Nekromanti Stenålder-igen!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja, ödlemän låter bra, fast det är ju lite kliché.. Även vargmän.. Vad sägs om några riktigt smarta typer med demoniska implantat och hyper-intelligens,
fast med en stor intelligensbrist. (Typ fantasi)

Och stora automat-spjutskjutar-karbiner!

/Arvidos, går igång på.. luft.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Ånga/krut

Tja, även om ångan har en framträdande roll, så kan jag inte säga att krutet har det. Förresten gillar jag mitt "bisarr postapokalyptisk steampunkfantasy", kalla mig pervers ni bara /images/icons/wink.gif.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
För övrigt

<I>Japp, jag tänker på uråldrig tid! Kanske inte ens i vår värld, utan i fantasy-värld? Och som sagt, gärna stor inblandning av mystik och
gudakraft. Talande djur, oså.. Magin ÄR naturen.</I>

Talande djur vore faktiskt urhäftigt. Jag får svänga ihop något liknande själv i brist på bättre.

<I>Kanske både bushmän och några civiliserade zulu/babylonier.. (Vad är det för likhet på dom kanske ni undrar?
Svar: Båda är gröna i Civilization! )</I>

Och det är en oerhört viktig likhet. /images/icons/laugh.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
<I>fast med en stor intelligensbrist. (Typ fantasi)</I>

Tja, om dom saknar fantasi, så tvivlar jag på att dom skulle kunna komma särskilt långt i den teknologiska utvecklingen. Man kommer inte särskilt långt på att bara gå omkring och *fatta* saker.
Något som hade varit roligt, men kanske inte allt för seriölst, är om de hade varit supermesiga. De gav upp så fort en konflikt närmade sig, och började gråta vid åsynen av blod.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Ånga/krut

"Tja, även om ångan har en framträdande roll, så kan jag inte säga att krutet har det. Förresten gillar jag mitt "bisarr postapokalyptisk steampunkfantasy", kalla mig pervers ni bara."

Inte alls. Tack vare Thief - The Dark Project och Chaos Engine förstår jag lockelsen med steampunk mycket väl. :gremsmile: Så väl att det influerar mitt spelledande...

--
Björn
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaja..

Tja, om dom saknar fantasi, så tvivlar jag på att dom skulle kunna komma särskilt långt i den teknologiska utvecklingen

Åkej då, svårt att anpassa sig!
(Föresten så har Håkan Eneroth, eller vad han nu heter, föreläst på vår skola om studieteknik så jag vet ALLT om fantasi och sånt. Nästan.)


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Problemet med Stenålder!!

Problemet med att göra ett rollspel är att få spelare och Spelledare att klara av att gestalta en värd där så enkla saker som Pengar och Ekonomi, Länder och armer, Bra vapen, Bra läkekonst, Där den enda förklaringen till fenomen som Åska och köld är från gudar..
Att gestalta detta är jobbigt och svårt det kanske svåraste är att gestalta en värd där pengar saknas utan pengar försvinner en otroligt mängd prylar och ideer från värden..

Den som är mäktigast har mest ägodelar ju fler ägodelar desto "rikare" är man skickliga jägare kan snappt stiga i rang osv..
Svårt för EN ledare att bli hövding/kung över ett stort område...
De han och hans närmaste män kan hota och belöna i form av mat värdeföremål och beskyda från farliga rovdjur De kan han ha Makt över..
Vidare svårigheter med att vara ledare i ett Stenålders samhälle är att det finns gott om okänd mark som folk kan flytta till givet viss är varje försök att hitta nya områden att bo i svårt och livsfarligt men människor är modigare/ointeligentare än vad man kan tro..


Och HUR ska DU förklara för din spelare hur han ska måste byta 15 kg kött mot en flintyxa ? eller kostar en yxa i flinta 100 kg kött eller kanske bärnstens halsband eller en mammutbete ?
Flinte var under tidig och sen stenålder en handelsvara det vet man tyvär för att stenen skulle ha något värde måste den vara stor nog för att man ska kunna göra något av den..
Flinta sten är tung och den finns bara i områden med KRITA man vet att stenålders män/kvinnor reste långa vägar bara för att bryta flinta i gruvor.. ( Norges hittade de en flintgruva som när den användes låg åtminstonde 1 mil från land.. Stenåldersmäniskorna var tvungen att paddla ut ohc gräva sen paddla in igen. )
Vad värre/bättre är att flinta har flera olika nivåer av kvalite tro det eller inte det finns dålig och bra flinta.
färgen på flinta är från skitbrunt till mörktsvart och blänkande bärnstensbrunt..

Sen hur är vapnena på den tiden ?
Dåliga eller ?
en flint yxa egg är vassare än de första järnvapnena skär och stick yta var.
Tyvär så är flinta skört och spricker lätt det är även flintas styrka ett bra flint vapen blir aldrig slött det kan och kommer gå sönder för eller senare orsaken att flintan inte behöver vässas är att eggen hela tiden "vässar sig själv" när flintan används så lossnar bitar från bladet flintans natur gör att bitanra som lossnar följer eggen och den blir därmed hela tiden "vässad"
( om den träffar ett ben i bytet eller en sten vid sidan av bytet så kan den spricka sönder )
Så med andra ord VI har vassa flintvapen som är minst lika bra som stålvapen MEN OM de stöter på hårt ben eller sten så går flintan sönder.. ( skallben kan ibland vara för tjockt för ett flinta vapen att slå hål i det är dokumenterat )

Sen har de klubbor de har i många områden Bumeranger kastkäppar. ( Nej det är inte bara i Australien de finns.. )
Bumeranger har man hittat över hela Europa och Asien Amerika och afrika av någon anledning så glömde man bort bumerangen *hmm* kan ha att göra med att vi har mer skog än exempel viss Australien.
Sen majoriteten av dessa bumeranger tillhör den sort som EJ kommer tillbaka
( se egyptierna S formade kastkäpp som ett exempel )
Men även återvändande har funnits i Europa..


Okej så vapnena var "dåliga" de går lätt sönder måste repareras vad innebär det att vapnena är dåliga ?
Djur är svåra att jaga
Djur är farliga att jaga
En björn/varg vars tänder man minstänker var högvaluta är livsfarliga djur för en stenålders människa
Inte nog med att djuret är störe ( i fallet björn ) har vassare tänder och blir arg när man skadar det utan det ända sättet man med säkerhet kan lyckas med storrovdjurs jakt är om man är fler än 1 jägare.. Problemet är om en grupp jagar så blir vinsten mindre när bytet måste delas
Sen kommer det till Skador som under stenåldern var livsfarliga en jägare blev halt kan inte jaga längre utan blir en belastning, sjukdommar vi idag kan skratta åt kan vara direkt dödliga, infektioner är vanliga att få OM man blir biten av ett djur och infektioner kan lätt leda till blodsförgiftning och DÖDEN..

SÅ jag skulle kunna skriva 100 tals mer info om stenålders rollspels problem men jag gör det inte.
Rollspel under en fiktiv stenålders samhälle har ENORMA potential till äventyr tänk bara på att mängden information måste vara störe bättre förklarad infrastruktur på samhället osv.. SÅ att spelare och spelledare kan gestalta en värd där tekniskt eftersatta Orcher ( Homo sapien Neandertalis ) utgjorde en livsfarlig konkurent till (Homo Sapien Cromango ) i vår värd där man vet att dessa folk inte bara dödade varandra utan även hade handel och giftemål mellan sig ( man har hittat rester som KAN tyda på att det är så,, Vilket betyder att Neanderthal människans gener kan leva än idag bland OSS )..
I en fantasy värd kan vi få Ännu roligare där finns riktiga Orcher/Tiraker de är starkare ser bätre i mörker är TOTALT överlägsen de har klor de kan äte kadaver som inte ens en Gam vågar äta ( nackdelar är att de troligen behöver mycket föda för att överleva ),
Svåra konkurenter till Människorna och Alverna ( Homo Elfine Dricusvinus ) människors för och nackelar behöver vi inte gå in på.. MEn alverna De är lätta springer antagligen snabbare deras diet är antagligen mer vegitarisk och de lever länge har antagligen bättre läke kött tåligare mot infektion men är i gengäld så kan de ha svårt att bosätta sig i områden där man under 6 månader måste äta kött..
Dvärgarna å andra sidan de är korta kraftiga och ser i mörker vilket gör att de är minst lika svåra konkurenter som Orcher.. ( kort och väger lite = billiga i drift behöver lite föda )
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Problemet med Stenålder!!

Ingen har sagt att det är lätt att skriva ett stenålders rollspel. Man måste sätta sig in i ämnet mycket väl.
De punkter du tar upp bör man ha i åtanke, och även fler därtill.
Innan man ens börjar skissa på någon form av spel så bör man läsa en rad böcker om ämnet, och även se så många dokumentärer och liknande om det vi kallar sten åldern som det bara är möjligt.
Det vi kallar "stenåldern" är inte en enda period utan en rad mer perioder och det går inte att dra allt över en kant. Men sedan så uppstår frågan, hur nära knutet till vår historia behöver ett rollspel vara, och hur realistiskt behöver det vara ?
Realism behöver inte betyda ett bra rollspel, men det samma gäller frånvaron av den samma.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Fantasin är uppfinningens moder" som ett av talessätten heter.
"Nödvändigheten är uppfinningens moder" är ett annat.
Båda är nog sanna under olika omständigheter.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Säger bara...

Och dessutom Teenage Mutant Ninja Turtles RPG /images/icons/smile.gif

Det finns dock en viktig brist i samtliga rollspel du har räknat upp: de handlar inte om *djur*, de handlar om *djurliknande människor*. Människor, som ser ut som djur som går omkring på bakbenen, men som har en kultur, en vetenskap och en mentalitet hämtad från människorna. Om man istället placerade ut djuren i skogen där de hör hemma, drog ned dem på framtassarna och lät dem vara djur, fast med talförmåga, så skulle det plötsligt bli något helt annat.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Säger bara...

Så fort du ger djur förmågan att tala har du gett dem deras första mänskliga drag och därmed redan klivit över gränsen. Det går inte att unvika att de därefter får mänskliga karaktärsdrag.
Vi är ju själv människor och kan inte förstå oss på ett djurs sinne, därför så tolkar vi saker och ting ur vårt mänskliga perspektiv. Därmed så får djuren automatiskt mänskliga drag.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Säger bara...

"Om man istället placerade ut djuren i skogen där de hör hemma, drog ned dem på framtassarna och lät dem vara djur, fast med talförmåga, så skulle det plötsligt bli något helt annat."

Bunnies&Burrows, med andra ord. Finns även som modul till GURPS.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Problemet med Stenålder!!

<I>Man måste sätta sig in i ämnet mycket väl. De punkter du tar upp bör man ha i åtanke, och även fler därtill. Innan man ens börjar skissa på någon form av spel så bör man läsa en rad böcker om ämnet, och även se så många dokumentärer och liknande om det vi kallar sten åldern som det bara är möjligt.</I>

Sålunda köper man GURPS Ice Age och besparar sig besväret. (-:

--
Åke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Appropå steampunkrollspel

Det finns ju också Forgotten Futures som jag har för mig utspelas i en alternativ framtid som är ångbaserad. Spelet är gratis och finns på nätet. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen i huvudet men jag har för mig att jag tipsade någon om adressen antingen här eller i spelmakarforumet, annars finns adressen på Illerlyans länksida.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Nej, morsor är uppfinningarnas nöd.

..eller något sådant. Klassiskt Kalle och Hobbe-citat i alla fall. Om någon vet hur det låter i original, så har jag inget emot om dom delar med sig.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top