Nekromanti Super Size Me

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jag tror att man ska skilja på McDonalds här i Sverige och McDonalds i USA. Det är i princip två olika företag.
Jo, det skiljer sig en hel del från land till land. Till exempel så har en BigMac i Sverige två äckliga gurkbitar, halvvissen sallad och kalla och torra eller blöta och svampiga strips, medan en BigMac i Jordanien har tre äckliga gurkbitar, krispig sallad och varma, krispiga strips.

På det hela taget så måste jag dock säga att Supersize Me är bullshit. Att äta tre fulla måltider på McDonalds om dagen blir man tjock av, men inte för att det är kass mat utan för att det är tre fulla måltider. Är man inte timmerhuggare så behöver man inte så mycket energi. Att beskylla McDonalds för att någon äter på tok för mycket är dålig vetenskap.

Personligen har jag gått ned till en måltid om dagen, ev med något litet tilltugg på kvällen. Bara en rejäl lunch, ingen frukost, ingen middag, ingen kvällsmat. Det räcker bra när man har ett stillasittande arbete.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Super Size Me [ANT]

"Jo, det skiljer sig en hel del från land till land. Till exempel så har en BigMac i Sverige två äckliga gurkbitar, halvvissen sallad och kalla och torra eller blöta och svampiga strips, medan en BigMac i Jordanien har tre äckliga gurkbitar, krispig sallad och varma, krispiga strips."

Nu var det kanske snarare McDonalds som företag än deras meny som skiljer sig åt mellan länderna utifall att det inte framgick.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag äter på McDonalds och Burger King ca 4-5 gånger i veckan. Det har hänt ett antal gånger att jag inmundgat samtliga dagens måltider på McDonalds. Under mitt första år som yrkesverksam (när dessa vanor grundlades) gick jag upp ca 12 kilo. Jag har dock faktiskt lyckats gå ned ett antal kilo sedan dess, så nu ligger jag nog bara på +6 kg. Nyckeln har varit att bara beställa hamburgare och ingen cola och pommes frites vid ungefär hälften av måltiderna. Tråkigt måhända, men förmodligen nödvändigt eftersom min träningsdos är så gott som obefintlig.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
McDonalds serverar mig föda under mina konventsresor. Varför?

De är enda stället som man besöker under en tidsperiod om ungefär 12 timmar och jag måste ha något i magen för att få en bra start på konventet, samt att mackor inte är så jävla hett att ta med sig under den tiden.

Väl på McDonalds blir det deras mest fett & kalorisnåla alternativ, eftersom jag är så less på allt vad fet mat och halvljumma microtinade hamburgare heter.

Tips: En Extrastor falafel med fetaostsallad vid Falafel No.1 vid möllevångstorget i Malmö. Suveränt gott, mycket stora och härligt färska falaflar!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Re: Super Size Me [ANT]

Nu var det kanske snarare McDonalds som företag än deras meny som skiljer sig åt mellan länderna utifall att det inte framgick.
OK, uppfattade det som att det var menyn som åsyftades, men även menyn är mycket olika mellan olika länder. Öven bortsett från de skillnader jag räknade upp så finns det vissa hamburgare som inte finns i vissa länder. I Jordanien hade de tex en McRoyale (en rätt så slafsig burgare med på tok för mycket dressing och sånt för min smak) som jag inte sett i Sverige.

Även servicemässigt är det skillnader. Där så var serveringen lite mer som en vanlig (lågpris) restaurang. Man beställde, satte sig vid ett bord och blev serverad.

Jag har också varit i länder där McDonalds serverat Coca Cola som smakat annorlunda, antingen mycket hårdare sockrad eller med en svag bismak av klor.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Varierar galet mycket...

Om jag tränar för tillfället så är jag ganska noga med vad jag äter. Med träna menar jag mer än dom där två motionspassen i veckan som "vanligt folk" gör. Äter dock chips och pizza och sånt, men ganska sällan.

Tränar jag inte (som t.ex nu när jag varit förkyld två veckor, eller när jag opererade armbågen eller så) så skiter jag rätt hårt i vad jag äter. Då blir det extra mycket pizza n stuff. Dricker gärna oheliga mängder läsk då också.

Jag äter iaf frukost, lunch och middag. Sen varierar det hur mycket och om jag äter något däremellan (oftast gör jag det dock). Mitt schema i skolan varierar mycket, så jag varierar med det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Tips: En Extrastor falafel med fetaostsallad vid Falafel No.1 vid möllevångstorget i Malmö. Suveränt gott, mycket stora och härligt färska falaflar! "

Instämmer helt. Jag blev så förtjust att jag nästan börjat klura på att flytta till Malmö. Tyvärr blev det mycket tråkigare att äta falafel i Stockholm efter att ha fått uppleva Malmös variant.

Och där, för att faktiskt hålla mig on topic, har vi vad jag äter. Jag äter baljväxt-mat, nästan bara.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Fil, äppelmos, bruna flingor och DN till frukost.

Ordentlig lagad lunch, falafel eller inget till lunch

Middag, ofta vegetarisk, men gärna kött.

Dricker vanligtvis inte läsk, men igår ledde Yyy in mig i fördärvet med att bjuda på Dr Pepper, supergott! Dock hade jag fysisk smärta i tänderna efteråt, men det får det vara värt, det luktade så gott!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"På det hela taget så måste jag dock säga att Supersize Me är bullshit. Att äta tre fulla måltider på McDonalds om dagen blir man tjock av, men inte för att det är kass mat utan för att det är tre fulla måltider. Är man inte timmerhuggare så behöver man inte så mycket energi. Att beskylla McDonalds för att någon äter på tok för mycket är dålig vetenskap."

Filmen handlar ju egentligen mer om folks (amerikaners) matvanor och McDonalds egen reklam än om maten skulle vara dålig (vilket den för all del är, det är för mycket socker och halvfabrikat). I amerika finns det lirare, dessutom rätt många, som äter i stort sett alla sina mål mat på McDonalds eller liknande, och det är ju inte direkt något företaget McDonalds försökt motverka, snarare tvärt om. Det är vad filmen handlar om. Inte om att skälla på fet dressing och friterad potatis.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Den där Colan

"antingen mycket hårdare sockrad eller med en svag bismak av klor. "

Smakskillnaderna i Cola är inget direkt medvetet val från det lokala kontoret. Cola görs på ett färdigt halvfabrikat som blands med det lokala vattnet. Eftersom det lokala vattnet varierar så varierar även smaken på colan.


/Naug
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Den där Colan

det är lite underligt tycker jag, den tyska colan smakar ju inte som den svenska, och personligen tycker jag att den spanska verkar ha en liten bismak av citron. lite underligt det där

but as stated, vatten skiljer ju sig från olika länder :gremsuck:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Den där Colan

Här kan jag även fylla i att den portugisiska colan även den smakar lite citron, plus en nätt vattnig konsistens, samt att den isländska colan smakar köttigt.

-Hjalle, anågende national-Cola.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Re: Den där Colan

Man gör dessutom varianter för att anpassa sig efter lokal smak. I länder där folk gillar sötare dricka sockrar man lite mer, i länder där man vill ha lite friskare så gör man den lite syrligare, i länder som man ligger i världskrig med så att man inte kan sälja den skapar man ett alternativ, kallar det Fanta och fortsätter sälja det till fienden.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Paleopuritanism: krubb anno 8000 BC

Likt samtliga av våra förfäder gjorde fram tills för ca: 10 000 år sedan (d.v.s innan jordbruksrevolutionen) äter jag endast grönsaker, frukt, nötter, rötter, skaldjur, fisk och kött (och organ) i alla dess (rena, 100%-iga) varianter, d.v.s den föda som fanns tillgänglig under vår arts evolution och som vår biologi därför är anpassad efter. Artfrämmande substanser som sädbaserade grejer (pasta, bröd, majs, ris etc), legumer (typ bönor, linser), stärkelsebomber (ex. potatis), mejeriprodukter, samt alldeles för fett kött (bacon och många andra former av industriproducerat skitkött), raffinerat socker (godis, kakor o.s.v.), salt, konserveringsmedel (i den mån det går) och processerade kemikaliekonfekter (halvfabrikat) underviker jag så gott det går - ibland med fascistisk självdisciplin, ibland något mer förlåtande.

Dessutom käkar så gott som alltid skräpmat, bokstavligt talat, alltså mat som är skräp. Jag snackar urban hunting and gathering. Av någon anledning har matvaruaffärerna fått för sig att det är ekonomiskt superbra att köpa in för mycket mat så att man måste slänga bort den innan den blivit dålig. Det finns många fördelar med att ta vara på den jämfört med att vara en god konsument:
[*]Det är gratis.
[*]Det gör shoppingen så mycket mer spännande (och social, om man tar med sig hela stammen).
[*]Det bidrar inget till konsumptionskarusellen (alltså är det miljövänligt).
[*]Om man tycker att djuren i köttfabrikerna behandlas dåligt så är det nog mer etiskt korrekt att käka kött som man inte betalat för, och som annars skulle ha ruttnat bort på en tipp någonstans.
[*]Containrarna är dygnet-runt-öppna.

Nackdelar är:
[*]Det gillas ofta inte av butiksägarna och personal. Ibland (framförallt när det gäller stora megamatvarukomplex och bagerier) kan personlen dock vara riktigt tillmötesgående och till och med gå med på att man får komma och hämta saker som ska slängas vid någon avsagd tid.
[*]Det krävs ibland att man torkar av kladdiga förpackningar. Grönsaker och frukt kan dessutom med fördel bortas och tvättas av lite grand. Det är inget för hygienfascisten helt enkelt.
[*]Det är slumpen som avgör vad man får (vissa saker, och färskvaror som kött, grönsaker och frukt i synnerhet, återkommer dock vid så gott som varje besök).
[*]Maten blir fortare dålig.
[*]Det är riskabelt (om man tycker att avvisningar och utskällningar är farliga) att kolla dem om dagen, och särskilt när butiken i fråga är öppen. Natten är därför att föredra.

Natten är er!
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Paleopuritanism: krubb anno 8000 BC

(...) d.v.s den föda som fanns tillgänglig under vår arts evolution och som vår biologi därför är anpassad efter. Artfrämmande substanser som (...)
Det faktum att de flesta människor (i Sverige) utan nämnvärda problem klarar av att spjälka de livsmedel du nämner och tillgodogöra sig deras näringsämnen, torde väl rimligen bestrida uppfattningen om att det är "artfrämmande substanser". Eftersom vår kultur länge varit baserad på och beroende av några av de livsmedel du nämner, är det väl snarare så att vi de facto är anpassade till dem, då de som inte klarade av att spjälka dem i extremfallet svalt ihjäl. Det är därför i princip alla svenskar är laktostoleranta, då vår överlevnad länge var beroende av mjölkprodukter. Mjölkdrickande över, säg 3 års ålder, är visserligen inte "naturligt", men eftersom vi (här uppe i Norden) efter hand har anpassats till komjölksdrickande så har jag svårt att se något problem med det... åtminstone ett som är vetenskapligt belagt och inte enkom ett resultat av ännu en cool och trendig diet eller moraliska/ideologiska faktorer.

(Det kanske är värt att nämna att mitt användarnamn, avatar och att jag ovan "försvarar" mjölkprodukter, är ett rent sammanträffande.)
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Har jag fått detta om bakfoten, eller är Waldorf inte lite småsnobbigt?
Om man letar kan man med lätthet finna än starkare invektiv avsedda för Waldorf & Steiner än "lite småsnobbigt"... men låt oss inte gå där, det finns Google för sådant. :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Waldorf... Snåsnobbigt... Beror lite på hur man ser det. Men naeh, jag tror att det är lika snobbigt som andra skolor. Om man menar snobbigt som att maten är dyr och bra, ja, då är det snobbigt. Däremot får vi sitta och virka yllegrytlappar på lektionerna (inte), och våra lärare går klädda i pseudomedeltidskläder och tycker August Strindberg borde helgonförklaras (inte), så... Jag vet inte. Folk får ha vilka fördomar de vill om waldorf...

Glöm inte, vi vet bättre - för vi är bättre. :gremwink:

-Hjalle, yllebarn. (Fast mestadelen av min skoltid har tillbringats i en kommunal skola)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Paleopuritanism: krubb anno 8000 BC

(Det kanske är värt att nämna att mitt användarnamn, avatar och att jag ovan "försvarar" mjölkprodukter, är ett rent sammanträffande.)
Oss lurar du inte, din lejda hejduk för den internationella mejerikonspirationen!

Erik
 
Top