Nekromanti Forumarkeologi

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Gubbster T. Pokémon said:
Forumarkeologi är dock coolt. Vi kanske skulle börja rota mer i forumets historia och börja posta »denna vecka för tio år sedan var dessa ämnen heta på Rollspel.nu«-diskussioner. Eller nåt. Kanske.
Det vore awesome =)
Så länge man hittar folk/nån villig att göra jobbet, såklart...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det värsta med trådnekromanti är när man svarar på något äldre inlägg och får höra: "du vet att den du svarar inte har varit onloggad de senste 5 åren va?"... :gremtongue:

Det roligaste med forum är den levande dialogen med andra människor - något som fullständigt saknas vid nekromanti.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
anth said:
Det roligaste med forum är den levande dialogen med andra människor - något som fullständigt saknas vid nekromanti.
För mig beror det lite på vad det är för slags tråd, faktiskt. Om det är den tråd jag föredrar, som diskuterar konkreta tekniker eller hur man gör eller uppnår något specifikt i rollspel, så gillar jag tanken på att slippa börja från noll.

Men jag driver inte frågan så hårt; orkar man nu leta rätt på en gammal tråd kan man oftast länka den i sin trådstart, så var problemet löst...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vimes said:
Men alltså hörrni, det här med trådnekromanti - och att det är dåligt - handlar ju om att återuppväcka gamla avsomnade diskussioner som varit hetsiga, jobbiga och destruktiva. Det är grejen, det är dumt att blåsa liv i ett gammalt gräl.

Känns som att folk har generaliserat det här till en policy om att det alltid är dåligt att skriva i en gammal tråd, men varför skulle det vara så? Huruvida man startar en ny i samma ämne eller fortsätter en gammal borde väl rimligtvis handla om personlig stil, och jag vetefasen om jag tycker det är så där jättecoolt att odla en kultur av att det ena stilvalet är jättejättedåligt och alltid fel.
Jag vänder mig mot lättjan i det. Det är ren lättja att inte orka skriva en bra startpost. Det är också skitjobbigt med de jättelånga trådarna som är jobbiga att få överblick över. Det är att dumpa över jobbet på läsarna.

Sedan finns det en viss känsla av "Så du kan inte säga något om du inte redan har back-up, va?" som känns... Jag vet inte riktigt.

Så tråd-nekromanti är alltid dåligt. Om än bara för att det får nekromantikern att framstå som en nekromantikern.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
God45 said:
Så tråd-nekromanti är alltid dåligt. Om än bara för att det får neoromantikern att framstå som en neoromantiker.
"Neoromantiker" är den bästa felskrivningen någonsin!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vimes said:
God45 said:
Så tråd-nekromanti är alltid dåligt. Om än bara för att det får neoromantikern att framstå som en neoromantiker.
"Neoromantiker" är den bästa felskrivningen någonsin!
Jag såg att jag gjort fel efter att jag postat det men det blev så bra att jag nästan inte ville ändra det :gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
God45 said:
Vimes said:
"Neoromantiker" är den bästa felskrivningen någonsin!
Jag såg att jag gjort fel efter att jag postat det men det blev så bra att jag nästan inte ville ändra det :gremwink:
Jag förstår det! Det var så bra och passande i diskussionen att jag blev jäkligt osäker på om det verkligen var en felskrivning, eller om det var jag som missade något.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
anth said:
Det roligaste med forum är den levande dialogen med andra människor - något som fullständigt saknas vid nekromanti.
Får jag omformulera dig till "Det tråkigaste med nekromanti är bristen på levande dialog med andra människor"?

Så kan jag ha dig i min Sig sedan? :gremgrin:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
CapnZapp said:
Jag tvingar ju inte dig att starta en ny tråd om du tycker ämnet vi diskuterar nu är tillräckligt intressant - du kan ju bara posta ett svar i den här tråden.
Och det är för att den här tråden inte är tio år gammal och död.

Som Dante/Gubbster säger: de åsikter jag hade för sex år sedan är troligen helt främmande för mig idag. Att då se någon bemöta saker jag pratade om för sex år sedan är lite som att någon försöker tillskriva mig åsikter jag inte har. Dvs smått oförskämt.

Så det här hade bara handlat om jämlikhet mellan trådar från öppna och trådar från låsta forum om vi hade haft något nylåst forum. Det har vi inte, så vad diskussionen handlar om är ifall det är lämpligt att gräva fram gamla trådar.

Och som jag sa: om ämnet är tillräckligt hett för att diskuteras igen så borde det vara hett nog för att starta en ny tråd om. Är det inte tillräckligt intressant för att starta en ny tråd, vad är då poängen med att ta upp det överhuvudtaget?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kan inte alla bokmärka denna forumsarkeologitråd och om fem år skriva i den och berätta hur de förändrats? Det blir lite som en klassåterföreningsträff, fast för en forumstråd...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Forumarkeologi är ju fantastiskt. De gamla inläggen är ju en bit historia, både sitens men också användarnas personliga. Jag vet att både inlägg och diskussioner påverkat mig på olika sätt och därför är det både smärtsamt och nostalgiskt att se tillbaka på det som varit. Det finns helt enkelt så mycket otäckheter bevarade...

Mitt första inlägg, 21 januari 2001:
Yassilus said:
Jag hoppas att ingen känner som jag.

Spelare som gnäller är det värsta som finns. En kille jag känner blev jättesur när nåt inte gick som han ville. Andra klagar och vill inte spela bara för att det gick åt helvete senast. Det gör mig uppriktigt irriterad. De som känner sig träffade ber jag att försöka bättra sig.

Ha det så bra allihopa.

Yassilus
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Det du har något emot är trådnekromanti i allmänhet, inte specifikt att trådar från just låsta forum ska diskrimineras. Eller hur?

Jag kan ju leta upp en ohemult gammal tråd i det här forumet och posta vidare i den tråden. Om det är en tråd där du tillskriver din kärlek till Europe och pudelrock (för att hitta på ett exempel) förstår jag om du känner dig trollad. Men om det bara är en tråd där någon ställer en fråga om en rollspelsmodul och får ett faktabaserat svar, ja då handlar det bara om nekroing i dess mildaste form. Det kan vara en besökare som hittat hit via Google, och helt sonika svarar där och då han/hon skickats.

Ingen tråd i detta forum är verkligt död om inte moderatorerna specifikt låst den.

Men alla trådar i ett låst forum är i praktiken lika låsta som om moderatorerna specifikt låst dem.

Det var det jag tyckte var lite synd. Att många rollspel fått ett eget forum och dess trådar därefter "fångats" i ett nerstängt forum istället för att "bara" ligga vilande och vänta i allmänna rollspelsforumet.

Tack för att du läste.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Jag förstår fortfarande inte vad värdet ligger i att återuppväcka dem? Du kan fortfarande gå in och läsa dem. Du kan länka till dem. Du kan posta en ny tråd i ämnet om du tycker det är intressant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
CapnZapp said:
Det du har något emot är trådnekromanti i allmänhet, inte specifikt att trådar från just låsta forum ska diskrimineras. Eller hur?

Jag kan ju leta upp en ohemult gammal tråd i det här forumet och posta vidare i den tråden. Om det är en tråd där du tillskriver din kärlek till Europe och pudelrock (för att hitta på ett exempel) förstår jag om du känner dig trollad. Men om det bara är en tråd där någon ställer en fråga om en rollspelsmodul och får ett faktabaserat svar, ja då handlar det bara om nekroing i dess mildaste form. Det kan vara en besökare som hittat hit via Google, och helt sonika svarar där och då han/hon skickats.

Ingen tråd i detta forum är verkligt död om inte moderatorerna specifikt låst den.

Men alla trådar i ett låst forum är i praktiken lika låsta som om moderatorerna specifikt låst dem.

Det var det jag tyckte var lite synd. Att många rollspel fått ett eget forum och dess trådar därefter "fångats" i ett nerstängt forum istället för att "bara" ligga vilande och vänta i allmänna rollspelsforumet.

Tack för att du läste.
De är gamla, de är så satans, satans gamla. De är fyllda med en massa åsikter skrivna av individer som antagligen har ändrat sina åsikter sedan tråden dog tre eller fyra gånger. Hela företaget bygger på att nekromantikern inte orkar skriva en ny startpost där han formulerar sig ordentligt.

Att tråd nekromanca är med andra ord ett forums motsvarighet till att släppa en högljudd, illaluktande fis under en finmiddag. Du kan hävda att fisen inte skadar någon allt du vill. Den stinker ändå.

Bara starta en ny tråd. Det tar 30 sekunder att göra det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Martin Ackerfors said:
Forumarkeologi är ju fantastiskt. De gamla inläggen är ju en bit historia, både sitens men också användarnas personliga. Jag vet att både inlägg och diskussioner påverkat mig på olika sätt och därför är det både smärtsamt och nostalgiskt att se tillbaka på det som varit. Det finns helt enkelt så mycket otäckheter bevarade...

Mitt första inlägg, 21 januari 2001:
Yassilus said:
Jag hoppas att ingen känner som jag.

Spelare som gnäller är det värsta som finns. En kille jag känner blev jättesur när nåt inte gick som han ville. Andra klagar och vill inte spela bara för att det gick åt helvete senast. Det gör mig uppriktigt irriterad. De som känner sig träffade ber jag att försöka bättra sig.

Ha det så bra allihopa.

Yassilus
Omg. Tack för att du delade med dig. Jag skrattade länge. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
CapnZapp said:
Det du har något emot är trådnekromanti i allmänhet, inte specifikt att trådar från just låsta forum ska diskrimineras. Eller hur?

Jag kan ju leta upp en ohemult gammal tråd i det här forumet och posta vidare i den tråden. Om det är en tråd där du tillskriver din kärlek till Europe och pudelrock (för att hitta på ett exempel) förstår jag om du känner dig trollad. Men om det bara är en tråd där någon ställer en fråga om en rollspelsmodul och får ett faktabaserat svar, ja då handlar det bara om nekroing i dess mildaste form. Det kan vara en besökare som hittat hit via Google, och helt sonika svarar där och då han/hon skickats.

Ingen tråd i detta forum är verkligt död om inte moderatorerna specifikt låst den.

Men alla trådar i ett låst forum är i praktiken lika låsta som om moderatorerna specifikt låst dem.

Det var det jag tyckte var lite synd. Att många rollspel fått ett eget forum och dess trådar därefter "fångats" i ett nerstängt forum istället för att "bara" ligga vilande och vänta i allmänna rollspelsforumet.

Tack för att du läste.
De är gamla, de är så satans, satans gamla. De är fyllda med en massa åsikter skrivna av individer som antagligen har ändrat sina åsikter sedan tråden dog tre eller fyra gånger. Hela företaget bygger på att nekromantikern inte orkar skriva en ny startpost där han formulerar sig ordentligt.

Att tråd nekromanca är med andra ord ett forums motsvarighet till att släppa en högljudd, illaluktande fis under en finmiddag. Du kan hävda att fisen inte skadar någon allt du vill. Den stinker ändå.

Bara starta en ny tråd. Det tar 30 sekunder att göra det.
Gillar liknelsen.

Fast jag undrar om det inte finns en massa visdom också i gamla trådar. En av forumets mest hyllade användare som dessutom är död och inte kan glädja forumet med nya insiktsfulla inlägg, Rising, har skrivit en massa trådar som anses av många vara pärlor. Att inte få romantisera de trådarna för att det däri eventuellt skulle kunna förekomma ett inlägg som någon nu levande forumdeltagare eventuellt inte vill kännas vid, är att straffa ett helt ämne, ett helt forum för vad en enda deltagare på det forumet inte nu längre vill kännas vid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Gillar liknelsen.

Fast jag undrar om det inte finns en massa visdom också i gamla trådar. En av forumets mest hyllade användare som dessutom är död och inte kan glädja forumet med nya insiktsfulla inlägg, Rising, har skrivit en massa trådar som anses av många vara pärlor. Att inte få romantisera de trådarna för att det däri eventuellt skulle kunna förekomma ett inlägg som någon nu levande forumdeltagare eventuellt inte vill kännas vid, är att straffa ett helt ämne, ett helt forum för vad en enda deltagare på det forumet inte nu längre vill kännas vid.
Jag har inget emot att man länkar till de trådarna eller att man citerar dem. Det kan finnas bra grejer i dem. Men skriv inte i dem så att de åker högst upp i listorna. Nu kan jag dessutom lägga till argumentet att om man skriver i de gamla trådarna så är det lite som att skriva till saker till gamla böcker. De är vad de är och det är smaklöst att ändra dem. Hell, jag är till och med ok med att man startar en ny tråd om en gammal tråd om man vill.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
God45 said:
De är gamla, de är så satans, satans gamla. De är fyllda med en massa åsikter skrivna av individer som antagligen har ändrat sina åsikter sedan tråden dog tre eller fyra gånger.
Spelar det någon roll? De måste inte försvara vad de skrev för tio år sedan, det går utmärkt att skriva "Nu ser jag inte på saken på det sättet längre, nu tycker jag så här, därför att...".

God45 said:
Hela företaget bygger på att nekromantikern inte orkar skriva en ny startpost där han formulerar sig ordentligt.
Eller så tyckte han att den gamla tråden var bra, och kanske avslutades i förtid. Det är ganska vanligt att trådar dör bara för att det poppar upp något annat hett ämne som tar uppmärksamheten.

Kanske det har tillkommit ny information man vill tillföra. Någon kanske frågade om det fanns ett spel baserat på Bok X, och ingen hittade något. Helt plötligt råkar man hitta GURPS Bok X, och vill tala om det för den som sökte.

Att däremot gräva upp en 10 år gammal tråd för att göra en +1 känns lite meningslöst.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Haha, det är lugnt. Man gör ju en liten resa från att vara femton och registrera sig på sitt första webbforum (som inte är Lunarstorm) och tolv år in i framtiden. Ibland känner jag mig som den där Yassilus, men jag försöker kväva det med min oklanderliga smak. :gremwink:
 
Top