Status för Symbaroum

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Har spekulerats i det och varit öppet från folk inom Ligan ang det diskuterats - men vad jag senast hörde var inte Mattias övertygad det var en bra fit.
Av min känsla för materialet och världsbygget? fyrkantigt block i runt hål, men vill att det har kvar BRP koppling och inte arketyper (a D&D)
C
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
I mina ögon är det en riktigt dålig fit. Förutom att båda är fantasy, använder T20-slå-under och bär ett arv från forna tiders DoD, ser jag inget i DoD23 som skulle passa särskilt väl till Symbaroum.
Nej, det har vi ju redan diskuterat en del. Så jag valde bara kommentera det utifrån vad jag hört, inte vad jag tycker denna gång.


Av min känsla för materialet och världsbygget? fyrkantigt block i runt hål, men vill att det har kvar BRP koppling och inte arketyper (a D&D)
C
Nej, varit snack och spekulationer om det länge. Mina uppgifter om diskussionen var från augusti 2023 och även hört folk pratat med Mattias om det i oktober - så säger inte det är troligt, bra et c - bara att jag vet att diskussionen förts, antagligen inom Ligan.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Mythras skulle vara perfekt tycker jag eftersom det är ett system som tål en lång kampanj, och det är nog det jag kommer att använda om jag kör vidare med törnetronen. Har funderat på att skriva en liten hack och kanske publicera, nu när Mythras är under ORC-licens.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Tror också att en moddad Mythras skulle fungera bra för Symbaroum. Har själv funderat på att modda Age Of Shadow och använda det för mer färdigheter och långsiktigt karaktärsbygge
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Skulle annars verkligen gilla en moddad DoD23 för Symbaroum, tror det skulle fungera utmärkt. Jag menar det verkar ju fungera till D&D5 så varför inte?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Är den där långa äventyrsserien avklarad? Finns det isåfall nåt skäl att ge ut mer till Symbarum? Är väl en ganska liten och begränsad spelvärld med en tydlig metaplot som jag antar klaras upp i sista äventyret?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Är den där långa äventyrsserien avklarad? Finns det isåfall nåt skäl att ge ut mer till Symbarum? Är väl en ganska liten och begränsad spelvärld med en tydlig metaplot som jag antar klaras upp i sista äventyret?
Törnetronen är komplett. Men det finns en större värld ytanför skogens inflytande. Därav det diskuteras flytta handlingen - likt Coriolis->Coriolis TGD
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag skulle personligen helst se en tydlig revision av grundsystemet. Förmågor utan nivåer, en förskjutning av vissa förmågor till fördelar, som de främst ändringarna.

Annars tror jag en playbookslös pbta-version med ett tydligt trad-anslag skulle kunna funka bra. (Dvs fortfarande ett fritt system utan klasser (playbooks) där spelarna väljer förmågor (moves ) och med tydligare begränsningar för den samberättande delen.)
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Jag skulle personligen helst se en tydlig revision av grundsystemet. Förmågor utan nivåer, en förskjutning av vissa förmågor till fördelar, som de främst ändringarna.

Annars tror jag en playbookslös pbta-version med ett tydligt trad-anslag skulle kunna funka bra. (Dvs fortfarande ett fritt system utan klasser (playbooks) där spelarna väljer förmågor (moves ) och med tydligare begränsningar för den samberättande delen.)
Håller med här. Lärd skaver tyvärr (även om ambitionen är god).

Det jag gjort personligen är att helt ta bort reglerna kopplat Särdrag, Fördelar, Nackdelas (SFN) och anammat The One Ring 2es ”distinctive features”. Dvs all regeltext skippas, och kan man motivera att sitt SFN är lämpligt kan man få +2 eller -2 vid slag utanför strid.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
För mig låter detta som ett helt annat spel med ett sådant system och inget som skulle göra mig sugen på ett nytt Symbaroum.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag har lagt upp det mesta av introäventyret "Det Förlovade Landet" som en modul till Mythras i Foundry.

Lite kvar att slipa på innan speltest, men spelarna dräper mig om jag inte låter dom avsluta Dimmornas dal först (som jag betar av i så snabb takt jag bara kan..)

/C
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Det jag gjort personligen är att helt ta bort reglerna kopplat Särdrag, Fördelar, Nackdelas (SFN) och anammat The One Ring 2es ”distinctive features”. Dvs all regeltext skippas, och kan man motivera att sitt SFN är lämpligt kan man få +2 eller -2 vid slag utanför strid.
Har kört ett liknande system och det funkade faktiskt förbannat bra. Hade ett spel som hade massor av listor av förmågor, men jag tog bara namnen och lät spelarna använda förmågorna och sedan motivera användandet i hur de beskrev handlingarna.

Fast jag körde med "slå 2T20, välj en", istället för ±2.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
För mig låter detta som ett helt annat spel med ett sådant system och inget som skulle göra mig sugen på ett nytt Symbaroum.
Har kört ett liknande system och det funkade faktiskt förbannat bra. Hade ett spel som hade massor av listor av förmågor, men jag tog bara namnen och lät spelarna använda förmågorna och sedan motivera användandet i hur de beskrev handlingarna.

Fast jag körde med "slå 2T20, välj en", istället för ±2.
Vill bara nämna här att Förmågor i Symbaroum är inte samma sak som Särdrag, Fördelar och Nackdelar.

Förmågor har jag inte gjort något med (förutom viss balans)

SFN är mindre viktiga egenskaper som man kan välja om man har ”spelarens handbok”-utvecklingen av spelet.
Exempel för Särdrag är Paria eller Kortväxt, medan fördelar är Vildmarksvana eller Arvegods etc.

Edit 1: För mig funkade det att omvandla SFN till det ”narrativa verktyg” distinctive features är i TOR 2e mkt väl, för spelarna vill själva gärna påpeka sina särdrag/nackdelar etc för att få bonusar. I ursprungliga regler är det istället ofta bara ett passivt tillägg till vissa slag.

Edit 2: Ville bara nämna ett exempel här. Tex ”Arvegods” som man kan köpa för 5 erf, vilket ger möjlighet att få en end-game rustning/vapen från start (tex en tung +1 rustning), men inget annat. Nu kan man välja en rustning fine, men får ingen faktisk ny superstark rustning, och istället är det kanske ett narrativt argument för när du ska tala med den där adelspersonen eller tala bort en skuld. Blir mer intressant enligt mig.

Även problematiska Fördelar som ”mörk blod” som kan ge möjligheten att köpa Förmågorna Regeneration, Robust och Vingar som är väldigt starka rent meta. Nu har man istället kanske möjlighet att komma nära den där främmande varelsen, eller kan argumentera för att man kan skönja spår av korruption/magi (beroende på tänkt ursprung till ens ”mörka blod”).
 
Last edited:

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Mythras skulle vara perfekt tycker jag eftersom det är ett system som tål en lång kampanj, och det är nog det jag kommer att använda om jag kör vidare med törnetronen. Har funderat på att skriva en liten hack och kanske publicera, nu när Mythras är under ORC-licens.
Intressant! Du får höra av dig om du vill ha playtesters, eller hjälp möjligen! :)

För mig är korruption en mekanik som känns väldigt viktig för Symbaroum. Inte tänkt på hur det kan lösas, men tex Insanity kan väl snos fr BRP. Gillar även hur Shadow funkar i TOR 2e, men är såklart ett annat system. Har dålig koll på WHFRP men där ska något sådant också finnas förstår jag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag skulle personligen helst se en tydlig revision av grundsystemet. Förmågor utan nivåer, en förskjutning av vissa förmågor till fördelar, som de främst ändringarna.

Annars tror jag en playbookslös pbta-version med ett tydligt trad-anslag skulle kunna funka bra. (Dvs fortfarande ett fritt system utan klasser (playbooks) där spelarna väljer förmågor (moves ) och med tydligare begränsningar för den samberättande delen.)
Något liknande går nog att lösa med ett Fabula Ultima-hack :) Många influenser från PbtA och BitD. Även om det finns klasser är de mer som en samling av förmågor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Något liknande går nog att lösa med ett Fabula Ultima-hack :) Många influenser från PbtA och BitD. Även om det finns klasser är de mer som en samling av förmågor.
Säkert. Kan inte det. Fast ärligt tror jag, möjligen övermodigt, att det inte vore särskilt svårt att göra ett sådant system som jag syftar på, speciellt inte om det inte finns några ambitioner att bygga playbooks och dessutom drar ner på de samberättande inslagen i utfallen. Det är bara ganska mycket jobb (men det är ju ett regelrätt hack också).
 
Top