Nekromanti Stora positiva tråden

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Nä hörni, vet ni vad? Nu tycker jag att det klagats alldeles för mycket – i skrivande stund har vi TVÅ trådar som bara handlar om att raljerande klaga på saker.

Och ja, jag vet att jag varit minst sagt aktiv i båda trådarna själv.

Men – det är mycket roligare att säga ja än att säga nej, och mycket trevligare att fokusera på det man tycker om än det man tycker illa om. Det känns så förbannat "edgy 20-something" att hålla på och raljera elakt och tävla i hur roligt-elaka man kan vara mot saker.

Så nu tycker jag att vi istället ska ha en tråd där vi pratar om saker vi älskar i hobbyn! Vilka är de tre till fem saker ni gillar mest? Det kan vara spel, personer, företeelser, spelvärldar eller vad som helst.

Jag tänker börja:

1) Jag älskar all kreativitet i hobbyn! Från spelledaren plockar fram nya äventyr till sin spelgrupp och kärleksfullt husreglar för att göra upplevelsen bättre, till spelaren som skriver bakgrund till sin rollperson, till rollspelsmakare till kartritare till illustratörer. Ja, alltihop. Det är så jäkla kul att se folk skapa saker, även när det är typ fantasy heartbreakers eller husregler jag själv inte tror på. Bara ATT DET SKAPAS gör mig lite glad varje gång jag tänker på det.

2) Hjälpsamheten! När man skapar – se ovan – eller bara spelar så är hjälpen aldrig långt bort. Det är såklart inte alltid råden är perfekt anpassade eller så, men att folk VILL HJÄLPA TILL är härligt! Och hobbyn är full av genuint kunniga yrkesmänniskor och rollspelsmakare och spelledare med decennier av kunskap som de aktivt och generöst delar med sig av. Inte en tanke på att hålla några yrkeshemligheter för sig själv – folk hjälper till så mycket de hinner. Det finner jag hjärtevärmande och inspirerande.

3) Spretigheten! Att så mycket märkligt kan få plats under ett och samma tak. Att Nobilis och OSR och DoD och Apocalypse World och Panty Explosion och Kult och Medberoende alla är "samma hobby" och att folk som gillar dem kan samlas och umgås och ha det ganska trevligt och utbyta idéer. Jag tycker att det är enormt roligt att se alla genre-mashups och hur influenser från det nya smyger sig in i det gamla på tusen olika sätt.

4) Från det generella till det specifika: Player skill som separerat från mekanik – det har varit den största MIND=BLOWN-grejen för mig det senaste decenniet eller så; hela perspektivet att man kan ha player skill utan att det handlar om att vara bra på regelmekaniken. Mysterielösande där jag som spelare får vara detektiven, CSI-personen, som faktiskt löser det faktiska mysteriet. Det är mitt rollspelsknark.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Jag älskar att många rollspelare i princip är rena experter på ett eller ett dussin områden gällande historia, vapen, militär, allt möjligt. Den språkliga förmågan är också emellanåt fantastisk.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
1. Immersion. När man för en kort stund kan leva sig in i helt andra förutsättningar, möjligheter och problem än man själv har i vardagen. När jag nästan kan se en annan värld framför mig och snudd på styras av rollpersonen snarare än tvärtom. Att man kan lära sig mer om sig själv och om sina medmänniskor genom att sitta och leka hittepå. Under förra året kom jag till insikten att det är traddspelen som av någon anledning möjliggör det här bäst för mig.

2. Flow. När handlingar, tankar och interaktionen flyter på. När man bygger på varandras kreativitet och nästan helt glömmer att mekaniken finns där – fast den fortfarande gör jobbet. När man inte behöver tvinga allt att stanna upp och när man knappt behöver tänka på vad som kommer härnäst, utan bara låter det som sker ske. Ingen aning om vilka spel som faktiskt hjälper mig göra det här. Det händer ibland i traddspel och traddigare indiespel, men aldrig i rent samberättande.

3. Skaparglädje. Det finns så sjukt mycket kreativt utrymme i rollspel som fenomen. Man kan skapa allt från rollpersoner till hela världar, man kan spela en uppsjö olika system och skriva sina egna. Man kan skriva historia och man kan rita bilder. Man kan spela lite teater och man kan planera scenarion. Man behöver inte gilla alla utlopp – men de finns där. Och det är rätt fantastiskt.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Att man har tvingats, och fortsätter tvingas, lära sig saker för att kunna spelleda. Historieberättande, gruppdynamik, legender, vapenlära, alkemins historia. Eller hurpass högt vattnet stod på järnåldern och hur man beredde lin.

Sedan: allt det ni säger.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
1. Att jag är vuxen och har mer tid än någonsin för rollspel

2. Återväxten
Varenda gång jag är på SF bok är det kids där som snackar rollspel och gluttar i böcker.

3. Kreativiteten
Det är fantastiskt kul att hemmasnickrande och DIY frodas. Folk verkar överlag benägna att assistera på allehanda sätt.

4. Utvecklingen & Medvetenheten
Att spelteori och speldesign problematiseras. Att t.ex. genus och inklusivitet får plats i diskussionerna och skapandet på ett annat sätt nu än förr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Ape of Wrath;n314505 said:
2. Återväxten
Varenda gång jag är på SF bok är det kids där som snackar rollspel och gluttar i böcker.
QFT.

På mitt jobb har ungdomarna en "rollspelsklubb", de stannar kvar efter plugget och lånar lokaler av skolan för att lira D&D5 ett par timmar en gång i veckan. Jag tror visserligen att vi har en ganska ovanlig koncentration av nördar bland eleverna, pga att vi riktar oss specifikt till den gruppen, men det är kul ändå.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Att folk håller på. Det här är det absolut bästa. Det finns en levande kultur av folk som utan något hopp om pengar eller berömmelse lägger ner oerhörd tid på att skapa material som kan användas av andra.

Att folk hämtar nya influenser. Riktigt bra saker kommer till när människor drar in nya saker, i stället för att bara bygga på sådant som redan flyter runt i nördbubblans kollektiva medvetande. Folk som drar in mytologier, kulturer och litterära verk som inte har blivit klyschor gör spelhobbyn en oerhörd tjänst.

Att folk bejakar rollspelsmediets unika drag. Det känns som om det finns en hel del folk som tar tillvara de unika drag som finns i rollspelande, utan att försöka imitera filmer, böcker, tv-serier eller andra medier. Det visar på ett kulturellt självförtroende, där man inte strävar efter att uppnå legitimitet genom att lägga sig så nära ett mer etablerat medium som möjligt.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
krank;n314522 said:
QFT.

På mitt jobb har ungdomarna en "rollspelsklubb", de stannar kvar efter plugget och lånar lokaler av skolan för att lira D&D5 ett par timmar en gång i veckan. Jag tror visserligen att vi har en ganska ovanlig koncentration av nördar bland eleverna, pga att vi riktar oss specifikt till den gruppen, men det är kul ändå.
Och jag fick häromdagen reda på att några av sexorna på min skola lirar Ensamma Vargen!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Att jag fortfarande spelar en gång veckan. När man läser om alla som inte får ihop en spelgrupp, känner jag mig lyckligt lottad att vårt tisdagsspel lever efter 11 år.

Att det görs så många bra spel. Det kommer så många bra nya spel att jag knappt hänger med at spela dem, men bara att jag har 10 olika spel som jag vill spela är fantastiskt.

Att jag numera har personal rabatt på rollspel. Det här är ju bra för min ekonomi, eller kanske inte kommer säkert att köpa för samma pengar men jag får ju alla fall mer spel så man kan ju inte klaga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
1. Jag älskar you guys! Rollspels.nu är fortfarande bästa stället för rollspel online.

2. Jag älskar mina medspelare som jag spelar så fantastiska rollspel med.

3. Jag älskar att rollspel får mig att vara kreativ och skriva och skapa och utvecklas.

4. Jag älskar Vampire. Jag är tillbaks igen till min första rollspels kärlek och hon är fortfarande vacker! Datorspelet ser awesome ut! Och man får skriva saker och sälja på nätet med deras IP.

5. Jag älskar Hydra! Hail Hydra! Bästa svenska speltidningen för alltid. Alltid 1989!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Att det var ett kontrollerat socialt sammanhang där jag under min uppväxt kunde känna mig trygg.

Alla feta jäkla illustrationer.

Det där ögonblicket när man läser en bit spelvärlds-lore eller en regelmekanik och det bara blixtrar till i huvudet på en, och man ser en hel jäkla skog av möjligheter.

Fria Ligan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
1. Alla människor som lägger ner tid och kärlek i hobbyn. Stort plus om man gör det utan att trampa på eller förminska någon annan.

2. Alla fantastiska skapelser som kommer ur denna kreativitet.

3. Den ofattbara kunskap som hobbyns utövare besitter. Det är helt sjukt! Normalt när man snackar med folk är de typ jätteduktiga på sitt jobb eller nån sport men här hittar vi folk med spetskunskaper inom spännande nischer som andra knappt hört talas om.

4. Fantasin. Vi har kvar den. Vi lever och andas fantasi.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
1. Rollspel som sådant: Detta har format mitt vuxna liv och fortsätter med det. Så stort, så lärorikt, å spännande, så fyllt med positiv (och ibland negativ) energi.

2. Erik Granström: le grand-maître

3. Gothcon. Jag var med när det började 1977. Det har blivit så megastort -- bortom allt vi tänkte oss för 40 år sedan.
https://gondica.wordpress.com/2011/0...orsta-gothcon/
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,212
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
De viktigaste personerna i mitt liv (utöver närmaste familjen) kommer genom hobbyn.

Rollspel, gestaltande, berättande har varit vid sidan av konst och teater det som format mig och mitt liv, från ungdom till vuxen. Tur nog har det även lett till en vidare och mer accepterande syn på/inför min omgivning (andras idéer, synsätt, livsstilar).

Men bortser vi från det, så är det en massa skoj, berättelser, upplevelser, stoj, som kommer av och ur rollspelandet.

Även att det gett er rum och utrymme för att uttrycka sig, att vara. Något jag tagit med in i andra aktiviteter och yrkeslivet; medvetenheten om vikten av detta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
1. Reaction Rolls
2. STOCKHOLM KARTELL. Värmen, glädjen, hatet, undergången, kärleken och glöden.
3. Smygskelett
4. Glaive-Guisarme
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Björn Wärmedal;n314585 said:
Erection rolls???

Rising skulle vara stolt.



Men nä, fixat nu. Reaction Rolls är regeln som svenska rollspel glömde och alltså är ofantligt mycket sämre för det.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,308
Finns ju så sjukt mycket att vara positiv över, men ska försöka koka ner det på något sätt!

1. Passionen
En av de härligaste sakerna är den enorma passionen som finns inom rollspel: hur många som när de säger att de älskar rollspel verkligen menar varenda ord av det. För även om vi inte gillar allt så är grundkärleken till rollspel så stor. Det är väldigt få personer jag ser som är "halvdana rollspelsälskare", utan det finns verkligen en glöd och kärlek till hobbyn som föds inom den. Det märks i allt från skapare till spelare att vi gör det här för att vi älskar det och det skiner verkligen igenom överallt.

2. Samhörigheten
Och inte bara älskar jag rollspel, utan det gör duockså och hen därborta med! För den här passionen som finns inom hobbyn för så av oss samman och det blir verkligen en samhörighet mellan alla vi som spelar. Det finns något magiskt när rollspelare finner varandra: det är allt från att matcha med en spelgrupp där det kan kännas som att ni har spelat i år fast det är första gången ni spelar ihop till att bara höra olika rollspelare berätta med stor inlevelse vad de har upplevt i olika spel. Det är verkligen vackert att se hur vi är rollspelare och hur mycket av hobbyn som bygger på den här samhörigheten, något som bara växer i och med att vi blir fler och fler i hobbyn. Visst finns det gatekeepers, men ärligt är jag faktiskt glad över hur stor del av hobbyn har attityden: "Vill du prova att spela? Klart du ska spela!" Dessutom gör den här samhörigheten att vi alla känner oss som en del av communityt och hur så många hela tiden hjälper varandra med allt.

3. Känslorna
Jag brukar säga att rollspel kan vara en empatimaskin och det är kul att se hur mycket känslor det kan väcka. Hur vi kan gå in i karaktärernas känslor och fylla spelborden med allt från skratt till tårar när vi själva lever oss in i det som sker. Det är så sjukt häftigt att se hur starka de här känslorna kan bli och hur många av dem som verkligen kan hänga kvar.

4. Interaktiviteten och kreativiteten
Rollspel är unikt med det att interkationen nästan hela tiden är mot andra människor och mediet föder verkligen kreativitet. För även om det finns tänkta vägar kan så många olika saker ske och det är fint att det är ett medium där du inte behöver "blockera", utan folk kan få följa den väg de vill. Framförallt gör det också att flera äventyr tar vara på detta: det är berättelser "utan slut", för tanken är att spelarna kommer få skapa slutet själva. Det gör att berättelsens liv bara börjar när det börjar spelas och så mycket kan förändras och bli unikt. En av de roligaste sakerna jag vet har varit att höra hur olika spelgrupper spelat mitt äventyr, för de kan verkligen vara unika och ibland har jag hört tolkningar som är långt mycket bättre än vad jag tänkt.

5. Bredden
Det finns så enormt många rollspel: allt från grottröjs-fantasy, till tentakelskräck, till postapokalypsöverlevnad till bröderna Coen-filmer utan spelledare. Bredden på spelen är stor och verkligen något som är inspirerande. Det finns rollspel för allt, samtidigt som nya kreativa spel hela tiden dyker upp. Det är sjukt spännande att se hur blandad vår hobby är och ju större bredd på verk, desto större bredd på spelare. För ju fler vi blir, desto roligare blir det!

6. Konvent
De måste få ett litet extra omnämnande, för konvent är verkligen en av de härligaste sakerna som finns. Att bara få träffa alla, spela massor med spel och se de olika spelen är helt underbart!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
1. Nostalgin. Mutant: år Noll, Forbidden Lands, Ur varselklotet, OSR, Kult Divinity Lost: så många sätt att återuppväcka gamla minnen och göra något bättre av dem. Jag älskar designen, blinkningarna, minnena.

2. Nyskapandet. Regler och grafisk design har aldrig varit bättre. Exempelvis Apocalypse World och artpunk-scenen bidrar till att många spel har regler med smarta innovationer på en stabil grund, inte nyskapande för nyskapandets skull som det ibland var i indierörelsens barndom. Mycket som ges ut i dag hade varit otänkbart för bara tio år sedan. Det gäller också det grafiska uttrycket.
 
Top