Eon Strider i Eon

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Det var inte min poäng. Vad jag menar är att alla moment kan se ut om en tråkig att-göra-lista. Det tycker jag är krystat. Vad som gör en strid tråkig bör inte ligga i skillnaden mellan 5 eller 6 tärningsslag (alltså plocka bort skadeslaget). Eller ens mellan 1 eller 2 tärningsslag. Men jag kan såklart ha fel. Men jag tror att ett betydligt större problem är hur mycket bokföring och regelkonsultation som krävs i samband med slagen. Det är min erfarenhet. System som hanterar höga summor och flerstegsuträkningar är för betydligt krpngligare än att rulla tärningar och summera. Men krävs det flera uträkningar, bläddrande och annat så tappar jag fokus. En annan grej är helt meningslösa strider som inte ger något- De tycker jag är tråkiga. Slentrianstrider, och fiender som aldrig ger sig eller beter sig suicidalt.
Inspirerat av diskussionen som började bli lite OT i tråden om skada i strider tänkte jag fortsätta här istället.

Eon IV har en sjuk massa steg och tärningsslag på en stridsrunda, men de är ganska spännande!

Det är kul att få Övertag, att spendera på specialeffekter och förmågor! Däremot upplever jag att spelare ofta säger vad de vill göra till spelledaren, som sedan lite skamset säger att ”du måste rulla ett anfall först och få tillräckligt många övertag för att kunna göra det”.

Övertag är en kul ”belöning” / ”jackpott” av att rulla överraskande högt på ett färdighetsslag, och det är trevligt. Men funderar på om man inte kunde hitta ett sätt att få bestämma effekterna i förväg? Eftersom det finns så många övertagseffekter är det svårt att minnas alla, men som spelare är det vettigt att läsa listan först efter att man gjort sin rull… så det blir ett hackigt avbrott i spelpasset.

Att rulla på skadetabellerna är spännande för alla runt bordet, och man håller andan medan spelledaren läser det gruvliga resultatet. Såpass att det är ganska trist när det inte blir ett tabellslag… jag hade gärna sett ett vid varje träff!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
De problem jag stött på och stört mig på mest nyligen är hur effektiva rustningar, den enorma skillnaden mellan någon optad för strid och gemene rollperson, och hur det känns som att man snabbt hittar den optimala attacktekniken och gör den om och om igen (Snabbt anfall för det mesta, för att övertag är så bra).

En strid mellan två rustningsbeklädda kan ta så gruvligt lång tid om ingen av dem får tillräckligt många övertag. Det blir bara en serie av rundor där någon knappt gör någon skada, om och om igen. Visst att det finns övertagseffekter som hjälper lite, men då kräver det att man rullar tillräckligt högt för att få använda dem. (Detta är inte teoretiskt, utan har hänt flera gånger när jag spelat senaste halvåret).
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Tänker skriva ett längre svar sen, då jag är på jobbet. Men lite kort ja snabbt anfall är nästan alltid bäst. Vapenegenskapen Snabb är bruten och är omdesignad till E5.

Strid mellan tungt rustade kombattanter tar oftast slut pga av utmattning eller en lyckträff.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Det tycker jag är vansinnigt coolt. Och det är ju därför man försöker hälla gift i riddarens frukostvin!
Problemet för mig är att jag kan gå och ta en latte, komma tillbaka och fajten fortsätter i typ samma ställningar som timmen tidigare. Otroligt snarkframkallande att sitta bredvid.

Hälla gift i vinet är spännande! Men bygger på att man haft möjlighet till det… kanske ett flashbacksystem i stil med Blades in the Dark vore något?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Hälla gift i vinet är spännande! Men bygger på att man haft möjlighet till det… kanske ett flashbacksystem i stil med Blades in the Dark vore något?
Nu ska jag inte deraila, men jag tycker att att just den här typen av situationer är som gjorda för att försöka hitta en kreativ lösning. Det kan vara gift i vinbägaren, men också ett bakhåll, att ge sig, att fly eller nått annat, beroende på vad som hänt och händer i fiktionen. Ibland säger reglerna "ok, fine, gör detta om ni tvunget vill, men skyll er själva" och då får man hitta en annan lösning, utanför boxen kanske? Flashback-system exempelvis.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Har inte läste eon 4, men hur funkar det om man skulle brottas i rustning och punktera varandra med dolkar?

Att en fullt rustad riddare är OP mot en stråtrövarslusk är väl en feature i mina ögon, han är ju för bövelen en vandrande stridsvagn! SL/Spelare lär sig efter ett tag att hellre fly än illa fäkta.

Dock låter det ju som om man hade behövt snabba upp riddare versus riddare striderna.
Kanske nån nörd kan bygga en simmulation och få ut en slumpmodell som räknar ut procentchansen att vinna?
Ja, det är ett skämt. ....eller?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Eon känns annars som gjort för en Reinforced Learning miljö.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Har inte läste eon 4, men hur funkar det om man skulle brottas i rustning och punktera varandra med dolkar?

Att en fullt rustad riddare är OP mot en stråtrövarslusk är väl en feature i mina ögon, han är ju för bövelen en vandrande stridsvagn! SL/Spelare lär sig efter ett tag att hellre fly än illa fäkta.

Dock låter det ju som om man hade behövt snabba upp riddare versus riddare striderna.
Kanske nån nörd kan bygga en simmulation och få ut en slumpmodell som räknar ut procentchansen att vinna?
Ja, det är ett skämt. ....eller?
Mindre effektivt än att använda sitt huvudvapen. Oftast har du ett vapen med högst nivå, och mest skada, så att byta till dolk minskar mest chansen till ett enormt lyckat slag. För att brottas behöver du få 10 mer i ditt attackslag än motståndaren.

Det man kan göra är att lista ut vilken del av gruppen (högt eller lågt) som verkar ha svagast rustning, och rikta sina attacker mot det allmänna området.
 
Last edited:

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Mindre effektivt än att använda sitt huvudvapen. Oftast har du ett vapen med högst nivå, och mest skada, så att byta till dolk minskar mest chansen till ett enormt lyckat slag.

Det man kan göra är att lista ut vilken del av gruppen (högt eller lågt) som verkar ha svagast rustning, och rikta sina attacker mot det allmänna området.
Ok, så det finns inga regler för att ligga och kramas och peta varandra i fogarna?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Ok, så det finns inga regler för att ligga och kramas och peta varandra i fogarna?
Jo, men det är effekter du kan välja efter att ha lyckats tillräckligt bra på ditt attackslag. Passande för rustningsstrid vore att avväpna, sikta på specifik kroppsdel eller ignorera rustning helt (dyrast).
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Jo, men det är effekter du kan välja efter att ha lyckats tillräckligt bra på ditt attackslag. Passande för rustningsstrid vore att avväpna, sikta på specifik kroppsdel eller ignorera rustning helt (dyrast).
Mjo, låter som att det finns utrymme för förbättring just i riddare mot riddare strid till nästa edition.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Mjo, låter som att det finns utrymme för förbättring just i riddare mot riddare strid till nästa edition.
Dock, som vi kan se i den utmärkta filmen The Duel, så är det precis så det blir. Men jag håller med om att det bör finnas öppningar får sånt som inte täcks av regler. Jag kan exempelvis trycka ner min motståndares huvud, och hjälm, i gyttjan när vi ligger där och rullar runt i den. Men det finns nog rätt få regelsystem där det är en specifik handling.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Dock, som vi kan se i den utmärkta filmen The Duel, så är det precis så det blir. Men jag håller med om att det bör finnas öppningar får sånt som inte täcks av regler. Jag kan exempelvis trycka ner min motståndares huvud, och hjälm, i gyttjan när vi ligger där och rullar runt i den. Men det finns nog rätt få regelsystem där det är en specifik handling.
Absolut, men jag tänkte att man vill ha ett system för att skynda på en duellsittuation.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Vad händer förresten om en riddare slåss med en jätte?

En konformad 2m trädstam i björk väger ca 30kg. Jätten är 4m lång. Väger 480 kg, har dubbla arean på ett tvärsnitt av en muskel.
Avståndet axel+klubba ca 360cm.
Jätten är hälften så snabb som en människa men är tränad och kan lägga sin vikt bakom en sving. Trädstammens topp har en diameter på 20cm.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Om detta är ett problem så måste ju spelledaren se till att detta inte uppstår. Det är ju inte meningen att två riddare skall duellera varje spelmöte. Jag tycker själv att det är ascoolt att rustningar skyddar för mycket.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Vad händer förresten om en riddare slåss med en jätte?

En konformad 2m trädstam i björk väger ca 30kg. Jätten är 4m lång. Väger 480 kg, har dubbla arean på ett tvärsnitt av en muskel.
Avståndet axel+klubba ca 360cm.
Jätten är hälften så snabb som en människa men är tränad och kan lägga sin vikt bakom en sving. Trädstammens topp har en diameter på 20cm.
Monster är en separat kategori varelser från rollpersoner, med egen skadetabeller per monster, som kan ha alla möjliga effekter. Så attackerna riddaren gör kommer tex att göra så att jätten ramlar, eller blir argare och får bonus på sin nästa attack, osv.

Jätten med klubban känns mindre farlig än en drake, så kanske att den får 5T6 Klubba som färdighet, och 9T6 i Kross-skada.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Absolut, men jag tänkte att man vill ha ett system för att skynda på en duellsittuation.
Eon har ett alternativ system för dueller. Där varje spelare slår tre slag. Det finns ett förenklat system, men det jag tror Zeedox irriterar sig på är när man använder det detaljerade stridssystemet
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Problemet för mig är att jag kan gå och ta en latte, komma tillbaka och fajten fortsätter i typ samma ställningar som timmen tidigare. Otroligt snarkframkallande att sitta bredvid.

Hälla gift i vinet är spännande! Men bygger på att man haft möjlighet till det… kanske ett flashbacksystem i stil med Blades in the Dark vore något?
Trist att ni får den upplevelsen. Jag är ju som sagt författare till E5 och därmed uppenbart partisk. Jag har inte samma upplevelse, men mina kampanjer innehåller sällan fullt med helrustade krigare. Det som jag upplevt de gånger sådana strider händer är att kombattanterna börjar göra specialattacker(snabbt/kraftfullt/kontring osv) vilket ger utmattning tills en av dem kollapsar av en enkel träff. Eller att en av de stridande får in en ordentligt träff och avgör striden. Sen är ju Fokus en resurs som att spelarkaraktärer har chansen att avgöra en strid

Ja det är skillnad mellan "optade" karaktärer med bra rustning och en tjuv med en kniv. Det är nog inte en direkt bug utan mer en feature.
Sen är vi i min grupp snabba på matte, har spelat flera kampanjer vilket såklart kan påverka.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Eon har ett alternativ system för dueller. Där varje spelare slår tre slag. Det finns ett förenklat system, men det jag tror Zeedox irriterar sig på är när man använder det detaljerade stridssystemet
Precis, i alla nya kampanjer jag spelleder överväger jag att helt enkelt bara använda Konflikt-systemet, snarare än fulla strider, bland annat på grund av de problem jag har med tidsåtgång.
 
Top