Nekromanti Starwars rollspelet

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,353
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Varför jag kom att avsky Star Wars d20

bakgrundsmaterialet om de gamla innehåller dock samma gamla fel som vanligt, inklusive åttakilometersbuggen),
Ja, hur lång är the executor egentligen? Och då menar jag inte miniatyren som användes i inspelnigarna.



Tzimisce
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hur lång är en Executor?

"Ja, hur lång är the executor egentligen? Och då menar jag inte miniatyren som användes i inspelnigarna."

Utgå från följande filmruta i Return of the Jedi:


Större bild här för de närsynta

Kända storheter är längden på en vanlig Imperial Star Destroyer (1609 meter). Det finns två stycken i bilden, en bortom (den till vänster) och en hitom (den till höger). Jämför man längden på Executor med den hitom så impliceras Executors längd till 17,06 km (plus minus två procent), och jämför man Executor med den bortom så impliceras längden till 17,97 km (samma felmarginal).

Nu vet vi inte hur mycket närmare den ISDn som är hitom är, eller hur mycket längre bort den som är bortom är, så vi kan inte använda perspektiv för att få Executors exakta längd. Vad vi kan få reda på är gränsvärdena för den möjliga längden.

Det vill säga, enligt fotot i Return of the Jedi så är Executor längre än 17,06 km och kortare än 17,97 km.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Men den intressanta frågan är...

Det vill säga, enligt fotot i Return of the Jedi så är Executor längre än 17,06 km och kortare än 17,97 km.
...skulle den klara av en borg-kub?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett seriöst svar

"...skulle den klara av en borg-kub?"

Ja.

Jag bortser nu från eventuella tycken för och emot endera filmserierna, men tittar man på vad som händer i bildrutorna så upptäcker man att en helt normal Star Destroyer står emot upprepade skottsalvor, var och en med energi av en magnitud högre och en effekt av två till tre magnituder högre än vad en Galaxy-klassens stjärnskepp kan kräkas ur sig med ett (1) skott (ref: energimängden som krävs för att förånga en asteroid i TESB jämfört med energimängden som krävs för att borra ett fem kilometer djupt hål i marken i ett avsnitt av TNG). Den gör dessutom detta upprepade gånger inom kort tidsrymd på extremt nära håll (ref: rymdslaget över Endor i ROTJ, där Mon Cal-kryssare och ISDs pumpar bredsidor på varandra).

En SSD har omkring 500 batterier, vardera motsvarande 10-300 faserskott från en Galaxy (se ovan), med bra mycket högre eldhastighet. Om vi för enkelhetens skull räknar med 50 Galaxy per batteri så får vi eldkraften hos 25 000 Galaxy i en SSD.

Nå, vad krävs för att sänka en Borg-kub? Enligt First Contact så såg man väl ett tjugotal skepp i bild samtidigt. För att ta till med eventuell utveckling mellan Galaxy-skeppen och First Contact, och för att ta hänsyn till de skepp som vi inte såg i bild, så kan vi nog räkna med omkring 100 skepp för att sänka en Borg-kub. Det ger att en SSD borde kunna ta hand om ca 250 Borg-kuber samtidigt.

Låter det som en löjligt hög siffra? Var lugn, det blir värre. För att citera Han Solo: "don't get jiddery, Luke, there are lot of command ships!" Eller om man så vill, Imperiet har fler än en SSD!

Nå, betänk att i Star Wars kan man färdas en halv galaxdiameter på ett par dagar, en resa som skulle ta Voyager 70 år. Betänk att det har funnits en galaktisk civilisation i omkring 25 000 år i Star Wars, och interstellära civilisationer i ingen vet hur länge innan dess. Imperiet har helt enkelt 25 000 års försprång eller mer framför Borg-kollektivet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Ett seriöst svar

Ja. (snip)
Det finns ett enklare sätt att kolla: Space Battle Screen Saver. Där kan man dessutom prova hur Battlestar Galactica och en skock Vipers klarar sig mot en Star Destroyer och en skoch TIEs och så vidare!

Nå, betänk att i Star Wars kan man färdas en halv galaxdiameter på ett par dagar, en resa som skulle ta Voyager 70 år. Betänk att det har funnits en galaktisk civilisation i omkring 25 000 år i Star Wars, och interstellära civilisationer i ingen vet hur länge innan dess. Imperiet har helt enkelt 25 000 års försprång eller mer framför Borg-kollektivet.
Fast borg reser ungefär lika snabbt som i Star Wars.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett seriöst svar

"Det finns ett enklare sätt att kolla: Space Battle Screen Saver."

Jag har tittat på den. Låt oss säga att siffrorna var aningen... apokryfa och färgade till Treks fördel (att skaparen föredrar Trek märks om inte annat på warp-effekten).

Och inte fanns det tröghet inbyggt i Starfurys heller. Blä!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Ett seriöst svar

Jag har tittat på den. Låt oss säga att siffrorna var aningen... apokryfa och färgade till Treks fördel (att skaparen föredrar Trek märks om inte annat på warp-effekten).
Kan hålla med om att siffrorna är lite off, men om jag minns rätt så är det Vipern som är ett überskepp. Den är så kvick att ingen annan träffar den, förutom något enstaka skott som egentligen var avsett för något annat.

Nåja, den är cool i alla fall. Hade jag nu bara haft ett serienummer så att jag kunde köra den igen så hade jag varit helnöjd...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
The official Guide to StarWars ships and vehicles

Enligt The official Guide to StarWars ships and vehicles (eller vad den nu heter, mitt ex är för tillfället bortsprunget det ostädade bombnedslaget som ska föreställa mitt datarum) så är den 8 km lång. Får man anta att de som gjorde modellen till filmen inte vädrat modellimmet tillräckligt bra när de gjorde Executor och Lucas sedan "rättade" till felet i alla kommande upplagor?


/Naug, föreslår
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The official error

"Enligt The official Guide to StarWars ships and vehicles (eller vad den nu heter, mitt ex är för tillfället bortsprunget det ostädade bombnedslaget som ska föreställa mitt datarum) så är den 8 km lång."

Ehrm... det är en lång historia bakom åttakilometersbuggen.

Någon gång, under 1981 så var det dags för The Empire Strikes Back att ha premiär. I samband med det släpptes ett antal publicitetsfoton över världen.

Ett av dessa föreställde Executor med dem Star Destroyers som eskort, och under bilden fanns det en bildtext, som löd något i stil med "Darth Vaders flaggskepp Executor har mer eldkraft än de Star Destroyers som eskorterar det."

Detta kom att förvanskas till att Executor har lika mycket eldkraft som de fem Star Destroyers som eskorterar skeppet. I samband med en pocketbok, A Guide to the Star Wars Universe (skriven av Bill Slavicsek, som har lagt sina feta labbar i varje Star Wars RPG-utgåva sedan dess, inklusive d20) så blev det att Executor var lika stor som fem Star Destroyers. Slutligen, i The Star Wars Sourcebook, skriven av ingen mindre än Bill Slavicsek, så blev det att Executor var lika lång som fem Star Destroyers.

I och med Star Wars RPG så blev det Lucasfilm Books officiella policy att det som stod i böckerna var officiellt, och att alla andra böcker var tvungna att följa färg. Lucasfilm Licensing hade till och med en heltidsanställd person avsedd att se till att allting skrivet följde allting som tidigare var skrivet. Till en början var det enbart West End Games som gjorde anspråk på tjänsten, så Lucasfilm krävde mer eller mindre att WEG betalade lönen för denna person, utöver licensavgifterna.

I första hand är det filmerna som har rätt, i andra hand radioteatern och i tredje hand är det böckerna som har rätt. Rent krasst så finns det två nivåer. Den högsta är "canon" eller heligt, vilket är filmer, radioteater och romanerna baserade på filmerna (lustigt nog nämns inte mycket siffror i dessa, speciellt inte storheter på saker). Den lägsta är "endorsed" eller godkänt, och det är allt annat som har en Lucasfilm-logga nånstans.

Det innebär att filmerna är heligare än böckerna, även om det står "officiell" på boken. Så även om det är Lucasfilms officiella linje att Executor är åtta kilometer så är det också Lucasfilms officiella officiella linje att Executor är mellan 17 och 18 kilometer.

Snyggt hörn som Bill Slavicsek målat in Lucasfilm i, eller hur?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: The official error

"Så även om det är Lucasfilms officiella linje att Executor är åtta kilometer så är det också Lucasfilms officiella officiella linje att Executor är mellan 17 och 18 kilometer."

Nu börjar det låta som någon religiös dogm eller underlig stats byråkrati. "Ja, Gud är en! Och tre! Och 8 km lång! Och 18!"


Storuggla, vill vara officiell
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Inte ett smack för de nya filmerna (EP 1 och 2).
Och att det inte har det är den bästa anledningen för att välja D6 eftersom ett starwarsuniversa utan EP 1och 2 på alla sätt och vis är bättre.

Finns det ett feat för att kasta blå badbollar på robotar i SW D20?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Finns det ett feat för att kasta blå badbollar på robotar i SW D20?"

Exotic Weapon Proficiency: Atlatl samt Exotic Weapon Proficiency: Cesta. Den förra är för korta badbollskastarpinnar och den senare för långa badbollskastarpinnar. De är dock generella för alla möjliga mål, inte specifikt avsedda mot robotar.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Det är en jäkla jungel det här, och jag fattar snart ingenting. Kan någon upplysa mig hur det hela gick till från början? Jag hajjar liksom inte vad det är för mening med att göra en filmserie som börjar på episod IV om det inte redan finns en bokserie eller liknande som filmerna baseras på. Om det nu finns det så borde det trots allt inte vara Lucas som har förstatjing på hur saker och ting ska tolkas, utan böckernas författare (om inte det nu är Lucas själv som skrivit dem). Men nu verkar det inte ha funnits någon bokserie (om jag förstått saker och ting rätt), och därför skulle jag gärna vilja veta varför men börjar göra en filmserie på episod IV? Visste man att man skulle gra fem filmer till? I så fall, varför väntade man 15-20 år med att göra de tre sista?

Nu känner jag mig dum, för jag antar att det är sådana här saker man antas kunna för att få hänga på scifi-forumet... :gremblush: :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan någon upplysa mig hur det hela gick till från början? Jag hajjar liksom inte vad det är för mening med att göra en filmserie som börjar på episod IV om det inte redan finns en bokserie eller liknande som filmerna baseras på."

Ze short story: George Lucas ville göra en nyinspelning av Flash Gordon. Det fick han inte, eftersom rättigheterna låg hos Dino deLaurentiis, så han skrev sin egen rymdsåpa. Den blev för lång, så han fick såga. Filmen blev en succé, och the rest is history.

Eller inte. Ståryn är lång, skitkomplex och omständig, och den finns sammanfattad här.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Lustigt, det var just inkluderandet av EP1 + EP2 i universat som öppnade mina ögon för att det gick att göra något av Star Wars universat, för det som presenteras i de tre första filmerna (och även d6 versionen av rollspelet) är jag mer än trött på vid det här laget. EP1 var föga intressant, men att köra en kampanj under tiden för EP2 är mer än intressant (då talar jag om universat generellt, inte version av regelsystem)...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: The official error

Är det här en fråga som kan tänkas intressera någon annan än de allra mest hängivna fansen? :gremlaugh:
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Exotic Weapon Proficiency: Atlatl samt Exotic Weapon Proficiency: Cesta. Den förra är för korta badbollskastarpinnar och den senare för långa badbollskastarpinnar. De är dock generella för alla möjliga mål, inte specifikt avsedda mot robotar.
Se där, här bara staplar man anledningar till att inte köpa SW D20.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Lustigt, det var just inkluderandet av EP1 + EP2 i universat som öppnade mina ögon för att det gick att göra något av Star Wars universat, för det som presenteras i de tre första filmerna (och även d6 versionen av rollspelet) är jag mer än trött på vid det här laget. EP1 var föga intressant, men att köra en kampanj under tiden för EP2 är mer än intressant (då talar jag om universat generellt, inte version av regelsystem)...
:gremconfused: Men man tillför ju inget nytt. Att det funnits en republik, företag och Jedis innan imperiet bildades är ju ingen nyhet. Lucas har ju bara visualliserat gammalt material, enda skillnaden är ju att det är sjukt mycket sämre utfört än för tjugo år sedan. Till och med så dåligt att det smutsar ner tidigare produktioner.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Personligen ser jag inte anledningen till varför de skulle vara värre att kräva feats än vad det krävs färdigheter för att hantera ett vapen.

Feats och Färdigheter ger ju bara bättre förhållande för att lyckas (D6 ger mer tärningar att slå, Feats gör så att du slipper -4 på slagen). Så i grund och botten gör det rätt mycket samma sak.

Smaken är som baken, delad. Mitt råd är; Prova att spela både D20 och D6 versionerna av Star Wars innan ni beslutar er för vilken version som ni vill använda. Sourcematerialet ifrån båda går ju att använda till båda (tänker primärt på information om raser, kulturer och platser).
 
Top