Nekromanti Strid i vatten

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
jag har planerat ett litet äventyr som innehåller en tid då rollpersonerna genomgår en liten förvadling som gör att de kan vistas under vatten utan att behvöa gå upp till ytan o hämta luft. jag undrar om det är någon som har några regeltips för hur strid går till under vattnet?
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Anledningen till att det inte finns så många regler till strid under vatten borde vara för att hjältar sällan krigar under vatten. Och av goda skäl, det är blött, äckligt och eventuella monster har en hiskelig fördel av hemmaplan (pröva fånga en fisk med handen).

Men jag skulle kunna tänka mig att eftersom det går mycket långsamt att röra sig under vatten skulle konventionella metoder som yxa o sköld vara tämligen värdelösa bättre att försöka sticka med små vassa vapen eller strypa eventuella angripare (om angriparen är en stor stygga haj eller bläckfisk blir de problem då ellementet hals saknas). Själv hade jag nog satsat på att omöjliggöra större vapenrörelser och avståndsvapen är knappast att tänka på ("Mitt krell-spaz funkar inte" :gremfrown: : Grät dvärgen.). Prova att ge feta nackdelar på alla rörelsefärdigheter som är större än att klia sig på pungen. Ge inte lika stora nackdelar till exempelvis brottning eller dylikt. Ex Om nån försöker köra ett finger i motståndarens öga är detta betydligt lättare än att armbåga honom på näsan.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Faktiskt så finns det regler för undervattensstrid i Bestialiska Folk, vilka i stort sett innebär

*Måste klara slag mot Simma varje runda för att inte automatiskt bli försvarare

*+Ob1T6 på alla handlingar, +Ob2T6 på VINIT

*-Ob2T6 hugg- och krosskada.

Sedan går det inte att kasta eller skjuta saker eller slåss med vapen som piskor och liknande, ifall det inte framgår av sig självt (men man undrar ju om inte ett armborst borde kunna fungera som harpungevär...)
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Förbannelse över min polare som inte lånat ut den mudulen till mig.
De regler du beskriver låter vettiga men jag vet inte om jag hade använt dem rakt av. Jag vill väl fortfarande se undervattensstrid som mer som brottning.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Tänkande spelare

Förmodligen så inser/märker folk att de hinder för verkan med vapen som uppstår i vattnet gör att brottning blir mer effektivt. På så vis kommer en smart spelare/rollperson att faktiskt brottas, och i annat fall förmodligen förlora matchen. Eller?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tänkande spelare

Jo, kan ju också nämna att brottas du (dvs greppar/är greppad) slipper du slaget mot Simma, vilket ju är en ganska stor fördel.
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: Tänkande spelare

hmmm slaget mot simma? räknas det som en extra handling? Tycker att det borde det iom att det faktiskt är något du måste ägna uppmärksamhet o energi åt och då blir fördelen av att greppa ännu större.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tänkande spelare

Ja, fast att ge dem ytterligare +Ob1T6 i svårighet känns ju mer än lite elakt... (fast jag vet ju faktiskt inte så mycket om undervattensstrid egentligen). Du kanske skulle kunna låta det vara orsaken till svårighetsökningen för alla handlingar, eller bara låta den ge ett kryss extra utmattning?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Snacka om mycket utmattning... drunkning också[NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Snacka om mycket utmattning... drunkning också

Ja, om vi nu ska slutföra vår beskrivning av undervattensstridsreglerna tar ju alla stackare som är dumma nog att ge sig in i det utan att kunna andas under vatten +4 kryss syrebrist per runda, då strid under vatten av någon anledning räknas som en ansträngande handling... :gremwink:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Snacka om mycket utmattning... drunkning också

Vad som sagts;
Handlingar i vatten möter störe motstånd vilket ger en högre SG.
Hugg och Kross vapen i vatten bromsas upp av vattnet mer än penetrerande vapen.
Har man inte något udda så kommer man snabbt att få slut syre.

Vidare:
Skulle nog säga att alla former av anfall är svåra att utföra tills det att man greppar sin motståndare, sen blir det lättare men inte lätt att få in dolken i kräket.
Penetrerande hand hållna vapen gör också mindre skada, främst för att då du simmar inte kan ta spjärn och använda hela kroppen för att snärta in vapnet med full kraft.
Har du däremot tid att förankra dig, ta spjärn och sikta så skulle jag ta bort skade redusceringen för penetrerande vapen.
Som jag ser det så finns det 2 vapen typer att använda för "normala" människor i vatten.
1; en handat kort stick vapen. Att användas för att avsluta en greppad motståndare.
2; Armborst. Dock skulle jag reducera räckvidden REJÄLT. 1/10?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Snacka om mycket utmattning... drunkning också

2; Armborst. Dock skulle jag reducera räckvidden REJÄLT. 1/10?
Kommer inte pilarna bara att typ, flyta upp från armborstet och ge sig av om man har otur? (känns som om det borde vara någonting som förhindrar en att använda ett armborst under vattnet...)
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: Snacka om mycket utmattning... drunkning också

inte med krell-spaz (som är fjädeladdad) men å andra sidan kanske inte mekanismen fungerar så bra under vatten.
Kularmborst? Iofs krossskada men med tanke på projektilens storlek kanske inte så farlig skadereduktion.

Kortare spjut skulle också kunna funka.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Snacka om mycket utmattning... drunkning också

Frågan är hur lång tid det tar innan armborstets egenskaper förändras när strängen, bågen osv blir vattenmättade (trä/tagel/osv...
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Vattens påverkan

Pilarna flyter inte iväg då de hålls fast av ett fjäderstål, som också förhindrar att pilen glider fram när man skjuter från muren ner på fienden på stegen.

Om bågen är gjord i trä så tar det inte så lång tid innan skjut egenskaperna försämras.
Andra material fungerar dock. Har för mig att Krell-Zhar kör med metal legering.

Kul armborst skulle jag direkt säga får sin skada ½ och avstånds förkortningen kvarstår om den inte ska bli värre. Prova själv kasta ett botcha klot av metall under vatten, ta sen upp det till land.
Ids du kan du försöka få en mekanisk rörelse.
 
Top