Nekromanti Stora klagotråden

Status
Not open for further replies.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
1. Gnäll.
2. Att det finns för många bra spel och att folk har mage att skriva fler bra spel! Enough already!
3. Att jag inte ens har möjligt att läsa alla nya bra spel!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Sjukt bra tråd
1. Spelkonstruktörer som nixar kreativa användningar av reglerna de skrivit samtidigt som de har kvar bra mycket värre regler i sina spel. Exempel på detta kan tex vara att man (WotC) var tvungna att erata att någon insett att Whirlwind Attack enligt reglerna som de var skrivna innebar att man kunde springa runt bland fienden och anfalla alla man sprang förbi för en rätt överkomlig mängd skada. En cool tolkning av reglerna som de stod skrivna, men det var minsann inte tillåtet. Däremot finns det en spell som man måste vara hälften så hög level för att få tag på som gör ungefär samma skada till alla som råkar gå inom 5 meter ifrån en, som hindrar dem från att komma fram till en och som inte skadar ens fiender som håller i sig i tio minuter. Vilken tur att vi har heroiska regeltolkare som kan förbjuda kreativitet när den dyker upp med sin fula nuna.

2. Fanboys som svarar på kritik mot deras favoritrollspel med "men om du inte gillar något kan du ju ändra det. Det är ju så rollspel fungerar". Jag har alltså spelat rollspel i 30+ år vid detta laget. Att nämna the golden rule när jag försöker få spelskapare att inse att deras design inte gör det de tänkt sig eller att de byggt ett fängelse för framtida designer i sina egna regler hjälper inte ett dugg utan får mig bara att bli förbannad. Om du har ett motargument som inte är baserat på att jag är en noob som inte fattar att jag kan houserula i spelet hör jag gärna på den. För övrigt i ett av fallen jag fick höra detta argumentet hade jag nämnt att jag var spelare i spelet och att min spelledare följde den officiella rulingen som givits av designern precis innan. Extra hjälpsamt. "Så du läste inte min post alls, du bara ville rapa ur dig ett försvar av en designer som inte alls verkade som att han behövde försvaras utan som försökte förstå vad det var jag sade." Great!

3. Vuxna människor som inte minns vad som fick dem attraherade till rollspel när de var små men som ändå har massa åsikter om hur man ska designa rollspel för unga människor. (tittar alltså inte på Äventyr tex som är designat med en faktisk unge som medskapare). I samma kategori kan vi slänga in alla som tror att rollspel är döda PGA TV och Dataspel och att kidsen inte är intresserade av rollspel idag om man inte gör dem mer som dataspel. När jag började spela rollspel så fanns de första TV-spelen. Jag spelledde det första Western när jag var 11 år gammal, fult medveten om att Legend of Zelda existerade. Western 1 är otroligt krångligt. Mutant 2 är otroligt krångligt. Ändå spelade ett gäng ungar från 7-13 dessa spel just under en stor del av sin barndom. Det är gamla människor som inte orkar sätta sig in i nya komplicerade saker, inte unga öppna sinnen. Folk som på allvar tror att tex 5th edition D&D är för krångligt för 10+ ungar är nog dummare än sagda ungar och mina många erfarenheter med att spelleda för främlingar verkar stödja detta ganska mycket. Den sociala grejen med rollspel där man träffas och pratar med varandra har väldigt lite med dataspel att göra. För övrigt kan vi stoppa in folk som inte tror att den fysiska produkten behövs för att sälja in spelet i den här kategorin också. Så mycket tärningar som köps redan av folk som spelar spelet för första gången och så mycket som folk sitter och glor på bilderna i de fysiska produkterna när de är nya så känns det helt befängt att anta detta. Bara för att jag själv är luttrad, inte orkar med att spela något så krångligt som Rolemaster och inte ser varken tärningar eller illustrationer som annat än verktyg större delen av tiden så kan man väl om man anstränger sig fortfarande se tillbaka på när man var nyare i gamet? Eller är det bara jag?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
gorillotaur;n314351 said:
Exakt! Insikten att man gör något för sin egen skull och inte för att man är guds gåva till hobbyn, är något många spelmakare skulle må bra av.
Ja fy! Hur kan de tro att det kan bli nåt bra av det när de bara sitter o gör sånt de själva gillar, liksom?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
1. Detta:
Svarte Faraonen;n314346 said:
Minimalism. Jag är rätt trött på designfilosofin att allt måste gå att koka ner till sina grunder. Det finns redan hur många enkla, tighta regelsystem som helst, och jag ser ingen poäng med att köpa ytterligare något litet häfte där man uppmanas att själv hitta på spelvärld, magiska förmågor och liknande. Jag vill ha spel som levererar stora mängder output: saftiga skadebeskrivningar, myllrande slumptabellsresultat, kärleksfullt beskrivna miljöer, och så vidare.
2. Nostalgigrejer. Jag känner inte nostalgin. Missade första omgången med allt det där som omarbetas och nysläpps nu. Helt ointressant.

3. "Hur man spelar rollspel" eller "Vad är ett rollspel"-texten i inledningen av varje bok. Jag tror inte att någon idag köper en rollspelsprodukt utan att veta vad ett rollspel är, och om det finns sådana personer tror jag att de lätt kan söka upp svaret på Altavista utan problem.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Haha vilken otroligt neggig tråd, men vilken tur då att jag är en otroligt neggig människa:

1. Nostalgi.
2. Pretentiösa rollspel/are utan självdistans. Det är inte så himla seriöst hörni.
3. Idén att dungeon crawl och hack and slash skulle vara en sämre form av rollspel.
4. Spelbalans
5. Människor som ska berätta om sina rollpersoner eller kampanjer. Jag bryr mig verkligen inte.
6. Fula rollspel.
7. Historisk korrekthet
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
4. Folk som klagar på nostalgi. Hela jäkla hobbyn är ju en sorglig kvarleva som levt i skuggan av exakt alla andra tidsfördriv i snart 30 år! Vad har vi kvar utan nostalgi?? Alla spel som var stora då är stora idag. Alla spel som folk spelar bygger på idéer, världar, romaner etc som folk under 20 inte ens kan stava till! Visst, vi hade en period av HELT nyskapande spel för 5-10 år sedan men bortsett från det kreativa vulkanutbrottet har rollspel ALLTID drivits av nostalgi. Herregud, vem fan slåss med SVÄRD nuförtiden???

Och man kan för tusan inte gilla OSR och ogilla nostalgi på samma gång!?! Vaffan liksom. Inbillar sig folk att en ny förkortning gör spelen nyskapande?

Ok, ja det finns spel som inte bygger på nostalgi, men räck upp en hand om du ens känner till någon som spelar dem!

;)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Måns;n314405 said:
Och man kan för tusan inte gilla OSR och ogilla nostalgi på samma gång!?! Vaffan liksom. Inbillar sig folk att en ny förkortning gör spelen nyskapande?
Det är väl därför det finns olika OSR-cirklar. Dragonsfoot och Tenkar's Tavern är för de som gillar nostalgi, medan de som inte är intresserade av det läser saker av Patrick Stuart, Scrap Princess och Zedeck Siew i stället. Folk kan ju gilla spelstilen utan att ha någon nostalgisk koppling till de spel där den ursprungligen dök upp.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Måns;n314405 said:
4. Folk som klagar på nostalgi. Hela jäkla hobbyn är ju en sorglig kvarleva som levt i skuggan av exakt alla andra tidsfördriv i snart 30 år! Vad har vi kvar utan nostalgi?? Alla spel som var stora då är stora idag. Alla spel som folk spelar bygger på idéer, världar, romaner etc som folk under 20 inte ens kan stava till! Visst, vi hade en period av HELT nyskapande spel för 5-10 år sedan men bortsett från det kreativa vulkanutbrottet har rollspel ALLTID drivits av nostalgi. Herregud, vem fan slåss med SVÄRD nuförtiden???

Och man kan för tusan inte gilla OSR och ogilla nostalgi på samma gång!?! Vaffan liksom. Inbillar sig folk att en ny förkortning gör spelen nyskapande?

Ok, ja det finns spel som inte bygger på nostalgi, men räck upp en hand om du ens känner till någon som spelar dem!

;)
Det är ju det jag klagar på, att nostalgi är så viktigt för oss. Att vi återvänder till samma spel och världar hela tiden. För all del, använd tankegodset, idéerna och troperna från förr men skapa något nytt och skruvat av det, inte bara en nyutgåva med nostalgi som starkaste usp. Det är ju det som är tjusningen med osr, eller åtminstone den typen jag personligen gillar (det finns flera sorter). Jag struntar i den nostalgiska aspekten av gammel-d&d, det är idéerna från förr som går att bygga något innovativt på som kittlar. Det finns ingen nostalgi i Veins of the Earth liksom.

Men sen, herregud, folk går ju spela som de vill. Jag lider inte av att andra kissar på sig av pepp för ännu en nyutgåva av nåt 80-talsspel, men i den här tråden skulle vi ju hata, så... ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
pappa;n314419 said:
men i den här tråden skulle vi ju hata, så... ;)
Då måste jag klaga på rollspelare som inte kan bestämma sig. En del vill inte ha färdiga världar, en del vill ha omfattande världsbeskrivningar, en del ogillar nostalgi, andra tycker nostalgi är en naturlig del av hobbyn, en del vill bara hacka orker andra vill leva sig in i sina RPs känslor (när de hackar orker...). Vad tusan, bestäm er ;-)!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
Bifur;n314422 said:
Då måste jag klaga på rollspelare som inte kan bestämma sig. En del vill inte ha färdiga världar, en del vill ha omfattande världsbeskrivningar, en del ogillar nostalgi, andra tycker nostalgi är en naturlig del av hobbyn, en del vill bara hacka orker andra vill leva sig in i sina RPs känslor (när de hackar orker...). Vad tusan, bestäm er ;-)!
Now thats some real good hatin' right there!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
pappa;n314419 said:
Det är ju det jag klagar på, att nostalgi är så viktigt för oss. Att vi återvänder till samma spel och världar hela tiden. För all del, använd tankegodset, idéerna och troperna från förr men skapa något nytt och skruvat av det, inte bara en nyutgåva med nostalgi som starkaste usp. Det är ju det som är tjusningen med osr, eller åtminstone den typen jag personligen gillar (det finns flera sorter). Jag struntar i den nostalgiska aspekten av gammel-d&d, det är idéerna från förr som går att bygga något innovativt på som kittlar. Det finns ingen nostalgi i Veins of the Earth liksom.

Men sen, herregud, folk går ju spela som de vill. Jag lider inte av att andra kissar på sig av pepp för ännu en nyutgåva av nåt 80-talsspel, men i den här tråden skulle vi ju hata, så... ;)
Det var lite tongue in cheek men min poäng var att jag ser oerhört få spel med nostalgi som enda USP. DoD Retro som uppenbart undantag givetvis, men bortsett från det har jag svårt att se några uppenbara kandidater. Lyckligtvis bygger vi vidare på det vi ärvt, twistar, ändrar, förnyar, förbättrar (eller försämrar, för all del).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
1. Rollspel.nu. Det här forumet alltså. Ett fruktansvärt mirakel att det här forumet faktiskt funkar. Hälften av alla inlägg man skriver kommer med ett felmeddelande. Hälften behöver man ladda om sidan för att se om något faktiskt postades. Knappen för att bifoga bilder gör inte det på ett vettigt sätt. osv.

(edit: för att illustrera detta har alltså tabben jag skrev detta inlägg i fastnat i "Arbetar..."-läge. Jag öppnade en ny tabb och kunde då inte se den här posten i tråden, men uppe till höger såg jag att den hade postats. En tredje tabb öppnades och där fick jag samma resultat. En omladdning av den tabben visade faktiskt posten i tråden också...)

2. Ereb Altor-nostalgi.

3. Rollspelsfanboy-warriors. De där bla. som ska rekommendera sitt favoritspel oavsett vad som efterfrågas.
A, en person med en fråga: "jag letar efter ett spel som handlar om hårdkokta detektiver, det ska vara film noir och får gärna komma med schyssta beskrivningar över livet i LA på 40-50-talet.
B, en idiot: "Eon 4!"
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Måns;n314429 said:
Det var lite tongue in cheek men min poäng var att jag ser oerhört få spel med nostalgi som enda USP. DoD Retro som uppenbart undantag givetvis, men bortsett från det har jag svårt att se några uppenbara kandidater. Lyckligtvis bygger vi vidare på det vi ärvt, twistar, ändrar, förnyar, förbättrar (eller försämrar, för all del).
Inte som enda usp, men starkaste finns det ett digert gäng. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
pappa;n314433 said:
Inte som enda usp, men starkaste finns det ett digert gäng. :)
Hallå! Kan man inte få citera hur man vill utan att bli rättad!?! Jag lägger in den typen en besserwissrande på #5! ;) (Och diskuterar gärna nostalgins inverkan på hobbyn (och OSR) vidare i en annan tråd någon gång, för i mina ögon är ironin bländande! :) )

Ps. Jag pratar inte om dig här utan om tongångar som jag snappat upp här och var.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n314416 said:
Det är väl därför det finns olika OSR-cirklar. Dragonsfoot och Tenkar's Tavern är för de som gillar nostalgi, medan de som inte är intresserade av det läser saker av Patrick Stuart, Scrap Princess och Zedeck Siew i stället. Folk kan ju gilla spelstilen utan att ha någon nostalgisk koppling till de spel där den ursprungligen dök upp.
Naturligtvis. Men jag pratar alltså om OSR i sin helhet. För mig, och gissningsvis alla andra, är det närmast smärtsamt uppenbart att det finns ganska starka nostalgiska förtecken, alldeles oavsett vad den enskilde rollspelaren uppskattar.

Och det är alltså vad jag väljer att klaga på här i klagotråden and its my God given right! :)

(Men inte något jag brinner för direkt. Tyckte mest att det var lite lustigt och tänkte skoja lite)
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
gorillotaur;n314286 said:
Borde inte nostalgitrenden vara över vid det här laget?
Nej, inte förrän någon crowdfundar en spökskrivare som åker över till Arizona, bor på Roger Undhagens soffa och återskapar slutet på Ärans väg.

(Förlåt!)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
PowerNap;n314459 said:
Nej, inte förrän någon crowdfundar en spökskrivare som åker över till Arizona, bor på Roger Undhagens soffa och återskapar slutet på Ärans väg.

(Förlåt!)

När börjar KS:en? ;)
 
Status
Not open for further replies.
Top