Status för Symbaroum

verec

Warrior
Trots antalet rollspel jag testat hittills finner jag mig alltjämt dragen tillbaka till Symbaroum. Det ironiska är att för mig är inte spelvärlden något jag direkt förkovrat mig i (endast snott guldklimpar här och där), utan själva regelsystemet. Det klasslösa systemet, avsaknad av skills och korruption ligger helt i linje med hur jag personligen vill spela (trots eventuella brister).

Med det sagt, hur ser statusen ut i Symbaroum och dess framtid, nu när de primära kampanjböckerna är avklarade?

(Följer flera kanaler och ändå inte snappat upp/hört något officiellt, men känn er fria att leda mig till mer "officiella" kanaler där de finns!)

Har bara hört inofficiella grejer, från officiellt folk. Att det kan hända ngt 2026 (jubileumsår, engelska utgåvan). Sedan har väl Ligan som mål att ge ut minst en produkt om året för sina levande spel - och Symbaroum är ju absolut ett av dem. Funnits rykte om ngn ny äventyrsbok eller liknande, innan 2026 - då det kanske blir ett 1.5 eller 2.0-släpp - med fokus på stadsstaterna i väst. Men som sagt. Officiellt, nope.

Tyst som i graven kring Symbaroum tyvärr. En reboot liknande den som Coriolis fått, verkar inte helt utesluten, men jag tvivlar på att vi kommer att få se något mer på svenska.

Edit: det är spekulationer från min sida. Jag har inte heller hört något officiellt.

Trots antalet rollspel jag testat hittills finner jag mig alltjämt dragen tillbaka till Symbaroum. Det ironiska är att för mig är inte spelvärlden något jag direkt förkovrat mig i (endast snott guldklimpar här och där), utan själva regelsystemet.

Coolt, jag tycker exakt tvärtom. Världen och särskilt kampanjen verkar bra (vi är i bok 2); systemet är inte fit for purpose och matchar framför allt inte det förväntade spelet (kampanjen är undersökningar hela tiden; reglerna har inte ens färdigheter men har absurt obalanserade förmågor som närmast uteslutande handlar om strid).

Tyst som i graven kring Symbaroum tyvärr. En reboot liknande den som Coriolis fått, verkar inte helt utesluten, men jag tvivlar på att vi kommer att få se något mer på svenska.

Edit: det är spekulationer från min sida. Jag har inte heller hört något officiellt.
Det är väl nästan något åt detta håller jag önskar själv, tex hur The One Ring 2e känns väldigt slipat och verkar väldigt uppskattat. Tänker det borde gå att fixa till mycket av problemen som finns. Blev bland annat mycket inspirerad nyligen av Kerbangos husregler (@Paal) som jag tycker ganska minimalistiskt hanterar de huvudsakliga utmaningarna, samt några egna regler.

Coolt, jag tycker exakt tvärtom. Världen och särskilt kampanjen verkar bra (vi är i bok 2); systemet är inte fit for purpose och matchar framför allt inte det förväntade spelet (kampanjen är undersökningar hela tiden; reglerna har inte ens färdigheter men har absurt obalanserade förmågor som närmast uteslutande handlar om strid).
Och jag håller med här att det finns mycket obalans, men när man faktiskt spelar märker man sällan av det har jag märkt... Kanske har man redan då anpassat som påläst SL, men har inte råkat ut för några brutna aspekter (förutom Regeneration, som jag tycker primärt skadar "överlevnadsaspekten" av spelet).

Håller med att det kanske inte är så anpassat efter att det är mycket utredning (vilket jag för övrigt gillar), men samtidigt tycker jag man kan arbeta med det. I en värld där forensik etc inte finns, så blir det mycket fokus på karaktärerna och vad de säger, ord mot ord eller om man hamnar i läge där en karaktär ertappas i en lögn.

Sedan gillar kanske jag mest tanken på ett helt fritt klassystem och det är få därute som har det (vad jag hittat). Kanske är det för att det blir så många möjliga brutna kombinationer att upptäcka :P

Kortfattat hoppas jag kanske på en ny version med mycket små ändringar, samt en samlad plats för alla alternativa regler etc från alla kampanjböcker... Det kanske är mycket att hoppas på dock?

Jag gillar också originalreglerna och tycker de fungerar mycket bra för den typ av spel vi spelar. Visst går det att knäcka stridssystemet rätt enkelt, men strid var en så liten del av våra kampanjer att det knappt märktes. Plus att ingen av spelarna var intresserade av att min-max:a.

Håller med @verec om att det klasslösa systemet, som ger spelarna stor frihet att skapa precis de karaktärer de vill, är den största styrkan. Jag gillar inte system som är så extremt måna om balansen att karaktärerna blir urvattnade "cookie cutter-figurer".

Del 1 av törnetronen kommer snart till Ruins of Symbaroum, så gissningsvis är det där fokus ligger nu. Kanske är det rent utav så att Ruins of Symbaroum är rebooten av Symbaroum. Jag har läst men inte spelat reglerna och tycker att det är väldigt väl genomfört. De har verkligen lyckats bygga om 5e så att det känns Symbaroum.

Det är väl nästan något åt detta håller jag önskar själv, tex hur The One Ring 2e känns väldigt slipat och verkar väldigt uppskattat. Tänker det borde gå att fixa till mycket av problemen som finns. Blev bland annat mycket inspirerad nyligen av Kerbangos husregler (@Paal) som jag tycker ganska minimalistiskt hanterar de huvudsakliga utmaningarna, samt några egna regler.

Kortfattat hoppas jag kanske på en ny version med mycket små ändringar, samt en samlad plats för alla alternativa regler etc från alla kampanjböcker... Det kanske är mycket att hoppas på dock?
Trevligt att husreglerna kommer till användning. Vi har uppskattat Symbaroum som system väldigt mycket (med dessa behövliga tweaks), även om det är något år sedan vi spelade det sist.

Vi brukar försöka använda även de stridsfokuserade förmågorna brett, även utanför strid, och låta dem ge godtyckliga bonusar inom sina områden när det känns relevant.

Framtiden för Symbaroum skulle kunna vara att gå samma väg som Coriolis, en 2e med fokus på en ny del av världen. Även det vi sett i Quickstart-reglerna för det nya Coriolis tycker jag skulle vara ett logiskt steg för att göra om Symbaroum-systemet. En annan väg är ju att närma sig DoD-23 vars regelsystem vi också uppskattar mycket.

Last edited:
Vi brukar försöka använda även de stridsfokuserade förmågorna brett, även utanför strid, och låta dem ge godtyckliga bonusar inom sina områden när det känns relevant.

Jag har också kört på en bredare tolkning av förmågorna för att kunna nyttja dom i mer än det uppenbara. Det har fungerat bra och gett motivering till att tänka utanför boxen för spelarna.
En v 2.0 av spelar hade dock såklart varit uppskattat. Med fokus på Ordenslandet, Stadsstaterna och alvernas ursprung. Kanske ett spel som utspelar sig kring år -5 alternativt efter törnetronen.

Jag gillar också originalreglerna och tycker de fungerar mycket bra för den typ av spel vi spelar. Visst går det att knäcka stridssystemet rätt enkelt, men strid var en så liten del av våra kampanjer att det knappt märktes. Plus att ingen av spelarna var intresserade av att min-max:a.

Håller med @verec om att det klasslösa systemet, som ger spelarna stor frihet att skapa precis de karaktärer de vill, är den största styrkan. Jag gillar inte system som är så extremt måna om balansen att karaktärerna blir urvattnade "cookie cutter-figurer".
Det är en aspekt till jag glömt här! Att spelledaren inte behöver göra några rolls alls, typ. Detta är riktigt trevligt, och speciellt för mig som inledde SL-banan med spelet och behövt anpassa mig i efterhand. Det är extremt få spel även här som tillåter detta, vilket ytterligare är ett plus.

Önskade fler spel vore klassfria, men gängse spel är numera att man förväntas välja en klass och låta fantasin fylla i luckorna så att säga. Personligen är balanserade fighter inte motiverande för mig. Jag vill kunna bli utslagen och dö, men även ibland pulverisera min motståndare. Det medför att man behöver vara på sina tår så att säga, samt att man som SL uppmuntras att skapa flerdimensionella fiender. Inte alla bör vara ansiktslösa HP-pooler som ska reduceras till 0. Vet såklart att ej många RPG är så, men vissa. Förstår även balans i klasslösa system är svåra allmänt.

Del 1 av törnetronen kommer snart till Ruins of Symbaroum, så gissningsvis är det där fokus ligger nu. Kanske är det rent utav så att Ruins of Symbaroum är rebooten av Symbaroum. Jag har läst men inte spelat reglerna och tycker att det är väldigt väl genomfört. De har verkligen lyckats bygga om 5e så att det känns Symbaroum.
Jag har slängt ett öga på dem, och för att vara DnD verkar de fånga mycket av Symbaroums känsla. Med det sagt önskar jag innerligt att detta ej infaller.

Trevligt att husreglerna kommer till användning. Vi har uppskattat Symbaroum som system väldigt mycket (med dessa behövliga tweaks), även om det är något år sedan vi spelade det sist.

Framtiden för Symbaroum skulle kunna vara att gå samma väg som Coriolis, en 2e med fokus på en ny del av världen. Även det vi sett i Quickstart-reglerna för det nya Coriolis tycker jag skulle vara ett logiskt steg för att göra om Symbaroum-systemet. En annan väg är ju att närma sig DoD-23 vars regelsystem vi också uppskattar mycket.
Verkligen, och även era karaktärsblad och fuskblad är högsta kvalitet, så kudos till er!

Har endast stulit ett antal av era regler (de stora) ännu, men de är väl genomtänkta. Tärningarna och hur de ska hanteras ser jag som den stora delen i hur spelet skulle påverkas (många motståndare behöver beräknas om), men går ju skapa en referens för hur man ska gå tillväga. Klurade själv inledningsvis på att ha 3 olika tärningar att modifiera (för "utrustning", "förmågor" och "krafter"), men då såg erat svalde jag det helt.

Det rimmar också mycket mer väl med den eleganta lösningen på det största problemet så jag ser det, vilket är bepansringens stora fördel över andra sätt att försvara sig (även svaga fiender förekommer frekvent med tex -3 till -5 till försvar). Detta löste ni med att ett alternativ för krit är att penetrera rustning. Med mitt eget alternativ ovan skulle skadan bli större och därmed är er lösning mer lämplig då risken för direkt dödande slag minskar.

Kortfattat tror små ändringar, minimala även, i formuleringar i somliga förmågor etc är nog för att reda ut systemet i väldigt hög grad (vilket jag själv gjort, ärvt från många analyser i andra forum).

Att spelledaren inte behöver göra några rolls alls, typ. Detta är riktigt trevligt, och speciellt för mig som inledde SL-banan med spelet och behövt anpassa mig i efterhand. Det är extremt få spel även här som tillåter detta ...

Är inte player facing som det kallas på utrikiska ganska vanligt? Om jag inte missuppfattat är populära regelgrunder som PbtA, FitD, Cypher System (Numenera m.fl.) och Genesys (FFG:s Star Wars m.fl) alla spelartillvända. Samma sak med till exempel Mörk Borg och The Black Hack från OSR-fåran.

Är inte player facing som det kallas på utrikiska ganska vanligt? Om jag inte missuppfattat är populära regelgrunder som PbtA, FitD, Cypher System (Numenera m.fl.) och Genesys (FFG:s Star Wars m.fl) alla spelartillvända. Samma sak med till exempel Mörk Borg och The Black Hack från OSR-fåran.
Jag är tyvärr inte tillräckligt inläst i dessa systemen, förutom PbtA (via Kult) vilket absolut stämmer! Sedan är det ett lite större steg i spelstil från vad mina spelare är vana vid (inkl mig själv), så inte testat än även om jag är väldigt sugen. Även Mörk Borg är väl alltid mot en satt svårighetsgrad som man inte ändrar (om jag minns rätt?). De övriga har jag inte läst tyvärr.

Jag är tyvärr inte tillräckligt inläst i dessa systemen, förutom PbtA (via Kult) vilket absolut stämmer! Sedan är det ett lite större steg i spelstil från vad mina spelare är vana vid (inkl mig själv), så inte testat än även om jag är väldigt sugen. Även Mörk Borg är väl alltid mot en satt svårighetsgrad som man inte ändrar (om jag minns rätt?). De övriga har jag inte läst tyvärr.

Ja, PbtA skiljer sig en del från traditionella rollspel. Samma sak gäller FitD. Genesys är också annorlunda med sina narrativa tärningar (vissa älskar det, andra hatar det). Cypher System har jag ingen närmare koll på men jag har uppfattat det likt Symbaroum, alltså spelartillvänt men avsett för en traditionell spelstil. Bland Ligans spel finns också Ur varselklotet och Flodskörden som är spelartillvända.

Jag tror egentligen att PbtA vore ett mycket bättre alternativt system för Symbaroum än D&D, förutom att play to find out rimmar illa med en förhållandevis scriptad kampanj. Men för att bara äventyra i spelvärlden hade det gått att bygga riktigt bra playbooks och drag/moves, som är i harmoni med settingen. Ruins of Symbaroum är så nära Symbaroum man kan komma i D&D, och mycket välgjort, men det når inte hela vägen.

Ja, PbtA skiljer sig en del från traditionella rollspel. Samma sak gäller FitD. Genesys är också annorlunda med sina narrativa tärningar (vissa älskar det, andra hatar det). Cypher System har jag ingen närmare koll på men jag har uppfattat det likt Symbaroum, alltså spelartillvänt men avsett för en traditionell spelstil. Bland Ligans spel finns också Ur varselklotet och Flodskörden som är spelartillvända.

Genesys är jag väldigt förtjust i. Det hade passat väldigt bra.

Personligen tror jag att en nyversion av Symbaroum har mycket bättre odds att komma till DragonBane än till någon annan regelmotor, inklusive sin egen eller 5E.

Personligen tror jag att en nyversion av Symbaroum har mycket bättre odds att komma till DragonBane än till någon annan regelmotor, inklusive sin egen eller 5E.

Har spekulerats i det och varit öppet från folk inom Ligan ang det diskuterats - men vad jag senast hörde var inte Mattias övertygad det var en bra fit.

Har spekulerats i det och varit öppet från folk inom Ligan ang det diskuterats - men vad jag senast hörde var inte Mattias övertygad det var en bra fit.
I mina ögon är det en riktigt dålig fit. Förutom att båda är fantasy, använder T20-slå-under och bär ett arv från forna tiders DoD, ser jag inget i DoD23 som skulle passa särskilt väl till Symbaroum.

Av min känsla för materialet och världsbygget? fyrkantigt block i runt hål, men vill att det har kvar BRP koppling och inte arketyper (a D&D)
C

I mina ögon är det en riktigt dålig fit. Förutom att båda är fantasy, använder T20-slå-under och bär ett arv från forna tiders DoD, ser jag inget i DoD23 som skulle passa särskilt väl till Symbaroum.

Nej, det har vi ju redan diskuterat en del. Så jag valde bara kommentera det utifrån vad jag hört, inte vad jag tycker denna gång.

Av min känsla för materialet och världsbygget? fyrkantigt block i runt hål, men vill att det har kvar BRP koppling och inte arketyper (a D&D)
C

Nej, varit snack och spekulationer om det länge. Mina uppgifter om diskussionen var från augusti 2023 och även hört folk pratat med Mattias om det i oktober - så säger inte det är troligt, bra et c - bara att jag vet att diskussionen förts, antagligen inom Ligan.

Mythras skulle vara perfekt tycker jag eftersom det är ett system som tål en lång kampanj, och det är nog det jag kommer att använda om jag kör vidare med törnetronen. Har funderat på att skriva en liten hack och kanske publicera, nu när Mythras är under ORC-licens.

Tror också att en moddad Mythras skulle fungera bra för Symbaroum. Har själv funderat på att modda Age Of Shadow och använda det för mer färdigheter och långsiktigt karaktärsbygge

Skulle annars verkligen gilla en moddad DoD23 för Symbaroum, tror det skulle fungera utmärkt. Jag menar det verkar ju fungera till D&D5 så varför inte?

Är den där långa äventyrsserien avklarad? Finns det isåfall nåt skäl att ge ut mer till Symbarum? Är väl en ganska liten och begränsad spelvärld med en tydlig metaplot som jag antar klaras upp i sista äventyret?

Är den där långa äventyrsserien avklarad? Finns det isåfall nåt skäl att ge ut mer till Symbarum? Är väl en ganska liten och begränsad spelvärld med en tydlig metaplot som jag antar klaras upp i sista äventyret?

Törnetronen är komplett. Men det finns en större värld ytanför skogens inflytande. Därav det diskuteras flytta handlingen - likt Coriolis->Coriolis TGD

Jag skulle personligen helst se en tydlig revision av grundsystemet. Förmågor utan nivåer, en förskjutning av vissa förmågor till fördelar, som de främst ändringarna.

Annars tror jag en playbookslös pbta-version med ett tydligt trad-anslag skulle kunna funka bra. (Dvs fortfarande ett fritt system utan klasser (playbooks) där spelarna väljer förmågor (moves ) och med tydligare begränsningar för den samberättande delen.)

Jag skulle personligen helst se en tydlig revision av grundsystemet. Förmågor utan nivåer, en förskjutning av vissa förmågor till fördelar, som de främst ändringarna.

Annars tror jag en playbookslös pbta-version med ett tydligt trad-anslag skulle kunna funka bra. (Dvs fortfarande ett fritt system utan klasser (playbooks) där spelarna väljer förmågor (moves ) och med tydligare begränsningar för den samberättande delen.)
Håller med här. Lärd skaver tyvärr (även om ambitionen är god).

Det jag gjort personligen är att helt ta bort reglerna kopplat Särdrag, Fördelar, Nackdelas (SFN) och anammat The One Ring 2es ”distinctive features”. Dvs all regeltext skippas, och kan man motivera att sitt SFN är lämpligt kan man få +2 eller -2 vid slag utanför strid.

För mig låter detta som ett helt annat spel med ett sådant system och inget som skulle göra mig sugen på ett nytt Symbaroum.

Jag har lagt upp det mesta av introäventyret "Det Förlovade Landet" som en modul till Mythras i Foundry.

Lite kvar att slipa på innan speltest, men spelarna dräper mig om jag inte låter dom avsluta Dimmornas dal först (som jag betar av i så snabb takt jag bara kan..)

/C

Det jag gjort personligen är att helt ta bort reglerna kopplat Särdrag, Fördelar, Nackdelas (SFN) och anammat The One Ring 2es ”distinctive features”. Dvs all regeltext skippas, och kan man motivera att sitt SFN är lämpligt kan man få +2 eller -2 vid slag utanför strid.
Har kört ett liknande system och det funkade faktiskt förbannat bra. Hade ett spel som hade massor av listor av förmågor, men jag tog bara namnen och lät spelarna använda förmågorna och sedan motivera användandet i hur de beskrev handlingarna.

Fast jag körde med "slå 2T20, välj en", istället för ±2.

För mig låter detta som ett helt annat spel med ett sådant system och inget som skulle göra mig sugen på ett nytt Symbaroum.
Har kört ett liknande system och det funkade faktiskt förbannat bra. Hade ett spel som hade massor av listor av förmågor, men jag tog bara namnen och lät spelarna använda förmågorna och sedan motivera användandet i hur de beskrev handlingarna.

Fast jag körde med "slå 2T20, välj en", istället för ±2.
Vill bara nämna här att Förmågor i Symbaroum är inte samma sak som Särdrag, Fördelar och Nackdelar.

Förmågor har jag inte gjort något med (förutom viss balans)

SFN är mindre viktiga egenskaper som man kan välja om man har ”spelarens handbok”-utvecklingen av spelet.
Exempel för Särdrag är Paria eller Kortväxt, medan fördelar är Vildmarksvana eller Arvegods etc.

Edit 1: För mig funkade det att omvandla SFN till det ”narrativa verktyg” distinctive features är i TOR 2e mkt väl, för spelarna vill själva gärna påpeka sina särdrag/nackdelar etc för att få bonusar. I ursprungliga regler är det istället ofta bara ett passivt tillägg till vissa slag.

Edit 2: Ville bara nämna ett exempel här. Tex ”Arvegods” som man kan köpa för 5 erf, vilket ger möjlighet att få en end-game rustning/vapen från start (tex en tung +1 rustning), men inget annat. Nu kan man välja en rustning fine, men får ingen faktisk ny superstark rustning, och istället är det kanske ett narrativt argument för när du ska tala med den där adelspersonen eller tala bort en skuld. Blir mer intressant enligt mig.

Även problematiska Fördelar som ”mörk blod” som kan ge möjligheten att köpa Förmågorna Regeneration, Robust och Vingar som är väldigt starka rent meta. Nu har man istället kanske möjlighet att komma nära den där främmande varelsen, eller kan argumentera för att man kan skönja spår av korruption/magi (beroende på tänkt ursprung till ens ”mörka blod”).

Last edited:
Mythras skulle vara perfekt tycker jag eftersom det är ett system som tål en lång kampanj, och det är nog det jag kommer att använda om jag kör vidare med törnetronen. Har funderat på att skriva en liten hack och kanske publicera, nu när Mythras är under ORC-licens.
Intressant! Du får höra av dig om du vill ha playtesters, eller hjälp möjligen! :)

För mig är korruption en mekanik som känns väldigt viktig för Symbaroum. Inte tänkt på hur det kan lösas, men tex Insanity kan väl snos fr BRP. Gillar även hur Shadow funkar i TOR 2e, men är såklart ett annat system. Har dålig koll på WHFRP men där ska något sådant också finnas förstår jag.

Något liknande går nog att lösa med ett Fabula Ultima-hack :) Många influenser från PbtA och BitD. Även om det finns klasser är de mer som en samling av förmågor.

Något liknande går nog att lösa med ett Fabula Ultima-hack :) Många influenser från PbtA och BitD. Även om det finns klasser är de mer som en samling av förmågor.
Säkert. Kan inte det. Fast ärligt tror jag, möjligen övermodigt, att det inte vore särskilt svårt att göra ett sådant system som jag syftar på, speciellt inte om det inte finns några ambitioner att bygga playbooks och dessutom drar ner på de samberättande inslagen i utfallen. Det är bara ganska mycket jobb (men det är ju ett regelrätt hack också).

Nä, det där är ju gammalt - det är bara "releasen" av det tryckta materialet. Funnits på pre-order sedan länge (December) :)
Ah okej! Inte hängt med i vad som ska komma för DnD, men läste detta var "del 1" och skulle innehålla Väktarens vrede och Häxhammaren i samma paket. Antar då det blir 2 till med de övriga 4 delarna?

Ah okej! Inte hängt med i vad som ska komma för DnD, men läste detta var "del 1" och skulle innehålla Väktarens vrede och Häxhammaren i samma paket. Antar då det blir 2 till med de övriga 4 delarna?

Ja, har fått det intrycket de bundlar 2 i varje för kampanjen.

Jag hoppas verkligen att Symbaroum får behålla sitt eget system, om än något modifierat!

Såväl DoD (eller annan BRP som t.ex. Mythras) eller DnD är klart sämre alternativ, och hör till regeltraditioner som jag personligen anser pensionsmässiga vid det här laget. Det finns så mycket bättre alternativ idag.

PbtA eller Fate är t.ex. sådana bättre alternativ, men jag föredrar ändå Symbaroums egna regler framför dessa för just Symbaroum.

Ingen som kan skvallra om vad FL själva ställer sig i frågan om Symbaroums framtid och 5E vs revidering av originalreglerna?
Ja, det är väl snart ett år sedan de sa något om Symbaroum utöver att Törnetronen kommer till RoS?

Ja det känns ju som att det borde komma något om framtiden snart. Annars kanske man bara kommer se fortsatta utgåvor av 5E versionerna. En v2.0 av originaltexterna hade ju varit super. Samt en ny kampanj som utökar världen. Eller iaf äventyrssamlingar i tex stadssstaterna. En bok som beskriver dessa länder och gränskriget.

Jag tycker mig ha hört ett rykte om en ny äventyrsbok som nästa släpp (i år?). Ligan har ju som mål släppa 1 produkt per linje de har levande - känns inte som Symbaroum är samma linje som RoS, eller att en återutgivning räknas med där.

Jag tycker mig ha hört ett rykte om en ny äventyrsbok som nästa släpp (i år?). Ligan har ju som mål släppa 1 produkt per linje de har levande - känns inte som Symbaroum är samma linje som RoS, eller att en återutgivning räknas med där.
Det är inte Adventure Collection-boken på svenska som det ryktas om?

Hm. Det vore ju en liten downer eftersom jag redan skrapat ihop allt det materialet i andra sammanhang och bara handlar om återutgivning. Men kan ju förstås stämma det inte handlar om "Äventyrspaket 5"

Alltså den innehåller ju inget som inte redan kommit på svenska tidigare. Bara nytryck av Kopparkronan i så fall. Eller är ÄP 2 och 3 också slut?

Det är inte som att regelmotor som finns är en bra fit heller. :-) DoD vore i alla fall en bit bättre.

Det är inte som att regelmotor som finns är en bra fit heller. :) DoD vore i alla fall en bit bättre.
Håller faktiskt inte med alls. Jag gillar befintlig motor, även om den kan behöva justeras något. Med DoD:s motor skulle Symbaroum sluta vara ett eget spel och bli en setting till DoD, och det skulle jag tycka vore mycket tråkigt. Som det är nu är det ett eget och unikt spel, och så vill jag att det skall förbli.

Håller faktiskt inte med alls. Jag gillar befintlig motor, även om den kan behöva justeras något. Med DoD:s motor skulle Symbaroum sluta vara ett eget spel och bli en setting till DoD, och det skulle jag tycka vore mycket tråkigt. Som det är nu är det ett eget och unikt spel, och så vill jag att det skall förbli.
Förstår din invändning, men det vore en kul "sluta cirkeln" OM Symbaroum blev en DoD setting ^^

Absolut, men de var ju inspirerade av DoD och jag vill minnas att man kan hitta "davokar" på Erebs karta

Absolut, men de var ju inspirerade av DoD och jag vill minnas att man kan hitta "davokar" på Erebs karta
Visst finns det tydliga blinkningar/påskägg, som t.ex. att Alberetor är ett anagram av Ereb Altor. Men oavsett hur mycket inspiration de fick från pre-2014-DoD så vore det ett lika stort kliv att koppla settingen till DoD23, som det var att koppla den till 5E. Kanske till och med större.

Kan man? Jag tittade just på kartan, men fann inte Davokar.
Skogen Nargur, generellt underbehandlad i Ereb (och därför spännande enligt Järnringen).

Men jag håller med @Rangertheman. Symbaroum må vara gamla Järnringens version av DoD och Ereb Altor-settingen, det betyder inte att FLs nya DoD-regelmotor skulle passa fantastiskt (lika lite som att Äventyrsspel DoD Expert skulle gör det).

Last edited:
Trots antalet rollspel jag testat hittills finner jag mig alltjämt dragen tillbaka till Symbaroum. Det ironiska är att för mig är inte spelvärlden något jag direkt förkovrat mig i (endast snott guldklimpar här och där), utan själva regelsystemet. Det klasslösa systemet, avsaknad av skills och korruption ligger helt i linje med hur jag personligen vill spela (trots eventuella brister).

Med det sagt, hur ser statusen ut i Symbaroum och dess framtid, nu när de primära kampanjböckerna är avklarade?

(Följer flera kanaler och ändå inte snappat upp/hört något officiellt, men känn er fria att leda mig till mer "officiella" kanaler där de finns!)

Tycker personligen det är tråkigt med dessa ständiga reboots.
har varit sådan redan sedan DoD tiden på 80 talet

Det verkar som om kampanjer och moduler inte säljer tillräckligt bra. Jag hade helst sett en ny kampanjserie (som iofs) kan innehålla förslag på modifierade regler ) som utspelar sig både i nuvarande regioner och några nya områden

Skogen Nargur, generellt underbehandlad i Ereb (och därför spännande enligt Järnringen).

Men jag håller med @Rangertheman. Symbaroum må vara gamla Järnringens version av DoD och Ereb Altor-settingen, det betyder inte att FLs nya DoD-regelmotor skulle passa fantastiskt (lika lite som att Äventyrsspel DoD Expert skulle gör det).

ABSOLUT
Jag kommer stoppa in Symbarouminspirerade grejer både i Nargur och i de områden som tidigare var centrala Jorpagna (det gamla fallna imperiet från pre 3e konflux i EA). Det kommer jag kombinera med vita området i EA boxen och 900 talets ENgland (se The Last KIngdom,Assasin's Creed valhalla) i- där harvi ju ruiner från Romarriket. Dessa kan kombineras till en fantastisk miljö med små kungadömen, nya invaderande stammar, ett gammalt rike och gamla ruiner i slukhål och i skogen med viss inspiration av Symbaroum...

Haha, räkna med att wrnu nosar upp sådant som inte är tillkännagivet än, för jag kan inte se att Ligan lagt ut något om förköp?

Då kan jag också berätta att boken är skriven av mig och min kompis Marco.
Scooparen har blivit scoopad? Är cirkeln sluten och undergången nära? :gremooo:

Haha, räkna med att wrnu nosar upp sådant som inte är tillkännagivet än, för jag kan inte se att Ligan lagt ut något om förköp?
Kommer ett tillkännagivande i eftermiddag 🙂

Det var en extrem slump att jag hittade det. Tonåringen ville beställa böcker från Adlibris och då sökte jag på "fria ligan" för att se om det fanns något jag ville beställa. Det fanns det inte - jag har visst redan allt 😃

Då kan jag också berätta att boken är skriven av mig och min kompis Marco.
Mycket spännande. Hur förhåller den sig till den stora kampanjens tidslinje? Bör den spelas innan eller efter, eller det spelar ingen roll?

Ska starta upp en ny spelgrupp snart. Kanske blir perfekt som en lagom stor kampanj för spelare som inte kan spela så ofta att man kan spela hela törnetronen.
Så låter det. Kampanjen i sig är av samma omfång som tex Väktarens vrede. Så 10-15 pass? + att det finns en del matiga äventyrsfrön att lägga in mellan kampanjdelarna (som har en viss tidsrymd mellan sig).

Precis. När som fram till i varje fall före del 5 funkar.
Toppen. Har en plan att fortsätta ny grupp där en spelare är från gammal grupp och köra vidare på törne tronen om det blir bra fart på spelandet. Den gamla gruppen splittrades pga småbarn och flyttar precis innan mörkrets moder.
Tänker man börjar med lite extra xp och jag är generös i första kampanjen så är dom redo att möta skogen sen.

Nu för förköp:

Nu för förköp:
Glöm inte att hittar man den lille tryckfelsnissen eller hans vänner i beta-PDFn så anmäl det i feedbacktråden här.

Nu för förköp:
Så otroligt kul att det fortsätter komma material! Än är vi inte i närheten av klara med Törnetronen, men vem tackar nej till plusmeny? ;) Särskilt roligt är att boken handlar om Agrella; jag har upplevt det som en fantasieggande stad på dess beskrivning i grundboken men har tvekat inför att använda den eftersom jag vill göra den rättvisa.

Jag tror att mindre äventyr och kampanjer som inte är direkt knutna till huvudkampanjen är ett bra sätt att publicera material till Symbaroum i framtiden.

Stora eller små: Jag vill ha mer om
1 olika delar regioner/städer i Ambria = mest mer kött bara
2 Specifika platser i Davokar - alla de utmärkta platserna i varsin liten modul (Pyramiden, kolonnerna etc ) samt nya platser, stora underjordiska palats med gengångare osv

3 senare: länderna runtomkring:vad finns i...
Väster ? Vadgnsfolk/ryttare?
Norr: Trudvagnliknande ?
Öster om östra bergen ? Ja vem vet, Araker i mängder?

Stora eller små: Jag vill ha mer om
1 olika delar regioner/städer i Ambria = mest mer kött bara
2 Specifika platser i Davokar - alla de utmärkta platserna i varsin liten modul (Pyramiden, kolonnerna etc ) samt nya platser, stora underjordiska palats med gengångare osv

Jag tycker det är bra att den informationen man får är så ytlig.
Det gör det ju mycket lättare att hitta på saker själv utan att vara orolig över att gå emot officiell information, samtidigt som man får tillräckligt med information för att sätta igång fantasin.
Jag tycker verkligen Mattias har slagit huvudet på spiken när det gäller att ge lagom mängd information.
Sen önskar jag att man kunde fylla igen luckorna lite och ge samma mängd information om resten av Ambria och Davokar.

Jag har ingen källa på det men jag vill minnas att jag hört i någon intervju att han skulle vilja ha en modul skapad, iallafall om huvudstäderna i varje hertigdöme
Detta har dem gjort i äventyrspaketen. Där han har information om Kastor, Ravenia och Kurun.
Nu kommer det en modul om Agrella också.
Det är bara Mergile, Sevona och Tempelvall som inte har någon information än men om Agrella säljer så kan vi ju hoppas att även det kommer.
I Yndaros: slocknad stjärna så syns även varje grevskaps och baronis huvudstäder, deras position och namn.

Jag skulle vilja ha information om barbarklanerna också, lite som den man fick i Karvosti: Häxhammaren.

3 senare: länderna runtomkring:vad finns i...
Väster ? Vadgnsfolk/ryttare?
Norr: Trudvagnliknande ?
Öster om östra bergen ? Ja vem vet, Araker i mängder?

Spoilers men detta kan du få lite svar på i Rapport-22-01-08
Är du inte spelledare så är det inte rekommenderat att du läser den.
Det är lite spekulationer kring vart nästa kampanj kommer utspela sig (om det blir en till). Mattias har flera gånger sagt att han är intresserad av att utforska stadsstaterna.

Jag tycker det är bra att den informationen man får är så ytlig.
Det gör det ju mycket lättare att hitta på saker själv utan att vara orolig över att gå emot officiell information, samtidigt som man får tillräckligt med information för att sätta igång fantasin.
Jag tycker verkligen Mattias har slagit huvudet på spiken när det gäller att ge lagom mängd information.
Sen önskar jag att man kunde fylla igen luckorna lite och ge samma mängd information om resten av Ambria och Davokar.

Jag har ingen källa på det men jag vill minnas att jag hört i någon intervju att han skulle vilja ha en modul skapad, iallafall om huvudstäderna i varje hertigdöme
Detta har dem gjort i äventyrspaketen. Där han har information om Kastor, Ravenia och Kurun.
Nu kommer det en modul om Agrella också.
Det är bara Mergile, Sevona och Tempelvall som inte har någon information än men om Agrella säljer så kan vi ju hoppas att även det kommer.
I Yndaros: slocknad stjärna så syns även varje grevskaps och baronis huvudstäder, deras position och namn.

Jag skulle vilja ha information om barbarklanerna också, lite som den man fick i Karvosti: Häxhammaren.

Spoilers men detta kan du få lite svar på i Rapport-22-01-08
Är du inte spelledare så är det inte rekommenderat att du läser den.
Det är lite spekulationer kring vart nästa kampanj kommer utspela sig (om det blir en till). Mattias har flera gånger sagt att han är intresserad av att utforska stadsstaterna.

det fins även lite trevlig information att bygga på i novellerna också.

Ja jag har kikat runt lite i modulerna och böand annat hittat Ravena

I min ideala värld skulle alla spel ges ut på följande sätt
1 grundbox ev indelad i spelar och spelledar bok
2 regelmoduler med bara regler (ex mass mer magi)
3 region/stad/geografiska moduler med info + äventyrsfrön (Inga äventyr, inga regler!)
4 Äventyrsmoduler utan regler och ingen nya geografi-jo detaljer såklart som lokala kartor, hurritningar, grpttsystem mm men inga länsbeskrivningar i äventyren

(fattar att det inte är helt realistiskt men i en perfekt värld...)

Något nytt om nästa Symbaroum kommer på båda svenska och engelska eller om det endast blir engelska?

Jag skulle lätt slänga in ett par tusen i en Kickstarter som uppdaterar regelsystemet i Symbaroum och samlar ihop reglerna från de olika böckerna och hanterar errata. Köpt på mig typ allt (utom några äventyrsböcker som inte gick att få tag i). Känner att det är lite stökigt med nya regler, förmågor och magi här och var. Det enda jag vill ha nytt i kampanjböcker är artefakter.
Jag fattar att det är ett JÄTTEJOBB men primärt borde det handla om Regelboken, Spelarens handbok och Spelledarboken. Reglerna i kampanjböckerna kan man ju bara förbise vid spel.

Back