Status för Symbaroum

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Trots antalet rollspel jag testat hittills finner jag mig alltjämt dragen tillbaka till Symbaroum. Det ironiska är att för mig är inte spelvärlden något jag direkt förkovrat mig i (endast snott guldklimpar här och där), utan själva regelsystemet. Det klasslösa systemet, avsaknad av skills och korruption ligger helt i linje med hur jag personligen vill spela (trots eventuella brister).

Med det sagt, hur ser statusen ut i Symbaroum och dess framtid, nu när de primära kampanjböckerna är avklarade?

(Följer flera kanaler och ändå inte snappat upp/hört något officiellt, men känn er fria att leda mig till mer "officiella" kanaler där de finns!)
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Har bara hört inofficiella grejer, från officiellt folk. Att det kan hända ngt 2026 (jubileumsår, engelska utgåvan). Sedan har väl Ligan som mål att ge ut minst en produkt om året för sina levande spel - och Symbaroum är ju absolut ett av dem. Funnits rykte om ngn ny äventyrsbok eller liknande, innan 2026 - då det kanske blir ett 1.5 eller 2.0-släpp - med fokus på stadsstaterna i väst. Men som sagt. Officiellt, nope.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Tyst som i graven kring Symbaroum tyvärr. En reboot liknande den som Coriolis fått, verkar inte helt utesluten, men jag tvivlar på att vi kommer att få se något mer på svenska.

Edit: det är spekulationer från min sida. Jag har inte heller hört något officiellt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Trots antalet rollspel jag testat hittills finner jag mig alltjämt dragen tillbaka till Symbaroum. Det ironiska är att för mig är inte spelvärlden något jag direkt förkovrat mig i (endast snott guldklimpar här och där), utan själva regelsystemet.
Coolt, jag tycker exakt tvärtom. Världen och särskilt kampanjen verkar bra (vi är i bok 2); systemet är inte fit for purpose och matchar framför allt inte det förväntade spelet (kampanjen är undersökningar hela tiden; reglerna har inte ens färdigheter men har absurt obalanserade förmågor som närmast uteslutande handlar om strid).
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Tyst som i graven kring Symbaroum tyvärr. En reboot liknande den som Coriolis fått, verkar inte helt utesluten, men jag tvivlar på att vi kommer att få se något mer på svenska.

Edit: det är spekulationer från min sida. Jag har inte heller hört något officiellt.
Det är väl nästan något åt detta håller jag önskar själv, tex hur The One Ring 2e känns väldigt slipat och verkar väldigt uppskattat. Tänker det borde gå att fixa till mycket av problemen som finns. Blev bland annat mycket inspirerad nyligen av Kerbangos husregler (@Paal) som jag tycker ganska minimalistiskt hanterar de huvudsakliga utmaningarna, samt några egna regler.

Coolt, jag tycker exakt tvärtom. Världen och särskilt kampanjen verkar bra (vi är i bok 2); systemet är inte fit for purpose och matchar framför allt inte det förväntade spelet (kampanjen är undersökningar hela tiden; reglerna har inte ens färdigheter men har absurt obalanserade förmågor som närmast uteslutande handlar om strid).
Och jag håller med här att det finns mycket obalans, men när man faktiskt spelar märker man sällan av det har jag märkt... Kanske har man redan då anpassat som påläst SL, men har inte råkat ut för några brutna aspekter (förutom Regeneration, som jag tycker primärt skadar "överlevnadsaspekten" av spelet).

Håller med att det kanske inte är så anpassat efter att det är mycket utredning (vilket jag för övrigt gillar), men samtidigt tycker jag man kan arbeta med det. I en värld där forensik etc inte finns, så blir det mycket fokus på karaktärerna och vad de säger, ord mot ord eller om man hamnar i läge där en karaktär ertappas i en lögn.

Sedan gillar kanske jag mest tanken på ett helt fritt klassystem och det är få därute som har det (vad jag hittat). Kanske är det för att det blir så många möjliga brutna kombinationer att upptäcka :p

Kortfattat hoppas jag kanske på en ny version med mycket små ändringar, samt en samlad plats för alla alternativa regler etc från alla kampanjböcker... Det kanske är mycket att hoppas på dock?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag gillar också originalreglerna och tycker de fungerar mycket bra för den typ av spel vi spelar. Visst går det att knäcka stridssystemet rätt enkelt, men strid var en så liten del av våra kampanjer att det knappt märktes. Plus att ingen av spelarna var intresserade av att min-max:a.

Håller med @verec om att det klasslösa systemet, som ger spelarna stor frihet att skapa precis de karaktärer de vill, är den största styrkan. Jag gillar inte system som är så extremt måna om balansen att karaktärerna blir urvattnade "cookie cutter-figurer".
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Del 1 av törnetronen kommer snart till Ruins of Symbaroum, så gissningsvis är det där fokus ligger nu. Kanske är det rent utav så att Ruins of Symbaroum är rebooten av Symbaroum. Jag har läst men inte spelat reglerna och tycker att det är väldigt väl genomfört. De har verkligen lyckats bygga om 5e så att det känns Symbaroum.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det är väl nästan något åt detta håller jag önskar själv, tex hur The One Ring 2e känns väldigt slipat och verkar väldigt uppskattat. Tänker det borde gå att fixa till mycket av problemen som finns. Blev bland annat mycket inspirerad nyligen av Kerbangos husregler (@Paal) som jag tycker ganska minimalistiskt hanterar de huvudsakliga utmaningarna, samt några egna regler.

Kortfattat hoppas jag kanske på en ny version med mycket små ändringar, samt en samlad plats för alla alternativa regler etc från alla kampanjböcker... Det kanske är mycket att hoppas på dock?
Trevligt att husreglerna kommer till användning. Vi har uppskattat Symbaroum som system väldigt mycket (med dessa behövliga tweaks), även om det är något år sedan vi spelade det sist.

Vi brukar försöka använda även de stridsfokuserade förmågorna brett, även utanför strid, och låta dem ge godtyckliga bonusar inom sina områden när det känns relevant.

Framtiden för Symbaroum skulle kunna vara att gå samma väg som Coriolis, en 2e med fokus på en ny del av världen. Även det vi sett i Quickstart-reglerna för det nya Coriolis tycker jag skulle vara ett logiskt steg för att göra om Symbaroum-systemet. En annan väg är ju att närma sig DoD-23 vars regelsystem vi också uppskattar mycket.
 
Last edited:

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Vi brukar försöka använda även de stridsfokuserade förmågorna brett, även utanför strid, och låta dem ge godtyckliga bonusar inom sina områden när det känns relevant.
Jag har också kört på en bredare tolkning av förmågorna för att kunna nyttja dom i mer än det uppenbara. Det har fungerat bra och gett motivering till att tänka utanför boxen för spelarna.
En v 2.0 av spelar hade dock såklart varit uppskattat. Med fokus på Ordenslandet, Stadsstaterna och alvernas ursprung. Kanske ett spel som utspelar sig kring år -5 alternativt efter törnetronen.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Jag gillar också originalreglerna och tycker de fungerar mycket bra för den typ av spel vi spelar. Visst går det att knäcka stridssystemet rätt enkelt, men strid var en så liten del av våra kampanjer att det knappt märktes. Plus att ingen av spelarna var intresserade av att min-max:a.

Håller med @verec om att det klasslösa systemet, som ger spelarna stor frihet att skapa precis de karaktärer de vill, är den största styrkan. Jag gillar inte system som är så extremt måna om balansen att karaktärerna blir urvattnade "cookie cutter-figurer".
Det är en aspekt till jag glömt här! Att spelledaren inte behöver göra några rolls alls, typ. Detta är riktigt trevligt, och speciellt för mig som inledde SL-banan med spelet och behövt anpassa mig i efterhand. Det är extremt få spel även här som tillåter detta, vilket ytterligare är ett plus.

Önskade fler spel vore klassfria, men gängse spel är numera att man förväntas välja en klass och låta fantasin fylla i luckorna så att säga. Personligen är balanserade fighter inte motiverande för mig. Jag vill kunna bli utslagen och dö, men även ibland pulverisera min motståndare. Det medför att man behöver vara på sina tår så att säga, samt att man som SL uppmuntras att skapa flerdimensionella fiender. Inte alla bör vara ansiktslösa HP-pooler som ska reduceras till 0. Vet såklart att ej många RPG är så, men vissa. Förstår även balans i klasslösa system är svåra allmänt.

Del 1 av törnetronen kommer snart till Ruins of Symbaroum, så gissningsvis är det där fokus ligger nu. Kanske är det rent utav så att Ruins of Symbaroum är rebooten av Symbaroum. Jag har läst men inte spelat reglerna och tycker att det är väldigt väl genomfört. De har verkligen lyckats bygga om 5e så att det känns Symbaroum.
Jag har slängt ett öga på dem, och för att vara DnD verkar de fånga mycket av Symbaroums känsla. Med det sagt önskar jag innerligt att detta ej infaller.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Trevligt att husreglerna kommer till användning. Vi har uppskattat Symbaroum som system väldigt mycket (med dessa behövliga tweaks), även om det är något år sedan vi spelade det sist.

Vi brukar försöka använda även de stridsfokuserade förmågorna brett, även utanför strid, och låta dem ge godtyckliga bonusar inom sina områden när det känns relevant.

Framtiden för Symbaroum skulle kunna vara att gå samma väg som Coriolis, en 2e med fokus på en ny del av världen. Även det vi sett i Quickstart-reglerna för det nya Coriolis tycker jag skulle vara ett logiskt steg för att göra om Symbaroum-systemet. En annan väg är ju att närma sig DoD-23 vars regelsystem vi också uppskattar mycket.
Verkligen, och även era karaktärsblad och fuskblad är högsta kvalitet, så kudos till er!

Har endast stulit ett antal av era regler (de stora) ännu, men de är väl genomtänkta. Tärningarna och hur de ska hanteras ser jag som den stora delen i hur spelet skulle påverkas (många motståndare behöver beräknas om), men går ju skapa en referens för hur man ska gå tillväga. Klurade själv inledningsvis på att ha 3 olika tärningar att modifiera (för "utrustning", "förmågor" och "krafter"), men då såg erat svalde jag det helt.

Det rimmar också mycket mer väl med den eleganta lösningen på det största problemet så jag ser det, vilket är bepansringens stora fördel över andra sätt att försvara sig (även svaga fiender förekommer frekvent med tex -3 till -5 till försvar). Detta löste ni med att ett alternativ för krit är att penetrera rustning. Med mitt eget alternativ ovan skulle skadan bli större och därmed är er lösning mer lämplig då risken för direkt dödande slag minskar.

Kortfattat tror små ändringar, minimala även, i formuleringar i somliga förmågor etc är nog för att reda ut systemet i väldigt hög grad (vilket jag själv gjort, ärvt från många analyser i andra forum).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Att spelledaren inte behöver göra några rolls alls, typ. Detta är riktigt trevligt, och speciellt för mig som inledde SL-banan med spelet och behövt anpassa mig i efterhand. Det är extremt få spel även här som tillåter detta ...
Är inte player facing som det kallas på utrikiska ganska vanligt? Om jag inte missuppfattat är populära regelgrunder som PbtA, FitD, Cypher System (Numenera m.fl.) och Genesys (FFG:s Star Wars m.fl) alla spelartillvända. Samma sak med till exempel Mörk Borg och The Black Hack från OSR-fåran.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Är inte player facing som det kallas på utrikiska ganska vanligt? Om jag inte missuppfattat är populära regelgrunder som PbtA, FitD, Cypher System (Numenera m.fl.) och Genesys (FFG:s Star Wars m.fl) alla spelartillvända. Samma sak med till exempel Mörk Borg och The Black Hack från OSR-fåran.
Jag är tyvärr inte tillräckligt inläst i dessa systemen, förutom PbtA (via Kult) vilket absolut stämmer! Sedan är det ett lite större steg i spelstil från vad mina spelare är vana vid (inkl mig själv), så inte testat än även om jag är väldigt sugen. Även Mörk Borg är väl alltid mot en satt svårighetsgrad som man inte ändrar (om jag minns rätt?). De övriga har jag inte läst tyvärr.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Jag är tyvärr inte tillräckligt inläst i dessa systemen, förutom PbtA (via Kult) vilket absolut stämmer! Sedan är det ett lite större steg i spelstil från vad mina spelare är vana vid (inkl mig själv), så inte testat än även om jag är väldigt sugen. Även Mörk Borg är väl alltid mot en satt svårighetsgrad som man inte ändrar (om jag minns rätt?). De övriga har jag inte läst tyvärr.
Ja, PbtA skiljer sig en del från traditionella rollspel. Samma sak gäller FitD. Genesys är också annorlunda med sina narrativa tärningar (vissa älskar det, andra hatar det). Cypher System har jag ingen närmare koll på men jag har uppfattat det likt Symbaroum, alltså spelartillvänt men avsett för en traditionell spelstil. Bland Ligans spel finns också Ur varselklotet och Flodskörden som är spelartillvända.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag tror egentligen att PbtA vore ett mycket bättre alternativt system för Symbaroum än D&D, förutom att play to find out rimmar illa med en förhållandevis scriptad kampanj. Men för att bara äventyra i spelvärlden hade det gått att bygga riktigt bra playbooks och drag/moves, som är i harmoni med settingen. Ruins of Symbaroum är så nära Symbaroum man kan komma i D&D, och mycket välgjort, men det når inte hela vägen.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Ja, PbtA skiljer sig en del från traditionella rollspel. Samma sak gäller FitD. Genesys är också annorlunda med sina narrativa tärningar (vissa älskar det, andra hatar det). Cypher System har jag ingen närmare koll på men jag har uppfattat det likt Symbaroum, alltså spelartillvänt men avsett för en traditionell spelstil. Bland Ligans spel finns också Ur varselklotet och Flodskörden som är spelartillvända.
Genesys är jag väldigt förtjust i. Det hade passat väldigt bra.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Personligen tror jag att en nyversion av Symbaroum har mycket bättre odds att komma till DragonBane än till någon annan regelmotor, inklusive sin egen eller 5E.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Personligen tror jag att en nyversion av Symbaroum har mycket bättre odds att komma till DragonBane än till någon annan regelmotor, inklusive sin egen eller 5E.
Har spekulerats i det och varit öppet från folk inom Ligan ang det diskuterats - men vad jag senast hörde var inte Mattias övertygad det var en bra fit.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Har spekulerats i det och varit öppet från folk inom Ligan ang det diskuterats - men vad jag senast hörde var inte Mattias övertygad det var en bra fit.
I mina ögon är det en riktigt dålig fit. Förutom att båda är fantasy, använder T20-slå-under och bär ett arv från forna tiders DoD, ser jag inget i DoD23 som skulle passa särskilt väl till Symbaroum.
 
Top