Stranger Things, säsong 4

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ska de släpa en död kropp genom ett hål i taket? Hur morbida tror du ungar är? :D
De har löst knepigare saker än så...

Lite mer seriöst så är ju bruket att begrava kroppar på någon form av helig mark rätt djupt rotad hos människor. Så det är en befogad fråga. Att lämna honom i "Helvetet" ter sig rätt märkligt när man tänker på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag dubbelkollade nu, och vi får aldrig se hur de tog sig tillbaka till verkliga världen. Vi klipper från Eddie till Max och sedan "två dagar senare".

Min tolkning är att de hade bråttom ut. Det behöver inte vara svårare än så.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det behöver inte vara svårare än så.
Det jag menar är att det nog är svårare än så. Alltså, jag kan ju föreställa mig hur Dustin gråter och vägrar lämna Eddie, men till slut tvingas göra det efter att ha släpat honom genom det fientliga landskapet. Kanske börjar någon dödsfladdermus skaka och komma till sans ingen, kanske tar någon ond slemrot tag i Eddies ben, och han inser att han måste lämna honom. Men detta ser vi inte. Och det går ju alltid att fantisera ihop något passande i sitt eget huvud. Men att bara lämna sin bästa vän i Helvetet, det tror jag inte är lätt för någon.

Sedan tycker jag inte att det är konstigt att scener klipps bort eller slopas, eller så. Men det är konstigt att de lämnar kroppen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Det jag menar är att det nog är svårare än så. Alltså, jag kan ju föreställa mig hur Dustin gråter och vägrar lämna Eddie, men till slut tvingas göra det efter att ha släpat honom genom det fientliga landskapet. Kanske börjar någon dödsfladdermus skaka och komma till sans ingen, kanske tar någon ond slemrot tag i Eddies ben, och han inser att han måste lämna honom. Men detta ser vi inte. Och det går ju alltid att fantisera ihop något passande i sitt eget huvud. Men att bara lämna sin bästa vän i Helvetet, det tror jag inte är lätt för någon.

Sedan tycker jag inte att det är konstigt att scener klipps bort eller slopas, eller så. Men det är konstigt att de lämnar kroppen.
För mig räcker nog "det finns åtskilliga rimliga skäl, och det är trivialt att fundera ut åtskilliga rimliga scenarier där de var tvungna" för att det inte ska räknas som konstigt. Men det är kanske bara jag…

För mig blir det här mest en sån där grej där man antingen kan leta fel eller se om det finns sätt att förklara det hela. För mig räcker det med att jag kan hitta på en förklaring för att jag ska kunna släppa den eventuella känslan av "konstigt".
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
När nästa säsong, som väl är aviserad som den sista (?), är avklarad hade jag gärna sett en prequel-serie i samma universum. Det hade varit kul att följa skapandet av det hemliga labbet i Hawkins på 50-, 60- eller 70-talen. I en äldre setting skulle Sovjet dessutom kunna ha en mer allvarlig funktion. Ryssarna var kanske först med dimensionsresor? De var ju först ut i rymden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För mig räcker nog "det finns åtskilliga rimliga skäl, och det är trivialt att fundera ut åtskilliga rimliga scenarier där de var tvungna" för att det inte ska räknas som konstigt. Men det är kanske bara jag…

För mig blir det här mest en sån där grej där man antingen kan leta fel eller se om det finns sätt att förklara det hela. För mig räcker det med att jag kan hitta på en förklaring för att jag ska kunna släppa den eventuella känslan av "konstigt".
Menar mer att det är konstigt att de inte gjorde något av det. Som sagt, jag ser det inte som någon större grej, utifrån att det är en TV-serie, för där man hänsyn till en massa andra saker, men för Dustin m.fl var det säkerligen en rätt stor grej.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Menar mer att det är konstigt att de inte gjorde något av det.
Det kan jag köpa. Jag hoppas ju på att de sköter det med lite flashbacks i nästa säsong, men överlag tyckte jag hela den där "två dagar senare" kändes lite… hackig, rent berättarmässig. Inget som förstörde min upplevelse, men det skavde lite absolut.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Ska de släpa en död kropp genom ett hål i taket? Hur morbida tror du ungar är? :D
Vet inte men om min spelledare dog i en parallell värld kanske jag skulle försökt ta med mig hem hem så att familjen kunde få ett avslut. Steve hade lätt tagit upp honom på axeln om nån frågat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag är supersen på bollen med att ha sett de nya avsnitten, men jag har levt i flyttkaos och inte kunnat sätta upp tv’n förrän nu. Har hursomhelst sett det första av de senaste avsnitten, det vill säga avsnitt åtta.

Jag var inte alls på humör för att se detta egentligen då jag fortfarande var väldigt arg/ledsen över whiskyn som försvann under mystiska omständigheter vilket jag berättat om i en annan tråd. Men jag blev på bättre humör av detta, jag gillar det! Kul att Max’ historia får en payoff (förstod att det skulle bli nåt sånt här, men kul att de äntligen gör nåt med premissen). Els historia känns på ett sätt lite rumphuggen, men å andra sidan var händelserna rätt oväntade så plus för det! Tycker fortfarande Mike har för lite att göra. Vissa har klagat på att de sista avsnitten är sega på grund av sin längd men detta tyckte jag hade ett bra tempo! Gillade att det fanns lite andrum. Kommande avsnitt ska ju vara ännu längre så vi får se hur det går.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Har sett sista avsnittet nu. Detta var riktigt bra! Äntligen får de karaktärer som varit i bakgrunden lite mer utrymme! Lite synd att det var så sent påtänkt bara. Upplösningen mot antagonisten är sjukt tillfredställande! Även fast jag gillar vad som händer i Ryssland känns den historien lite onödig, och den smugglande piloten ändrar sig alldeles för lättvindigt, det var rätt onödigt att ens ha med en sidostory om att han saboterar. Många saker som skedde var både spännande och gripande på riktigt.

Rent strukturmässigt hade jag kanske velat ha detta som två avsnitt, där det ena avsnittet avslutas när monstren dödas och det andra är en kortare epilog.

Detta är överlag en så bra serie! Som jag sagt i tidigare trådar är jag otroligt svag för konceptet ”band of misfits” och här görs det riktigt bra! Tycker serien varit superb rakt igenom och ser fram emot sista säsongen 👍
 
Top