Starterset + tilläggsböcker

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker starterset borde vara huvudspelet och sedan kan man ha tilläggsböcker för att exempelvis skapa karaktärer.

Rollspel är på tok för komplext för att sätta sig in i när det kommer till dom traditionella rollspelen. Det finns så mycket att lära sig från brädspelen. Att ha ett tydligt "end condition", att ha färdiggjorda karaktärer att köra igång med ... många punkter som gör att det räcker med att läsa igenom en tunn manual och sedan sätta igång och köra. Djupet kommer på andra sätt.

Finns säkert någon som vill protestera och säga att rollspel inte behöver ha end conditions och sedan sätter sig nästa spelkväll och spelar igenom ett äventyr med en slutboss. För det är äventyren som är dom egentliga spelen. Traditionella rollspel är mest plockmat (spelmotorer) som kombineras ihop av spelledaren för att skapa själva spelet: äventyret.

Så hoppa in i äventyret direkt med ett par karaktärer och kö-ör.

Att kunna skapa egna rollpersoner: det kan vara en tilläggsbok. Att ha vapentabeller och stridsförmågor, det kan vara en tilläggsbok. Att ha tjocka magiböcker, det kan vara en tilläggsbok. Kunna skriva egna äventyr till en specifik genre, det kan vara en tilläggsbok som förklarar världen närmare och hur den kan användas ... för att skriva äventyr.

---

Någonstans tycker jag att ha ett starterset tillsammans med grundregler; det är lite av ett misslyckande rent designmässigt.

Har spelat mycket brädspel och lite rollspel de senaste åren och jag håller med om mycket av det du skriver.... men... det finns även problem med att ha många moduler - och dessa problem är vanligt förekommande i brädspel.

Ett par exempel:
  • Reglerna i de olika modulerna kolliderar med varandra
  • Det är svårt att veta vilka regler i startersettet fortfarande gäller.
  • Svårt att hitta i modulträsket
  • Ju nyare modul, desto häftigare grejer - det gamla kan slängas
Det går liksom lätt sönder med tiden.

Men, det finns nog sätt att komma runt det. Tror det är viktigt att modulerna är fokuserade som du verkar inne på.
  • Skapa egna rollpersoner modulen ersätter helt rollpersonskapitlet i startersettet, men INGET annat.
  • Stridsmodulen ersätter helt kapitlet strid i startersettet, men INGET annat
  • Etc.
Det blir rörigt så fort en modul ersätter valda delar från flera olika kapitel.

Det får gärna vara färgkodat, modulen med gröna sidhuvuden ersätter helt kapitlet med gröna sidhuvuden i startersettet, men inget från kapitlet med blå sidhuvuden.

Gör man sedan startersettet i formen av en pärm och modulerna som lösblad så kan man ersätta kapitlet i pärmen rakt av - ta bort alla sidor med grönt sidhuvud och sätt in de nya. (lite Hârnmaster över det hela)

Många bra poänger. Håller helt med dom. Jag ogillar dessutom själv när rollspel (aldrig brädspel) ger en liten bit och sedan säger "det finns mer i modul X". Fast jag känner aldrig så kring brädspel, mycket för att dom inte säljer in det på just detta sätt.

Gör man sedan startersettet i formen av en pärm och modulerna som lösblad så kan man ersätta kapitlet i pärmen rakt av - ta bort alla sidor med grönt sidhuvud och sätt in de nya. (lite Hârnmaster över det hela)
Jag börjar mer och mer gå mot att ha digitala böcker, just för att det statiska tryckta motarbetar många nya idéer.

Jag börjar mer och mer gå mot att ha digitala böcker, just för att det statiska tryckta motarbetar många nya idéer.

Japp, och problemet med pärmar är att sidorna går sönder och det hela blir en papperssallad - som mitt Hârnmaster.

Än så länge så har jag dock inte hittat någon digital spelprodukt som lyckats fullt ut med sin lösning. Det har en tendens att bli rörigt där med. Men, jag ska erkänna att jag inte letat alltför mycket heller - det jag mest använt är digitaliserade böcker och det utnyttjar inte mediets potentialer.

---

Det skulle vara intressant att se ett starterset som är skrivet helt och hållet i formatet av ett äventyr där spelgruppen introduceras till reglerna steg för steg. Att tanken är att man spelar äventyret först och läser det korta regelhäftet sen för att kunna fortsätta med egna äventyr. Vet inte om det egentligen är ett önskvärt format, men det vore ett intressant experiment.

En del brädspel (och många dataspel) är ju organiserade på det sättet. Man lär sig reglerna steg för steg i scenarion med ökande komplexitet (nya regler). Dataspel har ju sina tutorials - som jag brukar spela och gilla.

Det skulle vara intressant att se ett starterset som är skrivet helt och hållet i formatet av ett äventyr där spelgruppen introduceras till reglerna steg för steg. Att tanken är att man spelar äventyret först och läser det korta regelhäftet sen för att kunna fortsätta med egna äventyr. Vet inte om det egentligen är ett önskvärt format, men det vore ett intressant experiment.
Jag gjorde ju ett försökt till en sådan kampanj i vad är ett bra introäventyr, där jag äntligen gjorde något på allvar av fluency play.

Last edited:
Back