Stranger Things, säsong 4

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Så om vi undantar min personliga allergi, vad tycker ni om säsongen så här långt i övrigt? Jag tycker att det nya monstret är rätt mysigt och att det är kul att de vävt The satanic panic på ett vettigt sätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Hur ofta har rollspel dykt upp i mainstream filmer/Tv-serier? Undrar bara för det enda jag kan komma på själv är E.T. o där var det inte en fråga om "mattesnillen med fluga och glasögon"
Förutom vad @Dr_Dängrot sagt kan jag på rak arm även komma på Nightmare om Elm Street 3, Big Bang theory och American dad.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Så om vi undantar min personliga allergi, vad tycker ni om säsongen så här långt i övrigt? Jag tycker att det nya monstret är rätt mysigt och att det är kul att de vävt The satanic panic på ett vettigt sätt.
Jag har bara sett två avsnitt och jag gillar det hittills! Säsongen verkar ha samma problem som övriga säsonger har problem med, att de blandar väldigt konstruerade tråkiga dilemman (som Els lögner till Mike och att Will känner sig utanför) med mysterier som är spännande på riktigt. Men precis som i tidigare säsonger så är det värt att plåga sig igenom de tråkiga konflikterna för att avnjuta de bra! Bland de nya karaktärerna gillar jag spelledaren, långhåriga haschtomten är okej och jag tycker mobbartjejen är urtråkig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Den blir bättre och bättre. Mycket riktigt är de tråkiga konstruerade konflikterna (och mobbartjejen) i de två första avsnitten den sämsta biten, men de försvinner efter det och ersätts av riktiga konflikter och militärer, konspirationer, mentala krafter och uppochner, precis som det ska vara.

Nu är det bara att vänta till 1 juli, då slutet kommer.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
I avsnitt 4, är det bara jag som ser en tung likhet mellan en viss scen och en film med Jodie Foster i huvudrollen?
Jo, det finns en hel del såna, mer eller mindre uppenbara, i serien. Det här var en av de mer uppenbara.

Det var så uppenbart att jag nästan väntade mig att fången skulle spelas av Anthony Hopkins. Men med tanke på det som hänt i tidigare avsnitt var valet av skådis väldigt intressant.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Sista avsnittet är...

... fantastiskt bra, och knyter ihop allt som har hänt tidigare i säsongen på ett väldigt snyggt sätt. Det är den bästa typen av mysterium där man har lyckats lista ut en del själv, men inte andra saker, så man får både känns sig smart och bli överraskad på samma gång. Jag var tidigt säker på att den blonda skötaren var nummer 1, men att han även var Victor Creels son hade jag ingen aning om. I efterhand ser jag att det fanns tecken på att han överlevde, men jag missade dem.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Att översättare använder sig av inhemska kultur referenser istället för de ursprungliga är inte så ovanligt och är ofta ett tecken på att man har tänkt efter istället för att bara direkt översätta.
Översätter de Elevens Eggo-våfflor till något mer svenskt?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Har sett allt nu och jag håller med @Gurgeh om att säsong 4 är riktigt bra!

Jag är framförallt imponerad av hur otroligt snygg serien blivit, allt från ljussättning, färgkorrigering, panoreringar etc. är verkligen superbt!

Bland de nya karaktärerna glänser verkligen spelledaren! Pundaren med långa håret är helt okej, och jag är otroligt glad att mobbartjejen bara var med i två avsnitt, var riktigt orolig att hon skulle få enframträdande roll.

Jag har alltid gillat serien bäst när olika karaktärer i gruppen är ute på sina egna uppdrag så jag gillar att hela säsongen var upplagd på det sättet. De bästa personliga uppdragen var Joyces och Murrays äventyr samt Nancys efterforskningar.

Storyn var överlag mycket smartare än vad jag trodde att den skulle vara och allt knyts ihop på ett riktigt bra sätt som jag faktiskt inte kunde förutse!

Det negativa är att allas sidostories inte är intressanta och att en del karaktärer hamnar i skymundan. Els story tar sig det sista avsnittet men fram tills dess är den rätt seg. Karaktärerna Mike och Jonathan glöms nästan bort helt och det är ju lite märkligt med tanke på att Mike Cait lite av en huvudperson förut.

Allt som allt en riktigt bra säsong! Ser med spänning fram emot de två sista avsnitten i juli!!!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Instämmer i att serien är bra, smart och snygg. Men också hemskare än innan väl? Min dotter som är 12 ser nu på säsong 2, och det tycker jag är ok, likaså säsong 3. Men säsong 4 vet jag inte om jag tycker hon skall se...
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Instämmer med övriga att Säsong 4 är riktigt bra. Jag gillar inte riktigt den ryska tråden däremot. Tycker den är lite "fjantig" och malplacerad. Jag gillar verkligen Steves karaktärsutveckling genom säsongerna och hans fina relationer med både Dustin och Robin. Sen är Erica lite av en idol för oss.

Instämmer i att serien är bra, smart och snygg. Men också hemskare än innan väl? Min dotter som är 12 ser nu på säsong 2, och det tycker jag är ok, likaså säsong 3. Men säsong 4 vet jag inte om jag tycker hon skall se...
Nu är det ju högst individuellt, men jag har tittat på Säsong 4 part 1 med dottern som snart fyller 12 år och det har gått bra. Hon är helt uppslukad av serien och skulle byta en månad av det stundande sommarlovet om hon kunde få de sista avsnitten direkt! Däremot håller jag med om att Säsong 4 är betydligt mörkare och brutalare än tidigare säsonger så där vet du så klart bäst.

Den yngre dottern som fyller 10 tyckte säsongen var för läskig (samma har gällt de tidigare säsongerna) så hon sitter med Full House på iPaden och hörlurar men sneglar på TVn mest hela tiden och har hängt med i den övergripande storyn men undviker att kolla när det är läskigt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Instämmer med övriga att Säsong 4 är riktigt bra. Jag gillar inte riktigt den ryska tråden däremot. Tycker den är lite "fjantig" och malplacerad.
Jo, den passade nog bättre i säsong 3 som verkade satsa på en mer lättsam ton.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Måste erkänna att jag inte har någon ide vad Metal lords eller Freaks and geeks e för något
Du bör se Freaks and Geeks. kanske inte har åldrats med total värdgihet, men borde hålla till största delen fortfarande. Hette Nördar och Nollor när det gick på svensk tv. Blev bara en säsong.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Åh glömde, en storyline som tyvärr gjorde mig riktigt besviken är vad som hände med Max. Eller inte hände kanske jag borde säga. Jag trodde att det hon råkade ut för skulle leda till något väldigt dramatiskt där hon med en hårsmån lyckas hålla sig borta från monstret men ändå hela tiden känner hans närvaro. Typ lite som i filmen It follows. Istället glöms hennes problem bort fullständigt och hon valsar runt som om ingenting skett. Det gör inte säsongen dålig, men det är vet synd att de inte tog tillvara på detta mer.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
85
Location
Karlskrona, typ.
Åh glömde, en storyline som tyvärr gjorde mig riktigt besviken är vad som hände med Max. Eller inte hände kanske jag borde säga. Jag trodde att det hon råkade ut för skulle leda till något väldigt dramatiskt där hon med en hårsmån lyckas hålla sig borta från monstret men ändå hela tiden känner hans närvaro. Typ lite som i filmen It follows. Istället glöms hennes problem bort fullständigt och hon valsar runt som om ingenting skett. Det gör inte säsongen dålig, men det är vet synd att de inte tog tillvara på detta mer.
Fast man löser det ju ändå iom att hon kör på med sin Walkman, så det ignoreras inte helt. Bara att lösningen dom kom på fortsätter att fungera men visst hade det kunnat spela en större roll.

Nu har jag äntligen lyckats se avsnitt 7 av säsong 4. Jäklar vad bra det är. Stranger Things har vuxit sig starkare för varje säsong i mina ögon. Jag gillar alla parallella plotlines. Det ger lite cliffhangerkänsla inne i avsnitten men det blir aldrig drygt. Nu blir det bara en lång väntan till 1 juli. Såg om säsong 3 innan 4:an kom så får väl köra säsong 2 samt läsa serietidningarna tills det sista kommer.
 
Top