Nekromanti Starwars rollspelet

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

"Du har har inget lite mer mastigt argument?"

Du kan ju titta på extramaterialet på skiva 2 i Phantom Menace och Attack of the Clones, och titta på dokumentärerna om modellbygge. Således: modeller och datormodeller används om vartannat. Du har det svart på vitt där.

Och med tanke på att modellerna byggdes på samma sätt som tidigare, med samma teknik och skicklighet, och du inte kan skilja dem åt så måste man ju dra slutsatsen att ditt ogillande av dem knappast kan bero på datoranimatörerna. Tvärtom, ILM lyckas ju totalt lyckats villa bort dig när du inte kan skilja dem åt.

Slutsats?
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Var det bara jag som tyckte att i princip allt extramaterial på ep2-skivan var urtrist? Det hängde stora "vem bryr sig" moln över hela grejen... vilket är lite konstigt. Jag gillade materialet till ID4, trots att det är digitaltomtar i gång där också, och jag har gillat i princip samtliga spel som släpps i SW-miljön, medan de senaste filmerna mest gör mig irriterad.

Poängen, i den mån jag har nån, är att Lucas har tappat greppet om SW-känslan helt. Som att nån byråkrat sitter och dissekerar miljön snarare än det rymdäventyr det ska vara.

Midichlorians - say no more.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Du kan ju titta på extramaterialet på skiva 2 i Phantom Menace och Attack of the Clones, och titta på dokumentärerna om modellbygge. Således: modeller och datormodeller används om vartannat. Du har det svart på vitt där.
Du skämtar! Menar du att jag skulle köpa filmen...för pengar?

Och med tanke på att modellerna byggdes på samma sätt som tidigare, med samma teknik och skicklighet, och du inte kan skilja dem åt så måste man ju dra slutsatsen att ditt ogillande av dem knappast kan bero på datoranimatörerna. Tvärtom, ILM lyckas ju totalt lyckats villa bort dig när du inte kan skilja dem åt.
Va? Jag trodde att vi diskuterade vad som var bra i respektive SW serie. Men om jag misstagit en och annan model för en datoranimation så må väl det vara hänt. Känns dock inte som om just det är så väldans viktigt för helhetsintrycket. Även om EP 1-2 vore proppfulla med modeller istället för 3D-objekt men med samma upplägg så skulle de ändå vara sämre just tack vare de orsaker som jag nämt i tidigare trådar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

"Du skämtar! Menar du att jag skulle köpa filmen...för pengar?"

Nä, jag menar att du ska titta på skiva två. Sedan bryr jag mig inte om huruvida du köper, lånar, stjäl eller laddar ner dem.

"Känns dock inte som om just det är så väldans viktigt för helhetsintrycket. Även om EP 1-2 vore proppfulla med modeller istället för 3D-objekt men med samma upplägg så skulle de ändå vara sämre just tack vare de orsaker som jag nämt i tidigare trådar."

Men i så fall är det smak vi pratar om. Du gillar inte massor med detaljer i Star Wars. Åkej, det är din smak. Själv älskar jag sådana detaljer. Det ger dem liv.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Nä, jag menar att du ska titta på skiva två. Sedan bryr jag mig inte om huruvida du köper, lånar, stjäl eller laddar ner dem.
Men du menar alltså att jag måste ta ett initativ till att se den? Verkar jobbigt, kommer jag att tycka bättre om EP 1-2 när jag sett den omvälvande skiva 2?

Men i så fall är det smak vi pratar om. Du gillar inte massor med detaljer i Star Wars. Åkej, det är din smak. Själv älskar jag sådana detaljer. Det ger dem liv.
Prexis! Mycket liv blir det i rutan. Men eftersom detaljerna blivit viktigare är helheten så känns det platt och rörigt. Alltså tycker jag av pincip inte illa om ev. detaljer i Star Wars, bara om jag uppfattar dem som opassande, t.ex. tramsiga överdesignade digitala mätare eller marcherande robotar som Jar-Jar Binks kastar skitfåniga bollar på. Man får ta och bestämma sig för vilken stämning man vill ha i en film. Det går inte och kasta sig fram och tillbaka hela tiden. Vill man ha lite allvar går det inte att ha en snubblande flamsfigur med, där med är det inte sagt att humor är uteslutet. Förövrigt jag kan redan här säga att jag inte tycker att Ewokerna är ett speciellt lyckat påfund.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: The official error

"Gräver inte alla ned sig i sånt?"

Bara de som verkligen vill göra sig förtjänta av epitet nörd. :gremsmile:
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,012
Location
Bureå
Re: The official error

Hm. När jag var liten (vissa hävdar att jag inte till fullo vuxit upp) så spelade jag av audion från alla tre SW-filmerna på kassett. Sedan satt jag och en polare och lärde oss alla repliker utantill. Tyvärr har jag blivit lite ringrostig, men förvånansvärt mycket sitter kvar... Kvalar jag in?

/Daniel
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: The official error

"Hm. När jag var liten (vissa hävdar att jag inte till fullo vuxit upp) så spelade jag av audion från alla tre SW-filmerna på kassett. Sedan satt jag och en polare och lärde oss alla repliker utantill. Tyvärr har jag blivit lite ringrostig, men förvånansvärt mycket sitter kvar... Kvalar jag in?"

Med god marginal. Men om du hade velat titulera dig ärkenörd så hade det krävts mer. Som att du spelat in en egen version av filmerna där alla inblandade var gjorda av trolldeg och dödstjärnan var en discokula. :gremgrin:
 
Top