Nekromanti Starwars rollspelet

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det är din personliga åsikt, vilken inte överenstämmer med min. Föga idé att diskutera det vidare.
Tvärtom! Om man inte är överens så är det väl desto större anledning att diskutera ett ämne. Du kan väl t.ex. tala om vad du tycker är bra, förutom att det är tufft när Yoda fäktas, och så kan jag bemöta det.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Vad jag tycker är bra?
Jag har kul när jag spelleder D20 Star Wars, jag har det inte när jag spelleder D6 Star War. Detta för att D20 är tillräckligt snabbt för att jag ska kunna koncentera mig på att spelleda en berättelse där rollpersonerna är hjältar. D6 versionen har för mycket troll i systemet för att jag ska tycka det är smidigt, eller framställa rollpersonerna som hjältar.
Mycket mer diskution behövs inte. Och därför anser jag att det inte finns någon anledning till mer diskution.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
:gremconfused: Ja, nu var det ju varför Episode 1 & 2 gjorde rollspelet så mycket bättre som var på tapetten. Det trodde iaf jag. Sedan är det ju upp till dig om du vill diskutera eller inte. Själv anser jag att det är själva grundtanken med ett forum.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Hmm, det jag sa att det var i och med inkluderandet av EP1 + EP2 i rollspelet som jag fick lust att plocka upp det och spela igen. Lusten fick jag för att EP2 (filmen) verkligen väckte till mitt mycket svalnade intresse för Star Wars universat. Kände att det hade stagnerat ganska mycket innan.

Diskutera stars wars universa kan vi göra. Men när det gäller de två versionerna av rollspelet, eller deras regelsystem ser jag föga nytta med att vidare diskutera, då vi redan har konstaterat att vi inte gillar samma version. Alltså är det väl kanske bättre att diskutera universat i sig.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Precis! Att diskutera regler är trist. Jag är lite fundersam över att du väljer just EP 2 som inspirationskälla. Den filmen är, enligt mig, det bedrövligaste som gjorts inom SW. Att överhuvudtaget släppa igenom sån utpräglad dynga är svårt att greppa. Jag, i min bottenlösa naivitet, trodde att gamle Lucas kände något för sin skapelse men nu är man redigt desillusionerad. Å andra sidan borde man anat oråd så snart Jar-Jar Binks gjorde entre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Do not underestimate the power of Nostalgia

"Jag är lite fundersam över att du väljer just EP 2 som inspirationskälla. Den filmen är, enligt mig, det bedrövligaste som gjorts inom SW. Att överhuvudtaget släppa igenom sån utpräglad dynga är svårt att greppa. Jag, i min bottenlösa naivitet, trodde att gamle Lucas kände något för sin skapelse men nu är man redigt desillusionerad."

Det blir lätt så när man växer upp.

Åkej, jag erkänner, det var elakt sagt. Men innan du spyr en massa galla över mig, betrakta de nya och gamla filmerna samtidigt, och försök ta av dig de nostalgiska glasögonen. Det är samma dramaturgi, det är samma dåliga skådespeleri, det är samma infantila matiné-äventyr, det är samma skämtsamhet (jawas, ewoker, C-3P0)... i princip ingenting har ändrats!

Utom på en kritisk punkt: publiken är tjugo år äldre.

Så hur kan det spela någon roll? Tja, du kan ju fråga dig själv samma fråga som jag ställde mig: vad hade det gjort för skillnad om jag hade varit tjugo år yngre och Star Wars hade varit helt nytt? Hade jag sett på den här filmen med snällare ögon? Jodå, det hade jag.

Och omvänt, vad hade hänt om den klassiska trilogin hade släppts för några år sedan för första gången? Hade jag varit lika positiv till dem? Förmodligen inte.

Så underskatta inte nostalgins kraft. Den har en mycket förledande egenskap: man tror att man tycker om något som egentligen är skräp, och man tror att man avskyr något annat trots att det är likadant.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Tappat mina rosa glasögon

Jag vet inte hur mycket jag tror på nostalgi, egentligen.

Alltså, jag gillar ju episode 5 och 6. Jag gillar inte episode 1 och 4, men jag gillar episode 2. Så mig funkar inte det på. En bra film är en bra film och tvärtom. Sen vad som är en bra eller dålig film det har med smak att göra för de flesta av oss. (Filmkännare kan ju leta efter andra saker exempelvis istället för helheten som jag tror är vad de flesta baserar sitt gillande eller ogillande på.)

Sen för att vara den så trots att jag inte gillar Episode 1 som film så har den och 2:an öppnat upp universat mer, mer aliens, mer skepp, fler planeter och så.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Det blir lätt så när man växer upp.

Åkej, jag erkänner, det var elakt sagt. Men innan du spyr en massa galla över mig, betrakta de nya och gamla filmerna samtidigt, och försök ta av dig de nostalgiska glasögonen. Det är samma dramaturgi, det är samma dåliga skådespeleri, det är samma infantila matiné-äventyr, det är samma skämtsamhet (jawas, ewoker, C-3P0)... i princip ingenting har ändrats!
Om jag skulle spy galla skulle det bara innebära att jag verkligen brydde mig om vad du skrev. :gremwink:

Jag vet inte hur ofta du ser på film men att jämföra dessa filmer är som att jämföra äpplen och päron. Kolla bildspråket och scenografin. I de gamla filmerna så byggde man scener med hjälp av tomhet, mao ser allt större och kalare ut vilket ger en mycket dystrare ton till filmerna. I de nya plottrar man ner varenda scen men en massa tjafs som gör att det känns trångt och rörigt. Dialogen var inget mästerverk men ofta kunde man föreställa sig att karaktärerna hade ett själsliv i de äldre filmerna medan skådespeleriet och manuset är skrattretande dåligt i de nya. Många av skådespelarna i de äldre filmerna är klassikt skolade engelska skådisar (billigare) medan de nya, förutom Liam och Ewan, är amerikanska. Givetvis ger det en annan dimension på skådespeleriet. Kolla bara på EP 4 när imperiets officerare diskuterar rebellerna, titta sedan på "the jedi council" i EP 1.

Ärligt talat, går det att jämföra C-3PO och Jar-jar?

Utom på en kritisk punkt: publiken är tjugo år äldre.

Så hur kan det spela någon roll? Tja, du kan ju fråga dig själv samma fråga som jag ställde mig: vad hade det gjort för skillnad om jag hade varit tjugo år yngre och Star Wars hade varit helt nytt? Hade jag sett på den här filmen med snällare ögon? Jodå, det hade jag.

Och omvänt, vad hade hänt om den klassiska trilogin hade släppts för några år sedan för första gången? Hade jag varit lika positiv till dem? Förmodligen inte.
Det beror på hur Lucas gjort dem. Hade han kört på det nya spåret så hade det inte varit bra. En film blir inte sämre med åren om den är bra från början, kolla på Alien-serien.

Så underskatta inte nostalgins kraft. Den har en mycket förledande egenskap: man tror att man tycker om något som egentligen är skräp, och man tror att man avskyr något annat trots att det är likadant.
Det gör jag inte. I helgen såg jag Willow (Lucas igen). Det tyckte jag var riktigt bra när den kom och flera år efter. När jag nu såg den var den riktigt sunkig. Jag njuter fortfarande av EP 4-6. Samma sak med Jakten på den försvunna skatten (Lucas igen), riktigt bra. Fördömdas tempel = skit.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

"I de gamla filmerna så byggde man scener med hjälp av tomhet, mao ser allt större och kalare ut vilket ger en mycket dystrare ton till filmerna."

Du har inte tänkt på att det kanske är medvetet att Imperiet ska se tomt och kallt ut, medan den Gamla Republiken trots allt är en i grunden rätt snäll och trevlig - om än rörig - plats? Det finns en orsak till att man tittar tillbaka på Republiken som "innan den mörka tiden".

"Dialogen var inget mästerverk men ofta kunde man föreställa sig att karaktärerna hade ett själsliv i de äldre filmerna medan skådespeleriet och manuset är skrattretande dåligt i de nya."

Det var skrattretande dåligt i de gamla också. De enda som gjorde någorlunda vettig insats där var Harrison Ford, Frank Oz och de kejserliga officerarna. Ge mig Liam och Ewan varje dag, liksom! Scenen mellan Obi-Wan och Jango på Kamino är ju helt underbar - snacka om att två personer går som katten kring het gröt. "Jag vet att du vet, men det tänker jag inte tala om." - "Jag vet också att du vet, men du vet inte att jag vet att du vet, så det tänker jag heller inte tala om."

"Ärligt talat, går det att jämföra C-3PO och Jar-jar?"

Jupp. Jag hatar 3P0 lika mycket som du hatar Jar-Jar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

"i princip ingenting har ändrats!"

Nja, medan Han Solo faktiskt är rätt bra spelad och dessutom cool blir de nya filmernas motsvarighet i Obi Wan mest töntig eftersom tydligen tycker att allt är jättetöntigt och mest är jobbigt sarkastisk hela tiden.

Sen är all design aslökig i de nya filmerna. I de gamla filmerna var allting mysigt smutsvitt, lite trasigt, kantigt och skitigt. Allting är bara alldeles för slickt i de nya filmerna.

Och det är väl lite så. För mig har det alltid varit själva utseendet på Star Wars-filmerna och Han Solos självklara utstrålning som varit lockelsen. Det saknas på alla sätt och vis i de nya filmerna (även om de inte är ruskdåliga, men han som spelar Anakin i EP2 är så... ÅH! Ärligt, han är världens ultratönt! Jag står inte ut med killen! Luke var i alla fall snygg!)

Fast egentligen är det bara EP4 som är riktigt bra, de andra filmerna är lite... so-so.


Men förutom det har du rätt i att:

" i princip ingenting har ändrats!"

Och det är ju ett problem det också. Man hade ju liksom hoppats att det skulle hänt något, att han skulle ha utvecklats som filmskapare på något annat sätt än att han fått nya datorer.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Du har inte tänkt på att det kanske är medvetet att Imperiet ska se tomt och kallt ut, medan den Gamla Republiken trots allt är en i grunden rätt snäll och trevlig - om än rörig - plats? Det finns en orsak till att man tittar tillbaka på Republiken som "innan den mörka tiden".
Jodå det har jag tänkt på. Men eftersom man inte hade teknik att göra scener som i EP1-2 så fick man fixa till något annat. Man valde målningar, mycket att det man ser i form av miljöer är faktiskt målat (Gjorda av Ralph Mcquarrie i fall någon undrar), och stora tomma ytor. Men det är å andra sidan inte poängen om det var meningen att vara kalt eller inte, utan att det är bra gjort. Filmerna behövde stämningen man fick ur de kala miljöerna och det blev bra tack vare ett gott scenografihantverk. Det är möjligt att det på något sätt skall vara mer glatt i de nya filmerna men eftersom man öst på med 3D utan att knyta ihop det så blir det dåligt och opersonligt.

Det var skrattretande dåligt i de gamla också. De enda som gjorde någorlunda vettig insats där var Harrison Ford, Frank Oz och de kejserliga officerarna. Ge mig Liam och Ewan varje dag, liksom! Scenen mellan Obi-Wan och Jango på Kamino är ju helt underbar - snacka om att två personer går som katten kring het gröt. "Jag vet att du vet, men det tänker jag inte tala om." - "Jag vet också att du vet, men du vet inte att jag vet att du vet, så det tänker jag heller inte tala om."
Glöm inte James Earl Jones som gjorde Darth Vaders röst. Hela uppenbarelsen av Jabba the Hutt och hans palats. Då menar jag inte den pinsamt dåliga 3D-versionen i specialedition utgåvan. Till och med Boba Fett är coolare än Jango. Varför? Man var tvungen att göra honom trovärig utan 3D. Glöm inte den raspiga rösten. Perfekt casting.

Jupp. Jag hatar 3P0 lika mycket som du hatar Jar-Jar.
Det är möjligt men går det att jämföra dem i deras uppgift som comic relief? C-3PO är som en brittisk aristokrat, helt utan självinsikt, bland arbetare. Mao helt malplacerad och det är när dessa kulturer krockar som det roliga uppstår. Jar-Jars upplägg hör mer hemma i en Snurre Sprätt film. Allt bygger på att han är klumpig och snubblar omkring.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

"Man valde målningar, mycket att det man ser i form av miljöer är faktiskt målat"

Mmmm. Det syns. I hangaren på Home One blev Falken plötsligt mycket plattare. Till exempel.

"Hela uppenbarelsen av Jabba the Hutt och hans palats. Då menar jag inte den pinsamt dåliga 3D-versionen i specialedition utgåvan."

Om jag tvingas välja mellan den "pinsamt dåliga 3D-versionen" och den minst lika pinsamt dåliga gummihögen så väljer jag 3D-versionen alla gånger! Den ser i alla fall ut som en varelse, inte som en sophög på Michelins bakgård.

"Det är möjligt men går det att jämföra dem i deras uppgift som comic relief?"

Definitivt. Antingen är 3P0 totalt jävelenerverande, eller så är han ett offer för pajkastning och klumpighet. Sen må han ha en brittisk brytning istället för en jamaicansk, men jag ser faktiskt ingen större skillnad.

"Allt bygger på att han är klumpig och snubblar omkring."

Ta du en titt på de gamla filmerna igen, speciellt vad som händer med 3P0 i Falken och i hela Return of the Jedi. Samma sak där - han är klumpig och snubblar omkring.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Mmmm. Det syns. I hangaren på Home One blev Falken plötsligt mycket plattare. Till exempel.
Japp, men ändå blev det bättre än vad datorer för 10 miljoner kunde åstakomma.

Om jag tvingas välja mellan den "pinsamt dåliga 3D-versionen" och den minst lika pinsamt dåliga gummihögen så väljer jag 3D-versionen alla gånger! Den ser i alla fall ut som en varelse, inte som en sophög på Michelins bakgård.
Det är liksom lite meningen att han skall se så ut. Huttar har ett tjockt skinn som skyddar dem. Jag tycker mig t.ex. kunna ana en liknande uppbyggnad på min högra stortå. Förövrigt hänvisar jag till mitt ovanstående argument.

Definitivt. Antingen är 3P0 totalt jävelenerverande, eller så är han ett offer för pajkastning och klumpighet. Sen må han ha en brittisk brytning istället för en jamaicansk, men jag ser faktiskt ingen större skillnad.
Ta du en titt på de gamla filmerna igen, speciellt vad som händer med 3P0 i Falken och i hela Return of the Jedi. Samma sak där - han är klumpig och snubblar omkring.
Gillar man inte C-3POs personlighet så gör man inte. Finns inte mycket att orda om det. Jag tycker att han är en bra kontrast till t.ex. Han Solo och Chewie. Annars så är C-3PO en verbalt högtravande robot med uppenbara problem att röra sig i oländig terräng, ändå så kan han t.ex. ta sig fram på Endor utan att man måste låta honom få grenar i huvudet, trampa i myrstackar, halka i stora bajshögar eller fastna i en tokåkande speeder. Allt det som skulle hänt om man valt att göra filmerna 20 år senare och haft Jar-Jar med. Då skulle dessutom Endors egna små bumbibjörnar varit ännu gulligare men helt i 3D, och hur kul hade det varit. Precis! Groteskt trist. Tacka jag vet dvärgar i plyschpäls. Det är björnar det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

"Japp, men ändå blev det bättre än vad datorer för 10 miljoner kunde åstakomma."

Din åsikt. Inte min.

Och kan du inte skilja på vad som är fysiska modeller och vad som är datormodeller så måste jag säga att ILM lyckats synnerligen väl med sin uppgift.

"Det är liksom lite meningen att han skall se så ut."

Som gummi? Inte som tjockt skinn, utan som målad latex?

"Gillar man inte C-3POs personlighet så gör man inte."

Och gillar man inte Jar-Jars personlighet så gör man inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Din åsikt. Inte min.

Och kan du inte skilja på vad som är fysiska modeller och vad som är datormodeller så måste jag säga att ILM lyckats synnerligen väl med sin uppgift.
Jag måste nog, trots min teknofili, säga att det är en speciell känsla när det är "riktigt".

Detsamma kan man tex se i James Bond, som sedan länge är omkörd i häftighet, men som (ända tills de senaste filmerna) alltid gjort effekter och stunts på riktigt. När man vet att det var två personer som hoppade ut ur ett flygplan och en hade ingen fallskärm utan måste få en från den andre så blir det mer "riktigt" än om de hade använt några linor, en fläkt och chromakey.

Detsamma gäller här. Man kan ganska lätt lära sig att genomskåda datoreffekter, även om de är välgjorda. Det finns något i dem som gör att hjärnan ser att det inte är riktigt (oftast att de är lite för perfekta för att vara riktiga).

Nej, Godzilla ska vara en kille i gummidräkt som klampar omkring i ett modellandskap hopklippt med horder av springande japaner, inte en påkostad datorgenererad bit-ansamling i en hollywoodsk bastardisering som dessutom missar all politisk satir i konceptet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

"Nej, Godzilla ska vara en kille i gummidräkt som klampar omkring i ett modellandskap hopklippt med horder av springande japaner, inte en påkostad datorgenererad bit-ansamling i en hollywoodsk bastardisering som dessutom missar all politisk satir i konceptet."

Tja, jag ser egentligen inte problemet med att en stor ödla ödelägger New York, följt av att amerikanska militärer gör samma sak i jakt på ödlan. Tvärtom känns tanken rätt tilltalande. :gremwink: Satiren saknas dock inte: om inte ovanstående räcker, betrakta hur gnidiga presskårer försöker få bästa bilden på det när det sker, hur politikerna försöker vinna poäng på katastrofen och till och med försäkringsbolagen får sig en känga.

Dessutom, kan du inte skilja på gummidräkten och dator-Godzillan så måste jag återigen konstatera att animatörerna lyckades. För faktum är att större delen av Zilla-bilderna i bastardiseringen är en man i en gummidräkt.

Så jag tror faktiskt snarare att det är så här: det är något i hjärnan som övertalar en att allting är datorgenererat då man vet att något är datorgenererat. Och har man då åsikten att datorgenererat är dåligt så blir allt dåligt, inklusive det som inte är datorgenererat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Satiren saknas dock inte: om inte ovanstående räcker, betrakta hur gnidiga presskårer försöker få bästa bilden på det när det sker, hur politikerna försöker vinna poäng på katastrofen och till och med försäkringsbolagen får sig en känga.
Jo, men den är ändå inte i klass med att strax efter WW2, när man inte fick säga antiamerikanska saker i Japan, göra en film om ett radioaktivt monster som kommer från havet för att äta upp Japan.

Dessutom, kan du inte skilja på gummidräkten och dator-Godzillan så måste jag återigen konstatera att animatörerna lyckades. För faktum är att större delen av Zilla-bilderna i bastardiseringen är en man i en gummidräkt.
Ska jag vara ärlig blev jag irriterad och slog av efter halva filmen.

Men visst är det ändå något speciellt med ett "riktigt" stunt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gummibitar vs datorbitar

"Jo, men den är ändå inte i klass med att strax efter WW2, när man inte fick säga antiamerikanska saker i Japan, göra en film om ett radioaktivt monster som kommer från havet för att äta upp Japan."

Iofs, du har en poäng. Men å andra sidan så driver inte japanerna med sig själva i sin Zilla som amrisarna driver med sig i sin. Fast du missade väl tuggummiscenen, antar jag.

Dessutom, "size does matter" - finns det något mer amerikanskt än den åsikten? Och det innebär ju att amerikanerna äter upp sig själva.

"Men visst är det ändå något speciellt med ett "riktigt" stunt?"

Njä. Stunts för dess egen skull kan jag se på cirkus.

Liksom, stunts och effekter är båda verktyg för att berätta en ståry. Det spelar för min del ingen roll huruvida de är digitala eller riktiga. Överutnyttjade stunts är lika sunkigt som överutnyttjade effekter.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Do not underestimate the power of Nostalgia

Och kan du inte skilja på vad som är fysiska modeller och vad som är datormodeller så måste jag säga att ILM lyckats synnerligen väl med sin uppgift.
Åh, vad bra skrivet! Du har har inget lite mer mastigt argument :gremwink:? Något som man kan tänka sig att besvara?

Som gummi? Inte som tjockt skinn, utan som målad latex?
Eftersom som du själv har sänkt argumentationsribban så drar jag väl till med att det ser bättre ut än den datoranimerade snorkråksversionen.

Och gillar man inte Jar-Jars personlighet så gör man inte.
Nu är det forumsanvändande på hög klass men eftersom du verkar ha tömt ut ditt förråd av argument så kanske vi hitta på annat att göra. Om du saknar mig finns jag alltid i krokarna så det är bara att höra av sig.
 
Top