Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Maniac said:
Förlåt.
Det är jättebra att du vill sammanställa för oss, inte meningen att verka kritisk.
Alltså, jag blir fullständigt tokig!

"Det är inte så mycket att det uppfattas som kritik mot mig." Jag har ju sagt att jag inte tolkar ditt inlägg som kritik mot mig. Och så ber du om ursäkt för att jag är sårad av din kritik mot mig. Hallå?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag har blivit tillräckligt pressad för att gå ut med det. Min info känner jag är långt mindre intressant i nuläget.

Om jag säger det så kommer jag givetvis skydda mig själv direkt. Min förmåga blir inte sämre eftersom jag kan använda allt salt på en gång och gardera oss helt.

Jag kan säga att oavsett om jag outat min förmåga hade jag saltat mig själv denna rundan om jag inte skulle åkt ut.

Jag är skyddad i fyra rundor, eller färre om jag passar på att skydda någon annan. Demonerna kan inte förutse vilket. Kan de det så spelar det kotte eftersom jag bara kommer skydda mig själv denna rundan.

Jag har många röster på mig i nuläget. Något vettigt är jag tvungen att komma med. Vi har minst två nu som har lagt röst på mig som inte kommer flytta den innan yxan faller.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Smrtihara said:
Något vettigt är jag tvungen att komma med.
Jaa, och?

Du sitter och håller på vad du säger är ganska oviktig. Men varför hålla på den? Jag kan inte förstå det. Risken finns ju fortfarande att vi röstar ut dig; om du verkligen är jägare vill du väl göra allt för att vi ska vinna?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Smrtihara said:
Jag har blivit tillräckligt pressad för att gå ut med det. Min info känner jag är långt mindre intressant i nuläget.

Om jag säger det så kommer jag givetvis skydda mig själv direkt. Min förmåga blir inte sämre eftersom jag kan använda allt salt på en gång och gardera oss helt.

Jag kan säga att oavsett om jag outat min förmåga hade jag saltat mig själv denna rundan om jag inte skulle åkt ut.

Jag är skyddad i fyra rundor, eller färre om jag passar på att skydda någon annan. Demonerna kan inte förutse vilket. Kan de det så spelar det kotte eftersom jag bara kommer skydda mig själv denna rundan.

Jag har många röster på mig i nuläget. Något vettigt är jag tvungen att komma med. Vi har minst två nu som har lagt röst på mig som inte kommer flytta den innan yxan faller.
Jag har lite att säga om din outning. Jag tänker behålla rösten på dig tills Vimes kommer tillbaka (hoppas innan 21.00).
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag har läst, tänkt och läst lite mer.

Unfair och Maniac: Wtf? Recca skrev en gissning om att de fick den förmågan eftersom att Maniac kanske behövde en knuff på traven, men det faller på att xyas knappast har valt rollerna till folk. Jag har sett upp till säsong 5 och kan inte komma på något fluffmässigt som kan förklara det här. Jag är väldigt tveksam till att det här är grönt. Det känns skumt och jag köper det inte. Dessutom, det finns inga garantier för att båda är ulvar eller gröna! Jag har inga problem med att föreställa mig att den ena är ulv och har lurat den andra.

Kommentar om de senaste outningarna: Jag tycker det är intressant att Vicotnic outar att han tillhör en grupp där det finns minst en varulv medan Recca påstår att det är någon med hagelgevär, en beväpning hon själv inte har, som är varulv. Jag har anledning att tycka att det är mer sannolikt att Vicotnics outning stämmer, baserat på vad jag själv fått för info i min roll, och då menar jag stämmer som i att en sådan outning känns rätt. Sanningshalten i någon av deras outningar däremot... Nja, de står båda med på min lista över misstänkta.

Analys över outningar

Beväpning
Kniv: Möller, Dr. Frankenstein
Pistol: unfair Paxen Vimes Korpa Recca
Gevär: Fain
Eldkastare: Konrad Konvalj
Hagelgevär: Smrtihara Vicotnik Maniac
Inte outat beväpning: Lu-kaazh

Eftersom jag misstänker att en pistolbärare är ulv och har ljugit så är jag fortfarande intresserad av oss fem. Om Reccas information stämmer är också de med hagelgevär av intresse och sedan är Lu-kaazh ett osäkert kort som jag måste ta med.

Personer av intresse baserat på beväpning: unfair, Paxen, Vimes, Korpa, Recca, Smrtihara, Vicotnic, Maniac och Lu-kaazh.(Reccas information har gjort att jag är nyfiken på fler, sedan tog jag också med de som inte outat den här gången, något jag missade i min förra analys.)

Kön
Man: Dr. Frankenstein, Maniac, Paxen, unfair
Kvinna: Vicotnik, Smrtihara
Inte outat kön: alla andra

Om Vicotnic talar sanning är kvinnfolket av större intresse, inklusive de som inte outat.

Personer av intresse baserat på beväpning och kön: unfair, Paxen, Vimesx2, Korpax2, Reccax2, Smrtiharax2, Vicotnicx2, Maniac, Lu-kaazhx2, Konrad Konvalj, Fain och Möller. (Ah, det blir bara fler namn på min lista!)

Övrigt
Det finns en shapeshifter – unfair
Mer än två varulvar – Vimes
Vapen och förmågor kan hänga ihop - Vimes
Ingen med pistol har samma förmåga som jag – unfair
Minst en kvinna är demon – Vicotnik
Jag kan inte bli påverkad av magiska förmågor – Vicotnik
En demon är beväpnad med ett hagelgevär – Recca
Maniac och unfair kan prata med varandra utanför tråden, är bröder – unfair
unfair outade Maniacs beväpning
Minst en jägare har sålt sin själ - Lu-kaazh
Har salt och kan skydda en person fyra gånger eller fyra personer en natt - Smrtihara

Allt är av intresse och de som har outat tvivelaktig info som jag ser som möjliga lögner är av intresse. De som inte outat alls har, i min mening, inte gjort något fel. Jag har själv inte outat min info men så tror jag inte heller att byn gynnas av att jag gör det.

Personer av intresse baserat på beväpning, kön och outad info: unfairx2, Paxen, Vimesx2, Korpax2, Reccax3, Smrtiharax2, Vicotnicx3, Maniacx2, Lu-kaazhx2, Konrad Konvalj, Fain och Möller.

Sammanfattning:
Jag har fått alla namn på min lista och det är inte mer än rätt eftersom jag misstänker alla också. Jag kommer att utesluta mitt namn ur nedanstående text eftersom jag inte är en ulv.

Några namn dök upp mer än en gång och av de så dök Vicotnic och Recca upp tre gånger. Unfair, Vimes, Smrtihara, Maniac och Lu-kaazh upp två gånger. Smrtihara känns ändå grön för mig, baserat på att den förmåga han säger sig ha är av samma stil som min. Med det menar jag att den tycks vara upplagd på liknande sätt och går inte emot känslan jag fått av spelet.

Det känns inte helt lätt att dra någon beständig slutsats av det här, annat än att det är ganska osäkert, och jag skulle behöva mer magkänsla eftersom logik inte riktigt funkar.

Min röst ligger för närvarande på Lu-kaazh och jag har beslutat mig för att låta den vara kvar. Lu-kaazh känns varulvig och det som Vicotnic och Recca har outat känns hyfsat trovärdigt. Recca känns lite mindre trovärdig än Vicotnic, men inte nog varulvig för att jag ska byta min röst.

Nu ska jag äta middag och sedan ha ett kort möte, jag siktar på att hinna in åtminstone en halvtimme innan rundans slut så att jag kan ev. bilda mig en ny uppfattning utifrån det som har skrivits tills dess.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Recca said:
Jag tänker behålla rösten på [Smrtihara] tills Vimes kommer tillbaka (hoppas innan 21.00).
Återigen, rundan slutar 20.00 GMT+2. Inget annat.

Men varför väntar du på Vimes?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Möller said:
Röst: Maniac
Smrtihara outar en variant på en väktarförmåga. Galet. Men just att det är en variant gör att det känns trovärdigt.

Maniac, däremot, lyckas inte komma med något vettigt ens efter att unfair gått i god för honom. Som Lu-kaazh påpekar kan en fortfarande vara demon. Lite märkligt, om de är bröder, men inte omöjligt. Har vi en ond jägare i en av dem kanske?
Om Maniac är en ond jägare och blir utröstad så är unfair grön om Maniac visas som jägare i listan över döda. Det skulle kunna vara en ganska grym gamble för att gröna en varulv fram till sista rundan.

I vilket fall är det här osäkert som bäst...
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag står fast vid att jag tycker det är bättre att outa saker pö om pö. Det är bara demonerna som tjänar på att allt massoutas i första rundan. Varför skulle det inte vara lönt att hålla kvar info i nuläget? Känns som en slapp inställning.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Recca said:
Om Maniac är en ond jägare och blir utröstad så är unfair grön om Maniac visas som jägare i listan över döda. Det skulle kunna vara en ganska grym gamble för att gröna en varulv fram till sista rundan.

I vilket fall är det här osäkert som bäst...
Det mesta i dethär spelet är osäkert som bäst, väl?

Om Maniac visas som jägare när han röstas ut, släpper vi ändå inte unfair helt (tvärtom mot vad jag sagt tidigare, men nu har jag tänkt lite till).

Nå, det finns fler anledningar till att jag vill ha ut Maniac nu. Jag börjar mer och mer irriterar mig på hans brist på engagemang och/eller kompetens; hans comeback är ju precis lika illa som hans inlägg tidigt i rundan.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Smrtihara said:
Varför skulle det inte vara lönt att hålla kvar info i nuläget?
Jag sa ju det; om du dör så går informationen förlorad. Och det är dåligt för byn.

Någon får förklara för mig, vad tjänar demonerna på information?

Förövrigt pratar jag inte om massoutning. Mycket har outats under rundan, visst. Men långt ifrån allt, även om vi kollar på en enskild kategori.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har inte outat kön så om du tycker att jag är ulvigare för att du skriver x2 och x3 efter mitt namn så kanske du ska ändra den åsikten.

Några namn dök upp mer än en gång och av de så dök Vicotnic och Recca upp tre gånger. Unfair, Vimes, Smrtihara, Maniac och Lu-kaazh upp två gånger. Smrtihara känns ändå grön för mig, baserat på att den förmåga han säger sig ha är av samma stil som min. Med det menar jag att den tycks vara upplagd på liknande sätt och går inte emot känslan jag fått av spelet.
Det här är intressant för om du med pistol och Smrtihara med hagelbössa har liknande förmåga men olik Vicotniks förmåga, så måste Vimes ljuga om sin information.

Jag har suttit här och väntat på Vimes för nu när vi vetat ett tag vilka förmågor folk har presenterat så kan det vara vettigt att gå tillbaks till den där första lilla biten information vi fick av Vimes om att beväpning är kopplat till förmåga.

Men om Byborna inte känner igen sig i den beskrivningen nu när vi sitter här med information om beväpning på två och delvis tre personer (iom Korpas hint), kan lätt nya misstankar uppstå.

Med det sagt så är jag också lite sugen på att flytta min röst till Lukas just nu, för det är väldigt ulvigt beteende från honom. Men just nu känner jag mig lite ostadig på grund av all information som kommit fram så för närvarande ligger min röst på Smrtihara. Som jag fortfarande tycker är väldigt misstänkt.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Info som outas huller om buller i mängder skapar en svåröverskådlig kunskapsbas. Vi kan inte verifiera något eftersom vi bara ha bitar här och var av info. Tex. beväpning. Vi har inte kunskap om allas beväpning, därför blir det omöjligt för folk med info om vapen att dra nytta av sin info fullt ut.

Demonerna får en bra överblick av vad som finns med i spelet om saker outas lite här och var.

När alla delar av karaktärspappret outats så kan varuvarna ljuga mer trovärdigt. Om en inte ännu har hela bilden blir det svårare att ljuga.

Därför hävdar jag att det är dumt att outa saker lite här och var. Detta har jag för övrigt sagt innan.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Recca said:
Det här är intressant för om du med pistol och Smrtihara med hagelbössa har liknande förmåga men olik Vicotniks förmåga, så måste Vimes ljuga om sin information.
Jaha, och vad har Vimes informerat oss om? Att roller med liknande förmågor har samma beväpning?

Nej. Han har sagt att det finns något i hans roll som tyder på att förmågor och beväpning hör ihop. För mig låter det som om att det tillexempel kan finnas en förmåga som bara funkar på ett särskilt vapen, eller nått sånt.

Nu blir jag också sugen på en åsikt från Vimes. Har jag rätt, och Recca övertolkar?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Möller said:
Recca said:
Det här är intressant för om du med pistol och Smrtihara med hagelbössa har liknande förmåga men olik Vicotniks förmåga, så måste Vimes ljuga om sin information.
Jaha, och vad har Vimes informerat oss om? Att roller med liknande förmågor har samma beväpning?

Nej. Han har sagt att det finns något i hans roll som tyder på att förmågor och beväpning hör ihop. För mig låter det som om att det tillexempel kan finnas en förmåga som bara funkar på ett särskilt vapen, eller nått sånt.

Nu blir jag också sugen på en åsikt från Vimes. Har jag rätt, och Recca övertolkar?
Paxen kom med idén att det kunde vara passiva/aktiva förmågor vilket lät rimligt då, men då faller Smrt eller Vicotniks idé... Utifrån enbart Smrt och Vicotnik så kunde det vara defensiva och offensiva förmågor men då kom Korpa och menade att hennes förmåga var lik Smrt's och nu vill jag ha mer information från Vimes.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Det är bara konstigt att vänta på Vimes iom att han inte är tillbaks förrän rundan är slut och det är för sent.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Smrtihara said:
Det är bara konstigt att vänta på Vimes iom att han inte är tillbaks förrän rundan är slut och det är för sent.
Jaså?

I sitt senaste inlägg skriver Vimes:
Vimes said:
Nä, det här blir mitt sista i varje fall fram till 17-18 någonting. Så gör mig stolt medan jag är borta!
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jahapp! Då var det dags för mig att minnas fel. Jag blandade ihop honom med Vic för ett slag där, märker jag.

Tack för rättelsen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Möller said:
Recca said:
Det här är intressant för om du med pistol och Smrtihara med hagelbössa har liknande förmåga men olik Vicotniks förmåga, så måste Vimes ljuga om sin information.
Jaha, och vad har Vimes informerat oss om? Att roller med liknande förmågor har samma beväpning?

Nej. Han har sagt att det finns något i hans roll som tyder på att förmågor och beväpning hör ihop. För mig låter det som om att det tillexempel kan finnas en förmåga som bara funkar på ett särskilt vapen, eller nått sånt.

Nu blir jag också sugen på en åsikt från Vimes. Har jag rätt, och Recca övertolkar?
Faktiskt så var min ursprungliga "gröning" av vicotnik baserad på att en ulv inte skulle ta risken att släppa info om en förmåga (påhittad eller ej) om denne misstänkte att det fanns information om beväpnings koppling till förmåga. Vicotniks outning blir i det skenet så sjukt riskabel, för då måste Vic hitta på en skyddsamulett och hoppas att det stämmer med Vimes kunskaper (Vimes har ju en förmåga, pistol och info som säger att de hör samman och "anar" att det kan vara så för alla andra också).

Undantaget är förstås om Vimes är demon tillsammans med Vicotnik, för då behöver de ju inte oroa sig alls. Det här scenariot stöds av att Korpa och Smrt har liknande förmåga.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Som det ser ut nu så är det jag som åker.
om det fortsätter så så får jag väll göra som vickotnik och släppa all information jag har.

jag kan börja med att släppa att jag har ett gevär.
så nu har vi alla outat vapen.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Anyway. Det är poänglöst att ha kvar min röst på Vic. Jag lägger om den på Lukas för att jag vill veta mer om honom. Vi vet hyfsat noll om honom.

Röst: Lu-kaahz
 
Top