Nekromanti Stenålder-igen!

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Säger bara...

Jojo, men i fabelberättelser ála de spel som Krille räknade upp, så har "djuren" helt ersatt människorna i ett i alla andra aspekter helt mänskligt samhälle. De har till och med tagit över några mänskliga anatomiska drag, såsom den upprätta gången och griporganen i de främre extremiteterna (händerna, alltså).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
+ Chronopia ju! [NT]

mb


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
JAG säger bara...

...vart finns ett Narniainfluerat rollspel? Eller verför inte ett dylikt fast i cyberpunkmiljö? Tänk er karaktärerna! Den försupna igelkotten. Den kostymerade korporationsbjörnen. Huliganugglorna. Hackerbävern.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: JAG säger bara...

"Den försupna igelkotten. Den kostymerade korporationsbjörnen. Huliganugglorna. Hackerbävern."

Har du sett Monty Pythongängets version av "Det susar i säven"? Om inte, gör det och håll kvar tanken ovan. Vare sig grodor eller vesslor kommer vara sig lika efter det. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Säger bara...

Jo, det må vara sant. Det var inte den aspekten jag direkt tänkte på, utan det svåra i att försöka spela ett djur. Det verkade som om du inte ens ville sätta mänskliga karaktärsdrag på djuren.
Ursäkta mig om jag uppfattade dig fel.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Problemet med Stenålder!!

"Ja det var ju ett bra och enkelt sätt. Har faktiskt inte sett till den modulen då jag inte är någon GURPS spelare."

Då åker man till Södertälje och våldgästar Rosen för att låna hans ex :))

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Problemet med Stenålder!!

<I>Då åker man till Södertälje och våldgästar Rosen för att låna hans ex :))</I>

Fast mitt ex ligger för närvarande kvar uppe i Luleå...
GURPS Ice Age kan annars rekommenderas; den tar upp förhållanden, miljöer och teknologi under olika stenåldersperioder, från tidigt redskapsanvändande och framåt. Grundkampanjen som den främst tänker sig är lite mer primitiv än hos Ismannen & co - huvudinspirationen är filmen 'Quest for Fire' - men den tar upp stenålder fram till efter jordbrukets inträde. Finns regler för hur man gör olika sorters hominider som rollpersoner (fast att spela en Australopithecus låter väl så likt Apa the Roleplaying Game...) och den tar även upp lite riktlinjer ifall man vill spela Hollywoodkampanjer där det klampar dinosaurier utanför grottan.
Det jag mest irriterar mig lite på är en detalj i dess regler för byteshandel; den mäter de relativa värdena på saker och ting utifrån grundvärdet på en päls från ett mindre djur (typ, en hare), kallat $kin, förkortat $...

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Säger bara...

Ajdå, ett missförstånd har visst uppstått.

Jag tänkte mig överhuvudtaget aldrig att man skulle *spela* djuren. De skulle bara vara mystiska inslag i världen, som kunde hjälpa eller förstöra för rollpersonerna. Sedan måste de naturligtvis ha mänskliuga drag, men det ska ändå tydligt kunna märkas att de är djur. Lejonet är fortfarande ett rovdjur, och det jagar fortfarande gasellen (även om båda kan snacka).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Måste kasta mig in..

JAG har sett den! Cool!

Och cyberpunk med djur.. vad sägs om.. MUTANT?


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Själv tänkte jag mig..

..ett fall i min världside:
en bushman som strövar omkring med hans bästa-kompis/totem-djur, lejonet! (Spelat av en annan rollspelare.)


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2000-12-19 10:12.</EM></FONT></P>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Åhå!

Då tänkte väl jag mig snarare talande djur inspirerade av de där berättelserna från Afrika om den där spindeln, ni vet (på lågstadiet läste vi jättemycket om honom). Det är en cool spindel som är jättelistig, och som tydligen figurerar i folksagor över ganska stora delar av Afrika. I några av berättelserna finns fler talande djur, förutom spindeln själv. Om man då tar bort spindeln (som är ganska så människofierad) så får talande djur av min kaliber.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Måste kasta mig in..

<I>Och cyberpunk med djur.. vad sägs om.. MUTANT?</I>

Då kommer väl Mutant snarare närmare Steampunk.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Spindlen

JAA! SPINDELN! Jag läste en hel bok om spindlar i afrikanska sagor!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Kan inte hålla mig

En långbåge skall upfylla följande kriterier: 1.vara 6 fot lång (180cm) eller lika lång som användaren 2.vara gjord av ett trästycke. detta är det grundläggande som kuriosa kan nämnas att virket oftast var idegran (som var betydligt vanligare här i gamla tider)på framsidan var den vanligen platt på framsidan (den sida som var riktad mot målet) och och lätt rundad på bågens baksida ( den sida som är riktad mot en själv när man siktar på ett mål) uppyllde bågen de första två kriterierna var det alltså en långbåge och jag tvivlar på att en kortbåge skulle vara till någon större nytta i alperna där avstånden kan vara rätt långa vid jakt så vi kan nog anta att det var en långbåge.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Öh.. Va?!

Vaddå steampunk? Mutant?

Förexten har jag just passerat inlägg nummer 666.. Ditt nästa inlägg blir just det nummret.. (sp00ky!)


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
667

Din djävel! Du är förbi mig. Jag har börjat bli slö på sistonde. Får börja motionera debattmusklerna regelbundet från och med nu.

På tal om mutant, vilken utgåva tänker du på? Säker på att du inte menar Mutant 2090 (som för övrigt inte innehåller fysiskt muterade djur). Vanliga mutant är ju det där efter-katastrofen-köret, med Pyri-samfundet m.m.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top