Eon Strider i Eon

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Jag är inte lika kritisk som Zeedox. Men nog är en knivfajt mellan två bråkstakar utan rustning mycket mer underhållande än en öppen strid mellan fem bepansrade, vana krigare på varsin sida i Eon. När jag är SL brukar jag försöka undvika återkommande stora strider, eller, om det är tydligt att fienderna håller på att förlora men har några gubbar kvar, så ger de upp/flyr.
Nog är det väl lite av ett problem om man som SL behöver undvika saker mest för att reglerna gör det meckigt? :)

Men så tycker jag också lite mer filosofiskt att rollspel skall vara underhållande, och de bitar som står i vägen eller skaver bör filas till för roligare spel.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Nog är det väl lite av ett problem om man som SL behöver undvika saker mest för att reglerna gör det meckigt? :)
Jag fattar lite vad du menar, men jag tänker också att många spel presenterar reglerna som en verktygslåda, till skillnad från att alla regler måste användas hela tiden. Typ att man kan lösa dueller som en utmaning (eller om det var ett specialsystem för dueller som kanske skiljer sig från vanlig utmaning), utan att gå igenom slag för slag, som nämndes innan i tråden. Det lägger ändå en del ansvar på SL/gruppen att avgöra vad som är kul och relevant att fokusera på, tänker jag.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Jag fattar lite vad du menar, men jag tänker också att många spel presenterar reglerna som en verktygslåda, till skillnad från att alla regler måste användas hela tiden. Typ att man kan lösa dueller som en utmaning (eller om det var ett specialsystem för dueller som kanske skiljer sig från vanlig utmaning), utan att gå igenom slag för slag, som nämndes innan i tråden. Det lägger ändå en del ansvar på SL/gruppen att avgöra vad som är kul och relevant att fokusera på, tänker jag.
Absolut, det kunde vara en lösning. Eon 2 lade fram mycket av sin komplexitet på det sättet, men strider i Eon 4 gör det inte.

Anledningen till att jag skriver här på forumet är ju just för att brainstorma saker att använda framöver. :)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Absolut, det kunde vara en lösning. Eon 2 lade fram mycket av sin komplexitet på det sättet, men strider i Eon 4 gör det inte.

Anledningen till att jag skriver här på forumet är ju just för att brainstorma saker att använda framöver. :)
Fattar. Jag får intrycket av att Eon 4 är rätt så ärligt med att boken är ett förslag till hur man spelar och uppmuntrar en till att ändra eller ta bort regler om det är för krångligt. Och det finns fler exempel på hur man kan använda konfliktreglerna istället för detaljerad strid, i t ex större strider. Det ändrar inte din frustration så klart, jag tycker själv det verkar vara ett svårt spel! Men det är väl sånt som är typiskt bra att snacka igenom på session 0, hur komplext vill vi ha det, vill vi att strider alltid ska vara detaljerade, etc. Vet inget om hur det är i er grupp men jag skriver här för för jag kanske kan lära mig nåt av det.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Hade jag haft den upplevelsen du har hade jag ökat utmattningen det kostar för attack/försvar (1 för standar7 2snabbt/kontring/defensivt 3 för kraftfullt) Då skapar man en automatisk snabbare pacing mekanik.
Jeg synes at dette kanskje var en god ide :) Nå er det lenge siden jeg har spilt Eon, men jeg kan ikke huske at jeg har syntes at utmattning har spilt noen stor rolle, så kanskje jeg får prøve ut denne løsningen en gang.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jeg synes at dette kanskje var en god ide :) Nå er det lenge siden jeg har spilt Eon, men jeg kan ikke huske at jeg har syntes at utmattning har spilt noen stor rolle, så kanskje jeg får prøve ut denne løsningen en gang.
Modellen skulle ju tillföra att striderna får en annan pacing-mekanism. Jag tycker personligen att nuvarande system fungerar men upplever man att strider blir statiska skulle denna modell kunna fungera
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Det blir spennende å se hvordan stridssystemet ser ut den nye Eon utgaven som kommer :)
Så kom gjerne med forsmak på eventuelle endringer :D
 
Top