jag köpte en sådan åt min morsa, och de är faktiskt extremt prisvärda. Enda nackdelen är den lite lägre upplösningen, annars var den gedigen, med bra prestanda och betydligt bättre anslutningsmöjligheter än många "märkesplattor".

Jag skulle inte tveka att köpa en sådan som andraplatta eller för specialändamål, och för någon som inte är lika upplösningsfixerad som jag, så är den utmärkt som förstaplatta.

Så, räkna inte ut dem.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ymir said:
Jag köpte en kinesisk Cube K8GT-c med 7 tums skärm och Android 4. Den finns i senare och bättre (och mer slimmade) versioner nu, men är, trots sina tillkortakommanden antagligen det näst bästa köp jag gjort någonsin, mätt i nytta per krona. Den kostade 450 spänn.
Man kan ju beställa helt OK plattor från tex aliexpress för en spottstyver.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Rymdhamster said:
Jag tror det var huvudpoängerna. Plus att de var skitsmå, men det kanske var mest jag som tyckte det var ett problem =)
Finns från 7 till 10 tum, så det är bara att välja.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Etepete said:
Jag är, som många andra, intresserad av något som är bra för tidningar, rapporter, serietidningar, rollspel och andra pdfer och liknande (har redan en Kindle Paperwhite för råtext och böcker).

Funderar på Kindle HD eller HDX 8.9. Men en såndär LG-platta kanske också är en ide. Tacksam för tips!
Ska du läsa serietidningar så är 1200 på höjden minimikrav på upplösningen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Troberg said:
Så, räkna inte ut dem.
Den känns alldeles för liten för att spela Baldurs Gate EE på tycker jag. Hur skulle den klara en sån sak prestandamässigt?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Rymdhamster said:
Troberg said:
Så, räkna inte ut dem.
Den känns alldeles för liten för att spela Baldurs Gate EE på tycker jag. Hur skulle den klara en sån sak prestandamässigt?
Den är i stort sett identisk med min Samsung Galaxy Tab 2. Och, som sagt, den finns i en 10-tumsversion, fast då kostar den en tusenlapp.

Jag blev i alla fall mycket positivt överraskad av den, jag hade väntat mig en bantad budgetmaskin, och det var inte vad jag fann.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Rymdhamster said:
Betyder det att den skulle klara, eller inte skulle klara att göra BGEE på?
Har inte testat, men jag tror inte att det finns många spel som kräver mer än en Galaxy Tab. Den är liksom så prestandamässigt mainstream som det kan bli.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Troberg said:
Har inte testat, men jag tror inte att det finns många spel som kräver mer än en Galaxy Tab. Den är liksom så prestandamässigt mainstream som det kan bli.
Tab 1 är för seg för väldigt mycket; tvåan är - antar jag - bättre.

//Krank, som ska byta så snart ekonomin tillåter.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Rymdhamster said:
Jag vill minnas om att vi snackade om att köpa surfplatta på Ica Maxi för en billig penning och koncensus var att det var för lite surfplatta helt enkelt och därför nästan säkerligen skulle leda till besvikelse.
Netonnet hade också en surfplatta som var billig. Inte supersnabb och grymmaste upplösningen, men ändå ok om man inte skulle göra superavancerade grejer.

Batteritiden var dock bara några timmar - patetiskt kort. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sugig skärm bara, på ynka 800x480 för 7tummaren. Eller 1024x768 för dem som är på 9,7". Vet inte hur kul de skulle vara för BG.

Fast de är ju snorbilliga som sagt, 700 eller 1300 spänn på ICAs webbshop.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Arfert said:
Sugig skärm bara, på ynka 800x480 för 7tummaren. Eller 1024x768 för dem som är på 9,7". Vet inte hur kul de skulle vara för BG.

Fast de är ju snorbilliga som sagt, 700 eller 1300 spänn på ICAs webbshop.
Iofs är en Nexus 7 inte så mycket dyrare då. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kamrat 9356 said:
Arfert said:
Sugig skärm bara, på ynka 800x480 för 7tummaren. Eller 1024x768 för dem som är på 9,7". Vet inte hur kul de skulle vara för BG.

Fast de är ju snorbilliga som sagt, 700 eller 1300 spänn på ICAs webbshop.
Iofs är en Nexus 7 inte så mycket dyrare då. :gremsmile:
Mer än dubbelt så dyr, eller hur? Fast mer än dubbelt så bra iofs.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Arfert said:
Kamrat 9356 said:
Arfert said:
Sugig skärm bara, på ynka 800x480 för 7tummaren. Eller 1024x768 för dem som är på 9,7". Vet inte hur kul de skulle vara för BG.

Fast de är ju snorbilliga som sagt, 700 eller 1300 spänn på ICAs webbshop.
Iofs är en Nexus 7 inte så mycket dyrare då. :gremsmile:
Mer än dubbelt så dyr, eller hur? Fast mer än dubbelt så bra iofs.
Iofs, fast det beror lite på vilken man menar antar jag. Nexus 7 version 1 kostar bara 1600 kronor.

Men jag tycker ju personligen att betalar man under 3000 för en schysst surfplatta så är det inte allt för blodigt.

700-kronorsplattan är verkligen snorbillig dock. Netonnets platta runt det priset är också det. :gremsmile:
 
Top