Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Och om jag säger »Nej, jag outar inget« så nöjer sig drevet med det? Det vore ju bra för mig, men fortsätter den vanan i fler drev ligger vi illa till.

Nä, jag väljer att outa att jag är beväpnad med kniv. Jag har ingen anledning att välja det framför att outa mitt kön, för jag har inget som antyder att något av dem betyder något.

Förövrigt förstår jag er argumentation, och slutar påstå att det är bra att rösta ut erfarna spelare tidigt. Men jag behåller min röst på unfair, vi ska ju ändå dreva mot någon nån gång.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Värt att nämna är, jag citerar mig själv från Varulvsspel Chronicles:
unfair said:
Att rösta baserat på aktivitet är det bästa vi kan göra, en tyst person ger oss inte information, och det är just information vi behöver för att kunna få överhanden mot kättarna vilka just nu har mest information.
Jag kommer med andra ord att rösta på de tystaste ifall det blir några som är ovanligt tysta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Möller said:
Och om jag säger »Nej, jag outar inget« så nöjer sig drevet med det? Det vore ju bra för mig, men fortsätter den vanan i fler drev ligger vi illa till.
(My Phat Stylez!)

Hörrö, Möller, varför skulle det vara bra för dig om du slapp outa något? Du skriver ju också att du inte har information som säger något om varesig kön eller beväpning, så varför skulle det vara bra för dig att inte behöva outa?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vimes said:
Möller said:
Och om jag säger »Nej, jag outar inget« så nöjer sig drevet med det? Det vore ju bra för mig, men fortsätter den vanan i fler drev ligger vi illa till.
(My Phat Stylez!)

Hörrö, Möller, varför skulle det vara bra för dig om du slapp outa något? Du skriver ju också att du inte har information som säger något om varesig kön eller beväpning, så varför skulle det vara bra för dig att inte behöva outa?
Måste hålla med här. Det är ju inte för vår personliga skull som vi väljer att inte puta, utan för alla jägares skull som vi är försiktiga.

Förklaring?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Något som till skillnad från DTF som kan vara intressant att börja diskutera/fundera på är hur många varulvar det finns. Normalt sett så brukar det vara 1/4 varulvar i spel. DTF kan dock rubba dena balans så det är inte ett exakt mått men det brukar duga.
Jag skulle tro att vi har med 3 varulvar att göra, 2 stycken är på tok förfå för att det skulle vara rimmligt.
4 stycken skulle jag säga är för många och samt att det skulle räcka att 3 spelare första runda röstade som varulvarna för att vi skulle ligga dåligt till.

Så jag skulle nog säga att vi har 3 varulvar, 9(10)bybor och 1(0) DTF.
Vilket borde ge oss som minst 4 rundor att hitta minst 1 varulv för att överleva längre. Vilket borde vara rätt så stor chans.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
unfair said:
Jag kommer med andra ord att rösta på de tystaste ifall det blir några som är ovanligt tysta.
Hear hear. Jag är helt med på att jaga folk som sitter tysta med blåslampa, glödgad tång, bensåg och kroppkakor, men jag vet inte om jag riktigt gillar att rösta ut folk p.g.a. inaktivitet.

Liksom, visst, varulvarna ska inte få gömma sig i tystnad, men att nacka folk för att de inte säger något är värdelöst, jag anser att vi ska plocka den som är mest misstänkt. Informationen från en utröstning av en inaktiv är också väldigt klen, imo. Oftast slutar det i: "Åh fan, han/hon var inte en varulv utan faktiskt bara lite grön och/eller hade inte så mycket tid. Jaja, det var ju synd." Det är fucking useless.

Det jag vill säga är istället detta: VAR INTE TYSTA. Var inte passiva. Var inte fega. Agera, skriv, rösta, rocka!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
unfair said:
Måste hålla med här. Det är ju inte för vår personliga skull som vi väljer att inte puta, utan för alla jägares skull som vi är försiktiga.
Det där måste nog vara dagens konstigaste mening. Lust att förtydliga vad du menar.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Det skulle vara bra för mig om drevet mot mig la av, eftersom jag då inte blir utröstad.

Jag har ingen information om vad beväpning och kön är till för, men de lär ju vara till för något. Visst, information är generellt bra för bybor. Men varulvarna kanske har förmågor som baserar sig på något av dessa stats? Eller är det omöjligt?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Något som till skillnad från DTF som kan vara intressant att börja diskutera/fundera på är hur många varulvar det finns. Normalt sett så brukar det vara 1/4 varulvar i spel. DTF kan dock rubba dena balans så det är inte ett exakt mått men det brukar duga.
Jag skulle tro att vi har med 3 varulvar att göra, 2 stycken är på tok förfå för att det skulle vara rimmligt.
4 stycken skulle jag säga är för många och samt att det skulle räcka att 3 spelare första runda röstade som varulvarna för att vi skulle ligga dåligt till.

Så jag skulle nog säga att vi har 3 varulvar, 9(10)bybor och 1(0) DTF.
Vilket borde ge oss som minst 4 rundor att hitta minst 1 varulv för att överleva längre. Vilket borde vara rätt så stor chans.
Troligtvis. Men tänk även på att det är på modet med spelare som kan ta två stötar från ulvarna. Så det kan vara 4 varulvar om det är många bybor med sådana eller liknande förmågor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ja, varulvarnas antal är bra att nysta i. Jag tror, likt Vico, att vi har att göra med 3 stycken. Tre varulvar på 10 bybor är en ganska perfekt mix, och jag tror att Xyas har prickat den.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Vimes said:
unfair said:
Jag kommer med andra ord att rösta på de tystaste ifall det blir några som är ovanligt tysta.
Hear hear. Jag är helt med på att jaga folk som sitter tysta med blåslampa, glödgad tång, bensåg och kroppkakor, men jag vet inte om jag riktigt gillar att rösta ut folk p.g.a. inaktivitet.

Liksom, visst, varulvarna ska inte få gömma sig i tystnad, men att nacka folk för att de inte säger något är värdelöst, jag anser att vi ska plocka den som är mest misstänkt. Informationen från en utröstning av en inaktiv är också väldigt klen, imo. Oftast slutar det i: "Åh fan, han/hon var inte en varulv utan faktiskt bara lite grön och/eller hade inte så mycket tid. Jaja, det var ju synd." Det är fucking useless.

Det jag vill säga är istället detta: VAR INTE TYSTA. Var inte passiva. Var inte fega. Agera, skriv, rösta, rocka!
Om en spelare inte har postat på hela rundan och vi inte har någon direkt misstänkt så är det bättre att rösta ut en spelare som inte har skrivit något för det minimerar våra förluster. I och med att spelare som inte har skrivit något tas ur spelet automatiskt av sl.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vicotnik said:
unfair said:
Måste hålla med här. Det är ju inte för vår personliga skull som vi väljer att inte puta, utan för alla jägares skull som vi är försiktiga.
Det där måste nog vara dagens konstigaste mening. Lust att förtydliga vad du menar.
unfair said:
puta=outa, typo. Ursäkta.
Behövs mer förklaring?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vimes said:
unfair said:
Jag kommer med andra ord att rösta på de tystaste ifall det blir några som är ovanligt tysta.
Hear hear. Jag är helt med på att jaga folk som sitter tysta med blåslampa, glödgad tång, bensåg och kroppkakor, men jag vet inte om jag riktigt gillar att rösta ut folk p.g.a. inaktivitet.

Liksom, visst, varulvarna ska inte få gömma sig i tystnad, men att nacka folk för att de inte säger något är värdelöst, jag anser att vi ska plocka den som är mest misstänkt. Informationen från en utröstning av en inaktiv är också väldigt klen, imo. Oftast slutar det i: "Åh fan, han/hon var inte en varulv utan faktiskt bara lite grön och/eller hade inte så mycket tid. Jaja, det var ju synd." Det är fucking useless.

Det jag vill säga är istället detta: VAR INTE TYSTA. Var inte passiva. Var inte fega. Agera, skriv, rösta, rocka!
Förhoppningsvis så följer folk ditt tips och det blir inga som är ovanligt tysta. Det jag säger är alltså inte att jag ska räkna allas poster och rösta på den tystaste utan att jag ska skapa drev mot dem som skriver mindre en typ 5 inlägg under en runda.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes said:
Ja, varulvarnas antal är bra att nysta i. Jag tror, likt Vico, att vi har att göra med 3 stycken. Tre varulvar på 10 bybor är en ganska perfekt mix, och jag tror att Xyas har prickat den.
Jag gissar också att det är 3. Om det är mindre än det så finns det DTF.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
unfair said:
Vicotnik said:
unfair said:
Måste hålla med här. Det är ju inte för vår personliga skull som vi väljer att inte puta, utan för alla jägares skull som vi är försiktiga.
Det där måste nog vara dagens konstigaste mening. Lust att förtydliga vad du menar.
unfair said:
puta=outa, typo. Ursäkta.
Behövs mer förklaring?
Ja:
utan för alla jägares skull som vi är försiktiga.
Är det inte pga varulvarna som vi bör vara försiktiga med vad vi outar?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Vimes said:
unfair said:
Jag kommer med andra ord att rösta på de tystaste ifall det blir några som är ovanligt tysta.
Hear hear. Jag är helt med på att jaga folk som sitter tysta med blåslampa, glödgad tång, bensåg och kroppkakor, men jag vet inte om jag riktigt gillar att rösta ut folk p.g.a. inaktivitet.

Liksom, visst, varulvarna ska inte få gömma sig i tystnad, men att nacka folk för att de inte säger något är värdelöst, jag anser att vi ska plocka den som är mest misstänkt. Informationen från en utröstning av en inaktiv är också väldigt klen, imo. Oftast slutar det i: "Åh fan, han/hon var inte en varulv utan faktiskt bara lite grön och/eller hade inte så mycket tid. Jaja, det var ju synd." Det är fucking useless.

Det jag vill säga är istället detta: VAR INTE TYSTA. Var inte passiva. Var inte fega. Agera, skriv, rösta, rocka!
Om en spelare inte har postat på hela rundan och vi inte har någon direkt misstänkt så är det bättre att rösta ut en spelare som inte har skrivit något för det minimerar våra förluster. I och med att spelare som inte har skrivit något tas ur spelet automatiskt av sl.
Jag förstår dig men blir inte det ungefär samma sak som att passa en runda, alltså, vi lär ju inte få så mycket information av den utröstningen eller? Känns lite som att vi kör dubbel natt.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag skulle gissa på 3 demoner, 9 bybor samt 1 DTF.
Funderar dock på vem som är mest trolig att vara demon samt hur den skulle agera.

Jag kommer att föra statistik över det mesta och rapportera till och från om det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vicotnik said:
Om en spelare inte har postat på hela rundan och vi inte har någon direkt misstänkt så är det bättre att rösta ut en spelare som inte har skrivit något för det minimerar våra förluster. I och med att spelare som inte har skrivit något tas ur spelet automatiskt av sl.
Ja, men det är en annan sak.

Jag vill också poängtera: att peka finger på folk som är så inaktiva och tala om att det är en BRA STRATEGI att rösta ut dessa är en rätt smart varulvstaktik. Jag kommer inte hoppa på det tåget. Har vi alternativen:
1. Småmisstänkt men hyfsat aktiv.
2. Någon som skrivit väldigt lite och är svårt att säga något om.
Kommer jag välja alternativ 1. Dels för att inte hjälpa varulvarna (som ju är jätteglada åt att vi röstar ut en bybo på basis av att denne har skrivit lite) och dels för att det ger oss bättre utgångsläge inför nästkommande runda (även om alt 1 är bybo) - vi behöver få input från utröstningarna.

Det bästa strategin för oss är alltså att ge fan i att vara sådana som hamnar i kategori 2. Var aktiva! Känner ni er lost så kan jag hjälpa till med frågeställningar som ni får skriva om. VI hjälps åt, drar gemensamt upp folk ur inaktivitet.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Då Möller har outat beväpning tycker jag att vi går vidare.

Röst: Unfair då Unfair har en röst sen tidigare.

Jag vet inte om beväpning betyder något, men det borde det ju göra. I min Varulvsgate så fanns det dom som hade information om att det fanns X antal av män i SG, X antal av kvinnor hos varulvarna. Så jag antar att beväpning och kön är ett sätt att särskilja varulvar
 
Top