Nekromanti Storytelling vs Rollspel

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
PAX said:
Hade en ordväxling med Krille på gamla forumet angående storytelling och rollspel. Fortsätter här i stället.

Själv anser jag att rollspel och storytelling är samma sak. Åtminstone om man utgår från de spel som har publicerats i ST-stallet White Wolf. Dessa spel kan ju inte skilja sig något från "ordinarie rollspel" på hur man spelar dem - eller är jag helt ute och seglar? Är ST en ny form av rollspel? Är Koboldspel en annan form fast äldre?

Vill ha svar från er övriga. Vad skiljer ST från rollspel? Enligt mig själv - ingenting.

/PAX
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Skärpning

Okej, nog med larv! Om ni ska skriva något i den här tråden, se till att det har någon substans!

/tobias
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Kul att bli påmind om den här typen av diskussioner som gick heta för 10-15 år sedan :gremsmile:
De flesta som skrev i den här tråden då skulle nog uttrycka sig lite annorlunda nu gissar jag, men som jag ser det var det ett marknadsföringstrick från WW att markera skillnad mot andra system genom att byta namn på traditionella rollspelskomponenter. Rollspel blev storytelling, spelledaren blev storyteller, äventyr blev story, fummel blev botch osv osv.

WW marknadsförde sina spel som fundamentalt skilda från andra spel, och som marknadsföringsstrategi fungerade det skitbra. Jag hade problem i åratal med spelkompisar som trodde att WoD-spelen automatiskt var finare och bättre än andra spel. Vilka flamewars vi hade! Men vem bryr sig idag? Ok, det finns folk på WWs forum som gillar att basha D&D, så de kanske bryr sig. Men vem annars?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.

Svenska spel känns som att de kört rätt hårt på SL i alla fall, förutom de spel som inte har en riktig SL varpå jag definitivt har överseende med att de hitta rpå nya koncept =)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Rymdhamster said:
Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.
Original DnD använde åxå referee, men redan i Supplement II: Blackmoor används Dungeon Master av Gygax i förordet
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Hans E Magnusson said:
Rymdhamster said:
Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.
Original DnD använde åxå referee, men redan i Supplement II: Blackmoor används Dungeon Master av Gygax i förordet
Och om jag inte minns helt fel så används domare i Drakar 82
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Hans E Magnusson said:
Och om jag inte minns helt fel så används domare i Drakar 82
"Spelvärlden sköts av en domare (hädanefter kallad spelledare, förkortas SL) … "
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster said:
Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.

Svenska spel känns som att de kört rätt hårt på SL i alla fall, förutom de spel som inte har en riktig SL varpå jag definitivt har överseende med att de hitta rpå nya koncept =)
Det ursprungliga namnet var referee, sedan valde Gygax "Dungeonmaster" för det kunde han copyrighta, varpå någon kom på Gamemaster/GM istället.
Sedan använder CoC Keeper, WoD Storyteller och AW Master of Cermonies.

Jag kan inte säga att det finns någon enhetlig terminologi bland engelska rollspel.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Mukwa said:
Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Bortom har en "berättare". Går säkert att gräva fram fler.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
DeBracy said:
Mukwa said:
Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Bortom har en "berättare". Går säkert att gräva fram fler.
Ja, sitter med mobilen nu så orkade inte editera. Jag menade av de lite äldre, eller vid tiden för den här trådens skapande :)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
DeBracy said:
Hans E Magnusson said:
Och om jag inte minns helt fel så används domare i Drakar 82
"Spelvärlden sköts av en domare (hädanefter kallad spelledare, förkortas SL) … "
:gremsmile: Med en sökning i texten så finner jag 7 spelledare och 13 domare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.
Vissa kör ju fortfarande med omskrivningar; jag jäklas fortfarande med Robert Jonsson för att han kör med Berättare istället för SL (och "karaktärer" istället för rollpersoner...)

Jag tycker i och för sig att det finns ett värde i ord. Ord betyder olika saker och skapar olika förväntningar.

Visst är WoD och D&D inte speciellt olika i ren regelmekanik - de har båda samma grundtänk liksom. Spelar man Vampire the Masquerade med alla regler så är det ett helt otroligt komplext och crunchy spel, med detaljerade specialregler för allting.

Men - genom att kalla det "storytelling"; genom att i texten fokusera på annat än strid och regelpill, genom att uttryckligen skriva att man ska skita i regler man inte gillar, inte låta reglerna "komma ivägen", fokusera på intriger etc. så skapas förväntningar och idéer om hur spelet ska spelas som är nog så viktiga som de mekaniska reglerna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Mukwa said:
Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Det måste vara den sämsta SL-omskrivningen någonsin.

"Spelledare" är en ganska bra term tycker jag. Känns som den medger en större spännvidd (mellan att bara handleda spelet, ge det flyt och att styra det) än "Game master".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Ja håller med helt ut här! Game master känns på nått sätt lite för "i'm-the-god-almight-all-fear-and-hail-me". Spelledare känns redan i grunden som någon som bara är en i gruppen, men har lite extra ansvar eller nått sånt. Känns mycket mjukare och resonablare.
 
Top