Nekromanti Stora positiva tråden

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ok, då försöker jag berätta vad jag älskar med min absolut största hobby.

1: Att människor med helt olika bakgrunder, politiska åsikter, religioner etc,i nio fall av tio kan ha civiliserade och givande diskussioner om mer eller mindre allt inom rollspel.

2: Att ett rollspel aldrig egentligen blir färdigspelat likt ett tv-spel eller datorspel då ett rollspel tycks fungera i all oändlighet.

3: All kunskap som finns på det här forumet, och då menar jag verkligen att alla som vistas här deltar på ett nästan alltid konstruktivt sätt som faktiskt har givit mig så mycket glädje och inspiration genom alla år. Även om jag inte säger det så upplever jag ibland nästan att jag känner en del av er på ett betydligt mer personligt plan än vad ett forum normalt sett ger mig.

4: Att de allra flesta här, mig själv inkluderad, kan ”bråka”och vara väldigt bryska ena dagen för att senare ha förlåtit och gått vidare. Jag vet att jag själv är rätt snabb till att att reagera med känslor istället för förnuft när jag irl har mina smärttoppar och hoppas att jag blir förlåten lika snabbt som jag faktiskt förlåter. Jag tyckte och tycker fortfarande om Recca även om vi hade våra duster och förmodligen båda två valde att se varandra med de mest negativa ögonen vi kunde, det är synd då jag saknar hennes inlägg om väldigt många saker inom vår hobby.

5: Att vi alla trots olika preferenser inom ramen för vår hobby oftast kan stötta och ge varandra råd utanför vår egen bekvämlighetsfär. Det är tex sällan eller kanske inte ens existerande längre att någon blir kritiserad för att gilla simulationism eller dungeon bashing vilket inte var sant för några/flera år sedan. Jag tycker med andra ord att vår hobby, alla vi som utgör hobbyn och forumet har mognat på väldigt mycket på flera olika sätt.

6: Tack för alla rollspelsgudar som hela tiden skapar nya rollspel och nytt material till redan existerande rollspel, utan er hade Sverige inte varit den utomordentliga plats för vår hobby som den faktiskt är.

7: Att min dotter som är åtta år och min son som är fem år vill spela rollspel. Har spelat flera enklare Drakar och Demoner 91 äventyr med dem, självklart modifierade till deras preferenser och ålder men med väldigt goda resultat. Nu vill min dotter följa med när jag och min spelgrupp spelar A Song Of Ice And Fire, det får vänta ett tag. Sonen undrar om det finns ett Fortnite rollspel... :-(

Men som sagt, hobbyn är magisk och det är ni här på forumet som till stor del är med och gör den magisk för mig. Jag har varit en del av forumet många år innan jag gifte mig för snart 14 år sedan och kommer med stark nostalgi och kärlek ihåg vilken magisk upplevelse det var att kunna kommunicera med mina rollspelsidoler Krister Sundelin, Marco Behrmann, Anders Blixt och många fler.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
1. Att det är en outtömlig källa till underhållning, pyssel, kreativitet och garv + att det är något man kan ta med sig oavsett hur gammal man blir.
2. Man lär sig en hel massa.
3. Det är något jag generellt gör med mina allra bästa vänner.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
1. Jag älskar alla de vänner och bekanta jag fått genom spelen, och inte minst alla de jag träffar överallt som spelat/spelar rollspel och som gärna skyndar till när behöver experthjälp rörande det ena eller andra, oftast inför mitt romanskrivande. Föga anade jag att det skulle se ut så här trettio år senare när jag satt där i min ensamhet 1986 och skrev på Svavelvinteräventyret.

2. Älskar hur spelen lockat mig till att läsa mer historia, filosofi, språkteori, naturvetenskap etc för att sedan låta mig blanda alltsammans till nya, märkliga hybrider.

3. Älskar den härliga nördstämningen som oftast infinner sig när man träffar likasinnade och som genast bryter all is. Samma hur man kan umgås oavsett bakgrund, kön och ålder i rollspelssammanhang.

4. Och tack Anders Blixt för en aldrig falnande entusiasm och professionalitet, blandad med en osvikligt etisk hållning i det du skriver. Jag är stolt över att kalla dig min vän!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag vill lägga till att skrivande av Kopparhavets hjältar är bland det roligaste jag har gjort. Dels för att det på många sätt är "hemma", dels för att det är en ren fröjd att samarbeta med alla kreativa människor (från nestorn till n00b!) och dels för att det har varit sjukt spännande att gräva i det förflutna och få kontakt med folk som typ glömt att de skrivit saker för 30 år sedan :)

Att det dessutom ser ut att kunna blir något av det bästa som släppts på svenska gör ju inte saken sämre ;)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Baserat på festen jag är på nu: att rollspelare, trots alla klagomål på det, är så sjukt mycket bättre på att inte prata om sina rollpersoner och tycka att sin egen upplevelse är viktig än prettolajvare.
 
Top