Nekromanti Supernaturalgate - runda 3

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Fain said:
Ja, det kan man ju också säga, det tänkte jag inte ens på (villesättainensmileymendetkännsföroseriöst) hursomhelst så skulle det vara rätt så korkat av mig va? Hade det då inte varit bättre att säga något som "minst en av männen är varulv"? Visst, det hade kanske sett mer mysko ut efter att nån annan outat att minst 2 är kvinnor, men det ger ju mer för byn än att förvirra sig runt, eller tänker jag fel?

Hursomhelst, detta är inget jag tycker vi skall gå in på, men bra exempel i varje fall Konrad.
Jag tänkte knäcka min 600 inläggsgräns nu ikväll så jag kan fördjupa mig i denna teori också.

Det är klart att det är smart av dig att säga att 50% av ulvarna är kvinnor när en kvinna redan är fälld.

Recca´s information om att en kvinna bär hagelgevär sätter ju den andra 50%:arn Smrt. på kartan.

Så lätt var det för er att slå fast vi att det är Smrt. som är boven.

Hade du sagt att minst en av männen är varulv hade du gått emot Vimes som kom ut med att minst två kvinnor är varulvar, och det långt innan dig. Det fälle ju även er gode varulvssyrra, och det vore ju rätt dumt att kasta bort Recca´s information som fäller Smrt. rätt hårt.

Så 50% är alldeles perfekt avvägt så att säga.

1 inlägg kvar. Det skall jag spara till något ostigt. Det här börjar ju växa fram till en teori det här.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Det har du alldeles rätt i, på något sätt känns det som att jag bara jobbar in mig själv i en smet jag kommer ångra, men men, hjälper det byn så smutskastar jag gärna mig själv. Fire away, Konrad, låt mig veta mer.

Men vi borde inte göra för mycket, då kommer vi alla bara bli paranoida och börja undra vad som hände... Vi vill inte låta varulvarna vinna denna runda på samma sätt som förra rundan, att alla förvirrar sig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Den tredje ulven Fain kan ju sia vapen. Rätt bra trix att kolla Dr.F med Kniven och kasta in ett gevär där. Kollar Fain dig så spelar det ju ingen roll för ni spelar i samma lag. Sen Vic´s vapen har ni ju redan kastat i sjön efter hängningen.
Egentligen har ju Fain någon helt annan förmåga. Han "siade" ju Dr.F för att få honom fast på kroken med sitt gevär, och sen siades jag för min Eldkastare.
Att du "siade" mitt kön, och upptäckte att jag var man var ju inte så svårt med tanke på att jag gått ut med det tidigare.

Män 8

Konrad Konvalj, Eldkastare
Paxen, Pistol 1
Vimes, Pistol 2
Unfair, Pistol 3
Korpa, Pistol 4
Maniac, Hagelgevär 1
Lu-Kaazh, Gevär 2
Dr. Frankenstein, Kniv

Kvinnor 5

Smrtihara, Hagelgevär 1
Fain, Gevär 4
Vicotnik, Kastspjut (alltså hittepå Hagelgevär)
Recca, Ninjasvärd (alltså hittepå pistol)
Möller, Kniv

Detta är 50% match, och alla med Pistol är grön.
Vi vet ju sen tidigare att Paxen är grönad av Dr.F och Korpas information stämmer överens med Smrt. Alla med pistol är grönad.

Kvar på listan har vi den avlidne Möller, den hängde ulven Vic, två ulvar (Fain & Recca), och en stackars kvinna med hagelgevär som det slängs ulvkommentarer gentemot.

I detta tanke exempel kan vi lätt byta ut Fain till Luk-aazh, men det ser i stort sett lika ut.

Lu-Kaazh är egentligen kvinna, och Vico var man. Vapen teorin stämmer fortfarande in. Lu-kaazh har info om Änglarna, och den där stackarn som sålt sin själ, och det ger er ulvar mycket fint att gå på.

Orkar nu inte göra om det här, men nu i slutändan så skulle jag nog hellre välja in Lu-kaazh i trion.

[/spoiler]

Så lätt var det.
För att Recca ska kunna vara demon och samtidigt Smrt bybo krävs följande scenario. Hon (jag alltså) måste ha ljugit om att hon har pistol samt chansat på att Vimes var man. Vidare, eftersom Smrt's information säger 50% av skjutvapnen är pistoler så måste Recca och de övriga varulvarna i förväg ha anat att en sådan information kunde finnas och i syfte att kring-gå det ha outat fel beväpning - allihopa (eller åtminstone två av dem). De skulle behöva ha något som inte är skjutvapen, som jag ser det, ulvarna. Typ påkar eller eldkastare.

Det är alltså mycket rimligare, om du fortfarande tror att jag är demon, vill säga att först hänga Smrtihara. Om Smrtihara är bybo så är risken jäkligt liten att Recca är ulv.

Dessutom vore det jäkligt konstigt av mig att vilja dreva mot Smrtihara som faktiskt bekräftar att jag är grön, ändå sitter jag här och gör det.

Din logik är bullshit som vanligt K.K.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Din logik är bullshit som vanligt K.K.
Men nu var det ju bara ett tanke experiment Recca.

Och slutligen, inget till Recca utan endast till mig själv:

Tada, klonkar 600 inlägg!

Ostfilé på det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Din logik är bullshit som vanligt K.K.
Men nu var det ju bara ett tanke experiment Recca.

Och slutligen, inget till Recca utan endast till mig själv:

Tada, klonkar 600 inlägg!

Ostfilé på det.
Det sjuka är att jag skrivit så mycket inlägg i varulvsspelet att jag kunnat gratta mig själv för 400, 500 och snart 600. x.x

Det sorgliga är att jag inte märkt något...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Oj. Luften verkar ha gått ur ulvspelet. o.o

Jag vet inte vem jag ska lita på själv. Om Smrt är demon eller bybo, det är helt omöjligt att veta, från min synvinkel. Jag vill ju tro att hon är bybo. K.K har jagat mig hela tiden och då har han hittat på helt galna scenarios, vilket han gör igen. Det skulle kännas ganska skönt om han visade sig vara ulv, bara därför, men vad tror ni, kan det vara så enkelt som att Lukas och Fain är ulvarna? Fain har agerat väldigt suspekt i främst andra rundan, med den enda vettigt timade outningen som var att han gick på dr f's beväpning, men då var den outningen ändå mysko. Hans info är safe att outa.

Lukas då? All hans information är safe att outa om han är demon och han har inte gjort minsta avtryck i diskussionerna. Det är ulvigt men han har inte heller lämnat minsta grej att gå på.

Om vi vänder på det och kollar på hur lite man behöver flytta på folks info-outningar för att någon ska vara demon.

Unfair är safe pga pistol och smrt's bekräftelse på antalet pistoler. (2)
Recca är safe pga pistol och smrt's bekräftelse på antalet pistoler. (2)
Paxen är safe pga pistol och smrt's bekräftelse på antalet pistoler, samt dr f's gröning. (3)
Vimes är safe pga pistol och smrt's bekräftelse på antalet pistoler. (2)

Fain är safe pga. (0)
Smrt är safe pga. (0)
K.K är safe pga. (0)
Lukas är safe pga. (0)

Jag kan ha missat någonting så ifyll gärna.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Anledningen till att jag skulle välja att rösta ut Smrtihara, är att om hon är demon så betyder det att de fyra som just nu är safe (undantaget Paxen) är med i spel som möjliga misstänkta.

Jag tänker behålla min röst hos Smrtihara som främsta alternativ för att försäkra mig om att de tre kvarvarande är demoner, eller så tar vi en om vi plockar Smrtihara. Det är en win-win situation i min åsikt. Är Smrtihara bybo så har vi bekräftat att två av Lukas, Fain och K.K är demoner. Är Smrtihara demon så har vi tagit en demon och vem som helst, undantaget Paxen är demoner.

Om Smrtihara är demon så skulle jag gissa att Fain är det, eftersom vi har då två personer som har mystiskt misslyckats med sina krafter och menar att det är trasiga förmågor eller en anti-power-spell av något slag. Om Smrtihara är bybo så stöds Fains teori och vi borde rösta ut K.K eller Lukas därnäst.

Vad tror ni?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
Fain är safe pga. (0)
Smrt är safe pga. (0)
K.K är safe pga. (0)
Lukas är safe pga. (0)
Om det här med pistolerna stämmer: Kan vi först och främst komma överens om att vi väljer mellan dom här då så bör det gå bra.

Fain har jag misstänkt av och till, och på senare tid så har h*n agerat som ett offerlamm "ta hellre mig så kan ni fokusera senare". Detta är väldigt vanligt att göra som ulv, men jag har gjort det här som bybo också.

Smrithara verkar ha en väktarroll, och den låter ganska vettig.

K.K. har varit lite för mycket på sin jakt mot Recca. Har inget att peka på just nu.

Lu-Kaazh har jag misstänkt för att jag tycker att våra roller är väldigt lika.

--------------------------

Jag undrar även över DTF, för frågan är om DTF räknas som "grön" (vilket h*n borde göra), isf så kan h*n vara med bland pistolerna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Okej, det är dags att outa en grej. Tror det är läge nu, iom att Smrtihara är halvvägs upp för galgbacken.

Jag är beväpningssiare, precis som Fain - dock har jag anledning att tro att min förmåga funkar alldeles utmärkt.

I första rundan siade jag Smrtihara, och fick att han hade Hagelgevär, jag aser det är grönande iom att Vico också hade hagelgevär (även om felkällorna förstås är enorma).

I andra rundan siade jag Dr. Frankenstein, och fick förstås kniv som resultat - min förmåga verkar fungera.

Därför hänger jag hellre Fain än Smrtihara. Jag får inga tydliga varulvsvibbar av någon annan än unfair, men har bestämt mig för att det vettigaste är att gå på kvinnospåret, och då är Fain mitt första val.

Röst: Fain

(PS. Jag spelade rollspel igår och var därför borta, kommer heller inte vara jätteaktiv resten av rundan. DOck kommer jag förstås ha möjlighet att ändra ovanstående röst, om det verkar riktigt att göra så. DS.)
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Bara en snabb fråga. Sa inte SMRT att hennes förmåga blockerade andra förmågor mot målet? eller var det bara död? För om det är det sista så gjorde jag ett misstag, för jag hade tänkt sia DR för att dubbelkolla om min förmåga funkar.

I vilket fall som, det kastar lite mer ljus över saken och jag förstår din röst ännu mer. Tur att vi har någon i spel vars förmåga funkar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tror alla här att de som outat sina vapen har talat sanning?

Tror alla här att 40% är grönade tack vare Korpa´s infor om att alla med pistol är grön?

Vi pratar alltså om en information som grönar 40% av alla 13 spelarna. Låter det rimligt?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Pistol 50%

Vimes
Unfair
Recca
Paxen
Korpa

Övriga skjutvapen 50%

Vicotnik, hagelgevär
Smrt, hagelgevär
Maniac, hagelgevär
Fain, gevär
Lu-kaazh, gevär

Övriga vapen

K.K, eldkastare
Möller, kniv
Dr.F, kniv

Kikar vi på ovanstående lista känns det helt orimligt i mina öron/ögon/kroppsöppningar att ALLA med pistol är grön.

Alltså 5 pers av 13.

Är det bara jag som ser det som väldigt underligt?

Det måsta finnas någon som har ljugit om sin pistol så det enbart finns 4 pistoler och 4 övriga skjutvapen. Då måste även någon med övriga skjutvapen ha dragit en bluff.

Med dessa tankar kommer vi ner i en mer rimlig nivå på grönandet från Korpa, och Smrt. tycker då jag.

4 pers av 13 grönas, cirka 30% om jag inte är helt fel ute.
Det ger oss 9 ulvalternativ.
Drar vi av två Änglar har vi 7 ulvalternativ.
Drar vi av en K.K som sålt sin själ till sie devul har vi 6 ulvalternativ.

Sen lägger vi in andra options, och plötsligt är det möjligt att hitta ulvarna.

Hjälp mig!

Någon förutom jag måste ju tycka att det är för mycket med 40% grönade spelare tack vare den information vi har.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Tror alla här att de som outat sina vapen har talat sanning?

Tror alla här att 40% är grönade tack vare Korpa´s infor om att alla med pistol är grön?

Vi pratar alltså om en information som grönar 40% av alla 13 spelarna. Låter det rimligt?
Jag tror att alla med pistol är gröna om Smrtihara är bybo.

Det är en crazy lögn av två ulvar som har påkar att ljuga om beväpning för att matcha Smrtiharas 50% information; detta gör de innan de känner till att Smrtihara har den informationen, och troligtvis innan alla har hunnit outa beväpning.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Tror alla här att de som outat sina vapen har talat sanning?

Tror alla här att 40% är grönade tack vare Korpa´s infor om att alla med pistol är grön?

Vi pratar alltså om en information som grönar 40% av alla 13 spelarna. Låter det rimligt?
Jag tror att alla med pistol är gröna om Smrtihara är bybo.

Det är en crazy lögn av två ulvar som har påkar att ljuga om beväpning för att matcha Smrtiharas 50% information; detta gör de innan de känner till att Smrtihara har den informationen, och troligtvis innan alla har hunnit outa beväpning.
Är vi så säkra på det?
Har någon kollat upp det?

Jag förstår vad du menar, och ser att du inte tycker att det är orimligt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Kikar vi på ovanstående lista känns det helt orimligt i mina öron/ögon/kroppsöppningar att ALLA med pistol är grön.

Alltså 5 pers av 13.

Är det bara jag som ser det som väldigt underligt?

Det måsta finnas någon som har ljugit om sin pistol så det enbart finns 4 pistoler och 4 övriga skjutvapen. Då måste även någon med övriga skjutvapen ha dragit en bluff.

Med dessa tankar kommer vi ner i en mer rimlig nivå på grönandet från Korpa, och Smrt. tycker då jag.

4 pers av 13 grönas, cirka 30% om jag inte är helt fel ute.

Hjälp mig!

Någon förutom jag måste ju tycka att det är för mycket med 40% grönade spelare tack vare den information vi har.
Jag frågar dig: Varför är det mer rimligt att fyra än fem är gröna?

Är det magkänsla?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Tror alla här att de som outat sina vapen har talat sanning?

Tror alla här att 40% är grönade tack vare Korpa´s infor om att alla med pistol är grön?

Vi pratar alltså om en information som grönar 40% av alla 13 spelarna. Låter det rimligt?
Jag tror att alla med pistol är gröna om Smrtihara är bybo.

Det är en crazy lögn av två ulvar som har påkar att ljuga om beväpning för att matcha Smrtiharas 50% information; detta gör de innan de känner till att Smrtihara har den informationen, och troligtvis innan alla har hunnit outa beväpning.
Är vi så säkra på det?
Har någon kollat upp det?

Jag förstår vad du menar, och ser att du inte tycker att det är orimligt.
Okay, det är inte fullständigt orimligt men isåfall är det mycket mer rimligt att Smrtihara är demon. Annars måste ulvarna i princip från första början ha chansat och tagit världens risk.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
För mig känns det orimligt att gröna 40% (det är "nästan" halva styrkan det)

30% är närmare 1/3 del och det låter rent konstruktionsmässigt bra mycket bättre i mina öron.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Jag tror att alla med pistol är gröna om Smrtihara är bybo.
Missade den linan.

Så om Smrt. är ulv så tror du även att någon med Pickadolerna är ulv?
Då verkar det plötsligt väldigt rimligt iaf. Om Smrtihara är demon så kan Vimes vara det, kan jag vara det, kan Unfair vara det.

Om Smrtihara är bybo så är du, Lukas eller Fain demon. That's it.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Jag tror att alla med pistol är gröna om Smrtihara är bybo.
Missade den linan.

Så om Smrt. är ulv så tror du även att någon med Pickadolerna är ulv?
Då verkar det plötsligt väldigt rimligt iaf. Om Smrtihara är demon så kan Vimes vara det, kan jag vara det, kan Unfair vara det.

Om Smrtihara är bybo så är du, Lukas eller Fain demon. That's it.
Då håller du ju ändå med mig att någon måste ha dragit en lögn om sin Pistol eftersom du redan nu är rätt säker på att Smrt. är en av ulvarna.
 
Top