Nekromanti Supernaturalgate - runda 3

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Paxen said:
Jag har kunnat sova ett par timmar och det första jag vill säga är: Jag är fucked.

Jag är, som det ser ut hos dom flesta, grönad. Det älskar ju varulvar!
Jo, du är en mycket möjlig kandidat för varulvarna att döda i slutet av den här rundan. Samtidigt, du är i princip helt grönad, det ger dig en bra position genom hela den här rundan. Använd den väl!
En annan bra kandidat är ju jag, och det på grund av att jag kan med lite flyt hitta på den Demon som jag har sålt min själ till.

Konrad Konvalj
Möller
Vicotnik
Maniac
Korpa
Dr. Frankenstein

Paxen, grön enligt Dr.F

Unfair, kollad av mig men inte "min" Demon
Smrtihara, kollad av mig men inte "min" Demon

Jag har 4 stycken att välja bland, men om Fain röstas ut finns det bara tre kvar. Det ger mig ju trots allt 33% chans att hitta en Demon som kanske är den som jag sålt min själ till. Det skulle lika gärna kunna ha varit Vicotnik, men det lär jag ju aldrig få veta.

Av dessa 4 känns det som ett rätt logisk val att välja Lu-kaazh för min del eller har jag fel?

Fain
Recca
Vimes
Lu-Kaazh

Mest på grund av att han från start har haft koll på att det har funnits en Jägare som har sålt sin själ till en Demon.
förlåt, jag måste ha missat det, men när erkände du att det var du som sålde din själ?

Av dom som finns kvar så är det Unfair som känns mest skum, och pga den informartionen vi har fått så känns det just nu som det valet vi ska göra.

Min Röst: Unfair
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ursäkta, men vad håller ni på med?

Paxen är grön för att dr f har kollat honom. Check.

Smrtiharas information: Pistoler utgör 50% av alla skjutvapen.
Korpas information som är bekräftad vara sann eftersom hon var bybo: Alla med pistoler är bybor.

Vimes, förstår jag inte alls just nu. Det är som att han undviker att resonera kring de fakta vi har rakt framför oss.

Vi har alltså en person som grönat alla med pistol. Det går inte att rösta på någon som har pistol. Utifrån premissen att Smrtihara talar sanning kan varken Unfair, Paxen, jag eller Vimes vara demoner.

För att överhuvudtaget misstänka någon av oss fyra så måste ni implikera Smrtihara i de misstankarna.

Vi går vidare i resonemanget.

Lukas, K.K och Fain är de enda vi kan misstänka eftersom vi tydligen väljer att helt enkelt lita på Smrtihara. Why, oh why?

Okay, vi låtsas nu att det går att lita på Smrtihara, (tillåt mig skratta).

K.K, Fain och Lukas är de enda vi kan misstänka. Av dessa säger K.K's information att Fain troligtvis är demon och Fains siande på Dr f lutar åt att göra honom till demon.

Låt oss säga att Fain är bybo och vi röstar ut honom ändå. Då har vi inte kommit någon vart. Smrtihara kan fortfarande vara demon, Lukas kan vara det, K.K kan vara det. Nej, just det, vi valde att lita på Smrtihara. Ja men då så. Eftersom Smrtihara är grön på grund av någons magkänsla så måste ju K.K och Lukas vara demoner. Yay.

...

...

Nåväl, rösta ut Fain då, eller Lukas, eller K.K. Det är mycket möjligt att ni gissar rätt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Smrtihara
Outar sist i runda ett när det är uppenbart att femtio procent av alla skjutvapen är pistoler. Är väktare med fyra stycken "charges", kvinna och beväpnad med hagelgevär.

Hennes förmåga har aldrig fungerat i spel, kön och vapen implikerar henne som demon och hennes information är inte bara totalt SAFE att outa, den grönar mer än halva byn. o_O'
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vidare.

Om vi röstar ut två av K.K, Fain och Lukas och de två vi valde skulle visa sig vara demoner så är Smrtihara bybo, men om Smrtihara är demon så kan den andra demonen vara någon av alla som är kvar, undantaget Paxen och jag själv (om jag inte chansade och outade Vimes' kön, vill säga).

Fattar ni hur DUMT det är att inte ta Smrtihara först?

Icke funktionell förmåga, pingar demon på kön och beväpning, har outat info som är safe och har dessutom en förmåga som inte funkar. O.O

Okay, säger någon: Men hur förklarar du att förmågan inte "funkade" om hon nu var demon - det implikerar ju henne som demon att den failar.

Alltså, om dr f tillåts överleva så har vi kollat av någon av Lukas, K.K och Fain med hans kraft under senaste natten och nästa runda skulle dr f kollat Smrtihara medan vi röstar ut Lukas eller K.K - Byn vinner med andra ord om Dr f är kvar i spel. Det enda rätta valet för demonerna är att döda dr f - trots att de då eventuellt offrar Smrtihara.

Den enda missen jag gjorde förra rundan var att låta mig övertalas av Smrtihara att be dr f kolla Fain istället för Smrt, men nu blev ju dr f nattmördad ändå så det spelar faktiskt ingen roll.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vad är då procent-chansen att vinna om vi tar Smrtihara och hon visar sig vara bybo?

Ja, då har vi Fain, Lukas och K.K att välja mellan. Vi har 66% chans att ta en demon första rundan efter att Smrt åker.

Om Smrtihara däremot är demon så finns det en demon kvar som är antingen Unfair, Vimes, K.K, Fain eller Lukas (och jag då).

Chanserna är klart bättre om vi börjar med Smrtihara.

Om någon kommer på en bättre lösning är det bara att säga till men för guds skull lägg inte en röst på Unfair. o_O'
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Beväpning

Kniv: Möller, Dr. Frankenstein
Möller var en Ängel - Lukas
Frankensttein och möller var våra änglar som jag har svurit att beskydda - Lukas
Kniv = Ängel

Pistol: unfair, Paxen, Vimes, Korpa, Recca

Gevär: Fain, Lu-kaazh
Hagelgevär: Smrtihara, Vicotnik, Maniac

Eldkastare: Konrad Konvalj (Enligt K.K är det inget skjutvapen)

50% av alla som är beväpnade med skjutvapen har pistol - Smrtihara

Hade Vicotnik inte ett hagelgevär funkar inte 50%

jag är vapensiare - Fain, säger att Dr F har ett gevär

Har Dr.F ett gevär funkar inte 50%

Unfair outade Maniacs hagelgevär

Hade Vicotnik inte hagelgevär, men någon har bluffat om sin pistol så funkar 50%

En demon är beväpnad med ett hagelgevär – Recca

Kön

Man: Dr. Frankenstein, Maniac, Paxen, unfair, Lu-kaazh, Vimes
Kvinna: Vicotnik, Smrtihara, Fain, Recca

Vimes är Man - Recca kan sia kön, och outar Vimes
Möller är död så där har vi inget kön
Korpa & K.K har ännu inte outat sig

Vicotnik kan lika gärna ha varit man.

Jag vet att två demoner är kvinnor. (dvs misnt två kvinnor är demoner) - Vimes
Jag sitter på info om kön - Fain
Jag sitter på info om kön - K.K

Övrigt

Mer än två varulvar – Vimes, och en väldans massa fler tror att det är 3 ulvar
Vapen och förmågor kan hänga ihop - Vimes, lite luddigt

Ingen med pistol har samma förmåga som jag – Unfair, nej det stämmer. Maniac och Unfair kan prata med varandra utanför tråden, är bröder, och det finns en shapeshifter – unfair

Minst en kvinna är demon – Vicotnik
Jag kan inte bli påverkad av magiska förmågor – Vicotnik

Jag har info om exakta antalet änglar - Paxen
För det första, om en ängel blir utröstad så får jag veta att det är en ängel, dock får jag ej veta det om en ängel blir mördad. Sen så har jag någon slags psykisk kraft som är anledningen till att jag vet att det finns två änglar, och kan känna av utröstade änglar.

Min karaktär har en nackdel som gör att jag ej kan ljuga om mitt kön, beväpning eller förmåga. - Dr.F
Jag är väldigt säker på att förmågor och vapen hänger ihop. - Dr.F
Jag siade Paxen första rundan och han var inte en demon - Dr.F

Minst en jägare har sålt sin själ - Lu-kaazh

Har salt och kan skydda en person fyra gånger eller fyra personer en natt - Smrtihara
Det här är från jag vet inte när. Nån gång i runda två. Jag hinner inte kolla alla fakta så ni får lägga till saker som lagt till efteråt på egen hand.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Förlåt för att jag uttryckte mig så elakt innan. Jag var väldigt sarkastisk.

Jag hänger på byn om någon kommer med ett vettigt resonemang kring varför vi borde göra på något annat sätt, men om någon skriver att de ska rösta på X för att den personen är skum så blir jag fan galen. :gremtongue:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Återigen förlåt. Jag hetsar upp mig för mycket kring spelet. Jag ber om ursäkt på riktigt den här gången. Nu ska jag krypa iväg och göra nåt annat ett tag.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Recca said:
Den enda missen jag gjorde förra rundan var att låta mig övertalas av Smrtihara att be dr f kolla Fain istället för Smrt, men nu blev ju dr f nattmördad ändå så det spelar faktiskt ingen roll.
Varför i hela fridens namn skulle jag vilja att någon annan kollades om jag visste att Dr. F skulle mördas?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Smrtihara said:
Recca said:
Den enda missen jag gjorde förra rundan var att låta mig övertalas av Smrtihara att be dr f kolla Fain istället för Smrt, men nu blev ju dr f nattmördad ändå så det spelar faktiskt ingen roll.
Varför i hela fridens namn skulle jag vilja att någon annan kollades om jag visste att Dr. F skulle mördas?
Det här är dumt att håla på och diskutera, oavsett så är man inte närmare sanningen, dvs om du är varulv eller inte
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Smrtihara said:
Recca said:
Den enda missen jag gjorde förra rundan var att låta mig övertalas av Smrtihara att be dr f kolla Fain istället för Smrt, men nu blev ju dr f nattmördad ändå så det spelar faktiskt ingen roll.
Varför i hela fridens namn skulle jag vilja att någon annan kollades om jag visste att Dr. F skulle mördas?
Alltså, smrt. Om byn röstar ut dig så hoppas jag att du är ulv. Om du är kvar så hoppas jag att du är bybo. Om du är bybo så måste antingen Fain eller Lukas vara demon eftersom vi då skulle sakna en kvinnlig ulv och du och Korpa grönar Paxen, Unfair, mig och Vimes.

K.K har jag kollat och han är man, Fain har sagt sig vara kvinna och Lukas kan ha ljugit.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Din beräkning är skev.

Det du borde beräkna är antalet röster bybor mot varulvar som blir kvar om man röstar ut mig.

Vi är 8 pers. Två är varulvar. Plockar man ut mig är det 6 pers kvar, två är varulvar. Är två drev igång så är det 4 bybor som ska fördela sina röster och 2 varulvar som VET vem de ska rösta på tillsammans.

Hur tycker du att ditt logiska resonemang har tjänat dig hittills Recca?
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Din logik fortsätter att skina Recca.

Då jag själv vet att jag inte borde hängas denna runda (Duh, det är bara att inse, vare sig man är demon eller bybor så säger man så, men hur ska man annars få fram va man menar?) så tror jag det är större chans för byn att gå mot Smrt. INTE för att det är 100% säkert att hon är demon, men är hon inte det så skär det ner de som kan vara demoner till Mig, K.K och Lu-kaazh, medens om hon är det så har vi inte bara tagit en varulv men också ökat antal som kan bli beskyllda.

Jag ser att byn tjänar mer på att rösta ut Smrt, men det är bara jag, det är upp till var och en att följa vem de vill i detta, men jag tycker att Reccas logik har varit bra (även ifall vi hängde en bybo på det) så ser jag att hon omringar de områden som finns skickligt.

Jag känner mig helt villrådig för tillfället, jag ska, när jag hinner, sätta mig ner och läsa igenom allt och försöka bilda mig en helhets bild.

Röst: Smrtihara (snälla säg att jag stavade det rätt)
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Och ja, jag hatar mig själv för att jag inte spelar så som jag borde göra enligt det jag skrev i mitt första inlägg, att jag skulle gå för mig själv.

Och ja smrt, jag själv har ju varit offer för det där med att få miss ledande information, så jag är fortfarande bered på att tro dig, men nu så ringar vi in mer ifall du tas, och det är enda anledningen till att jag ens överväger dig, annars hade jag hellre sett mig själv plockas.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag insåg även nu hur fel det blev med "ökat antal som kan bli beskyllda" men jag hoppas ni förstår hur jag menar.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Njaee... Jag känner ju inte riktigt att det funkar med Reccas logik just nu. Om man röstar ut mig så har vi förlorat två bybor på grund av hennes resonemang. En engångs-siare och en väktare.
Jag ska inte heller dissa den helt. Jag håller med henne om hennes resonemang, förutom att jag ju vet att jag är bybo, varpå hennes resonemang bli en aning flawed.

Rent informationsmässigt så ska det finnas en varulv bland Recca, Lukas och K.K. Lukas har varit misstänkt av många tidigare. Det är även där min röst ligger.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca.

Även du kan vara en ulv, det vet du va?

Det är ju rätt lätt att skapa sig en egen bild vilket du själv har anklagat mig för. Alltså min häxjakt gentemot dig var ju inte riktigt fair eftersom jag målat upp dig som en varulv.

Låt mig göra ett tanke exprement för att visa hur lätt det är:

Du kan ha chansat in Vimes kön för varför skulle han gå ut med att minst två kvinnor är ulvar om han själv vore kvinna, sen går det ju att lägga in diverse variablar (eller vad det nu heter): Du själv är kvinna, och din kollega Fain, och Vicotnik är också kvinnor. Sen har Smrt. gått ut med sitt kvinliga kön så med störst sannorlikhet är Vimes en man.

Du och Vic + den tredje ulven Fain kan ha tagit beslutet att offra Vic och det med en rätt skön bluff = att han bär en hagelsprakare istället för sitt Kastspjut.

I själva verket är det du som bär en hagelsprakare och är kvinna. Då är det rätt lätt att sedan slänga fram din information, Minst en ulv bär en hagelsprakare.

Varför gjordes det så? Jo för att Smrt. gått ut med att vara kvinna, och dessutom bar han en hagelsprakare = perfect match på din information = Minst en ulv har en hagelsprakare vilket är ett rent hittepå, och Vic´s bristfälliga information att det fanns en kvinna bland ulvarna också det lite hittepå för att gröna dig och Fain.
Sen besitter ju den mäktige Recca den där pajkoförmågan som har sabbat en del för Smrt. Han den stackarn kan ju inte göra annat än att se ut som en redig ulv.

Den tredje ulven Fain kan ju sia vapen. Rätt bra trix att kolla Dr.F med Kniven och kasta in ett gevär där. Kollar Fain dig så spelar det ju ingen roll för ni spelar i samma lag. Sen Vic´s vapen har ni ju redan kastat i sjön efter hängningen.
Egentligen har ju Fain någon helt annan förmåga. Han "siade" ju Dr.F för att få honom fast på kroken med sitt gevär, och sen siades jag för min Eldkastare.
Att du "siade" mitt kön, och upptäckte att jag var man var ju inte så svårt med tanke på att jag gått ut med det tidigare.

Män 8

Konrad Konvalj, Eldkastare
Paxen, Pistol 1
Vimes, Pistol 2
Unfair, Pistol 3
Korpa, Pistol 4
Maniac, Hagelgevär 1
Lu-Kaazh, Gevär 2
Dr. Frankenstein, Kniv

Kvinnor 5

Smrtihara, Hagelgevär 1
Fain, Gevär 4
Vicotnik, Kastspjut (alltså hittepå Hagelgevär)
Recca, Ninjasvärd (alltså hittepå pistol)
Möller, Kniv

Detta är 50% match, och alla med Pistol är grön.
Vi vet ju sen tidigare att Paxen är grönad av Dr.F och Korpas information stämmer överens med Smrt. Alla med pistol är grönad.

Kvar på listan har vi den avlidne Möller, den hängde ulven Vic, två ulvar (Fain & Recca), och en stackars kvinna med hagelgevär som det slängs ulvkommentarer gentemot.

I detta tanke exempel kan vi lätt byta ut Fain till Luk-aazh, men det ser i stort sett lika ut.

Lu-Kaazh är egentligen kvinna, och Vico var man. Vapen teorin stämmer fortfarande in. Lu-kaazh har info om Änglarna, och den där stackarn som sålt sin själ, och det ger er ulvar mycket fint att gå på.

Orkar nu inte göra om det här, men nu i slutändan så skulle jag nog hellre välja in Lu-kaazh i trion.

Så lätt var det.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Konrad, så är nästan enkelt att göra med vem som i dagsläget känns det som, men jag ser din poäng. En sak däremot är ju att varför skulle jag gå ut med något så dumt som att 50% av kvinnorna är varulvar? Hade inte det varit VÄLDIGT korkat i ett sånt läge?

Annars så är det väldigt bra sammanfattat och jag förstår hur du menar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Härligt att du förstår mig!

Hur som så hade det varit helt fnuuking perfect för dig att slänga in: 50% av alla kvinnor är ulvar, när det i själva verket är 100%

Missade det i mitt förslag, men det satt perfa ändå ju.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Ja, det kan man ju också säga, det tänkte jag inte ens på (villesättainensmileymendetkännsföroseriöst) hursomhelst så skulle det vara rätt så korkat av mig va? Hade det då inte varit bättre att säga något som "minst en av männen är varulv"? Visst, det hade kanske sett mer mysko ut efter att nån annan outat att minst 2 är kvinnor, men det ger ju mer för byn än att förvirra sig runt, eller tänker jag fel?

Hursomhelst, detta är inget jag tycker vi skall gå in på, men bra exempel i varje fall Konrad.
 
Top