Nekromanti Stora klagotråden

Status
Not open for further replies.

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Leon;n314617 said:
Jag vet inte om jag håller med om att nörd (eller bög eller turk för den delen) är ett skällsord, men jag kan hålla med om att det, litegrann som hipster, kommer med en jäkla massa baggage jag inte nö(r)dvändigtvis känns vid. Inklusive positivt baggage. Det är väl så med etiketter i allmänhet kanske....
Alla är den sortens skällors som man kan använda i en tillräckligt personlig miljö men inte i en alltför opersonlig.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
gorillotaur;n314552 said:
Om jag ska vara lite tydligare: Jag upplever att det finns ett stort antal spelskapare som ger ut rollspel som rena ”vanity projects”. Alltså, anledningen att de lägger en massa tid och energi på ett rollspelprojekt är för att det ger dem något på ett personligt plan – kanske vill de ha status i hobbyn, bocka av något på sin bucket list, eller vad det kan vara för anledning – inte för att det finns någon som helst efterfrågan av deras produkt.

Det är verkligen inget fel med det. Stora egon utan självdistans byggde denna hobby.

Jag upplever samtidigt att en märkbar del av dessa spelskapare inte själva förstår att det är självförverkligande de sysslar med, vilket leder till en del bitterhet när deras spel inte tas emot som Messias. Det leder också till en ovilja att ta emot input utifrån, och en massa annat tråk som i slutänden innebär att de går i samma fällor och gör samma misstag som hundra spelskapare innan dem.
Vi får helt enkelt hoppas att dessa rollspels-messiasar läser, och kommer till eftertanke om sin plats här i världen, så vi slipper en massa rollspel som bara baseras på vad skaparna tycker är kul.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
zonk;n314628 said:
Vi får helt enkelt hoppas att dessa rollspels-messiasar läser, och kommer till eftertanke om sin plats här i världen, så vi slipper en massa rollspel som bara baseras på vad skaparna tycker är kul.
Jag förstår i alla fall vad du menade, Gorillataur.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Rymdhamster;n314630 said:
Jag förstår i alla fall vad du menade, Gorillataur.
Svårt att förstå? Men va sjutton. Det är väl klart som korvspad? Här delar folk med sig av sin visdom, och förklarar för spelskapare att de gör uttjatade och onödiga spel, och så har skaparna mage att vara snorkiga, istället för att ägna sig åt självrannsakan. Det är väl om något väldigt enkelt att förstå vilken trumpenhet det kan leda till.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
zonk;n314643 said:
Här delar folk med sig av sin visdom, och förklarar för spelskapare att de gör uttjatade och onödiga spel
N ä, bara att de borde fundera över varför de gör spelen.

Det är faktiskt väldigt bra råd. Alla spelskapare borde ta sig en ordentlig funderare på _varför_ de skriver sina spel och lista ut vad det är som faktiskt är viktigt för dem.

Är det viktigaste att släppa ett spel som säljer bra och som många vill spela? Då behöver man kolla av vad folk faktiskt är intresserade av, speltesta spelet och ändra på det som folk inte gillar (även om det är ens favoritbitar).

Eller är det viktigare att släppa exakt det spel man själv vill spela? Då bör man kanske inte räkna med att sälja en massa exemplar. Eller ens med att få särskilt bra recensioner. Det är absolut inte omöjligt att det blir bra ändå! Men man bör kanske förbereda sig på att ens egen vision av det perfekta rollspelet inte nödvändigtvis är det _universalt perfekta_ rollspelet.

Självfallet finns det ett slags mellanting mellan de två också, men då krävs det kompromisser. Och det är där det finns en och annan spelskapare som vägrat lyssna på utomståendes åsikter och feedback för att hålla sig sann till sin vision, och sedan blivit besviken när spelet inte gått hem i stugorna.

Det är väldigt nyttigt att veta varför man gör saker.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,201
Location
Göteborg
gorillotaur;n314552 said:
Om jag ska vara lite tydligare: Jag upplever att det finns ett stort antal spelskapare som ger ut rollspel som rena ”vanity projects”. Alltså, anledningen att de lägger en massa tid och energi på ett rollspelprojekt är för att det ger dem något på ett personligt plan – kanske vill de ha status i hobbyn, bocka av något på sin bucket list, eller vad det kan vara för anledning – inte för att det finns någon som helst efterfrågan av deras produkt.

Det är verkligen inget fel med det. Stora egon utan självdistans byggde denna hobby.

Jag upplever samtidigt att en märkbar del av dessa spelskapare inte själva förstår att det är självförverkligande de sysslar med, vilket leder till en del bitterhet när deras spel inte tas emot som Messias. Det leder också till en ovilja att ta emot input utifrån, och en massa annat tråk som i slutänden innebär att de går i samma fällor och gör samma misstag som hundra spelskapare innan dem.
Finns det konkreta exempel?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Om jag ska plocka upp en nr 1, såhär efter lite reflekterande, är det nog hur mkt lättare det är att klaga än att vara positiv. Det är lite tråkigt att se hur mkt mer liv det är i den här tråden än i den positiva tråden. Fast när jag tänker efter gäller det kanske inte bara rollspel iofs.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Det enda jag vill klaga på är mig själv -- för att jag aldrig lyckas avsluta något av mina projekt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
gabrielledebourg;n314572 said:
3. Uppmana till sunk
Den värsta ursäkten är dock spel som utspelar sig i vår värld som har med det med bortförklaringen att "det är realistiskt". Det kanske är det, men för många blandar ogärna in de realistiska motpolerna, exempel som ett historiskt rollspel och har med kvinnoförtryck men struntar i att visa någon form av kvinnofrihetsrörelse till exempel.
Snabbt tillägg på den: När sexuellt våld finns beskrivet i rollspel på ett eller annat sätt (vad onda hyrsvärden gör, hur halvorcer blir till, etc) så beskrivs det uteslutande som "stark man på vän mö"... Trots att sexuellt våld mellan män även det är ohyggligt vanligt i verkliga krig, ergo borde det vara viktigt att ha med om man ska köra med förklaringen/ursäkten "det är realistiskt". Och det har varit vanligt från antiken hela vägen fram till idag. (inte kul läsning, låt bli den länken om du inte vill bli deprimerad).

Inte lika 'sexigt' för en straight snubbe att beskriva det dock (om man nu måste ha med sexuellt våld i sitt rollspel, that is).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Mundo;n314704 said:
Snabbt tillägg på den: När sexuellt våld finns beskrivet i rollspel på ett eller annat sätt (vad onda hyrsvärden gör, hur halvorcer blir till, etc) så beskrivs det uteslutande som "stark man på vän mö"... Trots att sexuellt våld mellan män även det är ohyggligt vanligt i verkliga krig, ergo borde det vara viktigt att ha med om man ska köra med förklaringen/ursäkten "det är realistiskt". Och det har varit vanligt från antiken hela vägen fram till idag. (inte kul läsning, låt bli den länken om du inte vill bli deprimerad).

Inte lika 'sexigt' för en straight snubbe att beskriva det dock (om man nu måste ha med sexuellt våld i sitt rollspel, that is).
OT, men hemsk läsning. Känns bisarrt att man inte hört talas om det, trots att artikeln är från 2011.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jocke;n314614 said:
1. Nörd är ett skällsord. Det är som att kalla någon bög eller turk.
Nej, det är det inte.

Det är möjligt att det är det i just dina sociala kretsar, eller att det var det där du växte upp, men ord ändrar betydelse med tiden.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
krank;n314709 said:
https://svenska.se/tre/?sok=n%C3%B6rd&pz=1"]Nej, det är det inte[/URL].

Det är möjligt att det är det i just dina sociala kretsar, eller att det var det där du växte upp, men ord ändrar betydelse med tiden.
Vad menar du med länken? Det står ngt nedsättande i SO om nörd jämfört med ngt vardagligt om man kollar upp ordet bög. Turk ger inget sådant.

Det är alltså om vi ska leka den här leken ett mer nedvärderande ord.

Annyways så är det här en tråd om subjektiva åsikter och det här är en grej jag helhjärtat tycker.

Tittar vi på engelska användningen av ordet Nerd har jag dessutom objektivt rätt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
MODERERING

Nu noterar jag att ni diskuterar ords betydelse. Det är ett spännande ämne, som tyvärr inte hör hemma alls i den här tråden. Återgå till att klaga på rollspel istället. (Eller ännu bättre: Skriv något positivt om dem i den för detta ändamål skapade tråden.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jocke;n314713 said:
Vad menar du med länken? Det står ngt nedsättande i SO om nörd jämfört med ngt vardagligt om man kollar upp ordet bög. Turk ger inget sådant.

I SO från 2009 står det "något nedsättande".
I SAOL från 2015 står det inget om det.

I tidigare böcker stod betydligt mer tydligt nedsättande betydelser.

Slutsats: Med tiden har "nörd" övergått från att vara ett skällsord, till att vara något nedsättande, till att inte vara nedsättande.

Å andra sidan får väl din tolkning stå för dig. Jag betraktar det inte som ett skällsord överhuvudtaget, och kommer att fortsätta använda det på exakt de sätt du stör dig på.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Jocke;n314713 said:
Vad menar du med länken? Det står ngt nedsättande i SO om nörd jämfört med ngt vardagligt om man kollar upp ordet bög. Turk ger inget sådant.
Eftersom ingen av dessa är skällsord.

Givetvis är de skällsord om/när de används som skällsord. Bög var tidigare ett skällsord. Och kan fortfarande användas som skällsord av homofober.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
krank;n314715 said:
I SO från 2009 står det "något nedsättande".
I SAOL från 2015 står det inget om det.
SAOL har inte den sortens noteringar. De har vardagligt och ibland väldigt vardagligt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
PowerNap;n314459 said:
Nej, inte förrän någon crowdfundar en spökskrivare som åker över till Arizona, bor på Roger Undhagens soffa och återskapar slutet på Ärans väg.

(Förlåt!)
Jag är frivillig om den där crowdfundern blir av -- även om jag kräver bättre sovplats än en soffa. :cool::wink:
 
Status
Not open for further replies.
Top