Paal;n314283 said:Lite roligt att du var med och (kick)startade hela nostalgitrenden med (de enormt underhållande) Sinkadusmåndagarna.![]()
Min ursäkt är att det var över tio år sedan!

Borde inte nostalgitrenden vara över vid det här laget?
Paal;n314283 said:Lite roligt att du var med och (kick)startade hela nostalgitrenden med (de enormt underhållande) Sinkadusmåndagarna.![]()
luddwig;n314284 said:Du får gärna utveckla vad du menar med det ovanstående, och om du är rädd att hamna alltför OT här får du väl starta en egen tråd eller svara mig i PM. Jag upplever nämligen det rakt motsatta, nämligen att det fina med OSR är att slippa fokus på optimering och mekanik. Eftersom reglerna är så avskalade i OSR handlar det istället om kreativ problemlösning, och just problemlösningen är också det roliga där. Att vinna eller använda reglerna på bästa möjliga sätt förknippar jag inte alls med OSR utan snarare med nyare D&D och liknande.
ceruleanfive;n314288 said:Min erfarenhet av OSR är att det handlar om att göra smarta val och klara en dungeon, snarare än att se i vilken oväntad riktning narrativet utvecklas. Mycket handlar om att hitta kreativa lösningar och att fatta taktiska beslut, ?för att på så vis undvika att blanda in mekaniken – vilket utgör en mekanik i sig självt. Det är mer centralt att som spelare ha smarta idéer än det är att gestalta sin rollperson och fatta rimliga beslut utifrån vem rollpersonen är. Alltså upplever jag att det är fokus på att "vinna", samt på mekanik snarare än gestaltning.
MattiasLejbrink;n314295 said:3. Allt i din "egna unika spelvärld" är vanlij-standard 1.0. "De Kvemuleriska Dandrit-barbarerna rider på Smuldifmaligoster och är långsmala, ärofulla men ändå...." lägg av nu, det här är Eddings med lite omkastade bokstäver.
gorillotaur;n314326 said:Gud ja. ”Inifrån ut”-tänket hos många rollspelskonstruktörer är så otroligt störigt. Alltså att se tror att det finns allmänintresse av deras ”drakar och demoner fast bara med t4”-system.
zonk;n314328 said:Ja vafan, här sitter folk o skapar spelen de själva är sugna på, istället för att skapa sånt jag vill ha! Vad är det för j-a sätt?
zonk;n314328 said:Ja vafan, här sitter folk o skapar spelen de själva är sugna på, istället för att skapa sånt jag vill ha! Vad är det för j-a sätt?
Svarte Faraonen;n314346 said:Abstrakta måttenheter. Om inte min rollperson är huvudperson i en Borgesnovell vill jag kunna räkna det jag bär med mig.
gorillotaur;n314351 said:Exakt! Insikten att man gör något för sin egen skull och inte för att man är guds gåva till hobbyn, är något många spelmakare skulle må bra av.