Nekromanti Surfplatta

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fick jag bara välja en platta under 3000:- fick det bli en Ipad Mini. Bra platta, bäst app-utbud optimerat för plattor. Den kombon vinner. Väljer man billigaste ipad mini (2595:) finns det plattor som har bättre skärm och/eller mer lagring. Men apparna gör att den är bäst köp. Om det kom fler pad-optimerade appar för Android så kan det ändras, men knappast än på ett tag. Man får dessutom en massa bra appar med på köpet (Keynote, Pages, iPhoto, Numbers, Garage Band, iMovie) som är användbara på riktigt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Arfert said:
Sugig skärm bara, på ynka 800x480 för 7tummaren. Eller 1024x768 för dem som är på 9,7". Vet inte hur kul de skulle vara för BG.

Fast de är ju snorbilliga som sagt, 700 eller 1300 spänn på ICAs webbshop.
Fast Denverplattorna brukar man kunna hitta för 550 för 7" och 1000 för 10".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Kamrat 9356 said:
Arfert said:
Sugig skärm bara, på ynka 800x480 för 7tummaren. Eller 1024x768 för dem som är på 9,7". Vet inte hur kul de skulle vara för BG.

Fast de är ju snorbilliga som sagt, 700 eller 1300 spänn på ICAs webbshop.
Iofs är en Nexus 7 inte så mycket dyrare då. :gremsmile:
Fast Nexusplattorna har en jättenackdel: Inte plats för SD-kort. Både min platta och min telefon har ett 64GB-kort, och det gör dem mycket mer användbara.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har aldrig behövt vare sig ett SDkort eller nåt annat (USB) på en platta. Känns lite Old School, som disketter. :gremsmile: Fast mina plattor har mycket internminne för appar (min iPad Air har 128GB), sen lagrar jag resten "i molnet". Så för mig personligen är bristen på SDkort ett icke-problem.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Troberg said:
Arfert said:
Sugig skärm bara, på ynka 800x480 för 7tummaren. Eller 1024x768 för dem som är på 9,7". Vet inte hur kul de skulle vara för BG.

Fast de är ju snorbilliga som sagt, 700 eller 1300 spänn på ICAs webbshop.
Fast Denverplattorna brukar man kunna hitta för 550 för 7" och 1000 för 10".
Tror det var förra generationen. Men en del handlare säljer dem kanske fortfarande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Arfert said:
Jag har aldrig behövt vare sig ett SDkort eller nåt annat (USB) på en platta. Känns lite Old School, som disketter. :gremsmile: Fast mina plattor har mycket internminne för appar (min iPad Air har 128GB), sen lagrar jag resten "i molnet". Så för mig personligen är bristen på SDkort ett icke-problem.
Du kanske lagrar andra saker, också. 128gb är en del, såklart, men om vi t.ex snackar en platta med 8-16gb i minne och så installerar vi några stora spel, lägger in en film eller två samt plockar in ett gäng PDF:er och serietidningssamlingar...

USB har du en poäng i, dock. Jag kan inte använda molnet eftersom de 18gb jag har gratis hos Dropbox inte räcker för allt jag just nu sparar (bilder, layoutfiler, foton) plus allt jag vill kunna ha tillgång till (serier, pdf:er). Men jag tankar oftare ner saker via SFTP eller liknande än jag orkar stoppa i nån kabel och krångla med dator.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Arfert said:
Testa Box, man får 50GB just nu.
Bara om man säljer sin själ till Apple och kör iOS-varianten, eller? =)

Sen läser jag inget vidare positivt om deras synk-klient för desktop; bl.a att den inte finns till Linux (stort boo-boo)...

Verkar knappast vara nån dropboxdödare... Kanske som mellanlagring, men jag har liksom redan både dropbox och google drive, vet inte om jag ids med att parallellköra en tredje molnlagringstjänst och försöka minnas vad man sparat var... =)

(Also; min samling rollspels-PDF:er är på 53 gb, så det räcker inte... Och ska jag dessutom in med serier är det big no-no. Men som sagt; SFTP-nerladdningar från min hemserver funkar bra, det är inte så ofta jag behöver byta ut innehållet...)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Arfert said:
Troberg said:
Fast Denverplattorna brukar man kunna hitta för 550 för 7" och 1000 för 10".
Tror det var förra generationen. Men en del handlare säljer dem kanske fortfarande.
Nej, det är snarare att de alltid reas någonstans.
 
Top