Stridssystem med Taktik

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
Problemet skulle vara om man inför ett taktiskt system (där man kan fatta beslut, risk-rewards, tradoffs, som "slåss vildsint") med avsikt att det skulle bli mer "player skill" och mindre "character skill", men effekten i praktiken eller förlängningen bara blir att "player skill" reduceras till "optimering" och när båda kombattanterna optimerar "rätt" så har "character skill" ännu större betydelse än det hade innan.

Jag önskar mig ett enkelt, snabbt och taktiskt meningsfullt stridssystem - för att "player skill" eller beslut spelare fattar ska spela mer roll. Men ju mer jag tänker på det, desto mer kommer jag till att det mest blir en optimeringsövning, som när den är slut minskar "player skill" (och bara straffar den som glömmer, inte orkar eller inte kan optimera).

MEN, jag har fått intressant input och exempel i tråden på bättre fungerande taktik och system! Så jag är mindre pesimistisk nu än när jag startade tråden.
Jag kan tyvärr inte heller se skilnaden mellan player skill och optimering. Om man vill ha taktisk strid som inte är narrativ blir följden att man optimerar. Det blir den logiska följden player skill i en strid blir ju att optimera möjligheten att vinna den specifika striden, vilket om man har ett Basic system ofta faller under ta vapnet med mest skada. Sen finns det eventuellt mer avancerade system, där man som spelare behöver välja olika taktik mot olika motståndare, problemet är att det oftast slöar upp tempot i strider.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Taktik handlar för mig mycket om GRUPPENS taktik, för att utnyttja allas styrkor. Trötta ut med avståndsvapen medan smygaren smyger närmre. skydda varandras ryggar. Möt fienden i en dörröppning där fyra slår mot två. Distrahera så att smygaren kan utföra lönnhugg.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det är också LITE så vetenskap fungerar: man presenterar en hypotes och låter den motbevisas.
Bara för att du erhållit "bra diskussion" innebär inte att min invändning inte är legitim... Jag vet det inte är vanligt men god vetenskap utesluter trots allt inte bra presentationsteknik... ;)
 
Top