Nekromanti Strategi...

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag kör en ca 1000 pt armé Necrons mot Chaos speace marines...
med många berzerkers som min motståndare tenderar att statsa hårt på...
vad bör jag använda för att kontra?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Berzerkers

tja Khorne berzerkers, nån squad med CSM, en ganska maxad lord med berzerkerna och en lite mindre maxad "gubbe" bland CSM-gruppen.
den gruppen är ganska tungt rustade med, en heavy bolter, en plasmagun... och så hade "gubben" nått daemon-weapon som igga armorsaves...
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
Re: Berzerkers

oj oj en ganska välutrustad arme....

ja du kan ju försöka att dela upp hans figurer i trupper.. genom att omringa dem.... sen när du står med många gubbar runt små chaos trupper... då är det dags att krossa dem med necrons fetevapen... :gremgrin:

ja ja vet inte om det funkar med testa!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Berzerkers

"då är det dags att krossa dem med necrons fetevapen..."
öhm... flayers? eh... S4 AP5... njae, tror inte det va
gauss canons, tja S6 AP4, men hur ska jag någonsin omringa någon med destroyers? :gremsmirk:
Sen skulle ja han kunna assulta mig med berzerkerna då, och det gör ONT!
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: Berzerkers

va kör ni för mission? du kan försöka binda upp med dom där ormarna som går genom väggar dom har en sju helvetes armorsave som kan va användbar du kan ta dom där som man måste ld annars bara träffa på 6a vilket oxå kan va bra annars kan du väl använda den beprövade gamla metoden att ställa sinna trupper så långt back som möjligt och skuta som fan!
/Axel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
nu börjar det likna nått...

vi brukar köra standart...
fast ingen rundbegränsning, här är det fight 'til the bitter end som gäller.

Ormar?
Jag antar att du menar wraiths, och deras save är 3+ bara...
men det är en invulnerable save, så det duger så länge jag inte har otur med mina slag. brukar alltid ha det när det gäller...

har i inga sånna för tillfället, men ska skaffa tror jag, men först efter att jag har minst en tombspyder.

flayed ones är jag tveksam till, fast det är klart, med dem sprider jag ut risken att dö en aning så att han inte tar kål på allt.... fast då kommer jag förlora initiativet. Saken är den att hans maxade lord är med dem, och han kan ta kål på det mesta(okej, inte en C'tan, hade jättroligt när jag testade nightbrimngern och dödade både lord och alla berzerkers på en två-tre rundor :gremgrin:), dessutom har han högt Ld, så det blir nog inte hits på 6:or bara

Det där med långt bak är nog bra... det tråkiga är att jag inte har så stort bord för tillfället.

men tack för tipsen i vilket fall...
egna närstridstrupper är nog ända svaret verkar det som
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: nu börjar det likna nått...

ja det kan gå att hålla upp med scarabs oxå en jävligt irriterande grej jag råkade ut för var när typ 10 genestealers blev uppehållna av scarabs i 5 rundor! det är 160pts rätt i hinken!! mycket irriterande.
/Axel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Mucho scarabs

Jo, scarabs är bra på det...
men inte så jävliga när det kommer en chaos lord med 5-6 attacker och poower weapon, för då smiskar han ned så många åt gången om det inte vill sig väl.
Sen så kör vi ju inte så mycket med rundor ännu.
men det kommer...

har dock lite få scarab swarms, bara 8 baser, och inte ens alla klara än
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: Mucho scarabs

hade du en Ctan? för den lär bajsa ner dom rätt fett! eller kanske du kan få tag på en monolith(tror det stavas så) för att skuta dom med styrka 9 AP2 eller 3 ordnance, något som skrämer skiten ur dom flesta marinare chaos eller inte! när vi spelade carnage (4 spelare alla springer inn i mitten och bakar på varann finns att ladda ner på gamesworkshop.com) så blåste den stora hål i min styrka tur att jag inte hade nån carnifex för den hade det nog blivit mos av!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Monolithen, stor hål i plånboken...

Monolithen kostar ju dessvärren en hel del pngar, 400 spänn om jag inte minns fel. kansle inte verkar så mycket, men har man bara studiebidrag som inkomst så räcker det inte så långt

och ja, C'tanen hade inga problem med dem eller de bloodleeters som han sedan slaktade på vad var det nu, två rundor.
Okej, det var faktiskt C'tanen som spöade hela chaosarmén själv. Nightbringern är överjävlig om man inte har rätt vapen.
Particle whip är för övrigt S9 AP3, utom i hålet, där är det AP1 :gremgrin:
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: Monolithen, stor hål i plånboken...

jo ctan är en riktig smärta när man spelar nids. det är venomcannon på carnifex som gäller om man ska ha nån chans alls! nej som tyranid spelare får man nog satsa på phase out för man piskar vanliga krigare relativt lätt. kostar monolithen den 400? jävlar! jag trodde den var dyr men ändå! jaja den är ju en hel liten arme så den är väl värd det.
jag fattar inte skilnaden mellan AP1 och AP2 man kan ju ändå inte ha en 1+ save!
/Axel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Monolithen, stor hål i plånboken...

AP1 och AP2 är det ingen skillnad på, annat än att det är tuffare med AP1 :gremsmirk:

och Monolithen kostar ju mindre än en landraider i poäng (BARA 235 mot 250)
men som sagt, det blir mycket pengar
piskar nids krigare lätt? men min 3+ save och we'll be back då?
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: Monolithen, stor hål i plånboken...

nja okej det beror lite på vilka nids 12 geanstealers skulle nog klara av det men mest handlar det om mängd. 32 termagaunts kommer vinna över vanliga 10 mans grupper med warriors eftersom dom bara har I 2. Svårare kan det bli med 20 grupper och flayed ones,parahais(tror jag det va dom hette) och necron lords kan få vilken Hivetyrant somhelst att darra som ett asplöv=).
/Axel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Monolithen, stor hål i plånboken...

tja, är de 32 st så... aj
men man ska inte underskatta wbb

min grupp om 10 warriors kan faktiskt hålla ut mot tom berzerkers, så länge de inte har power weapons. fast vem har berzerkers utan power weapons å andra sidan :gremsmirk:

pariahs är bra... inte minst för att de iggar saves
flayed ones är bra, med sin terrefying visage, men annars är de inte så mycket mer än warriors med två attacker.
lords, tja, de brukar kunna ta hand om sig själva. och jag måste ju bara älska warscythe :gremgrin:
fast mot nids behövs det antagligen inte, det räcker med en vanlig staff of light, jag iggar ju ändå a-saves....
på något vis känns det lite svårare mot just chaos och sm, för de tål så förbannat, och min motspelare har väl hyfsad tur med slagen också :gremfrown:
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
SM är elaka

jag spelade precis en match mot en marinspelare och han bankade mig som fan han hade 700pts kvar och jag hade 30 :gremfrown:
vi spelade 1200pts jag hade två 12 grupper geanstealers två grupper med warriors 24 pyrogaunts(+1 i S) 24 termagaunts och 3 ripperswarms. Men när min Carnifex blir klar då jäävlar
vill man inte vara klädd i powerarmor.BWAHAHAHA!
/Axel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
SM kan packa själva...

spelade en 1000pt match igår, och jag kan säga som så att jag satte dem på plats...

deras konstiga tank som inte behöver line of sight teleporterade jag bort min lord och ett par warriors till... med lite disruption feilds och en warscythe gör man redig skada. lite deep strike scarabs är inte heller fel, de höll uppe mechen hela machen, tog ut båda hans vapen och var på vippen att ta kål på honom. min andra grupp warriors tog hand om en squad marines, och en grupp bikes... sen så hade vi ju destroyers, som piska lite sm med jetpacks (eller jumpacks vad det nu heter), samt en så där jävulskt snabb svävare.
förvisso dog tre av dem, men den sista var grym! :gremgrin:

så nej, sm är inte livsfarliga, definitivt inte
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: SM kan packa själva...

ja det är ju inte lagen som ska vara megabra det är ju spelarna som använder dom. alla lag ska ju va lika bra men ibland undrar man...
/Axel
 
Top