Anledningen till att det inte finns så många regler till strid under vatten borde vara för att hjältar sällan krigar under vatten. Och av goda skäl, det är blött, äckligt och eventuella monster har en hiskelig fördel av hemmaplan (pröva fånga en fisk med handen).
Men jag skulle kunna tänka mig att eftersom det går mycket långsamt att röra sig under vatten skulle konventionella metoder som yxa o sköld vara tämligen värdelösa bättre att försöka sticka med små vassa vapen eller strypa eventuella angripare (om angriparen är en stor stygga haj eller bläckfisk blir de problem då ellementet hals saknas). Själv hade jag nog satsat på att omöjliggöra större vapenrörelser och avståndsvapen är knappast att tänka på ("Mitt krell-spaz funkar inte"

: Grät dvärgen.). Prova att ge feta nackdelar på alla rörelsefärdigheter som är större än att klia sig på pungen. Ge inte lika stora nackdelar till exempelvis brottning eller dylikt. Ex Om nån försöker köra ett finger i motståndarens öga är detta betydligt lättare än att armbåga honom på näsan.