Nekromanti Stora positiva tråden

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
1. Gemenskapen. Med spelgänget. På konvent. Här på forumet. I andra sammanhang där rollspelare dyker upp.

2. Kreativiteten. Att jag själv får skapa. Att andra skapar. Att vi inspirerar varandra och skapar tillsammans.

3. Engagemanget. I spelandet. Skrivandet. Ritandet. Diskuterandet. Poddandet. Ja, överallt.

Bonus: Mitt spelgäng på sju personer lyckas för det mesta träffas och spela varannan vecka. Dessutom kör vi ett par tre spelhelger per år. Det är inte illa med tanke på mixen av jobb, hus, sambos, barn, husdjur och andra fritidsintressen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,124
Gillar det kreativa, skapandet, att låta nåt nytt se dagens ljus. Gillar hänget o gängen man spelar med.

Djupet i rollspel är jäkligt kul med, att det alltid finns nya grejer att göra. Att det alltid finns fler utmaningar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
gabrielledebourg;n314608 said:
6. Konvent
De måste få ett litet extra omnämnande, för konvent är verkligen en av de härligaste sakerna som finns. Att bara få träffa alla, spela massor med spel och se de olika spelen är helt underbart!
Tretusen procents medhåll!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Mina bästa grejer med hobbyn

1. Känslan av Äventyr. Ingen av de äventyrliga sakerna jag har tagit mig för utanför rollspelet har gett den där känslan av äventyr som kommer om inte varje möte så åtminstone var fjärde. Att efter så här lång tid fortfarande bara behöva kompisar, papper och tärningar med lustig form för att kunna känna sånt här!

2. Kan själv grejen. Det är bara att skriva ett eget spel, äventyr, eller slumptabell. Bland det första jag gjorde som rollspelare var att hitta på en egen DoD ras. Det var absolut inget fel på den för att vara skriven och ritad av en 11-åring. Och den var precis lika giltig och kul att skriva som när jag som 30-nånting-åring listade ut hur yrkena i Spelet om Morwahyle var gjorda och skrev en text på boningen om hur man gör egna yrken och dessutom hittade på Detektiven (och som jag blev starstruck av Bergting när han sa att han sa att han läst den!).
Vi är ju extremt bra på kan själv i Sverige rent klassiskt så det är inte konstigt att vi alltid gjort så mycket bra grejer till rollspel!

3. Att vår återvext till så pass stor del är mycket jämnare könsfördelad och att det ser ut att finnas så mycket utbyte mellan rollspels och queer rörelsen. Det här är grejer som inte faller inom mitt personliga intresse och därför har jag lite dålig koll.
Men om allt som behövdes var att vi la in billder på tjejer som gjorde saker och lämnar möjlighet till att spela sitt eget kön (eller inte definiera sin rollperson med kön alls för den som inte vill) så är det synd och skam att vi inte gjorde det från dag ett. I alla fall så blir jag glad när jag läser om att Queernördarna ordnar dropp in rollspel på Pride veckan och har många gånger stolt visat bilden på krigarna och Lamasun i B&B. Nej, hobbyn är inget för alla men alla ska vara välkomna att se efter som den innehåller något som passar dem. Ju öppnare dess bättre.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
1. Gratisäventyr på nätet.
2. Att få se spelare som spelar sitt första äventyr.
3. Den pyttelilla spelföreningen i grannbyn som kontaktade undertecknad för att de hört talas om att jag kunde något om det där "rollspel" eller vad det heter på svenska. Denna vår är det bordsrollspel på schemat var fjärde lördag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Kom på en grej till:

KSR-vågen!

Alltså vår egen svenska Old School Renässans. Det är helt sjukt fräckt att Sverige har en egen skola som är så unik att den sticker ut och vi känner alla igen det när vi ser det. Dessutom extra coolt att den tar över världen! Forbidden Lands är kanske inte ett klockrent KSR-spel men det går att spikrakt följa arvet från de svenska rollspelens barndom, via MUA till DoD!

Jag vill se fler börja prata om det 40-åriga kreativa arvet med entusiasm och stolthet! :) Vilka andra länder har något liknande, (bortsett från det uppenbara D&D-arvet)?? Garanterat inget!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Måns;n314773 said:
Forbidden Lands är kanske inte ett klockrent KSR-spel...
Lite OT men vad i Forbidden Lands tänker du är KSR? Själv tänker jag snarast på det som en OSR-hybrid.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
1. Internet, pdf, print on demand: i korthet att tröskeln att korsa för att få sitt material från privata anteckningar till händerna på andra spelare runt om i landet och världen har försvunnit.

2. Prestigelösa projekt, vare sig det är samarbeten eller egna initiativ. Hydra är ett fantastiskt exempel. Det hänger ihop med punkt 1 i det att folk inte bara kan utan vågar dela med sig av sina grejer, bara för att det är så roligt att skapa och dela med sig.

3. Grottröj. Världens mysigaste OSR-konvent, och en lysande stjärna på rollspelshimlen i Sveriges rollspelshuvudstad.

4. NNO, Fummelpodden och Viskningar från kryptan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
luddwig;n314775 said:
Lite OT men vad i Forbidden Lands tänker du är KSR? Själv tänker jag snarast på det som en OSR-hybrid.
Jag citerar mig själv:
"Forbidden Lands är kanske inte ett klockrent KSR-spel men det går att spikrakt följa arvet från de svenska rollspelens barndom, via MUA till DoD!"

Ps. Kult är inte heller ett klockrent KSR-spel, men det går knappast att förneka släktskapet där heller.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
chrull;n314587 said:
Men nä, fixat nu. Reaction Rolls är regeln som svenska rollspel glömde och alltså är ofantligt mycket sämre för det.


Mutant kom ihåg, men märkligt nog verkar det aldrig ha fått fäste. Kanske en produkt av mer storylineorienterade moduler, där det redan var förutbestämt hur folk och fä skulle reagera?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Måns;n314788 said:
Jag citerar mig själv:
"Forbidden Lands är kanske inte ett klockrent KSR-spel men det går att spikrakt följa arvet från de svenska rollspelens barndom, via MUA till DoD. "
Så det du menar är helt enkelt att Forbidden Lands bygger vidare på en svensk speltradition? Forbidden Lands med sina pölar och öppna äventyr är ju annars raka motsatsen till KSR.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
luddwig;n314793 said:
Så det du menar är helt enkelt att Forbidden Lands bygger vidare på en svensk speltradition? Forbidden Lands med sina pölar och öppna äventyr är ju annars raka motsatsen till KSR.
Erik Granström, Nisse, DoD... Fria Ligan som kittet däremellan...

Nu är vi ju absolut OT med Ä-spel släppte även Star Wars D6 med pölar, och att öppna äventyr skulle vara "raka motsatsen" kan jag inte hålla med om på något sätt. Marsklandet exempelvis. Men, det här får du skapa en ny tråd för om du vill diskutera vidare :)

Edit: Ny tråd skapad :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Måns;n314795 said:
Nu är vi ju absolut OT med Ä-spel släppte även Star Wars D6 med pölar, och att öppna äventyr skulle vara "raka motsatsen" kan jag inte hålla med om på något sätt. Marsklandet exempelvis. Men, det här får du skapa en ny tråd för om du vill diskutera vidare :)
Eftersom Wilper etablerat och definierat KSR utgick jag från hans dokument. Ta gärna en titt för att undvika framtida förvirring. (Jag lyckas inte lägga in en länk nu men kan göra det när jag har en dator inom räckhåll). Så, slut på OT för min del.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
zonk;n314803 said:
Darn, jag trodde jag skulle klara mig utan ;)-smiley..
Kommunikation i text är inte alltid så lätt. Jag frågande Måns av ren nyfikenhet och tänkte för mig själv att jag kanske missförstått något grundläggande om Forbidden Lands men vem vet, kanske skulle någon kunna läsa in en bråkig ton?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Svarte Faraonen;n314791 said:
Mutant kom ihåg, men märkligt nog verkar det aldrig ha fått fäste. Kanske en produkt av mer storylineorienterade moduler, där det redan var förutbestämt hur folk och fä skulle reagera?
Antagligen, allt som är dåligt med rollspelsprodukter typ :D
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Fantasi med motstånd
En helt fantastisk sak med rollspel, enligt mig rollspelandets yttersta usp är att det erbjuder fantasi med motstånd. Att bara dagdrömma eller för den delen att att kreativt skapa en egen berättelse möter inget inre motstånd (dock kan ju skaparen drabbas av inspirationsbrist/lättja/skrivkramp/distraktioner). I princip kan man skapa vad man vill.

Men inte i rollspel! Det fantastiska är att människor tillsammans skapar en berättelse, må den handla om grottor eller rymdskepp, där man utgör varandras kreativa motstånd. Gruppen kan skapa vad som helst men individens skapande möter på motstånd av medspelarna och systemet.
 
Top