Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Förresten så står ju inte Vimes info om att det finns fler än två varulvar med i någon sammanställning... Intressant för oss paranoida...
Hm... Nej, det stod visst bara inte med i Vicotniks excel-dokument...

/Recca, som är ännu mer paranoid nu...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Smrtihara said:
Troligtvis ett gevär. Lång pipa, sätter det mot axeln, kikarsikte. Man skjuter kulor med det.
Ja, iofs. Jag har ju pistol, vilket är en rätt stor vapengrupp eller vad man ska kalla det. Men är inte hagelgevär en rätt specifik typ av gevär när det lika gärna kunde hetat gevär, kan jag ju då tycka?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Vi har folk som har knivar och eldkastare och du fastnar på gevär/hagelgevär?

Hagelgevär = shotgun.
Gevär = rifle.

Nu tänker du för mycket.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Smrtihara said:
Vi har folk som har knivar och eldkastare och du fastnar på gevär/hagelgevär?

Hagelgevär = shotgun.
Gevär = rifle.

Nu tänker du för mycket.
Ja. Det kanske jag gör. xD
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag skulle skilja på gevär och hagelgevär, men det kanske bara är jag.

Kniv: 1 (Möller)
Pistol: 5 (Unfair, Paxen, Vimes, Korpa, Recca)
Gevär: 1 (Fain)
Eldkastare: 1 (K.K)
Hagelgevär: 1 (Smrtihara)
--- Summa: 9 av 13

Att det sannolikt finns förmågor eller kunskap knutna till beväpning förklarar varför det finns t.ex. både gevär och hagelgevär. Sedan vet jag inte riktigt om det är positivt eller negativt för varulvarna att det tycks vara en sådan spridning vad gäller typ av beväpning.

Om någon varulv har outat beväpning så känns det högst sannolikt att den har ljugit, det hade jag gjort om jag var varulv och misstänkte att min beväpning skulle avslöja mig. Jag hade också valt att ljuga på ett så säkert sätt som möjligt och angivit det vapen som flest har angett, nämligen pistol. Framkommer det att någon har ljugit blir det enklare att gömma sig i mängden eller sätta dit en oskyldig bybo. Och ja, jag vet att jag misstänkliggör mig själv genom att skriva detta inlägg, men jag förlitar mig på min förmåga att uttrycka mig om det skulle bli så olyckligt att jag blir mest misstänkt. :gremsmile:

Det kan naturligtvis vara så att ingen varulv har angett beväpning utan istället valt att outa kön eller information.

Man: 3 (Dr. Frankenstein, Maniac, Paxen)
Kvinna: 1 (Vicotnik)
---Summa: 4 av 13

Övrigt:
Det finns en "Shapeshifter" - Unfair
Mer än två varulvar - Vimes
Vapen och förmågor kan hänga ihop - Vimes
Ingen med pistol som har samma förmåga som jag - Unfair

Då blir situationen en annan och man får kika lite närmare på de som valt att outa kön.

Så, enbart baserat på vad som har outats så skulle jag misstänka följande personer:

Unfair, Paxen, Vimes, Korpa, Recca, Dr Frankenstein, Maniac och Vicotnik.

Av dessa har Unfair, Vimes och Paxen outat både beväpning och info/kön.

Då återstår jag, Recca, Dr F, Maniac och Vicotnik. Jag vet med säkerhet att jag inte är varulv och för mig kvarstår då bara fyra namn.

Bristerna med mitt resonemang är att det är fullt möjligt att en varulv har angett någon annan beväpning än pistol, outat mer än en sak eller inte ljugit och angett någon annan beväpning av den anledningen.

Med tre varulvar i spel vill jag gärna tro att jag har ringat in någon med mina fyra återstående namn, men det finns på tok för många hål i mina tankar för att jag ska känna mig helt nöjd.

Vad tror ni andra? Är jag helt ute och cyklar?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Smrtihara said:
Okej, mycket snack medans jag har haft häcken full.

Nej, minsann. Det har inte drevats mot mig alls. Det drevas fortfarande inte. Alla röster är spridda och impotenta. C'mon!
Bara för att det drevas mot andra än dig så betyder det inte att det inte är funktionellt. Liksom, man vill ju har så mycket svar ifrån alla som möjligt, och visst fan drevas det mot dig också (vilket du senare insåg). Vet inte om du missade det, eller om det var ett försök att gröna dig själv.

Jag tyckte att Vic hade ett litet hissy fit. Precis som Vimes hade i Stargate, om jag inte missminner mig. Vimes var för övrigt bybo detta till trots. Dock måste jag påpeka att Vic har genomgånde röstat tamt. Hur tänker du angående din röstning? Och jo, du är godtrogen om du inte tror att varulvar skulle ljuga om aktivitet. Aktivitet är ju ett jättebra sätt att undkomma drev. Kolla bara på Fain och Maniac. Drevet mot Fain var ju riktigt orkeslöst. Varför? Jo, för att vi "visste" att Fain var inaktiv den första tiden.
Då första delen är direkt riktat mot Vic så tänker jag inte svara på det, men det stämmer ju att det bästa sättet att undkomma drev är att vara aktiv.. Om man spelar fel.

Dreva ska man göra mot alla, inte mopt dom som är inaktiva. Visst, att dreva mot dom kan ju skapa aktivitet, men det blir att man förlorar information då det finns många aktiva som man kan få svar ifrån. (Nu när jag skrev färdigt det, undrar jag om jag inte missförtod vad du menade med ditt tänk. Om jag gjorde det, kan du förenkla det isf?)


Jag litar ju inte på Vimes, men det är bara för att han är han. Pådrivande i överkant med andra ord. Men jag inser att det behövs och jag böjer mig för vettigheten i att faktiskt vara pådrivande.
Som det är just nu så kan jag nog inte säga emot, dock så tycker jag att en del av uttalandena och hans information är lite för säkert.

K.K, har kommit med långt fler förvirrande och paranoida inlägg nu än han gjorde som varulv i Stargate. Det får mig att tro att han är rätt grön.
Nej, det gör honom inte grön. K.K. har erfarenhet av att vara varulv, och det lyckad varulv (oavsett om det var tack vare Konrad som varulvarna lyckades eller inte hör inte till det just nu) och varför gröna någon i första rundan? Nej, duger inte.

Mina teorier är så jävla vaga att det bara är magkänsla. Men jag lovade mig själv att gå på magkänsla när vi förlorade förra spelet.

Min magkänsla säger mig att Paxen är skum. Han fortsätter misstänka Maniac. Visst något vi alla gör, men varför inte fokusera på de som faktiskt skriver något? Sedan att han vill misstänkliggöra de med mest erfarenhet, grundat på endast deras erfarenhet är bara konstigt. Kanske inte första dagen. Men sent på lördagen?
Först och främst: Vad gör mig skum? Att jag misstänker Maniac? Om jag ska vara ärlig vet jag inte vad jag tycker om Maniac just nu. Jag är så jävla osäker, men jag tror att det bästa är att han blir utröstad först, tyvärr (om det inte kommer något inlägg som förklarar allt, alt ger någon sorts information som kan ursäkta honom, vilket jag verkligen hoppas!). Om Maniac är bybo, vilket jag verkligen inte hoppas att han är och han är kvar så kan det stå mellan honom och en varulv. Och vem kommer då bli utröstad? Om han är bybo så kommer ju inte varulvarna ta bort honom i första taget.

Sen att jag misstänker dom med erfarenhet.. Jag misstänker alla, jag grönar ingen och jag tror inte att jag kommer göra det heller. Dom som är mest misstänkta just nu är bl.a. dom som har erfarenhet. Jag vet inte hur jag ska försvara det här på något annat sätt än att det är dom som är mest farliga, och dom jag först pressa.

Vidare så har jag riktigt dåligt grepp om Ufair och Lu-kaazh. Dr. Frankenstein också.

Fast jag gillar Lukas outning. Den var intressant och jag tror på den så mycket som det nu är logiskt att tro på något någon säger här.

Men jag ser inte hur outningen är sådär superduper viktig. Jag tycker inte den var viktig nog att skippa kön/beväpning för. Vad ska vi med info om DTF till i nuläget? DTF kan lika gärna råka röstas ut på oflyt som han/hon kan råka bli nattmördad. Who gives?
Det enda jag är orolig för är om DTF på något sätt kan hota byborna. I varulvsgate så skulle DTF försöka ta reda på symbioter, vilket både var varulvar och bybor. Om det finns någon liknande uppbyggnad i detta spelet så kan det försvåra för oss.

Dr. Frankenstein, vart tog han vägen? Lite statistik sedan under radarn sedan i fredags! Bara det är konstigt.

Unfair då. Mjo, de senaste tankarna kring onda jägare var vettiga. Men hans "det finns ingen med pistol som har samma förmåga som mig" är ju lite konstigt. Konstigt bra eller konstigt dåligt kan jag inte direkt säga nu.
Doktorn har fallit under radarn rejält, frågan är om det är varulvstaktik eller bara vilja att hjälpa som gör att han för statistiken, för det är nog det som har gjort så att han har kommit i skymundan. Kan vi komma överens om att Dr.Frankenstein borde det tryckas på i nästa runda?

Unfairs uttalande är lite speciellt, för det borde göra honom till ett mål (för, vad kan vara så speciellt med honom?).

Med andra ord: blir det något drev eller?
I nuläget finns det ganska många drev. Enligt mig så tycker jag att det ska drevas mot två personer imorgon (eller, senare idag), innan rundan är slut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Recca said:
Minst två demoner?

Det är ju tur att du bara har outat information som är lätt att backa på, Vimes. Kolla bara på din första outning i spelet.

Vimes said:
Jag har dock fyra röster på mig, så för att f lite drag i dreven kan jag avslöja att jag har information som rimligtvis borde innebära att det finns fler än två varulvar, och att jag i min roll har info som antyder att beväpning och förmåga hänger ihop.
Förklaring?
Fan vad du har huvudet på skaft, Recca! :gremlaugh:

Jag vet att det finns minst två demoner. Utifrån den information jag har gör jag ett (i mina ögon rätt välgrundat) antagande om att varulvarna också är fler än två, även om det inte uttryckligen står i min roll. Det som uttryckligen står är alltså att de är minst två.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Kategorin "Något annat"

Det här skrivs i lös anslutning till Korpas inlägg.

För det första: om man som varulv ljuger, så hittar man sannolikt inte på typ "eldkastare" eller något som ingen annan tagit. Så, de av de som outat beväpning som kan ha ljugit är de som outat pistol. Helt riktigt.

Däremot verkar vi ha en binär situation här:
pistol (5)
Något annat (4)
alltså i praktiken två kategorier ändå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
LYSTRING ALL PERSONAL!

Paxen said:
I nuläget finns det ganska många drev. Enligt mig så tycker jag att det ska drevas mot två personer imorgon (eller, senare idag), innan rundan är slut.
Nu är det måndag och kl 2100 ikväll kommer första spelaren bli utröstad. Så nu ska vi dreva för utröstning.

Nu måste man vara aktiv, inget slentrianröstande, och överväg seriöst vem du kan tänka dig att rösta ut. Och i slutändan måste du ta ställning till dreven. Du är bybo och du måste påverka vem som blir utröstad, för annars är det ulvarna som gör det. Att rösta ut folk är det vi gör, det är vårt verktyg för att vinna spelet. Vi måste våga använda det.

-*-

Det sagt så kommer jag försvinna under dagen, men givetvis kommer jag vara aktiv på eftermiddag/kväll. Min röst på VIcotnik ligger bra där den ligger, jag tycker han har agerat väldigt märkligt, och i nuläget är han den jag helst röstar ut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Re: LYSTRING ALL PERSONAL!

Bla bla bla. Vad fan ska jag skriva ett till inlägg för? Nä, det här blir mitt sista i varje fall fram till 17-18 någonting. Så gör mig stolt medan jag är borta! :gremwink:

Anyways:

Jag tänkte presentera varför jag röstar på Vicotnik, och varför jag i nuläget tycker att det är en bra idé att rösta ut honom.

Såhär ser mina noter på honom ut.

Vimes anteckningar said:
Vicotnik:
*har resonerat klok
*skrivit många inlägg, men om vad?!?
*angreppet på min LoL-fråga var eg rätt märkligt
*reagerar negativt i affekt på K.K.s anklagelser
*case: talade innan spelet om att han skulle var aktiv
med exceldokument etc. När excel-doken kommer suger den! Extremt mycket alibi. Saknar grejer, serut att vara dragen ur ahnus. Spec röstlistnorna verkar ihopslängda i samband med postandet av den.
Well. Vico har skrivit många inlägg, men jag vet inte riktigt vad de har handlat om. Han resonerar klokt, visst. Speciellt i början var han bra ansåg jag, idén "drev där den drevade väljer vad den ska outa och motiverar det" var Vicotniks från början, inte min. Dock gör generella resonemang ingen skillnad när man tittar på varulveriet. Vico är tillräckligt gammal i gemet för att kunna köra en slentrian-style som varulv: posta lite smarta generella råd till byn, vara med utan att egentligen skriva så mycket av direkt substans. En öppen fråga till er övriga: Kan ni nämna tre områden som Vicotnik har resonerat kring i det här spelet? Han är ändå en av dem som skrivit mest.

När han reagerar extremt negativt på min (förvisso) fjantiga fråga till Konrad Konvalj blir jag lite misstänksam. Hade han bara lite coolt sagt: "Fan, Vimes, skräpa inte ner tråden..." så hade det ju inte varit något. Men nu var det i stil med "Vad fan är det för för larv!?" Vilket gör mig lite tveksam. Att ett skämt skulle skapa så mycket förvirring som Vico verkar vara rädd för köper jag inte riktigt heller, då det va rätt uppenbart att jag flamsade.

Hela den här historien kring Konrad Konvaljs anklagelse. För det första verkar det som Vico har ljugit (eller inte mindes rätt) när han skulle förklara hur det var med röstflytten från Fain. Och för det andra, och framför allt, har han reagerat jättemärkligt på ankalgelsen, och börjat försöka föra off topic-resonemang på ett sätt som jag inte trodde han menade var rimligt i ett varulvsspel. Att han reagerar som han gör tycker jag inte alls stämmer överrens med att han är veteran, jag tolkar det här som att det faktiskt finns något i det K.K. nystar i, och att Vico försöker täcka över det genom att spela ut ilska och harm.

Sedan har jag ett litet case. Alltså, jag träffar Vico ibland och spelar rollspel och brädsspel. Senast vi sågs pratade vi lite om att det skulle bli kul med det här varuvlsspelet (Möller, Lukas och Dr. Frankenstein var också med) och sådär. Och då flaggade Vico för att han skulle ha möjlighet att vara jävligt aktiv och föra mycket statistik och så. Är det bara jag som tycker att excel-dokumentet han postar är ganska väldigt jävligt mycket rejält kasst?

Nä, Vico är varulv. Och är han inte varulv så kommer vi sannolikt rösta ut honom i en senare runda ändå - jag ser en fördel med att få det gjort nu:

Röst: Vicotnik
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: LYSTRING ALL PERSONAL!

Vimes du har spelet med mig förr och sätt mig både som bybo och varulv eller hur? Hur många av gånger har du sätt mig bli irriterad eller gå efter känslor istället för att gå efter fakta och logik? Jag kan nämligen själv inte dra mig till minnes att jag överhuvudtaget brukar blanda in känslor i spelet överhuvudtaget oavsätt vilken sida jag befunnit mig på.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: LYSTRING ALL PERSONAL!

Vimes said:
Nu är det måndag och kl 2100 ikväll kommer första spelaren bli utröstad. Så nu ska vi dreva för utröstning.
Rättelse:
yxas said:
Spelrundorna avslutas klockan 20.00 måndagar och torsdagar och varje spelrunda har sin egna individuella tråd här på forumet.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Smrtihara said:
Dr. Frankenstein, vart tog han vägen? Lite statistik sedan under radarn sedan i fredags! Bara det är konstigt.
Har inte haft möjligheten att vara online då i fredags hade jag eon, sen i helgen har mitt internet inte fungerat.

Sitter nu och försöker sammanställa allt.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag vill bara ställa en fråga till alla. Gör detta Dr. Frankenstein lika misstänkt som jag och Vic bara för att vi inte kunde vara inne vid vissa tider? Eller har jag tappat tråden helt och hållet nu?
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Vara inne vid några tider, hade annat för oss, mitt fel där.

Jag håller med Vic om just det, säger man till att man inte kan vara med eller är ge en giltig förklaring efteråt ser jag inte varför man ska behöva lida för det. Det kan ju trots allt splittra byn om man beskyller varandra bara för att folk gör något utanför denna tråd.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hagelgevär är väl inte ett så konstigt tilltag från xyas sida? Värre hade det varit om folk hade outat dubbelstudsare och liknande.

Korpa för ett intressant resonemang kring hur folk outat. Hon misstänker slutligen att minst en varulv gömmer sig bland Recca, Dr F, Maniac och Vicotnik, men jag lägger såklart till Korpa till den listan också.

Nå, av dessa fem är det två som bettet sig riktigt konstigt; Maniac och Vicotnik. Maniac har jag inte skymtat på länge, så jag vet inte vad jag ska tro där.
Röst: Vicotnik
Helt enkelt så att Vicotnik både framträder på Korpas lista och bettet sig konstigt. Jag kan tänka mig att rösta ut Vico, faktiskt.

Vicotnik said:
Vimes du har spelet med mig förr och sätt mig både som bybo och varulv eller hur? Hur många av gånger har du sätt mig bli irriterad eller gå efter känslor istället för att gå efter fakta och logik? Jag kan nämligen själv inte dra mig till minnes att jag överhuvudtaget brukar blanda in känslor i spelet överhuvudtaget oavsätt vilken sida jag befunnit mig på.
Men nu gör du det. Två gånger, minst. Vad betyder det? Att du är tredje-fraktionare?

Fain said:
Jag vill bara ställa en fråga till alla. Gör detta Dr. Frankenstein lika misstänkt som jag och Vic bara för att vi inte kunde vara inne vid vissa tider? Eller har jag tappat tråden helt och hållet nu?
Nja, på dig och Vicotnik har vi ju misstänksamt beteende utöver er inaktivitet. Frankensteins frånvaro är inte bra, men så mycket mer misstänkt blir han inte (för mig då, givetvis).
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Då jag inte har lyckats hänga med till hundra procent denna omgång, något jag tänkte ändra på nästa runda, så litar jag på byns röstning denna gång, och går med dem. Nästa runda ska jag försöka vara med från början och bilda mig en mycket bättre uppfattning om alla.

Röst: Vicotnik
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Men nu gör du det. Två gånger, minst. Vad betyder det? Att du är tredje-fraktionare?
Att jag tolka Konrads anklagelser fel och att det blev personligt och inte en del av spelet längre (men det stuntar väl folk i) utan att jag faktiskt blev förbannad och irriterad.

Men för att inte min information ska gå förlorad i intet så dropar jag all den information jag har då jag inte kommer kunna vara online i slut skedet då jag är och tränar (om någon nu skulle bry sig).

Kön: Kvinna.
Beväpning: Hagelgevär.
Info: Minst en kvinna är demon.
Förmåga: Skyddsamulet, kan inte bli påverkad av magiska förmågor.
 
Top