Stranger Things, säsong 4

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Sett klart del 1 (sju avsnitt). Med tanke på alla diskussioner om sanningar anno 2022 så funderar jag på om skaparna av serien hade den här planen (sista avsnittet) klar redan från första säsongen. För mig känns det som en hel del efterkonstruktion, vilket funkar väldigt bra.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Sett klart del 1 (sju avsnitt). Med tanke på alla diskussioner om sanningar anno våren 2022 så funderar jag på om skaparna av serien hade den här planen (sista avsnittet) klar redan från första säsongen. För mig känns det som en hel del efterkonstruktion, vilket funkar väldigt bra.
Håller med. Jag tror att det här med efterkonstruktion delvis har fått sin fulhet av att Lost blev så hatat av en del av basen, men det handlade egentligen inte om att de efterkonstruerade, utan om att de var tvungna att dra ut på allt i mitten för att nätverket vägrade ge dem en slutsäsong. Låter man bli att göra något sånt så är efterkonstruktioner inga problem.

Sen är jag lite putt. Det bästa avsnittet i säsong 2 var det där El stack och träffade punkiga X-Men, men alla hatade visst det så vi var tvungna att vara i Hawkins hela säsong 3, och nu får vi aldrig se mer av den verkligheten för den här säsongen kommer inte ha tid.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Jag har inga problem med att de översätter Dungeons & Dragons till Drakar och Demoner. De som är insatta i rollspel vet ändå att det är fel*. För de som inte är det spelar det ingen roll, men namnet förmedlar vilken typ av spel det rör sig om och det räcker.
Jag har nästan större problem med att pot-headsen inte alls beter sig som folk som röker gräs. Men, inne på e4, tror jag, och tycker att serien håller. Den är ju något annat än S1, och håller inte alls lika hög klass. Men en stark 3:a.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag gillar säsong 4 ganska så mycket, mina enda rejäla beef är skurken.

Jag hade någon slags föreställning om att han, när han fokuserade på folk som upplevde skuld, skulle ha någon slags perverterad "Jag hjälper människor"-motivering. Alltså att han anser att han gör en bra grej när han driver folk som "lider" till döden, för då slutar de ju lida. Nu var hans motivering mer "Jag var konstig som barn så nu är jag ond och dödar allting för sånt gör onda personer". Insert generisk skräckfilm här där ondingen är ond för han är ond. Det är okey, vi har gott om seriemördare IRL som börjat med att tortera smådjur och sedan gått loss på resten av befolkningen, men det är inte så intressant och spännande ur ett storytellingperspektiv. Speciellt nu när de tog chansen att göra en fiende som inte var otherwordly, utan faktiskt är en människa - någon man borde kunna ge mer intressant motivation.
 
  • Like
Reactions: Ram

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Jag gillar säsong 4 ganska så mycket, mina enda rejäla beef är skurken.

Jag hade någon slags föreställning om att han, när han fokuserade på folk som upplevde skuld, skulle ha någon slags perverterad "Jag hjälper människor"-motivering. Alltså att han anser att han gör en bra grej när han driver folk som "lider" till döden, för då slutar de ju lida. Nu var hans motivering mer "Jag var konstig som barn så nu är jag ond och dödar allting för sånt gör onda personer". Insert generisk skräckfilm här där ondingen är ond för han är ond. Det är okey, vi har gott om seriemördare IRL som börjat med att tortera smådjur och sedan gått loss på resten av befolkningen, men det är inte så intressant och spännande ur ett storytellingperspektiv. Speciellt nu när de tog chansen att göra en fiende som inte var otherwordly, utan faktiskt är en människa - någon man borde kunna ge mer intressant motivation.
Vi vet ju faktiskt inte hans motivering. Det är möjligt att han fortfarande bara är ett sadistiskt as, eller så har han en plan. Vi får se om tre veckor.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Vi vet ju faktiskt inte hans motivering. Det är möjligt att han fortfarande bara är ett sadistiskt as, eller så har han en plan. Vi får se om tre veckor.
Han kan ha vilken plan som helst, hans motiv till sina handlingar från allt vi har sett är fortfarande "Hähä, kul när saker lider och dör."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Håller med. Jag tror att det här med efterkonstruktion delvis har fått sin fulhet av att Lost blev så hatat av en del av basen, men det handlade egentligen inte om att de efterkonstruerade, utan om att de var tvungna att dra ut på allt i mitten för att nätverket vägrade ge dem en slutsäsong. Låter man bli att göra något sånt så är efterkonstruktioner inga problem.
I egenskap av någon som verkligen avskyr efterkonstruktioner så stämmer det här verkligen inte för mig. Det handlade i allra högsta grad om efterkonstruerandet, inte om någon utdragenhet.

Eller snarare, det finns två saker som gjorde efterkonstruktionen dålig:
  1. Den var dålig. Det var en dålig efterkonstruktion som knappt hängde ihop och som inte förklarade saker på något tillfredsställande sätt.
  2. Serien hade utgett sig för att vara en serie om mysterier som gick att lösa. Som de där siffrorna – seriens marknadsföring och struktur etc inbjöd i väldigt hög grad till pussel-lösande – det aktiverade så att säga sudoku-och-agatha-christie-delen av hjärnan hos ganska många av oss. Och sedan visade det sig vara en rug-pull: de hade bara lurats. Det var inte alls ett sudokupussel, det här mordmysteriet fanns aldrig på riktigt och kunde därmed egentligen inte heller lösas.
Stranger Things har jag aldrig uppfattat som en serie som bjuder in till speciellt mycket mysterielösande, åtminstone inte bortom det omedelbara och den aktuella säsongen. Jag tror inte att det finns något övergripande mysterium som sudoku-och-agatha-christie-delen av hjärnan borde aktiveras för att lösa. Alltså blir jag heller inte besviken ifall jag får veta att avslöjanden i säsong 4 inte var planerade redan i säsong 1.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Jag gillar säsong 4 ganska så mycket, mina enda rejäla beef är skurken.

Jag hade någon slags föreställning om att han, när han fokuserade på folk som upplevde skuld, skulle ha någon slags perverterad "Jag hjälper människor"-motivering. Alltså att han anser att han gör en bra grej när han driver folk som "lider" till döden, för då slutar de ju lida. Nu var hans motivering mer "Jag var konstig som barn så nu är jag ond och dödar allting för sånt gör onda personer". Insert generisk skräckfilm här där ondingen är ond för han är ond. Det är okey, vi har gott om seriemördare IRL som börjat med att tortera smådjur och sedan gått loss på resten av befolkningen, men det är inte så intressant och spännande ur ett storytellingperspektiv. Speciellt nu när de tog chansen att göra en fiende som inte var otherwordly, utan faktiskt är en människa - någon man borde kunna ge mer intressant motivation.
Jag tycke nog att hans motivationer var lite mer tydliga än "jag var konstig som barn" etc, men det är helt riktigt att hans resonemang om människor som mindre värda och sig själv som den som rensar bort den mänskliga pesten inte känns speciellt… originellt. Det är inte riktigt Skeletor-ondska, men det är den typ av ondska någon som precis slutat skriva Skeletor-ondska skriver: något slags darwinistisk "people are virus with shoes"-grej. Att han torterar folk ska ju tydligen handla om att han tycker att det är dåligt med hycklande och att folk döljer dåliga grejer i sina huvuden…

För mig känns delar av hans snack i E07 kanske lite som en nidbild av autism? Eller läser jag in för mycket i det då? Oförmåga att tänka sig in i andras situation/känslor, frustration över sociala normer etc… Men det här är bara en väldigt vag tanke som just slog mig; jag bara provtänker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Angående skurkens motivation så har jag aldrig tyckt att skurkarna i denna serie, varken monster eller människor, har haft motiv som varit särskilt djupa. Så jag förväntade mig det nog inte heller denna gång.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Angående skurkens motivation så har jag aldrig tyckt att skurkarna i denna serie, varken monster eller människor, har haft motiv som varit särskilt djupa. Så jag förväntade mig det nog inte heller denna gång.
Fast tidigare har det känt mer kosmisk skräck... Att "Upside Down-World på något sätt skulle läcka in i vår värld och ersätta den. Monstret i senaste säsongen känns som en rätt töntig zombie.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Fast tidigare har det känt mer kosmisk skräck... Att "Upside Down-World på något sätt skulle läcka in i vår värld och ersätta den. Monstret i senaste säsongen känns som en rätt töntig zombie.
Om man tycker att monstren i de tidigare säsongerna är läskiga (och självklart är det inget som helst fel i att tycka det, vad som är läskigt är ju väldigt individuellt) så förstår jag helt och fullt att man är besviken på monstret i denna säsong. Jag tycker dock att monstren i alla säsonger har haft en stor grad av cheese factor (vilket jag gillar). Besegrades inte monstret i förra säsongen av påsksmällare, eller kommer jag ihåg fel?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Om man tycker att monstren i de tidigare säsongerna är läskiga (och självklart är det inget som helst fel i att tycka det, vad som är läskigt är ju väldigt individuellt) så förstår jag helt och fullt att man är besviken på monstret i denna säsong. Jag tycker dock att monstren i alla säsonger har haft en stor grad av cheese factor (vilket jag gillar). Besegrades inte monstret i förra säsongen av påsksmällare, eller kommer jag ihåg fel?
Jag tänker mer på att monstren är ”svagare i vår värld” och därför försöker göra vår värld till ”Upside Down”. Det var känslan jag fick av säsong ett och kanske någon säsong till(kommer inte ihåg.), monstren med tänder var aldrig läskiga. Dock var det creepy som fan med Winona Ryders son instängd i en annan dimension som klarat av att bryta väggen till vår värld på grund av militära experiment.


Tentakelmomstret som man endast ser som en skugga över skolan i slutet på säsong 1(eller 2) och har Cthulhueska drag är läskigt eftersom vi då visste så lite om det. Chronenbergs köttmonster som införlivar alla i någon form av zombie-kollektiv samt har tänder överallt var absolut inte läskigt alls. Detta kan självklart endast vara jag som har dessa tankar, men jag tycker inte Herr Nekromant som egentligen är en människa är speciellt passande. Och skulle inte ”Upside Down” vara giftig för männniskor? Den nya versionen är mer likt en dålig version av Transylvanien.

Jag hade i de tidiga säsongerna fått för mig att Upside Down var något i stil med https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mist_(film)

Där är världen i dimman väldigt creepy eftersom det är det okända som är katalysatorn till mänskliga handlingar. Så kände jag vad jag kommer ihåg rätt länge för Stranger Things… Men man minns vad man vill minnas och jag kan ha helt fel minnen här.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Och skulle inte ”Upside Down” vara giftig för männniskor?
Tycker du att det verkar som att det här är en person som överlevt intakt i Upside Down? Och skulle du karakterisera honom som en "vanlig människa"?

EDIT: Och gestaltningen rent estetiskt av Upside Down är likadan då som nu. Och när det gäller giftigheten för vanligt folk – Will klarade sig hela S01, jag ser inte varför inte ungdomarna skulle kunna överleva en cykelfärd.

För egen del tycker jag att designen av Vecna är cool, och idén med en "anti-Eleven" som skickats in i Upside Down och blivit en av mindflayerns generaler är intressant. "Skrämmande" skulle jag inte kalla något av det, men jag gillar designerna och hur de hänger ihop, jag gillar köttigheten rent generellt och aspekterna av body horror. Estetiskt tycker jag seriens monster överlag är spot on – inte "skrämmande", men schysst skräckestetik inspirerad av Carpenter och Cronenberg absolut.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tycker du att det verkar som att det här är en person som överlevt intakt i Upside Down? Och skulle du karakterisera honom som en "vanlig människa"?

EDIT: Och gestaltningen rent estetiskt av Upside Down är likadan då som nu. Och när det gäller giftigheten för vanligt folk – Will klarade sig hela S01, jag ser inte varför inte ungdomarna skulle kunna överleva en cykelfärd.

För egen del tycker jag att designen av Vecna är cool, och idén med en "anti-Eleven" som skickats in i Upside Down och blivit en av mindflayerns generaler är intressant. "Skrämmande" skulle jag inte kalla något av det, men jag gillar designerna och hur de hänger ihop, jag gillar köttigheten rent generellt och aspekterna av body horror. Estetiskt tycker jag seriens monster överlag är spot on – inte "skrämmande", men schysst skräckestetik inspirerad av Carpenter och Cronenberg absolut.
All power to you :) Jag tänkte mer att Will var speciell, därför behövde alla andra skyddsdräkter när de var i den världen. Som sagt, min personliga upplevelse är att det tidigt var en läskig värld att utforska för att sen bli olika monster att bekämpa. För mig klickar det inte på samma sätt även om jag fortfarande ser serien med familjen och tycker att det är ok underhållning. Så vi har olika smak och tycke om en serie, inget att haka upp sig väldigt mycket mot tycker jag! Du gillar monstret och jag gör det inte och hade hellre sett att den andra världen på ett tydligare sätt var monstret. Men visst, det är två avsnitt kvar och det går att göra saker både bättre och sämre med den tiden så när allt är slut så får vi se om vi fortfarande tycker som vi gör nu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Jag tänkte mer att Will var speciell, därför behövde alla andra skyddsdräkter när de var i den världen.
Min tolkning var att varje rimlig människa som ger sig in i en okänd värld där luften verkar fylld av konstigt damm etc har på sig en skyddsdräkt, om man kan. Jag skulle också vilja ha en skyddsdräkt, även efter att ha sett hela serien upp till nu =) "Dödar inte snabbt" är ju inte "är helt ofarlig och oproblematisk". Kanske får Will ful-dödscancer om 20 år? Kanske kommer alla ungdomarna som nu sprang omkring att bli föräldrar till vanställda barn? Man vet inte. Så… skyddsdräkter.

(Jag väljer delvis den tolkningen för att jag i mitt headcanon vill ha så få "speciella" personer som möjligt. Jag gillar den lovecraftska grejen med ett kallt universum som inte har några huvudpersoner; där vem du är inte spelar någon roll…)


En sak jag definitivt tänkt är att valet av skurk den här säsongen innebär att de till 100% lämnar öppet för fler säsonger. Även om de nu skulle besegra Vecna så finns ju Upside Down kvar, det är inte ett Löst Problem. Mindflayern finns fortfarande där, och vi vet fortfarande rätt lite om hur allt hänger ihop. Jag ser t.ex. fram emot att få förklaringen till varför det fysiska i Upside Down är fruset i tiden till just när portalen öppnades.

Som jag ser det är Upside Down monstret (ja, utöver de mänskliga monstren då) i serien som helhet, medan varje säsong manifesterar det hela på olika sätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Dock var det creepy som fan med Winona Ryders son instängd i en annan dimension som klarat av att bryta väggen till vår värld på grund av militära experiment.
Jag tyckte det var mer spännande än creepy. Gillar alla säsonger och tycker de alla har varit väldigt spännande men för min egen del tycker jag inte att de är läskiga. Men som sagt, det är ju superindividuellt vad man blir rädd för.
Detta kan självklart endast vara jag som har dessa tankar, men jag tycker inte Herr Nekromant som egentligen är en människa är speciellt passande. Och skulle inte ”Upside Down” vara giftig för männniskor? Den nya versionen är mer likt en dålig version av Transylvanien.
Kan det vara så att monstret i denna säsong är ett monster just på grund av att upside down är giftig. Jag tycker att monstret känns ganska influerat av Dr. Channard från Hellraiser II vilket jag gillar!

Jag hade i de tidiga säsongerna fått för mig att Upside Down var något i stil med https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mist_(film)

Där är världen i dimman väldigt creepy eftersom det är det okända som är katalysatorn till mänskliga handlingar. Så kände jag vad jag kommer ihåg rätt länge för Stranger Things… Men man minns vad man vill minnas och jag kan ha helt fel minnen här.
Jag gillade inte alls The Mist så det är kanske därför jag inte är superledsen över att upside down är lite annorlunda än i tidigare säsonger. Men om du blev tagen av de tidigare säsongerna och inte känner att det är creepy längre förstår jag om du är besviken. Jag tycker alla säsonger är spännande.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Okej, jag är uppriktigt förvånad, men kanske färgad av den omgivning jag umgås och umgicks i.
Jag har faktiskt likartade minnen runt detta. På min ganska lilla ort (Nyköping) och i min krets så var det ganska delat. De något mer fullblodiga nördarna var iofs inte främmande för att läsa spel och böcker på engelska men delen som bara läste på svenska var stor, kanske 75% eller så och i den gruppen gissar jag att kunskapen om utrikiska spel, även D&D, var mycket låg.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag gillar s4 mycket. Även om det känns retcon med El så tycker jag den är okej. Den passar tillräckligt bra in i storyn för mig. Vad gäller vår big baddie så har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker än… Backstoryn är okej men vad gäller motivation och framför allt hur hen skall besegras så klämtar min paj-sensor lite diskret redan i förväg. Det kan bli bra, men mitt neggiga jag varnar för att det kan bli cheezy…

Sedan är jag mitt emellan nyfiken och… lite negativt förväntansfull hur de skall väva in ryss-spåret i main storyn… Det känns utmanande att få ihop det…

Men allt som allt, en bra säsong så här långt! Det är många saker som jag är nyfiken på hur de skall utvecklas och det är ett gott betyg på en serie!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag tycke nog att hans motivationer var lite mer tydliga än "jag var konstig som barn" etc, men det är helt riktigt att hans resonemang om människor som mindre värda och sig själv som den som rensar bort den mänskliga pesten inte känns speciellt… originellt. Det är inte riktigt Skeletor-ondska, men det är den typ av ondska någon som precis slutat skriva Skeletor-ondska skriver: något slags darwinistisk "people are virus with shoes"-grej. Att han torterar folk ska ju tydligen handla om att han tycker att det är dåligt med hycklande och att folk döljer dåliga grejer i sina huvuden…

För mig känns delar av hans snack i E07 kanske lite som en nidbild av autism? Eller läser jag in för mycket i det då? Oförmåga att tänka sig in i andras situation/känslor, frustration över sociala normer etc… Men det här är bara en väldigt vag tanke som just slog mig; jag bara provtänker.
Alltså, han sitter som barn och torterar kaniner. Var kaninerna hycklare som döljde dåliga grejer i sina huvuden också? "Jag stal morötter från grönsakslandet, nu har jag ångest." Det är möjligt att han har någon slags nidbild av autism in the mix där. Jag var mest besviken för jag hoppades att de skulle göra något som var särskilt intressant när de har en människa som antagonist. Det är "okey", men jag vill ha mer än okey när jag ser Stranger things, som generellt är en fantastisk serie.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
För mig känns delar av hans snack i E07 kanske lite som en nidbild av autism? Eller läser jag in för mycket i det då?
Jag tolkade det mer som psykopat-beteende, särskilt i kombination i hur bra han kan manipulera "folk".

Ted Bundy Tapes-dokumentären på Netflix ger en bra inblick i detta.
 
Top